LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
deweid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2009 15:06

Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door deweid »

Mijn ziektekosten verzekeraar is voornemens mij regelmatig€ 1.50 inrekening te brengen voor iets waar ik nooit ongevraagd heb, sterker nog voor iets wat ik nooit gebruikt hebt en nooit zal gebruiken. Mag dit zomaar? mijn betaalgedrag? voorbeeldig.
Laatst gewijzigd door Radar op 22 feb 2019 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u betaald per acceptgiro, dan zijn daar kosten aan voor de ziektekostenverzekeraar. Het maken en versturen kost geld, maar ook een bijschrijving kost geld. En deze kosten kunnen doorbelast worden.
Automatische incasso is altijd beter. Kost niets, gaat altijd goed en u bent nooit te laat. En mocht er ooit een geschil zijn kunt u storneren.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

Acceptgiro.s kosten geld en dat wordt doorberekend aan de klant.
Dat is gebruikelijk .

U kunt dit ondervangen door er een automatische incasso van te maken .

En wat bedoelt u met regelmatig , bedoelt u gewoon maandelijks de premiebetaling of bedoelt u het Eigen Risico wat gedurende een jaar regelmatig betaald moet worden?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar je schrijft voor iets dat ik nooit gebruik en zal gebruiken. Dus je gebruikt geen acceptgiro?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door mahadma »

Om een voorbeeld te noemen: Eneco berekend € 2,50 per betaling als adm. kosten op de jaarnota per keer. Met een acceptgiro betaling krijg je geen "reductie betaalkosten". Betaal je met machtiging/auto incasso en of de accept ideal email betaling krijg je per betaling € 2,00 per keer op je jaarnota vergoed, dus je betaalt voor een machtiging wel degelijk € 0,50 per betaling. Overigens, dat vinden ze daar gewoon bij de klanten service, regels van bovenaf. Dus de logica is: ik koop een brood, € 2,00, de bakker zegt: € 2,50, aub, er komt € 0,50 administratiekosten per betaling bij ............... Machtigen is dus niet altijd gratis.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

deweid schreef:
19 feb 2019 16:58
Mijn ziektekosten verzekeraar is voornemens mij regelmatig€ 1.50 inrekening te brengen voor iets waar ik nooit ongevraagd heb, sterker nog voor iets wat ik nooit gebruikt hebt en nooit zal gebruiken. Mag dit zomaar?
Nee, dat mag niet. Het bedrag is veel te hoog. Wat wil je er tegen ondernemen? Als je betaald hebt dan kun je het grootste deel als zijnde onverschuldigd betaald terug vorderen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:
19 feb 2019 18:42
deweid schreef:
19 feb 2019 16:58
Mijn ziektekosten verzekeraar is voornemens mij regelmatig€ 1.50 inrekening te brengen voor iets waar ik nooit ongevraagd heb, sterker nog voor iets wat ik nooit gebruikt hebt en nooit zal gebruiken. Mag dit zomaar?
Nee, dat mag niet. Het bedrag is veel te hoog. Wat wil je er tegen ondernemen? Als je betaald hebt dan kun je het grootste deel als zijnde onverschuldigd betaald terug vorderen.
Wat zijn dan de werkelijke kosten? 1,50 is vrij gebruikelijk, dus beweer je nu dat al die bedrijven die dit doen al jaren ongestraft hun gang gaan? Of zit je gewoon bij ieder onderwerp waar een bedrijf zwart gemaakt kan worden te trollen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

deweid schreef:
19 feb 2019 16:58
Mijn ziektekosten verzekeraar is voornemens mij regelmatig€ 1.50 inrekening te brengen voor iets waar ik nooit ongevraagd heb, sterker nog voor iets wat ik nooit gebruikt hebt en nooit zal gebruiken. Mag dit zomaar? mijn betaalgedrag? voorbeeldig.
Ik zit net te denken : heeft uw zorgverzekeraar misschien alleen maar aangekondigd dat als men acceptgiro's gaat gebruiken dat dat dan nu € 1.50 per acceptgiro gaat kosten en was het dus gewoon een algemene mededeling voor iedereen die bij deze zorgverzekeraar zit voor 2019 ?
Als u er nooit gebruik van maakt of gaat gebruiken is er dus geen enkel probleem voor u persoonlijk, voila :D

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

renewouters schreef:
19 feb 2019 19:13
Wat zijn dan de werkelijke kosten?
Dat hangt af van de bank van het bedrijf. Als dat de ING is dan heeft het bedrijf recht op:
- € 0,10, als er betaald wordt via een overschrijving;
- € 0,50, als er betaald wordt via een acceptgiro; of
- nihil, als er per automatische incasso wordt betaald.

Dit op grond van art. 6:47 jo 6:230k BW. Zie de leidraad voor meer informatie:
viewtopic.php?p=2333991#p2333991

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

renewouters schreef:
19 feb 2019 19:13
alfatrion schreef:
19 feb 2019 18:42
deweid schreef:
19 feb 2019 16:58
Mijn ziektekosten verzekeraar is voornemens mij regelmatig€ 1.50 inrekening te brengen voor iets waar ik nooit ongevraagd heb, sterker nog voor iets wat ik nooit gebruikt hebt en nooit zal gebruiken. Mag dit zomaar?
Nee, dat mag niet. Het bedrag is veel te hoog. Wat wil je er tegen ondernemen? Als je betaald hebt dan kun je het grootste deel als zijnde onverschuldigd betaald terug vorderen.
Wat zijn dan de werkelijke kosten? 1,50 is vrij gebruikelijk, dus beweer je nu dat al die bedrijven die dit doen al jaren ongestraft hun gang gaan? Of zit je gewoon bij ieder onderwerp waar een bedrijf zwart gemaakt kan worden te trollen?
Die is wel flauw. Alfatrion heeft al zeer vaak de grondslag hiervoor uiteen gezet. Zijn punt is gewoon correct.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

alfatrion schreef:
19 feb 2019 19:57
renewouters schreef:
19 feb 2019 19:13
Wat zijn dan de werkelijke kosten?
Dat hangt af van de bank van het bedrijf. Als dat de ING is dan heeft het bedrijf recht op:
- € 0,10, als er betaald wordt via een overschrijving;
- € 0,50, als er betaald wordt via een acceptgiro; of
- nihil, als er per automatische incasso wordt betaald.

Dit op grond van art. 6:47 jo 6:230k BW. Zie de leidraad voor meer informatie:
viewtopic.php?p=2333991#p2333991
Als dit waar is , en ik geloof je best , dan vraag ik mij nu serieus af waarom er altijd €1 - €2 voor een acceptgiro wordt berekend.
Ik heb dat ook altijd gewoon betaald .....maar dat is dus gewoon teveel?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

moederslink schreef:
19 feb 2019 20:30
Als dit waar is , en ik geloof je best , dan vraag ik mij nu serieus af waarom er altijd €1 - €2 voor een acceptgiro wordt berekend.
Ik heb dat ook altijd gewoon betaald .....maar dat is dus gewoon teveel?
Dat gebeurt om dezelfde reden dat je na de invoering van deze wet nog een jaar of wat moest betalen de klantenservice: er wordt niets tegen gedaan.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een bedrijf moet ook betalen voor het indienen van een incasso.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
19 feb 2019 20:30
Ik heb dat ook altijd gewoon betaald .....maar dat is dus gewoon teveel?
Juridisch gezien inderdaad. De enige reden dat dit nog in stand blijft, is dat bijna niemand het de moeite vind er iets tegen te doen en er (dus) ook niet op gehandhaafd wordt. Maar áls je zou gaan procederen, win je.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
19 feb 2019 21:23
Een bedrijf moet ook betalen voor het indienen van een incasso.
Ja, dat kost € 2,- per batch en per batch kun je 10.000 tot 100.000 incasso's afhandelen. Je kunt € 0,0002 niet inrekening brengen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
19 feb 2019 21:30
moederslink schreef:
19 feb 2019 20:30
Ik heb dat ook altijd gewoon betaald .....maar dat is dus gewoon teveel?
Juridisch gezien inderdaad. De enige reden dat dit nog in stand blijft, is dat bijna niemand het de moeite vind er iets tegen te doen en er (dus) ook niet op gehandhaafd wordt. Maar áls je zou gaan procederen, win je.
Shocking eigenlijk :shock:
Het is dus tegen de wet , het kan toch niet zo zijn dat bedrijven dit maar ongestraft kunnen blijven doen en dat bij miljoenen mensen misschien wel en al jaren en jaren ?
Waarom wordt hier niet gewoon een eind aan gemaakt ?
Ach....ik stel eigenlijk een retorische vraag...... :(

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De wetswijziging is ingevoerd op 13 juni 2014 en vanaf die datum mogen deze kosten niet meer zo worden verhoogd.

De ACM ziet dit kennelijk niet als een probleem. Dat is wel raar want tegen de belkosten trad ze wel op. Misschien wordt er gewoon niet genoeg geklaagd en betalen de meeste mensen via automatische incasso.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar is vanillevla, met ja dan nee vanille er in belangrijker voor een consumentenprogramma.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk dat het aantal benadeelden wel meevalt; de acceptgiro wordt nog maar zo weinig gebruikt dat die eigenlijk per 1 januari jl. afgeschaft zou worden. En een groot deel van het nog bestaande gebruik bestaat uit goede doelen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Acceptgirokosten: mag dat zomaar?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk dat onder de mensen met een laag inkomen er best nog veel zijn die een acceptgiro gebruiken.
Zij hebben heel vaak niet voldoende saldo om de automatische incasso.s te kunnen laten incasseren.
Zij willen dit liever op ' hun ' moment betalen wanneer het hun beter uitkomt .

Gesloten