LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerrente op PL

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Malou Stevens
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:28

Woekerrente op PL

Ongelezen bericht door Malou Stevens »

Geachte forumleden,

Ik weet bijna zeker dat er uitzendingen zijn geweest over idioot hoge rentes op 'n PL van onder andere InterBANK.
Ik kan helaas niets terug vinden.
Hopelijk plaats ik dit bericht op de juiste plek,ben namelijk niet echt handig.

Bij voorbaat dank,
Malou Stevens.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Woekerrente op PL

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Malou Stevens schreef:Geachte forumleden,

Ik weet bijna zeker dat er uitzendingen zijn geweest over idioot hoge rentes op 'n PL van onder andere InterBANK.
Ik kan helaas niets terug vinden.
Hopelijk plaats ik dit bericht op de juiste plek,ben namelijk niet echt handig.

Bij voorbaat dank,
Malou Stevens.
Als ik het Google springt er wel een uitzending van Kassa uit, misschien bedoelde je die?
https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/interba ... oekerrente

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woekerrente op PL

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het ging overigens niet over persoonlijke leningen, maar over doorlopende kredieten.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Woekerrente op PL

Ongelezen bericht door vroem »

de mooiste manier om van dat soort rentes af te komen is een dergelijke lening niet aangaan, of zsm aflossen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Woekerrente op PL

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

vroem schreef:de mooiste manier om van dat soort rentes af te komen is een dergelijke lening niet aangaan, of zsm aflossen.
Als je aan lening niet aangaat kun je er ook niet vanaf komen...

Maar als je er dan toch een hebt kan het geen kwaad om absurd hoge rentes naar beneden te krijgen als die mogelijkheid er is.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerrente op PL

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

ergens raar dat er banken zijn die dit aanbieden

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Woekerrente op PL

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Klaas Jan schreef:Maar als je er dan toch een hebt kan het geen kwaad om absurd hoge rentes naar beneden te krijgen als die mogelijkheid er is.
Er wordt een overeenkomst gesloten en naderhand wordt er eenzijdig geprobeerd hier van af te wijken. Waarom? Ik maak met u een overeenkomst en als alles geregeld is probeer ik het in mijn voordeel aan te passen. Kijken hoe u dan reageert.

Malou Stevens
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2018 12:28

Re: Woekerrente op PL

Ongelezen bericht door Malou Stevens »

Doorlopende kredieten of pl, vertel mij waarom de en wel als zielig en de ander als "jammer je was er zelf toch bij" wordt beschouwd?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woekerrente op PL

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze zijn geen van beiden zielig.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Woekerrente op PL

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
Klaas Jan schreef:Maar als je er dan toch een hebt kan het geen kwaad om absurd hoge rentes naar beneden te krijgen als die mogelijkheid er is.
Er wordt een overeenkomst gesloten en naderhand wordt er eenzijdig geprobeerd hier van af te wijken. Waarom? Ik maak met u een overeenkomst en als alles geregeld is probeer ik het in mijn voordeel aan te passen. Kijken hoe u dan reageert.
Het is juist de bank die de overeenkomst in zijn voordeel aanpast. Ondanks de sterk gedaalde Euribor rentes, verhoogde de bank juist de rente !
Klant zit hierin vaak gevangen: kan niet in een keer aflossen, en financiele situatie laat herfinanciering elders ook niet toe.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Woekerrente op PL

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Lady1234 schreef:Ze zijn geen van beiden zielig.
Ik vind de bank zielig, dat ze op zo'n manier geld willen verdienen, bedroevend.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Woekerrente op PL

Ongelezen bericht door angel1978 »

Joepie Joepie schreef:
Lady1234 schreef:Ze zijn geen van beiden zielig.
Ik vind de bank zielig, dat ze op zo'n manier geld willen verdienen, bedroevend.
Gewoon geen PL meer aanbieden.. dan is iedereen geholpen... of toch niet?

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woekerrente op PL

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
NeoDutchio schreef:
Klaas Jan schreef:Maar als je er dan toch een hebt kan het geen kwaad om absurd hoge rentes naar beneden te krijgen als die mogelijkheid er is.
Er wordt een overeenkomst gesloten en naderhand wordt er eenzijdig geprobeerd hier van af te wijken. Waarom? Ik maak met u een overeenkomst en als alles geregeld is probeer ik het in mijn voordeel aan te passen. Kijken hoe u dan reageert.
Het is juist de bank die de overeenkomst in zijn voordeel aanpast. Ondanks de sterk gedaalde Euribor rentes, verhoogde de bank juist de rente !
Dat is bij de ING dus exact het probleem. Ze bieden een variabele rente, die mee zou deinen met de marktrente. Maar het tegendeel is waar. Bij de ING is het alleen maar omhoog gegaan, tot vorig jaar, dat het eens een keertje iets zakte. Maar het is nog steeds veel te hoog (ik meen iets van 9,8% of zoiets). Terwijl de spaarrente dus historisch laag is.

Maar ja, die (intussen gecancelde) loonsverhoging aan de top moet toch ergens van betaald worden, of niet dan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Woekerrente op PL

Ongelezen bericht door sjohie »

De rentetarieven op PL's en DK's komen wel eens voorbij op dit fora en incidenteel in de uitzendingen van de diverse consumentenprogramma's. Onder aan de streep komt het er meestal op neer dat dit soort bedrijven de wettelijk toegestane (max) rentepercentages vragen, en er dus niet zoveel aan te doen is. Soms kan je een oude lening oversluiten, maar dat is maatwerk, en hangt van veel factoren af. Beter is het om dit soort faciliteiten mondjesmaat te gebruiken, binnen een sluitend financieel plaatje.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woekerrente op PL

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar heel veel personen die een DK of PL aangaan hebben helemaal geen sluitend financieel plaatje. En ze nemen een DK met het oog op dat ze wat ze afgelost hebben, ook weer kunnen opnemen. En dan komen ze er na 10 jaar of meer achter dat ze nog steeds die lening hebben. Hoe kan dat nou? Ze hebben al zoveel zolang betaald.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Woekerrente op PL

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

NeoDutchio schreef:
Klaas Jan schreef:Maar als je er dan toch een hebt kan het geen kwaad om absurd hoge rentes naar beneden te krijgen als die mogelijkheid er is.
Er wordt een overeenkomst gesloten en naderhand wordt er eenzijdig geprobeerd hier van af te wijken. Waarom? Ik maak met u een overeenkomst en als alles geregeld is probeer ik het in mijn voordeel aan te passen. Kijken hoe u dan reageert.
Ik doelde op de uitzending van Vara's Kassa waarin een product werd beschreven waarvan de 'rente verandert' als de euriborrente wijzigt.
In de praktijk betekende dat dat de rente wel omhoog ging maar niet naar beneden.
De bank past de rente in z'n voordeel aan in dit geval.

Dus zoals ik schreef 'als de mogelijkheid er is', vooral proberen om daar wat aan te doen.

Gesloten