LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

Mijn dochter van 18 heeft enkele weken onverzekerd rondgelopen, zo bleek deze ochtend. Half april is ze 18 jaar geworden (tot die tijd viel ze gewoon onder onze Menzis-verzekering). Haar jongerenverzekering bij Menzis ging in op 1 mei 2016 (op de eerste dag die volgt op de maand waarin een kind 18 wordt). Op 25 april is ze bij de tandarts geweest voor controle. Ik heb hiervoor een declaratie ingediend, die is afgewezen. Tandartskosten worden dus niet vergoed. Volgens Menzis is er sprake van een grijs gebied waarin declaraties niet vergoed worden. Ik vind dit onbegrijpelijk, want 1. Menzis laat net 18-jarigen tot enkele weken onverzekerd rondlopen 2. Menzis waarschuwt niet dat er een tussenperiode bestaat waarin absoluut geen zorgkosten mogen worden gemaakt aangezien die niet worden vergoed (breek dus geen arm of been of beland niet in het ziekenhuis) 3. iedere Nederlander is verplicht verzekerd. Hoe is het mogelijk dat Menzis een zodanige constructie heeft dat de ingangsdatum van de jongerenverzekering niet direct volgt op de einddatum van de oude verzekering? Hebben meer mensen dit meegemaakt? Ik ben heel benieuwd. Ik heb uiteraard een klacht ingediend. Ik vind het zo vreemd. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit meemaakt. Menzis moet toch van dit probleem op de hoogte zijn. Waarom laat het een dergelijke constructie bestaan? Onbegrijpelijk.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door angel1978 »

geldt dit wellicht alleen voor de (niet verplichte) aanvullende verzekeringen en niet voor de basisverzekering (die verplicht is)?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Sinds de invoering van het huidige verzekeringssysteem worden er iedere maand mensen 18. En statistisch gezien had een redelijk deel daarvan iets ernstig moeten hebben gehad tussen de verjaardag en de 1e van de volgende maand. Als dat allemaal onverzekerde gevallen waren geweest waren er toch wel een aantal kamerdebatten over geweest. Ik heb er zelfs nog nooit een krantenartikel over gezien.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Quark »

Ook iets wat je zelf in de gaten moet houden, een maand voor mijn zoons 18 werden, ben ik met ze achter de computer gaan zitten en hebben we via indipender de voor hun meest gunstige verzekering afgesloten. op de dag van hun verjaardag ingaande .

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Jantje7 »

In deze is Menzis fout . Uw kind is verzekerd tot de 1e van de maand nadat ze 18 is geworden. Lees even door bij
https://www.rijksoverheid.nl/contact

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Othilda schreef:........... Haar jongerenverzekering bij Menzis ging in op 1 mei 2016 (op de eerste dag die volgt op de maand waarin een kind 18 wordt).
Dit wist u?!?
Ik wist dit niet en vraag me af of dit wel mag en/of klopt :shock:
Kinderen zijn bij de ouders verzekerd tot 18 jaar.
Even , voor de zekerheid , een belletje plegen met Menzis had u mogelijk deze verrassing bespaard.
Als kinderen 18 worden, verandert er veel en daar moet je als ouder spits op zijn en regelen met de kinderen.
( zie hierboven Quark .....wij moesten dat indertijd ook allemaal uitzoeken en geregeld zien te krijgen , stufie, kinderbijslag , er is zoveel! )
Jammer dat die tandarts er tussendoor kwam , maar misschien alsnog navragen bij Menzis?
Ik vind het een rare constructie van Menzis , staat het ook zo in de AV?

Mranoniem
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 mei 2016 12:30

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Mranoniem »

moederslink schreef: Kinderen zijn bij de ouders verzekerd tot 18 jaar.
Hoeft helemaal niet. Als er niets veranderd wordt blijft kind (ook boven 18 jaar) gewoon onder de polis van ouders verzekerd en zullen ouders dit gaan betalen. Totdat ouders en of kind zelf aangeeft een eigen polis te willen (verzelfstandigen)

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

Even specificeren: Het is iets anders dan ik hierboven aangaf. De basisverzekering loopt gewoon door. Alleen de kosten die nu onder haar nieuwe aanvullende verzekering vallen worden in de twee weken tussen 15 april (haar 18de verjaardag) en 1 mei (de datum waarop de nieuwe jongerenverzekering ingaat) niet vergoed. Het gaat om de kosten van een consult (gewone controle) en tandsteenverwijdering die voor haar 18de onder de basisverzekering vielen en die vanaf haar 18de onder de aanvullende verzekering vallen. Er zijn dus twee weken waarin je geen beroep kan doen op behandelingen die onder de aanvullende verzekering vallen aangezien deze dan niet vergoed worden. Ik verwijt Menzis dat ze me niet de keuze hebben gegeven om de aanvullende verzekering van mijn dochter op haar 18de verjaardag in te laten gaan en dat ze me niet hebben gewaarschuwd voor dit gat. Het is zelfs niet mogelijk om de aanvullende jongerenverzekering precies op de verjaardagsdatum in te laten gaan. Menzis weet dus dat er een periode ontstaat waarin bepaalde behandelingen niet vergoed worden.

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

angel1978 schreef:geldt dit wellicht alleen voor de (niet verplichte) aanvullende verzekeringen en niet voor de basisverzekering (die verplicht is)?
Dat heb ik inmiddels begrepen. Feit blijft dat tandartskosten voor een consult en tandsteenverwijdering die eerst onder de basisverzekering vielen, nu onder de aanvullende jongerenverzekering vallen die pas 2 weken na haar 18de verjaardag inging. Ik heb me bij inschrijving van mijn dochter niet gerealiseerd dat er een onverzekerde periode (voor behandelingen die onder de aanvullende verzekering vallen) zou ontstaan. Ik was ervan uitgaan dat de ene verzekering naadloos in de andere zou overgaan. Het was trouwens ook niet mogelijk geweest om de aanvullende verzekering op haar 18de verjaardag te laten ingaan. De eerst mogelijke datum was 1 mei.

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

Ik had het niet helemaal goed gezegd. Het gaat alleen om de kosten voor behandelingen die onder de aanvullende verzekering vallen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Othilda schreef:
angel1978 schreef:geldt dit wellicht alleen voor de (niet verplichte) aanvullende verzekeringen en niet voor de basisverzekering (die verplicht is)?
Dat heb ik inmiddels begrepen. Feit blijft dat tandartskosten voor een consult en tandsteenverwijdering die eerst onder de basisverzekering vielen, nu onder de aanvullende jongerenverzekering vallen die pas 2 weken na haar 18de verjaardag inging.
Maar, in de polisvoorwaarden staat toch gewoon "kinderen tot 18 jaar?" Dan is het toch logisch dat ze zodra ze 18 geworden is daarvoor een aanvullende verzekering voor nodig heeft?
Othilda schreef: Ik heb me bij inschrijving van mijn dochter niet gerealiseerd dat er een onverzekerde periode (voor behandelingen die onder de aanvullende verzekering vallen) zou ontstaan. Ik was ervan uitgaan dat de ene verzekering naadloos in de andere zou overgaan. Het was trouwens ook niet mogelijk geweest om de aanvullende verzekering op haar 18de verjaardag te laten ingaan. De eerst mogelijke datum was 1 mei.
Ik vind dat een beetje een vreemde aanname, maar ook raar van de verzekeraar dat je het niet eerder kon laten ingaan. Misschien zijn ze daardoor tot coulance bereid?

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door angel1978 »

Othilda schreef:
angel1978 schreef:geldt dit wellicht alleen voor de (niet verplichte) aanvullende verzekeringen en niet voor de basisverzekering (die verplicht is)?
Dat heb ik inmiddels begrepen. Feit blijft dat tandartskosten voor een consult en tandsteenverwijdering die eerst onder de basisverzekering vielen, nu onder de aanvullende jongerenverzekering vallen die pas 2 weken na haar 18de verjaardag inging. Ik heb me bij inschrijving van mijn dochter niet gerealiseerd dat er een onverzekerde periode (voor behandelingen die onder de aanvullende verzekering vallen) zou ontstaan. Ik was ervan uitgaan dat de ene verzekering naadloos in de andere zou overgaan. Het was trouwens ook niet mogelijk geweest om de aanvullende verzekering op haar 18de verjaardag te laten ingaan. De eerst mogelijke datum was 1 mei.
Ik ben het volledig met je eens dat Menzis dit duidelijk had moeten communiceren bij de inschrijving van je dochter ( mits het Menzis duidelijk was dat het hier een kind betreft dat van de 18- naar de 18+ situatie gaat, maar daar ga ik zeker vanuit ).
Het klinkt echter wel heel anders dan zoals je het in de OP liet klinken, waarbij het leek als je helemaal niet verzekerd bent. Gelukkig had je dat niet bij het juiste eind, want dat was wel een heel vreemde situatie geweest.

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

moederslink schreef:
Othilda schreef:........... Haar jongerenverzekering bij Menzis ging in op 1 mei 2016 (op de eerste dag die volgt op de maand waarin een kind 18 wordt).
Dit wist u?!?
Ik wist dit niet en vraag me af of dit wel mag en/of klopt :shock:
Kinderen zijn bij de ouders verzekerd tot 18 jaar.
Even , voor de zekerheid , een belletje plegen met Menzis had u mogelijk deze verrassing bespaard.
Als kinderen 18 worden, verandert er veel en daar moet je als ouder spits op zijn en regelen met de kinderen.
( zie hierboven Quark .....wij moesten dat indertijd ook allemaal uitzoeken en geregeld zien te krijgen , stufie, kinderbijslag , er is zoveel! )
Jammer dat die tandarts er tussendoor kwam , maar misschien alsnog navragen bij Menzis?
Ik vind het een rare constructie van Menzis , staat het ook zo in de AV?
Ik had het niet goed gezegd. Haar basisverzekering liep gewoon door. Alleen behandelingen die onder de aanvullende verzekering vallen worden in de twee weken tussen haar 18de verjaardag op 15 april en de ingangsdatum van de aanvullende verzekering op 1 mei niet vergoed. De tandartskosten vielen tot haar 18de onder de basisverzekering en vallen vanaf haar 18de onder de aanvullende verzekering. Ik vind dat Menzis me had kunnen waarschuwen voor deels onverzekerde periode van twee weken. Beter was nog geweest als Menzis me de mogelijkheid had gegeven om de aanvullende verzekering in te laten gaan op 15 april, maar die mogelijkheid bestond niet.

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

angel1978 schreef:
Othilda schreef:
angel1978 schreef:geldt dit wellicht alleen voor de (niet verplichte) aanvullende verzekeringen en niet voor de basisverzekering (die verplicht is)?
Dat heb ik inmiddels begrepen. Feit blijft dat tandartskosten voor een consult en tandsteenverwijdering die eerst onder de basisverzekering vielen, nu onder de aanvullende jongerenverzekering vallen die pas 2 weken na haar 18de verjaardag inging. Ik heb me bij inschrijving van mijn dochter niet gerealiseerd dat er een onverzekerde periode (voor behandelingen die onder de aanvullende verzekering vallen) zou ontstaan. Ik was ervan uitgaan dat de ene verzekering naadloos in de andere zou overgaan. Het was trouwens ook niet mogelijk geweest om de aanvullende verzekering op haar 18de verjaardag te laten ingaan. De eerst mogelijke datum was 1 mei.
Ik ben het volledig met je eens dat Menzis dit duidelijk had moeten communiceren bij de inschrijving van je dochter ( mits het Menzis duidelijk was dat het hier een kind betreft dat van de 18- naar de 18+ situatie gaat, maar daar ga ik zeker vanuit ).
Het klinkt echter wel heel anders dan zoals je het in de OP liet klinken, waarbij het leek als je helemaal niet verzekerd bent. Gelukkig had je dat niet bij het juiste eind, want dat was wel een heel vreemde situatie geweest.
Ik heb het later beter begrepen, maar het blijft een rare situatie. Het lijkt me dat Menzis van dit probleem op de hoogte moet zijn en mensen moet waarschuwen of iets aan de constructie moet veranderen.

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

Quark schreef:Ook iets wat je zelf in de gaten moet houden, een maand voor mijn zoons 18 werden, ben ik met ze achter de computer gaan zitten en hebben we via indipender de voor hun meest gunstige verzekering afgesloten. op de dag van hun verjaardag ingaande .
We waren en zijn met het hele gezin bij Menzis verzekerd, met een goede basisverzekering en een uitgebreide aanvullende verzekering. Ik heb mijn 18-jarige dochter op onze polis laten staan met haar eigen jongerenverzekering (zelfde basisverzekering als voorheen en een aanvullende jongerenverzekering). Zelfde verzekeraar, zelfde polis. Ik vind het raar dat er dan een onverzekerde periode ontstaat voor behandelingen die onder de aanvullende jongerenverzekering vallen. Tandartskosten vallen voor kinderen tot 18 jaar onder de basisverzekering en vanaf 18 jaar onder de aanvullende verzekering. Ik heb daar niet op gelet. Menzis heeft me niet gewaarschuwd en ook niet de mogelijkheid geboden om de aanvullende jongerenverzekering te laten ingaan op de 18de verjaardag, wat wel nodig was geweest om dit probleem te voorkomen. Ik vind dus dat Menzis een vreemde constructie heeft waarvan het ongetwijfeld op te hoogte is, want ik denk niet dat ik de enige ben die hiermee te maken heeft.

Othilda
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 jun 2016 13:55

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Othilda »

Julie4444 schreef:
Othilda schreef:
angel1978 schreef:geldt dit wellicht alleen voor de (niet verplichte) aanvullende verzekeringen en niet voor de basisverzekering (die verplicht is)?
Dat heb ik inmiddels begrepen. Feit blijft dat tandartskosten voor een consult en tandsteenverwijdering die eerst onder de basisverzekering vielen, nu onder de aanvullende jongerenverzekering vallen die pas 2 weken na haar 18de verjaardag inging.
Maar, in de polisvoorwaarden staat toch gewoon "kinderen tot 18 jaar?" Dan is het toch logisch dat ze zodra ze 18 geworden is daarvoor een aanvullende verzekering voor nodig heeft?

Ik was op de hoogte van de aanvullende verzekering. Die hebben we dan ook genomen, alleen ging die pas 2 weken na de 18de verjaardag in. Een andere mogelijkheid was er niet. Ik heb er niet goed op gelet, anders had ik haar niet naar de tandarts laten gaan in die periode, maar stel dat je een spoedbehandeling bij de tandarts nodig hebt. Dan moet je wel. Ik blijf het een rare constructie vinden en ik vind ook dat Menzis dit kan voorkomen,
Othilda schreef: Ik heb me bij inschrijving van mijn dochter niet gerealiseerd dat er een onverzekerde periode (voor behandelingen die onder de aanvullende verzekering vallen) zou ontstaan. Ik was ervan uitgaan dat de ene verzekering naadloos in de andere zou overgaan. Het was trouwens ook niet mogelijk geweest om de aanvullende verzekering op haar 18de verjaardag te laten ingaan. De eerst mogelijke datum was 1 mei.
Ik vind dat een beetje een vreemde aanname, maar ook raar van de verzekeraar dat je het niet eerder kon laten ingaan. Misschien zijn ze daardoor tot coulance bereid?
Ja, zelfde verzekeraar, zelfde polis, toch onverzekerde periode voor kosten voor behandelingen onder aanvullende verzekering.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Niet iedereen kiest automatisch voor een aanvullende verzekering; sommigen blijven gewoon alleen verplicht basis verzekerd en sparen ( of hebben een potje ) voor alle niet gedekte kosten .
U had hiervoor even Menzis kunnen bellen tegen de tijd dat uw dochter 18 werd.
Daar is ruim voldoende tijd voor immers of de AV even kunnen nakijken.
Maar stel nu dat een kind op de 1e jarig is.....gaat die aanvullende dan ook pas op de 1e vd maand daar op volgend lopen ? .
M.a.w : dan zijn deze jongeren een hele maand niet aanvullend verzekerd ??

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door vroem »

is dit niet gewoon een kwestie van niet goed lezen van de documentatie van Menzis geweest?
Enne, terzijde: ik vraag mij even af waarom de controle niet gedaan is voor zij 18 werd? Of was zij gewoon te laat met maken van een afspraak?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door langste adem »

Enne, terzijde: ik vraag mij even af waarom de controle niet gedaan is voor zij 18 werd? Of was zij gewoon te laat met maken van een afspraak?
Het kan natuurlijk slim zijn om even op de kalender te kijken om zodoende maximaal profijt te hebben van je verzekering. Ik vermoed dat er bij tandartsen ook wel creatief mee omgegaan wordt met dure behandelingen die de verzekering niet helemaal dekt (bijv een kroon). Door bijvoorbeeld de behandelingen te doen in zowel december als in januari van het volgende jaar,
Maar die vraag is hier niet zo relevant. Bij de TS was de dekking immers zowel vóór (via de basisverzekering) als nadat ze 18 geworden was (via een aanvullende verzekering). Alleen bestaat er blijkbaar tijdelijk even een grijs gebied waarin je declaraties geweigerd worden.

Ik snap dat het om administratieve redenen handig kan zijn om verzekeringen alleen per de 1e van een maand te laten ingaan . Maar dan zou de verzekering via de ouders logischerwijs ook nog gewoon doorlopen tot het einde van de kalendermaand, Dat de verzekeringspremie voor dochter opeens niet meer gratis is halverwege een maand ....tsja dat zal niet het probleem zijn geweest schat ik in. Maar daar is vantevoren helemaal niet over gecommuniceerd, Maar het lijkt me wel zo logisch dat als er een goede aanvullende verzekering is afgesloten , dat die geldig is voor iedereen binnen het gezin.
Lijkt me totaal unfair van Menzis om zo jongeren die net 18 zijn geworden (en al via Menzis verzekerd zijn) tussen wal en schip laten vallen als ze kosten hebben vlak na hun verjaardag .

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: 18-jarig kind enkele weken onverzekerd

Ongelezen bericht door Shine »

vroem schreef: Enne, terzijde: ik vraag mij even af waarom de controle niet gedaan is voor zij 18 werd? Of was zij gewoon te laat met maken van een afspraak?
Dit doet er helemaal niet toe Vroem. Het gaat om het principe. Klaarblijkelijk kan de basisverzekering wel gewoon doorlopen, maar blijkt het met een aanvullende verzekering niet te kunnen.
In het geval van TS komt het aan het ligt ten gevolge van een tandarts behandeling. Het had natuurlijk net zo goed Fysio kunnen zijn.

Het zou echt te zot zijn als hetgeen TS aankaart mbt aanvullende verzekeringen klopt. En Menzis zo handelt inzake aanvullende verzekeringen. Ik vraag me af of dit alléén Menzis gerelateerd is of dat dit ook bij andere verzekeraars het geval is. Want als dat zo is, hebben we een gat dat er helemaal niet hoort te zijn.
Mijn gezond verstand zegt me dat Menzis hier een fout maakt. Die declaratie moet gewoon vergoed worden. Ik neem iig aan dat er een aanvullende tandverzekering aangevraagd was voor dochterlief.

EDIT: Ik ben even naar Menzis gegaan. Het staat op hun website:
https://www.menzis.nl/klantenservice/wi ... erzekering
Let op: geef de wijziging uiterlijk door in de maand die vólgt op de maand waarin u of uw kind jarig is. De wijziging gaat in op de 1e dag van de maand, volgend op de maand waarin u of uw kind jarig is.
Bij het Zilveren Kruis ligt het anders en zoals het hoort:
https://www.zilverenkruis.nl/Consumente ... ord18.aspx

Gesloten