LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afschaffing no-claim

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
vdW
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2007 18:55

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door vdW »

Afschaffen van de no claim is en blijft een slecht iets, dat zal iedereen met een beetje verstand in zien.
Alle voordeel heeft zijn nadeel en andersom. Er valt voor beide standpunten iets te zeggen. Ik heb gelukkig een goede gezondheid en zie de arts zelden of nooit. Dus krijg ik de No Claim uitbetaald. Mijn vrouw tobt echter met haar spijsvertering hetgeen 'in de familie' zit. Dat is aangeboren en moet hiervoor speciale medicijnen en voedsel hebben. Die ontvangt dus helemaal geen No Claim.

Wanneer de nu wederom een eigen risico instellen dan zijn we dus terug bij af en worden de huisartsen wederom in de haren gevlogen.
Geen stap dichter bij een oplossing dus. We boeren achteruit.
Als er nu weer een eigen risico wordt ingesteld dan MOETEN de premies omlaag! Die No Claim uitbetalingen zitten n.l. vanzelfsprekend al in de huidige premies verwerkt. Let maar op wat er gaat gebeuren: Er komt een eigen risico EN de premies gaan omhoog! Tel uit je winst! :x

Particulieren hebben ALTIJD een veel hogere premie betaald, zelfs een z.g. solidariteits premie voor ouderen die van het ziekenfonds naar de particuliere verzekering werden overgeheveld. Daar draaiden de particulieren ook voor op!
Vergeet ook de "verborgen" zorg premie niet! Dit is de Inkomensafhankelijke Bijdrage van 6,5% ! Voor AOWers met aanvullend pensioen is dit nog veel zwaarder dan voor werkenden omdat de werkgever die 6,5% betaalt en de werknemer hierover slechts de belasting betaalt. AOWers met aanvullend pensioen krijgen geen enkele compensatie! Die betalen netto méér dan iemand met een inkomen van 100.000 euro! :cry:

Mvg,[/b]

trooth
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2007 15:40

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door trooth »

Als ze die 150 euro eigen bijdrage gaan invoeren weet ik zeker dat het voor mijn ouders die alleen een AOW en een heel klein pensioentje hebben volkomen onmogelijk wordt om de medicijnen die ze nodig hebben aan te schaffen. Voor deze mensen is 150 euro net zo iets als 1500 euro voor mensen met een modaal inkomen. Dus wie worden er weer beter van jaja de rijken. BELACHELIJK VOOR WOORDEN. De armen en minderbedeelde zullen hier weer de duppe van zijn zoals altijd. We gaan weer terug in de tijd waarbij de rijken alle zorg krijgen en de rest kan stikken.
Gelukkig heb ik niet voor dit kabinet gekozen.

vdW
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2007 18:55

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door vdW »

Als ze die 150 euro eigen bijdrage gaan invoeren weet ik zeker dat het voor mijn ouders die alleen een AOW en een heel klein pensioentje hebben volkomen onmogelijk wordt om de medicijnen die ze nodig hebben aan te schaffen.
Daarom schreef ik al: Als de No Claim vervalt dan MOETEN de premies omlaag omdat die No Claim al lang in de premies is verwerkt.

Voorlopig blijft de No Claim voor 2007 nog in tact. Het is dus afwachten wat het sociale gezicht van dit cabinet er van brouwt. Misschien is het allemaal mooie schijn! Misschien ook niet.
Mvg,

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door Ron58 »

wat het sociale gezicht van dit cabinet er van brouwt
Jammer, verkiezingen voorbij, sociale masker weer in de kast :cry:

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door Fiore »

het is toch al zeker dat de no-claim voor 2008 wordt afgeschaft?

vdW
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 jan 2007 18:55

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door vdW »

Niets is zeker. Helaas. Zie de zorg zelf. Mooi nieuw plan. Nu klagen de verzekeraars al merg en been dat zij erop verliezen. Nou, dan moet je je terugtrekken uit die business als je erop verliest. Nee......dát doen ze niet! Gewoon de premies verhogen! Even babbelen onder elkaar en bingo...allemaal 150 euro meer laten betalen. Keuze voor een concurrerende verzekeraar ? Vergeet dat maar. Marktwerking ? Vergeet dat dus ook maar. Kortom, al die mooie verhalen van die v.m minister Hans Hoogervorst (VVD) ten spijt is die zorg een grote puinhoop. Van de in het vooruitzicht gestelde concurrentie van de verzekeraars was alleen het eerst jaar sprake. Nu zijn ze dit vergeten!Ja . wat wil je? Ongeveer 16 verzekeraars, 16 kantoren, 16 directies, 16x personeel, 16 x hoge bonussen voor de top + TIG keer hoge salarissen ! Dát moet wel kapitalen kosten! Afijn, je weet nu wel waar je premies o.a.naar toe gaan! :(
Bezit uw ziel in lijdzaamheid! :cry:

Sunbow
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 dec 2005 09:15

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door Sunbow »

Ik ga 2 x per week (minimaal) naar de sportschool om mijn conditie op peil te halen, rook niet, drink nauwelijks, eet gezond (groente, frui ed) en krijg nooti mijn no-claim terug, terwijl ik zo min mogelijk naar een dokter ga, omdat ik altijd bang ben een aansteler gevonen te worden.

Rara hoe kan dat: erfelijk astma en erfelijke longproblemen
Mishandeld in mijn jeugd waardoor gewrichtsproblemen
Erfelijk belast met een zwakke weerstand.

Voordeel van een eigen risico is dat (levens) noodzakelijkmedicijngebruik hier waarschijnlijk buiten gaat vallen. In dat opzich een stuk eerlijker.

wat ik nog steeds niet snap is dat iets duurs als kraamzorg buiten de n0-claim valt, terwjl zwangerschappen i.t.t. ziektes wel te voorkomen zijn

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door Fiore »

ja maar als je dat soort grenzen gaat stellen.. dan moeten bijv. alle stressgerelateerde ziektes ook niet meer worden vergoed, want stress is ook te voorkomen, toch? of alle sportblessures. zo werkt dat niet.
en kinderen zijn ook nodig om ook jouw toekomst later te verzekeren!
zorgverzekering is juist bedoeld om zorg die nodig is (en je kunt toch echt niet ergens in je eentje liggen te bevallen) te verzekeren. Ik vind het wel schandalig om eerst een no-claim in te voeren, waar de mensen die nooit iets terugkrijgen helemaal niet blij mee zijn, en dan vervolgens die no-claim weer af te schaffen en een eigen risico in te voeren, waarmee dan ook diegene die wel no-claim terugkregen ontevreden zijn.. zo is dan toch eindelijk iedereen ontevreden! doe dan inderdaad maar weer wat van de premies af, kan iedereen zich misschien weer gewoon zorg veroorloven

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door Walter van V »

zo is dan toch eindelijk iedereen ontevreden!
maar dan zijn we het - eindelijk- eens met elkaar eens!

Ik zou overigens best tevreden zijn met een eigen risico. Maar daar kan ik nu ook al voor kiezen toch? een opgelegd eigen risico zou ik overigens ook geen problemen mee hebben hoor. ik vind alleen dat chronisch zieken dan daarvan vrijgesteld moeten worden...wat weer veel adminstratieve rompslomp meebrengt, en daar moeten we in de zorg juist vanaf.

Geen bureaucraten maar mensen aan het bed zogezegd..

Mathilde hoor je wel klagen over de in haar ogen te hoge salarissen van degenen die het echte werk moeten doen, maar over de topsalarissen van alle managers etc in de zorg , wat mi best wel veel minder kan, hoor je haar niet...
http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fu ... ge_id=3489

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door Walter van V »

http://www.nivel.nl/pdf/Artikel%20nocla ... geling.pdf

en dit is een leuk artikeltje over de werking(?) van de noclaim.

Ja van Nivel, maar de tegenstanders van Nivel als betrouwbare bron spelen het nog steeds niet klaar met cijfers te komen die zij dan wel als betrouwbaar bewillen/kunnen bestempelen...

_jolanda_
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2007 11:16

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door _jolanda_ »

Wat ik nog nergens lees is of het ook geldt voor de aanvullende verzekering. Wat heeft het voor zin je te verzekeren voor je tandartskosten als je de eerste 150 euro zelf moet betalen (en dan nog per persoon ook!) !!!! Heeft iemand hier over nagedacht????!!!!

Verder vind ik het zeer kinderachtig ook. Omdat de groep die pech heeft veel beroep te hebben gedaan op de zorg geen no claim terug krijgt, dan niemand meer!!!! Vreemd verhaal.
In dat geval zouden de premies inderdaad omlaag moeten!!!!
Maar ja, jullie weten toch dat die pot vol moet om de onverzekerden te betalen!!! vandaar ook weer deze maatregelen ten koste van de volgens regels levende burger.
We zouden de straat op moeten!!! dat we het niet pikken!!! :twisted:

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door Walter van V »

volgens mij is het zo geregeld dat eigen risico alleen van toepassing is op de basisverzekering, net zoals de noclaim regeling.

Overigens zijn er in de huidige situatie zeer weinigen die een eigen risico hebben afgesloten. En ook zeer weinigen die geen AV hebben afgesloten.

overigens zijn er denk ik velen die zwaar oververzekerd zijn, omdat zij bij de overstap zonder verder te kijken hebben geaccepteerd wat de verzekeraar ze heeft aangeboden. Zo lopen er bv zeer veel dragers van een volledige gebitsprothese met een aanvullende tandartserzekering! terwijl ze dus alleen kosten eraan hebben wanneer de prothese vervangen wordt. Alle reparaties en aanpassingen van een bestaande prothese vallen onder de basisverzekering (en dus wel onder de noclaimregeling..)

marleenvanh
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2006 14:12

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door marleenvanh »

Tja, lijkt heel sociaal. Maar dat is het dus niet. De chronisch zieken betalen nu meestal slechts een fractie van wat het werkelijk kost. En laten we er dan ook even vanuit gaan dat men inderdaad er "niets" aan kan doen dat men chronisch ziek is (geworden).
De gezonde medemens heeft er pas echt part noch deel aan. Maar die mag nu dus, als ie wel wat heeft de eerste € 150,- OOK zelf betalen..........
IK VIND HET SCHANDALIG!!

paulanita
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mar 2007 19:05

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door paulanita »

Ik vind de meeste dom bezig,of ze zijn gezond.
mijn vrouw en ik zijn cronisch ziek en zijn afhankelijk van medicatie om te kunnen leven.
dus wij zouden dan €300,00 kwijt zijn,die we niet hebben,dan maar geen medicijnen???????kan ik me niet voorstellen.Zelf ben ik jaren lang zelfstandig geweest,en heb dus genoeg betaald.nu moet ik nog meer betalen?????
paul.

fryslânboppe
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:50

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door fryslânboppe »

Als je dus dit jaar geen medische kosten hebt gemaakt krijg je 255 euro en als je volgend jaar wel medische kosten hebt kost het je 150 euro. Dat is een verschil van 405 euro!!!!!

C.Hoek
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:51

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door C.Hoek »

wat een gezeur steeds over dat de kosten omlaag zullen gaan als de mensen zien wat de kosten zijn Ik laat me niet tegen houden als een arts vind dat ik geopereerd moet worden en het is beter dat ik dan bepaalde medicijnen moet nemen nou het zij zo .Mijn gezondheid gaat voor alles.en het geld komt bij dan pas op de tweede plaats. En eigen risico van 150,00 euro is gwoon diefstal want we hebben al extra premie er voor betaald.En diegene die vinden dat het allemaal terecht is ach die zullen zo'n inkomen hebben dat ze lachend dat eigen risico betalen de zwakkere in onze samenleving die zijn de dupe.Maar ja daar voor heb je dan ook 2 christelijke partijen en een die voor de verkiezing van alles beloofd en nu alles weer terug draait.

marleenvanh
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 mei 2006 14:12

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door marleenvanh »

Aan Fryslånboppe: Nou niet helemaal, bij een gelijkblijvende situatie dan zou je 255-150 (aangenomen dat je die € 150,- helemaal opsoupeert),
dus altijd nog € 105,- terugkrijgen. En "verbruik" je helemaal niets dan kost het je in de nieuwe toestand ook niets, dacht ik. Je krijgt alleen niets meer terug.

En aan ene Paul die zijn leven lang hard gewerkt en genoeg betaald heef volgens eigen zeggen:
Jammer dat je er niet genoeg aan overgehouden hebt dat je dan nu je medicijnen niet kunt betalen, dat vind ik (een beetje) dom.....

alie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2005 17:05

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door alie »

Hartelijk dank voor de eerste 150 euro eigen risico!!
ik ben toch al de pineut, door een overval op mijn werk ben ik al in de WAO terechtgekomen en heb nu nog maar 70% van wat ik verdiende, begrijp ik al niet, want
of je vaste lasten 30% goedkoper worden doordat je niet meer kunt werken! dus ik word al dubbel gestraft!
Daar hebben de hoge heren geen last van die verhogen hun eigen inkomen en er was zelfs eentje die vond dat ze wel eens recht op een
jaartje verlof had met uiteraard doorbetaling van het riante salaris, want ze was moe, ze had er recht op.
Komen wij aan! je wordt helemaal kaalgeplukt en ook nog eens gestraft als je gebruik moet maken van de ziektekosten verzekering!
Ze blijven verzinnen om je het leven zuur te maken!

A.C

manya
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2007 01:04

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door manya »

En waar moet ik dat geld vandaan halen dan? Ik heb een WAO uitkering en maak dus vaak gebruik van de medische wereld.

alfredo
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 apr 2006 12:36

Re: afschaffing no-claim

Ongelezen bericht door alfredo »

We worden voor de zoveelste keer besodemieterd. Een grof schandaal, dat in West Europa z'n weerga niet kent. En we laten het allemaal gewoon gebeuren!! Zijn we gek geworden? De 2e kamer is net zo corrupt als het Balkenende tuig dat in dit totaal verrotte land de leiding heeft. Wij, Nederlanders, moeten eens met z'n allen de straat op gaan, in staking gaan, en radicaal afrekenen met die regeerders en consorten die beweren het allemaal zo goed te weten. Het zijn criminelen, pure criminelen!

Gesloten