LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekering 2018

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt grun, maar tandartskosten vallen niet onder het verplicht en/of vrijwillig eigen risico. Dat zit gewoon niet in het basispakket.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door kweenie »

grun schreef:@kweenie. Ik snap even niet hoe je aan 429 komt?
Iemand met een bruto inkomen van 2.000 per maand (wat ik als voorbeeld nam voor iemand met geen extreem hoog inkomen) heeft een jaarinkomen van 26.000. Een drempel van 1,65% daarvan betekent een drempel van 429 euro.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door grun »

Bedankt. Ik hield dus ten onrechte rekening met het eigen risico. Morgen ga ik alles weer opnieuw uitrekenen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door Radar »

Inmiddels hebben overigens de meeste zorgverzekeraars de basispremie voor volgend jaar bekend gemaakt: https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... jn-bekend/

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door renewouters »

thecure schreef:
Jefdus schreef:
renewouters schreef:
Wat stel jij voor om de kosten voor de zorg te dekken?
Kom op zeg, je kunt toch niet gaan verwachten dat mensen die klagen over de kosten van premies en eigen risico's zelf met een beter en goedkoper plan gaan komen? ;)
Gewoon weer naar het ziekenfonds van vroeger. Dat was tenminste betaalbaar en geen eigen risico.
Het ziekenfonds werd ook ieder jaar duurder en als je dan bednkt dat de kosten worden gedreven door stijging van directe zorkgkosten zal het ziekenfonds nu ook aanzienlijk duurder zijn geweest dan destijds. En als je maar een euro boven de ziekenfondsgrens verdiende (en dat was ca. modaal) mocht je meteen de hoofdprijs betalen. Voordeel was wel dat particulier verzekerden bepaalde voordelen hadden t.o.v. ziekenfondsverzekerden. Wij hadden bij sommige artsen aparte spreekuren waar je niet zo lang hoefde te wachten als tijdens het ziekenfondsspreekeer. Dat is dan wel weel een voordeel van het oude systeem.

Als we echt de zorgkosten willen beteugelen moeten we misschien de ontwikkelingen 5 jaar stoppen. Gewoon de zorg houden bij wat we nu kunnen en niks nieuws doen. Ook CAOs bevriezen voor de zorgsector, want loonkosten zijn de grootste kostenpost.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

grun schreef:Bedankt. Ik hield dus ten onrechte rekening met het eigen risico. Morgen ga ik alles weer opnieuw uitrekenen.
Er er zijn natuurlijk nog de nodige overige ziektekosten aftrekbaar. Bijvoorbeeld de reiskosten naar medische instanties. Die kilometers tegen de werkelijke kosten lopen ook vaak hoog op. En sommige mensen betalen nog eigen bijdragen voor medicijnen, of hebben kosten aan extra bewassing en zo.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door grun »

Lady1234 schreef:
grun schreef:Bedankt. Ik hield dus ten onrechte rekening met het eigen risico. Morgen ga ik alles weer opnieuw uitrekenen.
Er er zijn natuurlijk nog de nodige overige ziektekosten aftrekbaar. Bijvoorbeeld de reiskosten naar medische instanties. Die kilometers tegen de werkelijke kosten lopen ook vaak hoog op. En sommige mensen betalen nog eigen bijdragen voor medicijnen, of hebben kosten aan extra bewassing en zo.
Ik heb inmiddels uitgerekend of er nog iets via de aangifte inkomstenbelasting terug te halen valt volgend jaar, en dat blijkt tot mijn verbazing inderdaad het geval te zijn. Een mooi meevallertje.

Inmiddels heb ik wel een aantrekkelijke offerte ontvangen voor een aanvullende tandartsverzekering, en daar heb ik nog wel een vraagje over. Stel dat ik een tandartsverzekering aanvraag die maximaal 750 euro vergoed. Daar zitten vaak acceptatievoorwaarden aan vast, zoals een vragenlijst en/of een tandartsverklaring. Stel dat ze dan de aanvraag weigeren of een lagere verzekering voorstellen, moet je dan bij iedere nieuwe verzekering die je gedurende de rest van je leven afsluit, bij de vraag 'Bent U ooit wel eens geweigerd voor een verzekering?', JA invullen? Dat zou ik geen prettig idee vinden.

AdrianaB
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2017 23:28

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door AdrianaB »

Ik heb de nieuwe polis ontvangen, premie blijft hetzelfde alleen een aantal vergoedingen zijn verlaagt, oa de tandartskosten met 150,00, bril met de helft.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@grun. Ja, in principe moet u dat vermelden. Maar een tandartsverzekering die € 750 dekt, is weer een stuk duurder, maar dekt nog steeds niet de volledige kosten van een kroon. Persoonlijk vind ik zo’n verzekering zinloos. Ik voer liever de kosten op bij mijn aangifte.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook mijn premie is bekend. Blijft dus gelijk. Een aanvullende verzekering voor een bril is helemaal onzin.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door gosewijn »

Wat mij opvalt is dat ziekenhuis en artsen nog niet bekend zijn ,ivm prijsafspraak. Dat wordt pas begin Januari .

Fredvlies
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2017 10:15

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door Fredvlies »

Ik heb even lopen vergelijken, maar ik vind dat het allemaal wel meevalt!
Betaal blijkbaar al jaren te veel, dus ben nu al een stuk minder kwijt.
123zorgverzekeraars hielp me gewoon aan een besparing van 134 euro per jaar en dat is op zorg nogal wat vind ik.
Idioot dat je voor hetzelfde bij sommige partijen meer betaald.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Zorgverzekering 2018

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Is (zijn) er ook (een) zorgverzekeraar(s) die bepaalde (basic) medicatie niet op het eigen risico verhaalt?

Gesloten