LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerpolis Nationale Nederlanden

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Joepie Joepie schreef:
12 dec 2018 08:34
k2p schreef:
11 dec 2018 20:08
Als ik wist wat de kosten waren, was de vraag ‘is dit woekerpolis’ makkelijker te beantwoorden.
Maar ik begin nu te vermoeden dat meer dan 30% van de premie op ging aan kosten, en dat lijkt mij fors.
En dat is een vraag die je aan NN moet stellen, waarbij je ook moet vragen hoeveel je tussenpersoon initieel en over de jaren heen heeft opgestreken...
Het is totaal niet relevant wat de tussenpersoon heeft verdiend. Wel de vraag of alle kosten vooraf helder zijn gecommuniceerd, en dat was per definitie niet het geval. Bij een gegarandeerd kapitaal is dat niet van belang, maar wel bij de meeste beleggingspolissen zonder garantie. Toen de resultaten sterk tegenvielen of zelfs negatief werden en mensen hun doelkapitaal niet haalden, is de term Woekerpolis ontstaan. Geen juridische term, maar een containerbegrip bedacht door Tros Radar.

En nogmaals, men kan het eigen dossier eenvoudig bij de verzekeraar opvragen met een inzageverzoek op grond van de AVG (voorheen de Wet bescherming persoonsgegevens, art.35 Wbp)

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

ClaimConcept schreef:
12 dec 2018 10:29
Joepie Joepie schreef:
12 dec 2018 08:34
k2p schreef:
11 dec 2018 20:08
Als ik wist wat de kosten waren, was de vraag ‘is dit woekerpolis’ makkelijker te beantwoorden.
Maar ik begin nu te vermoeden dat meer dan 30% van de premie op ging aan kosten, en dat lijkt mij fors.
En dat is een vraag die je aan NN moet stellen, waarbij je ook moet vragen hoeveel je tussenpersoon initieel en over de jaren heen heeft opgestreken...
Het is totaal niet relevant wat de tussenpersoon heeft verdiend. Wel de vraag of alle kosten vooraf helder zijn gecommuniceerd, en dat was per definitie niet het geval. Bij een gegarandeerd kapitaal is dat niet van belang, maar wel bij de meeste beleggingspolissen zonder garantie. Toen de resultaten sterk tegenvielen of zelfs negatief werden en mensen hun doelkapitaal niet haalden, is de term Woekerpolis ontstaan. Geen juridische term, maar een containerbegrip bedacht door Tros Radar.

En nogmaals, men kan het eigen dossier eenvoudig bij de verzekeraar opvragen met een inzageverzoek op grond van de AVG (voorheen de Wet bescherming persoonsgegevens, art.35 Wbp)
Ik ben het niet vaak eens met Jelle, echter slaat hij de spijker nu volledig op de kop.
Persoonlijk ben ik geen fan van de term woekerpolis, geef gewoon aan wat er aan de hand is. Een polis waar je minder rendement hebt gemaakt als dat je vooraf hoopte wordt nu vaak een woekerpolis genoemd.

Eigen dossier aanvraag kan inderdaad met AVG aanvraag. Toch zal ik altijd beginnen met een kopie polis en het herstel document uit 2010. Mochten ze hier geen medewerking aan willen verlenen, kunt u zich altijd op de AVG beroepen.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

ClaimConcept schreef:
12 dec 2018 10:29
Het is totaal niet relevant wat de tussenpersoon heeft verdiend. Wel de vraag of alle kosten vooraf helder zijn gecommuniceerd, en dat was per definitie niet het geval.
Zeker eens met 2de zin...
ClaimConcept schreef:
12 dec 2018 10:29
Toen de resultaten sterk tegenvielen of zelfs negatief werden en mensen hun doelkapitaal niet haalden, is de term Woekerpolis ontstaan. Geen juridische term, maar een containerbegrip bedacht door Tros Radar.
Waarom vielen die tegen?
- tegenvallende markt
- te hoge verwachtingen voorgespiegeld
- riscio onderschat

En/of iets met kosten en invloed daarvan op rendement / risico?
ClaimConcept schreef:
12 dec 2018 10:29
En nogmaals, men kan het eigen dossier eenvoudig bij de verzekeraar opvragen met een inzageverzoek op grond van de AVG (voorheen de Wet bescherming persoonsgegevens, art.35 Wbp)
Dat lijkt me heel verstandig.

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Mk »

ManchesterU15 schreef:
12 dec 2018 10:36


Eigen dossier aanvraag kan inderdaad met AVG aanvraag. Toch zal ik altijd beginnen met een kopie polis en het herstel document uit 2010. Mochten ze hier geen medewerking aan willen verlenen, kunt u zich altijd op de AVG beroepen.
Succes daarmee, de AVG gaat over persoonsgevens, niet over de polis. Als je de gegevens opvraagt zal je als antwoord hooguit krijgen dat er een polis is met daarop de naam , geboortedatum etc. van de polishouder. De voorwaarden etc. zijn geen persoonsgegevens en hoeven dus ook niet verstrekt te worden.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

k2p heeft gisteren inloggegevens aangevraagd bij NN en kan, als die aangekomen zijn, (alle) gegevens inzien waar vragen over zijn.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Mk schreef:
12 dec 2018 15:13
ManchesterU15 schreef:
12 dec 2018 10:36


Eigen dossier aanvraag kan inderdaad met AVG aanvraag. Toch zal ik altijd beginnen met een kopie polis en het herstel document uit 2010. Mochten ze hier geen medewerking aan willen verlenen, kunt u zich altijd op de AVG beroepen.
Succes daarmee, de AVG gaat over persoonsgevens, niet over de polis. Als je de gegevens opvraagt zal je als antwoord hooguit krijgen dat er een polis is met daarop de naam , geboortedatum etc. van de polishouder. De voorwaarden etc. zijn geen persoonsgegevens en hoeven dus ook niet verstrekt te worden.
Banken hebben ten minste kopie van contract / polis met handtekening van consument. Meestal ook iets van tussenpersoon (a la advies document).

ClaimConcept
Berichten: 1970
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Mk schreef:
12 dec 2018 15:13
ManchesterU15 schreef:
12 dec 2018 10:36
Eigen dossier aanvraag kan inderdaad met AVG aanvraag. Toch zal ik altijd beginnen met een kopie polis en het herstel document uit 2010. Mochten ze hier geen medewerking aan willen verlenen, kunt u zich altijd op de AVG beroepen.
Succes daarmee, de AVG gaat over persoonsgevens, niet over de polis. Als je de gegevens opvraagt zal je als antwoord hooguit krijgen dat er een polis is met daarop de naam , geboortedatum etc. van de polishouder. De voorwaarden etc. zijn geen persoonsgegevens en hoeven dus ook niet verstrekt te worden.

Voorwaarden zijn onlosmakelijk verbonden aan de polis. Maar veel belangrijker is het ondertekende aanvraagformulier en eventuele andere stukken vóór aanvang van de polis, wat per definitie in het archief van de verzekeraar zit. En die krijg je meestal alleen met de wet (AVG) in de hand.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

ClaimConcept schreef:
12 dec 2018 16:50
Mk schreef:
12 dec 2018 15:13
ManchesterU15 schreef:
12 dec 2018 10:36
Eigen dossier aanvraag kan inderdaad met AVG aanvraag. Toch zal ik altijd beginnen met een kopie polis en het herstel document uit 2010. Mochten ze hier geen medewerking aan willen verlenen, kunt u zich altijd op de AVG beroepen.
Succes daarmee, de AVG gaat over persoonsgevens, niet over de polis. Als je de gegevens opvraagt zal je als antwoord hooguit krijgen dat er een polis is met daarop de naam , geboortedatum etc. van de polishouder. De voorwaarden etc. zijn geen persoonsgegevens en hoeven dus ook niet verstrekt te worden.

Voorwaarden zijn onlosmakelijk verbonden aan de polis. Maar veel belangrijker is het ondertekende aanvraagformulier en eventuele andere stukken vóór aanvang van de polis, wat per definitie in het archief van de verzekeraar zit. En die krijg je meestal alleen met de wet (AVG) in de hand.
Is dat niet iets wat een tussenpersoon voor consument bij NN kan / hoort aan te vragen?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door k2p »

Ik heb de code. Ik wil een account aanmaken.
Maar nu moet ik plots akkoord gaan met het versturen van digitale product-, polis- en betalingsinformatie.
Dat wil ik helemaal niet. Ik wil gewoon per post!

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is het probleem van zelf uitprinten als u het speciaal op papier wilt hebben?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door k2p »

Lady1234 schreef:
13 dec 2018 17:51
Wat is het probleem van zelf uitprinten als u het speciaal op papier wilt hebben?
Moet ik daar een reden voor hebben? Ik wil dat niet.
Ik hen net met hun klantenservice gebeld en het hun probleem gemaakt.
Eerst kon het niet. Maar na aandringen toch wel.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar waarom deelt u het dan hier mee?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door k2p »

Lady1234 schreef:
13 dec 2018 20:14
Maar waarom deelt u het dan hier mee?
Lijkt me handig dat anderen op dit forum kunnen zien dat het wél mogelijk is. Dit is denk ik een van de weinige dingen die je graag per post zou willen ontvangen.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door k2p »

Nou, enigszins teleurgesteld in dat Mijn.nn account.
Ik kan mijn betaalgegevens van het afgelopen 5 jaar inzien. (Ow, wat ben ik een keurige betaler.)
En ik kan de documenten terugzien van het afgelopen jaar. Ofwel de laatste jaaropgave.
En ik heb een AVG verzoek kunnen indienen. Waarschijnlijk krijg ik hier binnen 30 dagen antwoord op, volgens het systeem.

Ik kan niks in mijn mijn-nn zien over een correctie in 2010.

Dan die laatste jaaropgave dan maar even onder de loep:

Die ziet op 1 maart 2017 tot 1 maart 2018. Dat is het laatste jaar waarin ik premie betaalde.

Van de circa 544 euro aan premies gingen 121 euro aan kosten af! Ofwel 22,2%.

Daarvan is:
3 euro ORV
25 euro Doorlopende kosten maatschappij
22 euro Doorlopende kosten bemiddelaar of verzekeringsadviseur (Wie dan?!)
68 euro Beheerkosten
3 euro Aan- en verkoopkosten

Terzijde hebben mijn participaties dat jaar een verlies geleden van -22 euro.
En sinds 1 maart 2018 tot heden, waarin ik dus geen premie meer betaalde, is mijn poliswaarde nog eens 132 euro gezakt.
Laatst gewijzigd door k2p op 13 dec 2018 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door k2p »

Ik bedenk me net. Ik zei dat ik geen papierwerk had verder dan 8 jaar terug ... 2010 past daar nog net in! Dus ik duik in mijn archieven:

juni 2010: brief "Overeenkomst met belangenorganisaties over beleggingsverzekeringen" Er zal nog een brief volgen met berekening

november 2010: Helaas. Nog geen uitkomsten. U hoeft nog niks te doen. U krijgt in de loop van 2011 informatie over uw mogelijke vergoeding.

december 2010: (na aanleiding van mijn contact met hen, en toen bleek dat mijn tussenpersoon plotseling niet meer mijn tussenpersoon was) U heeft ons verzocht schriftelijk te reageren ... Wij begrijpen dat u niet nog een jaar wilt wachten op een eventuele tegemoetkoming. ... Maar het duurt langer.

januari 2012: Mochten wij wat gaan uitkeren, wordt dat direct in uw waarde toegevoegd. Ook maximeren wij de kosten over uw verzekering tot 1,25% per jaar over de waarde.

juni 2012: We hebben gerekend! U krijgt een mooie dikke middelvinger. (Dat zijn mijn woorden. Hun woorden waren: "Uit de berekening blijkt dat de kosten voor deze verzekering onder het afgesproken maximum blijven. U komt daarom niet in aanmerking voor een vergoeding.")
Laatst gewijzigd door k2p op 13 dec 2018 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door k2p »

Trouwens, dit is wat er in de jaaroverzicht van 2010 stond:

544 euro premies waarvan maar 75 euro kosten. Dat is 13,8%.
3 euro was ORV
25 euro was doorlopende kosten verzekeringsmaatschappij
22 euro was doorlopende kosten bemiddelaar of verzekeringsadviseur
22 euro was beheerkosten
3 euro was aan- en verkoopkosten.

Ik snap niet waarom dat beheerkosten toen zoveel lager waren dan nu.

Op 1 maart 2010 (na de crisis) was mijn saldo 5'264 euro

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door kweenie »

Beheerskosten zijn afhankelijk van de beleggingswaarde van de polis. Als de beleggingswaarde ongeveer drie keer zo hoog zijn, dan zijn de beheerskosten dus ook ongeveer 3 keer zo hoog.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door k2p »

Ik vind ook nog een brief uit 2008 in mijn archief, waarin ik antwoord krijg over vragen die ik toen had. Waarschijnlijk naar aanleiding van de woekerpolisaffaire, en naar aanleiding van dat toen hun overzichten erg summier waren. (Destijds kreeg je op de jaaroverzicht enkel een 'waarde in het economisch verkeer' van het begin en het einde van het jaar:

Welke kosten brengen jullie me in rekening?:
- "eerste kosten" 121 euro per jaar voor de eerste 6 jaar. Plus eenmalig 52 euro voor de allereerste storting (aanvullende koopsom)
- "doorlopende kosten" 46 euro per jaar voor de eerste 18 jaar. Daarna 24 euro per jaar. Plus voor de allereerste storting (aanvullende koopsom) 3 euro per jaar voor de eerste 18 jaar. Daarna 3 euro per jaar.'
- "beheerkosten" gemiddeld 0,5% per jaar van de waarde van de beleggingen. Ze verwijzen hier naar ING Investment Management. (Dit legt dus uit waarom de beheerkosten nu zo veel meer zijn. Het is een percentage op je poliswaarde.)
- "ORV" 2 euro per jaar voor 2008

Mag ik een specificatie per jaar vanaf 1 maart 2000 tot en met 1 maart 2008 ontvangen?:
- Nee. Kunnen we niet aan voldoen. Het is niet gebruikelijk bij een levensverzekering. Ieder jaar maken wij een jaaroverzicht op. En het volgende jaar gaan we verder vanaf dat punt.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door k2p »

Als ik het nu goed begrijp is er vooral de eerste 6 jaar extreem veel kosten berekend. De kosten waren 121+46= 167 euro per jaar van de 544 euro die ik inlegde. Meer dan 30% van de premies dus. Plus nog eens 0,5% van de poliswaarde per jaar.

Ik vind net nog een jaaroverzicht van 2008. Op 1 maart 2007, dus in de mooie tijden net voor de crisis, was mijn poliswaarde maar 3'803 euro waard. (snel rekenen; ik had dus al 4'243 euro aan premies betaald)

Ik heb dus de eerste 7 jaar enkel geld verloren, terwijl volgens citywireselector/nn-mix-fonds het belegde fonds in de jaren 2003-2006 respectievelijk +7,2 +8,1 +14,1 en +4,9% deden per jaar, en in het eerste kwartaal van 2007 ook nog +0,9%.

Nu vraag ik jullie om advies. Is dit dus een woekerpolis of niet? Moet ik hier werk van maken? En zo ja, wat zou jullie advies daarin zijn? Aansluiten bij een collectief of anders?

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woekerpolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In die jaren kreeg een tussenpersoon provisie van de verzekeraar, wat uiteraard opgebracht moest worden door de verzekeringsnemer en volgens mij in 10 jaar uitbetaald werd aan die tussenpersoon. Betaalde u ook nog poliskosten aan de verzekeraar en verder nog alle kosten omdat u ook nog ging “beleggen”.

Woekerpolis? Wellicht, maar in al die jaren hebt u er nauwelijks aandacht aan geschonken, verder niet over nagedacht, terwijl die hele kwestie van woekerpolissen toch al jaren en jaren speelt. Overzichten gekregen en nu ineens wakker? Zo’n zeven jaar geleden is er een flutje “compensatie” geweest wegens die woeker. En zelfs toen hebt u zich er niet in verdiept.

Ik zou die zooi maar afkopen, beter gezegd uit laten betalen, want die polis is blijkbaar ook al afgelopen. En dan klasr.

Gesloten