LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerpolis

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
robmyr
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2005 07:55

Woekerpolis

Ongelezen bericht door robmyr »

Misschien heb ik het al eens vermeld,maar beste mensen EEN VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJ OF BANK IS ER NOOIT VOOR U,MAAR VOOR ZICHZELF! Met uw kostbare Euro's wordt gesold,want zelf lopen ze NOOIT risico. :roll:

Ezelien
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:58

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door Ezelien »

Het is best heel stoer om iets tegen woekerpolissen te hebben, maar als je werkgever je een pensioen aanbiedt, dan heb je dat maar te slikken, toch?
Het is of dat pensioen, of helemaal niks...

jgeleen
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2007 21:09

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door jgeleen »

hallo

Ik wordt er niet goedt :oops: van ik zit bij fortis met allis.
het wordt tijd dat we met zo 50 duizend mensen of meer maar eens
over stappen! maar naar welke dan is mijn vraag :?: wie het weet mag het zeggen

rudie87
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mei 2007 22:30

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door rudie87 »

Hallo allemaal,

Het is toch heel gek dat alles zomaar gepikt wordt.
We klagen steeds maar weer maar de bedrijven gaan gerust hun gang.

Het is allemaal overduidelijk dat deze bedrijven eerst naar hun eigen belang ( verrijking) kijken en helemaal niet naar de belangen van de consument.


Gaan gewoon door met hun produkten aan te bieden, maken hun produkten expres ondoorzichtig, (verbergen de nadelen en vergroten alles wat voordelig "lijkt")

De vraag is wat gaan wij als gedupeerde consumenten doen.
Veel vertrouwen heb ik niet in een goede afloop omdat de houding ontbreekt van "Dan gaan we de straat op met spandoeken / leuzen ". Daar zijn we weer te braaf voor en dat weten de verzekerings maatschapijen maar al te goed. Het wordt weer slikken als het slecht uitpakt.
Daar heb ik echt geen zin.

Ik zal alles aangrijpen om een goede strategie voor actie te bedenken. (wel op een nette effectieve manier, dus niet op zo'n lage niveau zoals de verzekerings maatschappijen de consumenten hebben benadeeld.)

CallmeAl
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2007 00:43

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door CallmeAl »

Ik wordt er niet goedt van ik zit bij fortis met allis.
het wordt tijd dat we met zo 50 duizend mensen of meer maar eens
over stappen! maar naar welke dan is mijn vraag wie het weet mag het zeggen
Ik wil het wel zeggen maar dan wordt ik natuurlijk beticht van reclame maken :!:

Maar wanneer je uitzoekt welke maatschappij de volgende zaken in haar kapitaalverzekering aan haar klanten aanbiedt, dan kom je maar op 1 maatschappij uit en die moet je dus hebben :D
a) Bij ziek zijn langer dan 90 dagen restitutie van de premie, de maatschappij neemt de premiebetaling voor klant over!
b) Bij arbeids ongeschiktheid door een ongeval een directe uitbetaling aan klant en tevens overname van de premie tot eind datum zodat de bepaalde spaardoelstelling op die datum toch behaald wordt!
c) Uitkering aan nabestaanden bij overlijden, de 1e uitkering en daarna op de dag dat overledene 65 geworden zou zijn weer een uitkering de 2e
d) Dubbele uitkering bij overlijden door een ongeval aan nabestaanden en op de dag dat overledene 65 geworden zou zijn de 2e uitkering.

Deze maatschappij gaat er van uit dat U spaart om een SPAARPOT te hebben op Uw vijfenzestigste en helpt U cq Uw nabestaanden dit te realiseren.

Deze maatschappij heeft in Europa ruim 8,3 miljoen polishouders en maakt deel uit van een groep die in Europa ruim 31 miljoen klanten heeft.
Deze groep heeft weer als moederbedrijf een van de grootste herverzekeraars ter wereld. Denk maar eens aan de uitbetaling die gedaan moest worden bij de Tsunami en Katrina en niet te vergeten de Torens in Amerika.

Zoek en U zult de goede vinden :shock:

Groetjes

van......

CallmeAl

henkvanderschans
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2007 11:08

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door henkvanderschans »

Callmeal schreef over een goede verzekering maar bleef voor mij vaag.
Graag iets meer duidelijkheid aub in welke richting ik moet zoeken.

Carlos2
Berichten: 70
Lid geworden op: 20 okt 2006 16:26

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door Carlos2 »

Ook deze maatschappij zal voor genoemde dekkingen een deel van de premie reserveren, wat niet ten goede komt aan je beleggingsdeel.

Het is een utopie om te verwachten dat een maatschappij geen kosten meer heeft.

Misschien zodra je ook zelf besluit om geen salaris meer te vragen voor het werken voor je baas.

CallmeAl
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2007 00:43

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door CallmeAl »

Graag iets meer duidelijkheid aub in welke richting ik moet zoeken.
Henk zoek in oostelijke richting van Nederland en dan kom je in het land waar die maatschappij al in 1899 is begonnen.

Het hoofdkantoor voor Europa ligt nu in zuidelijke richting van ons land, in de stad waar ook het Europees parlement zetelt.




Daar heb je volkomen gelijk in Carlos, maar het onderwerp is [woekerpolissen[/b] en natuurlijk maakt ook deze maatschappij kosten, maar ik ben hier op het hele forum geen klachten over deze maatschappij tegen gekomen. :roll:

Groet

van.......

CallmeAl

Ezelien
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2007 20:58

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door Ezelien »

Nogmaals: Ik zit toch gewoon aan de pensioensverzekeraar vast die mijn werkgever in een dronken bui gekozen heeft?

CallmeAl
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2007 00:43

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door CallmeAl »

Hoi Ezelien,

Dit hoeft niet per se zo te zijn lees goed de voorwaarden van je pensioenverzekering en kijk ook goed of het een pensioen in de tweede pijler of in de derde pijler betreft.

Als ik jou was zou ik met al je spulletjes bij een onafhankelijk adviseur te rade gaan voor je een en ander beslist te gaan doen en vooral teken niks voor je zeker bent en al je vragen helder beantwoord zijn!

Groet

van..

CallMeAll

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door sieward »

Ik dacht: come on CallmeAl, name it! Dan kunnen wij over dat product echt van gedachte wisselen. Daarnaast vind ik dat men veel te weinig kijkt naar normale polissen als alternatief voor woekerpolissen. Ik ben voorstander voor verstandig oversluiten (op basis van offeters, waarbij je rekening houdt met de afkoopkosten). Weg van de woekerij en een normale polis opna houden. Maar je hebt helemaal gelijk op het forum mogen geen reclame uitingen.

Elke polis heeft zijn prijs (zij noemen het kosten), alleen er zit verschil in of je 40% van de inleg in rekening brengt of slechts 2-4%. Merk ook op dat koopsompolissen vaak veel minder kosten hebben (normaal) dan polissen met een maandelijkse premiebetaling (woekerij). Dus als je zelf maandelijks geld opzij zet en je sluit ieder jaar een nieuwe koopsom af, of handiger nog je breidt je bestaande koopsom uit ben je gewoon veel goedkoper uit!

Ik vind je post buitengewoon interessant en zou ik graag wilen discussieren over goede alternatieven. Waarom mogen oa. Nationale Nederlanden, Fortis, Aegon wel een koude douche krijgen en moet de warme douche dicht blijven? Wellicht kan ons een moderator verder helpen.

CallmeAl
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2007 00:43

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door CallmeAl »

Ik ben het met je eens sieward, er zullen waarschijnlijk wel wat bedrijven zijn die misschien een "woekerpolis" hebben. Maar de AFM is op zijn minst ook debet aan de verwarring omtrent de kosten c.q risico's die op sommige polissen zouden rusten.

Dit komt omdat de AFM regels heeft opgesteld waaraan de bijsluiter moet voldoen, heb je dan een gecombineerde polis met bijv 70% van de inleg geeft een garantiekapitaal (zwart op wit ) van de verzekering en met de overige 30% gaat de verzekeringsmij beleggen dan moet die 30% opgevoerd worden als kosten, terwijl bij langlopende projecten (meer dan 25 jaar) je eigenlijk nooit verlies kan leiden, ok het ene jaar is het andere niet maar over de gehele periode levert het altijd winst op, zou dit niet over zo'n lange tijd het geval zijn dan betekend dit dat de beleggingen 25 jaar of langer altijd in slecht presterende bedrijven gedaan zijn.

Ik vind het allemaal een storm in een glas water die hierdoor veroorzaakt wordt, net als in paniek al je aandelen verkopen als het bij een bedrijf ff tegen zit.

Als ik nu weet dat wanneer ik over een periode van 30 jaar 50 euro per maand inleg dit is 30x12x50=18000 ik een gegarandeerd kapitaal krijg van 12000 een winstdeling van tenminste 2% = 4000 dan loop je dus maar voor 2000 risico maar wel met een redelijke mogelijkheid om tegen 9% rendement op het fonds er 36000 bovenop te krijgen waar praat je dan eigenlijk over? Dan heb je in totaal 54000 dat is wel 3 x je ingelegde euro's

Maar volgens de AFM is de premie die voor de belegging gereserveerd wordt kosten, tja tis maar hoe je het noemen wilt.


Groet

van....

CallmeAl

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Callmeall heeft het hier gewoon over Hamburger Manheimer en die geweldige produkten

Ik zou zeggen Sieward, zoek op deze term hier in het forum en je schrikt je dood

De golden 60 is ook al eens nader bekenen in de fiscalert en werd niet positief beoordeeld.

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door sieward »

Ik schrik nergens meer van. Als ik je goed begrijp dan zeg je dat de golden 60 dus voor de verkeraar zijn en de resterende 40 voor de verzekeringnemer. Ben ik nou werkelijk naief of bestaat het begrip normale polis niet en zijn er alleen nog maar woekerpolissen in dit land?

Merk op dat koopsompolissen het wel van 3-4% van de inleg kunnen doen. Waarom dat enorme prijsverschil?

CallmeAl
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2007 00:43

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door CallmeAl »

Callmeall heeft het hier gewoon over Hamburger Manheimer en die geweldige produkten
Tja je kunt lezen of je kunt het niet Harderwijk, ik heb het niet over Hamburgers uit Mannheim. Maar het geeft wel een indicatie van jou zorgvuldigheid van lezen, informeer en adviseer je anderen op dezelfde manier als waarop je leest?

Ik heb het ook niet over een Golden 60 gehad van de firma Hamburg Mannheimer.

Maar ja het is maar wat iemand wil lezen of niet wil lezen.

Ik heb het over de AFM die door de verkeerde regelgeving betreffende het opstellen van de verplichte bijsluiter, consumenten onbedoeld op het verkeerde been zet.

En even voor de record, bij de Golden 60 van bovengenoemde firma wordt dus 60% van de premie gebruikt voor een vastgestelde (gegarandeerde) Spaarsom en daar boven op een Winstdeling van minimaal 2%, de rest van de premie wordt gebruikt voor het opbouwen van een Spaartegoed door een belegging in een fonds.

Er gaat bij deze firma dus geen 60% naar de verzekeringsmaatschappij sieward.

En natuurlijk heeft iedere verzekeringsmaatschappij polissen waar je je zelf in kunt vinden, maar dan zal je moeten kijken, lezen en vergelijken. Er zijn meer dan 200 maatschappijen actief in Nederland dus je hebt het voor het uitkiezen.

Stel je zelf een doel; wat je met je spaargeld wilt sieward, wil je een hoog rendement dan zal je enig risico moeten lopen dmv beleggen, wil je heel weinig risico lopen neem dan een waarborg, een combinatie van deze twee is ook mogelijk.

Zekerheid over een beleggingsfonds heb je nooit"resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst". Maar op Eurobench kun je de betreffende fondsen wel met elkaar vergelijken.

Dus sieward kijk en vergelijk en laat je gezonde verstand het werk doen en trek je niet te veel aan van mensen die niet eens het verschil weten tussen Mc Donalds en een verzekeringsmaatschappij :wink:

Groet

van......

CallmeAl

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door peewee »

Ezelien,

Ik denk dat je toch de rol van de Ondernemingraad over het hoofd ziet. Die zat er bij en keek er naar (en greep niet in !!!!!) toen de werkgever een oor werd aangenaaid door de pensioenverzekeraar.

d'n Woerd
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mei 2007 14:02

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door d'n Woerd »

@Callmeall
Ik ken een verzekeraar met blauwwit logo opgericht in 1890 (9 jaar eerder dan je schrijft) uit Duitsland met een van zijn hoofdkantoren in Brussel. Zou die het zijn?

sieward
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 apr 2006 09:35

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door sieward »

ik begrijp paar dingen niet:
-hoe kan het, dat de AMF het beleggingsdeel ziet als kosten? dat doen ze bij andere verzekeringen toch ook niet?
over de golden60
-niet consequent maar op de website staat wel vermeld dat de 60% is na aftrek van kosten... Ik zag een aantal reacties elder op dit forum, waaruit blijkt dat het product minder doorzichtig is dan dat het aanvankelijk lijkt. Er worden een aantal risiken afgedekt, en daar moet wel voor betaald worden. Ik denk als je alleen dat ene product goed wilt onderzoeken, dat je nog wel even bezig bent.

Merk wel op dat het op een of andere manier wel slim is van verzekeraar om een percentage van de opbrenst te pakken, zij verzekeren jou voor 2% netto en zij genieten zelf van het verschil tussen 2% en 8-10%. Zij het risco en het rendement, jij een belangrijk deel van de zekerheid. Een ding weet je dan ook zeker: die fondsen zullen het goed doen, want verzekeraar is daar direct afhankelijk van het rendement. Dus als je bovendien zelf een belangrijk aandeel hebt in die fondsen zou dat mooi zijn. Maar echt goedkoop is deze constructie helaas niet, kijk maar wat je misloopt. Tenzij de percentages iets anders zijn, dan dat je schrijft.

CallmeAl
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mei 2007 00:43

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door CallmeAl »

sieward ik ben geen Golden60 deskundige, ik heb echter wel het topic over HM aandachtig gelezen, wat mij vooral aansprak was de nette en rustige manier waarop die HMI brabant heeft uitgelegd hoe het product in elkaar steekt met voorbeelden en duidelijke percentages c.q. bedragen enz.

Mij spreekt het product wel aan moet ik toegeven.

Maar er zijn waarschijnlijk nog wel meer producten te vinden die mij aan zullen spreken.

Feit blijft echter wel dat ik vind dat de AFM onnodig commotie veroorzaakt met de regelgeving betreffende het invullen van de bijsluiter, ik ben van mening dat de bijsluiter meer duidelijkheid moet bevatten.

Groet

van....

CallmeAl

HMI NL
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 okt 2006 14:21

Re: Woekerpolis

Ongelezen bericht door HMI NL »

@ Callma Al

Dank voor je compliment, ik ( HMI NL) voel me tenminste aangesproken.

@ sieward

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... &start=105

Ik ga ervan uit dat na het lezen van een en ander jou het nodige duidelijk zal zijn. Indien je toch vragen of opmerkingen hebt kun je gratis bellen met de help desk tel:0800 4266266.

Hartelijke groet,
HMI NL

Gesloten