LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
TGENE
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2019 21:48

Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door TGENE »

Hallo,

Een vraag over de aanvullende tandverzekering, specifiek de orthodontie kosten voor een kind tot 18 jaar.

We verwachten dat ons kind volgend jaar een beugel krijgt. En willen we de huidige polis aanpassen waarbij orthodontie 100% vergoed word tot een maximum van 1000Euro. Ik zag dat er meerdere aanbieders waren die meer of min dezelfde tarieven hebben.
Als we deze 1000Euro nu in het eerste jaar (2020) zo goed als op gebruikt hebben, kun/mag je dan het jaar erop oversluiten naar een andere zorgaanbieder die dezelfde vergoeding bied (acceptatie is direct, zonder een jaar wachttijd) en weer die 1000Euro vergoed krijgen?

Als dat kan is dat eigenlijk wel raar, het heeft dan niet heel veel zin om je voor een hoger bedrag te verzekeren. Je kan immers het jaar erop weer een polis afsluiten voor 1000Euro.

Gr Ellie,

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door Lowieze »

Volgens Independer kunt u inderdaad overstappen als de zorgverzekeraar niet met een wachttijd werkt.

Independer:
“Welke dekking biedt de aanvullende verzekering voor orthodontie?
Als je een aanvullend pakket hebt afgesloten voor orthodontie, krijg je een (gedeeltelijke) vergoeding voor de behandeling tot een bepaald maximumbedrag.


Daarnaast geldt de vergoeding vaak voor een bepaalde verzekeringsperiode. Een voorbeeld: de vergoeding vanuit je aanvullende pakket is 2.000 euro en je bent twee jaar verzekerd bij dezelfde zorgverzekeraar. Dan is de vergoeding voor de periode van die twee jaar, niet per kalenderjaar. Natuurlijk mag je het hele bedrag ook binnen 1 jaar opmaken. Mocht je na dit eerste jaar besluiten om over te stappen naar een andere verzekeraar, is het wel raadzaam om hier goed over na te denken.


Heeft jouw kind namelijk nog steeds een beugel, en heb je nog steeds een vergoeding nodig voor deze behandelingen? Weeg dan af of de kosten van de premie opwegen tegen de kosten die nog gemaakt moeten worden. Is er nog 500 euro nodig? Dan kun je overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Let wel op de eventuele wachttijd: sommige zorgverzekeraars vergoeden orthodontiekosten pas nadat je eerst een jaar premie betaald hebt voor de aanvullende verzekering voor orthodontie. In het geval dat je midden in een beugeltraject zit is dit niet handig. “

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door criticus2 »

kijk eens op vergelijk mondzorg punt nl. Daar staat ook op dit specifieke punt veel meer info dan bij Independer. en staan de extra voorwaarden bij mbt wachttijden etc. Risico wat je op deze manier wel loopt is dat volgend jaar de overstap misschien niet meer kan, dan gaan ze namelijk opnieuw voorwaarden etc vaststellen voor 2021. Daarnaast zijn bij de meeste verzekeraars de vergoedingen voor orthodontie meen ik gebaseerd op een behandeltraject en niet op maximum per kalenderjaar.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een brandende woning is niet verzekerbaar roepen ze vaak.

Zo is dit ook, als je in 2020 dit neemt is vaak pas in 2021 dit mogelijk.
Hoeveel moet je extra betalen en wat kreeg je vergoed?

Vaak is 1 ouder verhogen met dit aanvullende pakket, en bij meerdere kinderen met dit probleem alle in 1x laten behandelen die gratis meeverzekerd zijn de manier, en daarom vaak half jaar of langere wachttijden!
Verder is een beugel niet een weekje werk, en met de half jaar wachttijd worden het 2 dure jaren!

Vraag eerst wat zelf betalen kosten gaat, en wat de meerprijs is.
Vele betalen meer dan ze vergoed kregen over deze 2 jaren en je zit vast aan deze verzekeraar.

Ook voor je iets afsluit ook bij de verzekeraar zelf gaan lezen, de vergelijk site wil wel eens fout zitten of verouderde info geven, of de verzekeraar heeft op laatste moment dit aangepast.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik dacht eigenlijk dat er geen verzekeraars meer bestaan zonder wachttijd. Weliswaar directe acceptatie, maar dat staat niet gelijk aan “ geen wachttijd”. Dus ik ben benieuwd welke verzekeraar u hiervoor gaat kiezen.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door criticus2 »

Mathilde D. schreef:
04 dec 2019 17:26
Ik dacht eigenlijk dat er geen verzekeraars meer bestaan zonder wachttijd. Weliswaar directe acceptatie, maar dat staat niet gelijk aan “ geen wachttijd”. Dus ik ben benieuwd welke verzekeraar u hiervoor gaat kiezen.
als ik op vergelijk mondzorg kijk wel hoor. hangt meestal voor ortho dan ook wel een wat hogere premie aan. Is er voor gewone mondzorg voor volwassenen ook nog steeds bij veel verzekeraars, alleen voor de hoogste dekkingen wel acceptatie in een of andere vorm of beperkingen. Wanneer ortho eraan komt, wat vaak al op jongere leeftijd zichtbaar is vermoed ik, kan je ook gaan sparen en heb je al dit soort gedoe niet. En je kan het nog steeds als bijzondere ziektekosten fiscaal verwerken, hoewel de drempels tegenwoordig wel wat hoger liggen geloof ik.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Mathilde D. schreef:
04 dec 2019 17:26
Ik dacht eigenlijk dat er geen verzekeraars meer bestaan zonder wachttijd. Weliswaar directe acceptatie, maar dat staat niet gelijk aan “ geen wachttijd”. Dus ik ben benieuwd welke verzekeraar u hiervoor gaat kiezen.

Ik dacht/denk precies hetzelfde. Het zou ook wel erg vreemd zijn dat je voor een wat uitgebreidere tandartsverzekering van zeg € 500,- een tandartsverklaring nodig hebt, en je een verzekering van al gauw een paar duizend euro zonder allerlei voorwaarden zo kunt afsluiten.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Orthodontie voor kinderen zit in de aanvullende dekking voor een ouder. Niet in een tandartsdekking.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
05 dec 2019 10:57
Orthodontie voor kinderen zit in de aanvullende dekking voor een ouder. Niet in een tandartsdekking.

'De dekking voor orthodontie van kinderen kan zowel in een aanvullend als in een tandheelkundig verzekeringspakket opgenomen zijn.'
https://vergelijkmondzorg.nl/orthodonti ... t-18-jaar/

BL2
Berichten: 4790
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door BL2 »

Het is al een paar jaartjes geleden, maar eerste jaar E 1000 verbruikt bij een maatschappij, volgende jaar bij een ander, nogmaals 1500 euro.
Dat vonden we toen een zeer slimme zet van onszelf, bij één ouder meeverzekerd scheelde dat ruim E 2000,- in twee jaar tegen relatief zeer lage meerpremie.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door criticus2 »

ZeerPrivé schreef:
05 dec 2019 10:39
Mathilde D. schreef:
04 dec 2019 17:26
Ik dacht eigenlijk dat er geen verzekeraars meer bestaan zonder wachttijd. Weliswaar directe acceptatie, maar dat staat niet gelijk aan “ geen wachttijd”. Dus ik ben benieuwd welke verzekeraar u hiervoor gaat kiezen.

Ik dacht/denk precies hetzelfde. Het zou ook wel erg vreemd zijn dat je voor een wat uitgebreidere tandartsverzekering van zeg € 500,- een tandartsverklaring nodig hebt, en je een verzekering van al gauw een paar duizend euro zonder allerlei voorwaarden zo kunt afsluiten.
bij de meeste verzekeraars heb je voor een dekking tot 500 geen tandartsverklaring nodig. bij velen zelfs niet bij hogere dekking , dat gaat vaak met een zgn eigen verklaring. Alleen wanneer er dan begin van het jaar gelijk een kroon geplaatst wordt zal daarover uitleg gevraagd worden, of geen dekking zijn.

eikenboom1
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2018 18:30

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door eikenboom1 »

Je zegt dat je verwacht dat je kind volgend jaar een beugel krijgt.

Hier lopen er ook 2 met een beugel maar ben je al bij de ortho. geweest?

1 van onze zonen moest nog bijna een jaar wachten i.v.m. wisselen, voor hij de beugel kreeg....terwijl de T.A . verwachte dat hij er wel aan toe was.

Zou soms zonde zijn van je premie.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heel veel aanvullende verzekeringen kennen juist miv 2020 een jaar wachttijd voor orthodontie.

En als een ouder alleen daarvoor een uitgebreide aanvullende verzekering neemt, zou ik de kosten maar eens vergelijken. Dus een jaar eerder en dan nog zeker twee jaar.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Zo'n aanvullende verzekering is toch eigen meer een soort van abonnement?

eikenboom1
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2018 18:30

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door eikenboom1 »

De kosten voor de ortho zijn toch ook aftrekbaar van de inkomstenbelasting.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door renewouters »

tttlocke schreef:
05 dec 2019 19:06
Zo'n aanvullende verzekering is toch eigen meer een soort van abonnement?
Voor de meeste zaken wel maar voor orthodontie niet. Dat is zo'n beetje het enige waarvoor een aanvullende verzekering een positieve business case heeft voor de verzekerde.

Poliswijzer.nl
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 dec 2016 14:56

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door Poliswijzer.nl »

Nog een tip over het verzekeren van orthodontie
De ouder die de beugel voor de kinderen gaat meeverzekeren, moet vaak de zorgverzekering uitbreiden met een duurdere aanvullende verzekering. Niet beide ouders hoeven een dure aanvullende zorgverzekering te nemen voor de beugel. Plaats de kinderen dus op de polis van de ouder met de meest uitgebreide dekking. De andere ouder hoeft de beugel voor de kinderen dus niet mee te verzekeren. Succes met het vergelijken!

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Aanvullende tandverzekering voor orthondontie

Ongelezen bericht door thecure »

renewouters schreef:
05 dec 2019 20:09
tttlocke schreef:
05 dec 2019 19:06
Zo'n aanvullende verzekering is toch eigen meer een soort van abonnement?
Voor de meeste zaken wel maar voor orthodontie niet. Dat is zo'n beetje het enige waarvoor een aanvullende verzekering een positieve business case heeft voor de verzekerde.
Hoeft niet altijd. Normaal heb ik geen tandverzekering want dat kan idd niet uit met een paar controles.

Maar ik heb een wortelkanaalbehandeling laten doorschuiven naar volgend jaar. Die komt op bijna 300 euro.
Ik sluit voor volgend jaar een aanvullende tand verzekering af voor 13,25 per maand. Dit is x 12 dus 159,-
Deze vergoed 250 euro, dus toch 90 euro voordeel...

Gesloten