LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] extra acceptgiro betaling premie bij CZ in januari/februari

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
SasBeukman
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2018 11:26

extra acceptgiro betaling premie bij CZ in januari/februari

Ongelezen bericht door SasBeukman »

Beste lezers,

Ik ben al wat jaren klant bij CZ. Nu valt mij op dat in de periode januari/februari er tweemaal een acceptgiro voor de premiebetaling op de deurmat valt.
Dat is op zich geen probleem want de ene betaal je de ene maand, de andere de volgende maand. Echter de vervaldata zitten dicht op elkaar, dus 15 januari en 9 februari. Daar zit geen maand tussen.
Ook krijg ik structureel in december een maand premie terug omdat ik in 1 jaar teveel premie zou betalen. Dit is ook raar aangezien de premie per jaar wordt vastgesteld en een vast bedrag is gedeeld door 12 maanden. Er staat in de voorwaarden dat CZ dan wel maandelijks, per kwartaal, per half jaar of per jaar de premie voor de zorgverzekering incasseert.

De afgelopen 4 jaar gaat het als volgt:

Op 29-12-2017 een acceptgiro met vervaldatum 15-01 en tevens een maand premie in mindering omdat ik in 2017 dus 13 keer betaal.
Op 26-01 een acceptgiro met vervaldatum 09-02-18
Op 21-02 een acceptgiro met vervaldatum 09-03.

Wat mij opvalt is dat tussen 15-01 en 09-02 geen maand zit en dat tussen 26-01 en 21-02 ook geen maand zit. Nu is dit misschien mierenpieperij, maar het zorgt ervoor dat je dus in 1 maand het risico loopt om een dubbele premie te moeten betalen. En bij navraag bij kennissen die ook verzekerd zijn bij CZ blijkt dat zij hetzelfde hebben, Het is dus niet iets wat alleen bij mij voorkomt.

Ik heb CZ om opheldering gevraagd, hun antwoord was dat de data van versturen en maken van acceptgiro's (begrijpelijk) geautomatiseerd is en vast ligt voor het aankomende kalenderjaar. Ook zal er niet direct een deurwaarder op de stoep staan en wordt er eerst kosteloos een herinnering gestuurd.

CZ werkt met een digitale postbus bij klanten waarin je aangeeft of je papieren of digitale acceptgiro's wilt. Nu kom ik dus verhalen tegen van mensen die in februari denken betaald te hebben, maar dus een acceptgiro achterlopen.
Nu is dit uiteraard ook een eigen verantwoordelijkheid maar toch vind ik het raar, waarom wordt er 13 keer een acceptgiro gestuurd, betaal ik dus 13 keer premie, wordt dit verrekend in januari, met de premie van januari en lopen vanaf daar de vervaldata eigenlijk niet goed en loop je dus het risico een acceptgiro te missen. Misschien kan Radar hier onderzoek naar doen of dit bij meer mensen speelt en wat de reden is achter 13 keer innen en de gang van zaken in januari/februari.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: extra acceptgiro betaling premie bij CZ in januari/februari

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Normaal gesproken wordt de premie vóóruit betaald. Dus u hoort eind december een nota te krijgen en te betalen voor januari, en zo verder enzovoort.

U hebt blijkbaar met die acceptgiro een termijn om binnen 14 dagen te betalen en daar staat de vervaldatum voor.

Als u nu elke acceptgiro gewoon op de eerste van de maand betaalt, betaalt u geen 13 keer en loopt u het hele jaar glad.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: extra acceptgiro betaling premie bij CZ in januari/februari

Ongelezen bericht door gosewijn »

Betaling is toch geen probleem . Januari krijgt 15 dagen te laat ,die had u in theorie al moeten betalen . Februari krijgt aan het eind van de maand januari, nu een week later , als u betaald is het probleem opgelost . Tenzij dat u ...................... ?

Gesloten