LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VGZ's Woekerpolis 2.0

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
johan goudvliet
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2017 12:31

VGZ's Woekerpolis 2.0

Ongelezen bericht door johan goudvliet »

275 EURO OM EEN EIGEN RISICO VAN EUR 385 TE HERVERZEKEREN?

Dit jaar kwam ik in aanmerking voor de Rotterdampolis van VGZ. Deze is bedoeld voor mensen met een kleine beurs, bv bijstandsuitkering. Ik ben overgestapt omdat de gemeente Rotterdam een bijdrage levert. Deze is overigens marginaal: EUR 10,= voor het basispakket en EUR 10,30 voor het aanvullende VGZ Rotterdampakket.

Bij het doorkijken van de polis viel mij op dat het eigen risico van EUR 385 herverzekerd wordt. Dat vond ik al een opvallende constructie, maar toen ik de maandpremie van EUR 22,92 zag om het eigen risico te herverzekeren, kreeg ik een rolberoerte. De hoogte van die roofzuchtige verzekeringspremie wordt niet vermeld als je jezelf aanmeld.

Reken even mee: 12 * EUR 22,92 = EUR 275.04

Je betaalt dus 275 euro om een risico van EUR 385 af te dekken. Dat is geen verzekering maar een woekerpolis. Het wordt nog erger, het eigen risico is niet nul, maar EUR 50,=, dat is nadat je al 275 euro gedokt hebt.

Als je er over nadenkt wordt het nog erger. Iemand met een kleine beurs, die geen zorgkosten heeft, betaalt toch 275 euro om het eigen risico af te kopen.

Iemand die EUR 100 zorgkosten in een jaar heeft, betaalt EUR 50,- eigen risico en EUR 275 herverzekeren eigen risico. Totale kosten EUR 325 voor een risico van EUR 385. Het verschil is nog maar EUR 5 per maand. Dit kan nooit de bedoeling zijn. Heeft Rotterdam lopen slapen toen ze het contract afsloten of probeert VGZ haar klanten een poot uit te draaien met de woekerpolis 2.0?

https://www.vgz.nl/rotterdam

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: VGZ's Woekerpolis 2.0

Ongelezen bericht door thecure »

10,- marginaal??? Bij mij wordt helemaal niets betaald door de gemeente. En ik ontvang ook nog eens geen zorgtoeslag. Wordt gewoon gestraft omdat wij beide hard werken.
Tijd dat dit soort polissen afgeschaft worden, en de mensen gewoon aan het werk worden gezet. Hebben ze ook niets meer te klagen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: VGZ's Woekerpolis 2.0

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn best veel mensen die ieder jaar hun eigen risico helemaal opmaken. Zij maken zo zestig euro winst. Doe je dat niet, dan is er ook weinig reden om je eigen risico af te kopen of te verlagen. En dan zou je dat dus ook niet moeten doen.

Ik zie niet wat dat nou ineens woeker aan is. Het is in feite niet heel anders dan als je zou kiezen voor een hoger eigen risico. Dan krijg je ook wat korting, maar loop je ook risico dat je meer kwijt bent dan bij het gewone eigen risico. Of met bijvoorbeeld tandarts verzekeringen. De premie daarvoor is in verhouding met de maximale dekking meestal ook zo dat veel mensen er juist duurder mee uit zijn dan zonder verzekering. Bijvoorbeeld 150 euro premie voor maximaal 250 euro dekking. Ook dat is een kwestie van je persoonlijke situatie afwegen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: VGZ's Woekerpolis 2.0

Ongelezen bericht door Julie4444 »

johan goudvliet schreef:275 EURO OM EEN EIGEN RISICO VAN EUR 385 TE HERVERZEKEREN?

Dit jaar kwam ik in aanmerking voor de Rotterdampolis van VGZ. Deze is bedoeld voor mensen met een kleine beurs, bv bijstandsuitkering. Ik ben overgestapt omdat de gemeente Rotterdam een bijdrage levert. Deze is overigens marginaal: EUR 10,= voor het basispakket en EUR 10,30 voor het aanvullende VGZ Rotterdampakket.
Hoezo is dat marginaal? Je krijgt ook zorgtoeslag en een uitkering, dus alles wordt voor je betaald. Ik krijg helemaal niets.... geen toeslag en geen uitkering, maar mag wel betalen voor mensen zoals jij. Hoe kun jij jezelf dan als benadeeld portreren?
johan goudvliet schreef:Bij het doorkijken van de polis viel mij op dat het eigen risico van EUR 385 herverzekerd wordt. Dat vond ik al een opvallende constructie, maar toen ik de maandpremie van EUR 22,92 zag om het eigen risico te herverzekeren, kreeg ik een rolberoerte. De hoogte van die roofzuchtige verzekeringspremie wordt niet vermeld als je jezelf aanmeld.

Reken even mee: 12 * EUR 22,92 = EUR 275.04

Je betaalt dus 275 euro om een risico van EUR 385 af te dekken. Dat is geen verzekering maar een woekerpolis. Het wordt nog erger, het eigen risico is niet nul, maar EUR 50,=, dat is nadat je al 275 euro gedokt hebt.
Ja, dus? Je mag dus onder je eigen risico uitkomen, terwijl de rest van ons dat gewoon moet betalen. Overigens ben je ook niet verplicht om deze verzekering te nemen, dus waarom is dat dan een probleem?
johan goudvliet schreef:Als je er over nadenkt wordt het nog erger. Iemand met een kleine beurs, die geen zorgkosten heeft, betaalt toch 275 euro om het eigen risico af te kopen.
En iemand die werkt voor zijn/haar geld, zoals ik, betaalt meer dan €1000 per jaar zonder ooit naar de doctor te gaan. En de overheid geeft mij geen cent, maar rijk zijn we echt niet. Als je daar over nadenkt valt jouw situatie wel mee, of niet?
johan goudvliet schreef:Iemand die EUR 100 zorgkosten in een jaar heeft, betaalt EUR 50,- eigen risico en EUR 275 herverzekeren eigen risico. Totale kosten EUR 325 voor een risico van EUR 385. Het verschil is nog maar EUR 5 per maand. Dit kan nooit de bedoeling zijn. Heeft Rotterdam lopen slapen toen ze het contract afsloten of probeert VGZ haar klanten een poot uit te draaien met de woekerpolis 2.0?
Ik vind het schandalig dat jij dit een woekerpolis noemt. Als het allemaal zo vreselijk is neem je toch gewoon lekker een andere verzekering?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: VGZ's Woekerpolis 2.0

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik begrijp de redenering van de TS wèl.
Zijn redenering is alsvolgt: deze polis wordt door de gemeente ' aangeboden' aan minder draagkrachtigen en vaak ook minder geïnformeerden. Als je dan zonder na te denken deze optie kiest, dan ben je veel te duur uit ( als je geen hoge zorgkosten hebt). Dat betekent dat deze polis geld verdient aan arme, niet geïnformeerde mensen die verder gezond zijn. En dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: VGZ's Woekerpolis 2.0

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Mathilde D. schreef:Ik begrijp de redenering van de TS wèl.
Zijn redenering is alsvolgt: deze polis wordt door de gemeente ' aangeboden' aan minder draagkrachtigen en vaak ook minder geïnformeerden. Als je dan zonder na te denken deze optie kiest, dan ben je veel te duur uit ( als je geen hoge zorgkosten hebt). Dat betekent dat deze polis geld verdient aan arme, niet geïnformeerde mensen die verder gezond zijn. En dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn!
Och och och. Want natuurlijk hebben mensen in de bijstand helemaal geen tijd om te vragen of uit te zoeken wat handig is voor hen. Kom op zeg, een beetje eigen initiatief en verantwoordelijkheid mag ook wel verwacht worden van mensen die handelsbekwaam worden geacht.

Besides, minderbeelden standaard het eigen risico laten afkopen is wel zo verstandig voor als ze wel een keer beroep doen op die gezondheidszorg. Een ongeluk of blindedarmontsteking zit er toch zo in, zonder dat je dat kan zien aankomen.

Gesloten