LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] woekerpolissen

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
rick99
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2007 12:54

woekerpolissen

Ongelezen bericht door rick99 »

Bij spaarbeleg een polis afgesloten voor 12 jaar met vooruitzicht op 8-14% rente. uiteiendelijk na 12 jaar rendement van rond de 200 Euro.
Oplichters dus!
Gereageerd op de stichting die zich hiermee bezig houdt, en daarvan kreeg ik een mail of ik eerst 20 EURO over wil maken anders kan men niets doen. Hiervoor wordt overigens geen enkele tegenprestatie belooft. Aantal gedupeerden ligt rond 500.000, dus reken maar uit wat dat oplevert, sorry maar dat wekt bij mij geen vertrouwen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste Rick99

Bedenk zelf eens wie er tegenwoordig nog zoveel betaald voor een lening waarin bijvoorbeeld jouw inleg betrokken wordt. Niemand zou een lening voor zo'n rentepercentage aangaan. Daarom stelde ik die vraag verleden jaar dan ook aan mijn meerdere. Toen hij het antwoord schuldig bleef heb ik hartelijk bedankt.

rick99
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2007 12:54

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door rick99 »

Ik snap niet wat je bedoeld. Spaarbeleg belegd de inleg om er hoge rendementen mee te behalen. In de periode 1980 -2000 is het percentage van 10%(gemiddeld ) helemaal niet ongewoon, ik heb persoonlijk wel hogere percentage als particulier behaald. Uiteraard zal er voor AEGON ook wat te verdienen vallen. Alleen is het schandalig dat AEGON hier doet alsof het rendement jarenlang zeer gunstig is in de jaaroverzichten en op het moment dat er uitgekeerd moet worden is het laatste jaar volgens AEGON zo tegengevallen, dat men je afscheept met 200 EURO.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dat klopt en ik wil juist weten waarom het zo tegen is gevallen. Is dat door menselijk falen? Vanwaar die hoge administratiekosten?
Wat zijn de directe gevolgen op korte termijn? Wat op lange termijn? Wat kunnen we er aan doen om te voorkomen dat zoiets weer gebeurd?

B-
Berichten: 273
Lid geworden op: 23 jan 2006 15:52

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door B- »

Wat kunnen we er aan doen om te voorkomen dat zoiets weer gebeurd?
Heel eenvoudig door nooit meer zaken te doen met al die bedrijven die nu opspraak zijn.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beleggingzaken is iets voor mensen die geld genoeg hebben en min of meer zin hebben om te gokken wat een gokspelletje is het, laten we eerlijk zijn.
Sparen heeft vanwege de beperkte rente geen zin.
Er zullen nieuwe plannen moeten komen waardoor mensen ook daadwerkelijk iets tastbaars hebben wanneer ze de eindstreep hebben behaald.
Hierbij denk ik aan het herstructureren van een bouwspaarplan waarbij de gelden binnen de zelfde bedrijven roteren en in de winstdeling mee dingen waarbij de winst uiteindelijk weer in het fonds terecht komt tot dat de overeengekomen termijn is bereikt en de inleg, rente en winst genomen kan worden als deelbetaling voor een eigen woning.
Maar het is maar een voorbeeld van vele mogelijkheden die wel toekomst bieden.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door D1RK »

Mensen die echt verstand van beleggen hebben lezen deze reclame, maar nemen het produkt maar zelden....

Zelf beleggen met dezelfde aandelen is vaak goedkoper en veiliger, als je fout gaat kun je uitstappen, en als het goed gaat enkele jaren langer doorgaan, vaste tijden is altijd slecht!

Iemand met ervaring die wel tevreden is over zijn eigen beleggingen, en nog nooit een produkt als hierboven heeft gekocht, wel doorgelezen met veel belangstelling, maar niemand luisterde naar mijn waarschuwing, ik ben dan geen deskundige, en nu te laat dus!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Als het klaf verdronken is.....
Klopt D1rk, ik heb uiteraard voldoende over belegingen, aandelen, spaarvormen, voor en nadelen, risico's e.d. in mijn opleidingen moeten op doen. Ik geef toe dat de zaak DEXIA erg krom is. Het heeft, zo heeft ook de rechter bepaald, meer de structuur van een huurkoop product aan zich. Waar ik persoonlijk uitermate benieuwd naar ben zijn de administratieve kosten welke de benadeelden in rekening zijn gebracht en nog worden gebracht.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door peewee »

Rick99
Spaarbeleg belegd (moet zijn: belegt !) de inleg

Spaarbeleg belegt inderdaad de inleg, maar dat is circa 70% van je betaalde premie. Eerst wordt er circa 30% aan kosten ingehouden. Wanneer je vervolgens over het beleggingsdeel een rendement maakt van 10% dan sta je nog steeds flink op verlies.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Een heel simpel voorbeeld! HMI verkoopt voor Hamburg-Mannheimer exact het zelfde product.
10% der inleg wordt besteedt aan risicodekking bij overlijden of arbeidongeschiktheid.
90% rest voor overige fondsen.
Daarvan wordt bij de T70 70% van het resterende bedrag geïnvesteerd in staatsbeleggingen en de overige 30% in een zogenaamd zelfgenererend fonds "Golden Future" gedeponeerd.
Geld genereerd nimmer zelf. Wanneer u een euro op de plank legt liggen er morgen geen twee. Er moet dus wat met dat geld gedaan worden, beleggen in aandelen etc. maar dat wordt niet verteld aan de klant.
Wie denkt dat deze fondsen er beter voorstaan als DEXIA heeft het goed mis.
Er is alleen 1 verschil. HMI bestaat pas sedert 1998 in Nederland dus de klanten hebben totaal geen notie van het beloop.

sjapo
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 apr 2006 00:56

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door sjapo »

Omdat de gewone man niet weet waaraan hij begint moet het maar legitiem zijn dat deze zich in de nesten werkt?

Alle risico’s liggen toch bij hem. Die beleggingsmaatschappijen varen er wel bij. Die zie je vrijwel nooit verlies maken. Als burger mag je in de stront zakken en dat kan je je aanmelden bij CHAN (had je maar niet moeten belegen !)

Ja rick het is belachelijk dat als een fond meer dan 20 % stijgt dat de waarde van je polis nauwelijks meer waard word dan een paar procent in dat zelfde jaar. Terwijl in de mindere jaren het met een baksteen zakte!


Ze zouden moeten verbieden dat je in wat voor vorm dan ook zou mogen beleggen met je hypotheek gelden.
Dat vind ik ook trouwens met pensioen gelden!

Leg hun maar eens uit dat ze een gok spelletje spelen!

Nieuwe plannen lijk mij ook verstandig, de belasting afdracht is enorm.

Galo
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2007 19:30

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door Galo »

Met grote verbazing volg ik sinds een paar maanden de hele discussie of er nu wel geen sprake is van het begrip 'woekerpolis'. Nu ben ik misschien niet helemaal objectief omdat ik zelf ook zo'n polis heb afgesloten, maar volgens mij zitten er op de diverse fora een paar verzekeringsboys tussen de deelnemers.
Want waar gaat het nu om? De hoogte van het te verwachten rendement of om de hoogte van de onkosten die werden gerekend? Volgens mij een combinatie van beide.
Het is toch vreemd dat er zoveel mensen die begin jaren 90 een polis hebben afgesloten in de veronderstelling winst te maken over 15- of 20 jaar, nu en masse verbouwereerd zijn? Is er dan sprake van een collectieve domheid geweest? Lijkt mij niet. Misschien hebben de heren (en/of dames) die zo harde roepen dat men zo naïef is geweest, wel eens van het woord 'vertrouwen' gehoord?
Van een verzekeringsagent, die al een paar jaar bij iemand over de vloer komt, mag je er toch wel enigzins vanuit gaan dat hij je geen oor aan wil naaien? Dus al die agenten hebben tegen al hun klanten gezegd: doe het niet, het levert niets op!? Zal wel niet toch?

En dan de verklaring dat het ene jaar minder redement oplevert dan de ander. Lijkt me nogal logisch. Alleen, vanaf '92/93 is er sprake geweest van een ongekende hoogconjuctuur in de economie. Rendementen van 12-16% waren heel gewoon. Vanaf 2002 werd dat minder. Echter, toch werden er nog winsten van 5 % op jaarbasis gemeld in de brochure's.
Ik heb, na mijn agent te hebben geraadpleegd, een winst van €170.-!!!
Let op, mijn polis loopt na 15 jaar af in 2008 (€45.38 p/m)

Hoezo opgelicht!? Waar gaat het nog over? Mensen zijn bedrogen! Met dank aan de graaicultuur die is ontstaan. Zo simpel is het gewoon.
De heren op de 24e etage van de diverse gebouwen zullen er wel weer met een hoge bonus vanaf komen en het 'gepeupel' heeft weer het nakijken. Wat zullen ze lachen.

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door Elias »

Je raakt een gevoelige snaar, Galo !

Ondanks de vette bonissen, de dure commissariaten, maakten ( en nog steeds !) de verzekeringsmij's ieder jaar weer meer miljoenen winst. Als ze op hetzelfde uitkomen of een paar miljoen minder op die honderden miljoenen WINST van het vorige jaar, dan staat dat kennelijk gelijk aan VERLIES. En die trent MOET door blijven kunnen gaan en om dat doel te bereiken mogen ze valse reclame voeren en de gewone burger oplichten.

Kortom, het gaat om boet lobi en dan dekken de politieke vriendjes in Den Haag dat wel af !
Eigelijk zouden alle galo's hun bilio moeten pakken en die topfloors eens met een bezoekje moeten vereren......
Maar alle Bargoense gekheid op een stokje, daar voelen wij ons dan weer te netjes voor. En ondertussen hebben we mooi het nakijken en hadden WIJ alle leugens maar beter moeten lezen en begrijpen. Met terugwerkende kracht wel te verstaan.... :?

Galo
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mar 2007 19:30

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door Galo »

Right you are! (déh)

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Daar komt nog bij dat er mensen zijn die aanzetten tot procederen ook.
Natuurlijk moet de woekerpolis stoppen, die had op initiatief van de verantwoordelijke maatschappij al lang moeten stoppen toen bleek dat er slechts verlies werd geproduceerd. Hoewel het plan op zich niet slecht was was en zo bleek naderhand ook, het niet zonder risico want sedert vijftien jaren voordien was het rendement niet onder de 10% geweest dus werd gedacht, kijk hier kunnen we zaken doen met nog een belastingvoordeel ook! Waar men niet op had gerekend was dat de het belastingvoordeel alleen ging gelden voor investering van eigen geld en niet met geleend geld. Dat was dus tegenslag 1. Tegenslag 2, de rentevoet kwam niet meer boven de 2%, qua rente leverde het dus ook niets op. Als klap op de vuurpijl zakte de economie als een kaartenhuis ineen. Weg alle comotie, uit alle dromen en de kater, een restschuld, laat nog van zich horen. Nu is met aan het procederen maar moet daarbij oppassen. De inleg heeft niet gerendeered maar geld gekost.
De gerechtskosten zijn per saldo al snel hoger dan de baten. Ik zou mij goed laten informeren of voorlichten door onpartijdigen. U mag mijn postings dan wel afdoen als onzin maar het zijn wel de feiten en ik draai er niet omheen. Die enkeling die vanwege vormfouten al het geld terug heeft gekregen heeft mazzel. Voor de meesten is dat niet vanzelf sprekend. U bent gewaarschuwd.

Chanmaster.

Elias
Berichten: 1972
Lid geworden op: 09 mar 2005 00:10

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door Elias »

Lening ??? Restschuld ????

Onze Chatmaster is weer eens van 't padje, toch op zijn minst op het verkeerde forum aan het wauwelen.

Bezoek a.u.b. dat forum eens op waar ze aan het uitzoeken zijn of je aan een vlieghengel ook een gezifte mug kan en mag binden.
Daar zal niemand je bijdragen afdoen als onzin.......

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door Chanmaster »

"Het spijt me voor u maar ik heb gelijk! Hoe dan ook.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door puma73 »

@chanmaster,

je hebt gelijk tot het moment dat waarop men weer eens met op feiten gestaafde posting komen, posting die zinnig zijn.

wat hen jij een plaat voor je kop, het pantser van een leopardtank is daarmee vergeleken een pakje roomboter.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Puma, klep dicht! Ik ben het zat.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: woekerpolissen

Ongelezen bericht door puma73 »

@chanmaster,

Waarom moet ik mijn klep houden? Een van uw laatste bijdragen in deze topic
Het spijt me voor u maar ik heb gelijk! Hoe dan ook
Dat is bekend, al worden er door diverse mensen in rede de correcte antwoorden gegeven, u weet het toch beter.

Voorbeelden, erfrecht, prepaidneters, uw uitdaging aan polderboy over terugleveren zonneenergie en zo kan ik nog wel en tijdje doorgaan met het opsommen van blunders van uw hand.

Gesloten