ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Heartburn
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2021 16:23

ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door Heartburn »

Ik ben deelnemer aan het ASR vitality programma. Dat is een betaalde dienst, waarbij verzekerden bij ASR en bij DITZO in de loop van 2 jaar een sporthorloge dat ze via ASR-Vitality gekocht hebben, kunnen terugverdienen door te bewegen. Om het gadget terug te verdienen moet een bepaald aantal punten behaald worden.

ASR Vitality breekt het contract met de deelnemers vandaag open en zet de rem op behaalde punten en beloningen, zodat het vrijwel onmogelijk wordt aan de voorwaarden te voldoen. De veranderingen gaan over 3 dagen al in. Deelnemers krijgen veel minder punten voor activiteiten, 60-plussers worden extra punten gekort en de beloningen, die verdiend kunnen worden met bewegen worden plotseling kleiner (75%). Hiermee benadeelt ASR hun klanten en tonen zij zich een onbetrouwbare partner.

Voor mij als 66-jarige is het echt slikken. 50 punten minder omdat de 60+ bonus vervalt, lagere puntenaantallen voor de inspanning en dan ook nog opeens een verlaging van de beloning. Het voelt voor mij als erg oneerlijk, een contract openbreken halverwege de rit. ASR verpakt de wijziging in een opgeklopt verkooppraatje maar eigenlijk heeft het alle schijn van een gewone bezuiniging. Mijn vraag is of ASR dit zomaar mag doen, in plaats van eventueel nieuwe voorwaarden aan te bieden aan nieuwe klanten en of ik als klant kan vragen om financiële compensatie voor geleden schade? Op deze manier is het voor de meeste verzekerden onmogelijk het door ASR beloofde bedrag voor een sporthorloge ooit nog terug te verdienen.

Ik zou het redelijk vinden als ASR de gedane beloften na zou komen totdat de deelnemers hun horloge terugverdiend hebben. Voor een nieuwe termijn, waarbij een nieuw horloge kan worden terugverdiend zouden dan andere voorwaarden kunnen gelden. Ook moet een bezuinigingsmaatregel eerlijk als zodanig benoemd worden en niet verpakt in een zeer doorzichtig verkooppraatje. En de deelnemers zouden zo'n mededeling minstens drie maanden tevoren moeten krijgen en de gelegenheid krijgen hun contract op te zeggen voordat de nieuwe voorwaarden ingaan.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou hen de vraag stellen op basis waarvan ze van mening zijn dat deze actie gerechtvaardigd is.

Heartburn
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2021 16:23

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door Heartburn »

Getracht verbinding te leggen via hun WhatsApp dienst. Er wordt niet geantwoord. Maar ik geloof heus wel dat ze zich hiervoor juridisch goed ingedekt hebben...

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heartburn schreef:
02 nov 2021 08:23
Maar ik geloof heus wel dat ze zich hiervoor juridisch goed ingedekt hebben...
Dat vrees ik ook. En dan zul je het ermee moeten doen. Chique is het niet.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl. Hopelijk kunnen hun jou helpen.

Meestal kan je je contract opzeggen als hun de voorwaarden veranderen. Of je dat eventueel wil weet ik niet.

DeZevendeHenk
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Seinhuis schreef:
02 nov 2021 11:13
Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl. Hopelijk kunnen hun jou helpen.

Meestal kan je je contract opzeggen als hun de voorwaarden veranderen. Of je dat eventueel wil weet ik niet.
Dat is wel een goeie, horloge terug en aankoopbedrag terugbetalen. Ik denk dat TS dat echt wel wil.

Heartburn
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2021 16:23

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door Heartburn »

Als ik het contract opzeg heb ik een deel van het horloge terugverdiend. Tja..... ASR-Vitality antwoordt niet.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Heeft u de voorwaarden van ASR vitality al doorgelezen? Zijn daar misschien aanknopingspunten over de rechtmatigheid van de verlagingen van de punten aantallen te vinden? https://www.asr.nl/asr/api/asrnl/pod/ge ... /50339.pdf

P.Zwegers
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 nov 2021 15:55

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door P.Zwegers »

Ik denk dat het zelfs contractbreuk is:

Op 28 oktober ontving ik als deelnemer aan ASR Vitality een email dat de voorwaarden veranderen per 2 november. Naast dat dit bericht natuurlijk marketingtechnisch prima in elkaar steekt zijn de wijzigingen die ze doorvoeren significant. De puntentelling wordt veel lager, waardoor de doelen lastiger (of eigenlijk niet) te halen zijn. Daarnaast gaan de beloningen ook nog eens omlaag.

Nu is het zo dat volgens de voorwaarden de puntentelling kan worden aangepast. Het probleem wat ik hiermee heb, en met mij vele anderen, is dat de puntentelling zodanig wordt aangepast dat de week- en maand beloningen niet meer haalbaar zijn. Ook wordt het halen van de jaarbeloning significant lastiger!

Ik heb e.e.a. aan ASR Vitality gemeld in een uitgebreid bericht (Via WhatsApp).

Nu reageert ASR Vitality zeer teleurstellend op mijn bericht. Ze reageren niet of met standaard antwoorden dat de wijzigingen wel meevallen. Ik heb intussen tweemaal met een klachtafhandelaar (Zijn naam is Ender) gebeld en die blijft maar voorstellen dat ik e.e.a. een maandje moet aankijken. Ik heb vorige week gekeken of het halen van de punten toch mogelijk was en mijn conclusie is nu bevestigd. Dat is niet mogelijk!
Ik wil dus ook dat ASR actie onderneemt maar uit alle reacties wordt duidelijk dat ze dat niet van plan zijn.
Op de site van ACM vond ik:
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... oorwaarden
Dat wanneer algemene voorwaarden worden gewijzigd dat de verandering wel redelijk moet zijn. Nu, deze wijzigingen zijn absoluut niet redelijk. Het is niet meer haalbaar!

Volgens mij is deze wijziging simpelweg contractbreuk. En wel zodanig dat voor mijn persoon, als ik op dit moment zou opzeggen ik flinke financiele schade lijdt. Op cashback Apple watch en mijn AOV.

Ook als ik doorga zal de cashback van mijn Apple watch niet meer haalbaar zijn. Waar dat eerder best te doen was als ik me flink inspande.
Daarnaast is de app onbetrouwbaar. Behaalde punten verdwijnen, dus punten die eerder wel zijn geregistreerd. Ik bespaar u de details, maar als ik dit meld dat wordt er gereageerd dat deelnemers dat maar moeten melden en dat het dan wordt gecorrigeerd. Een deelnemer die dat niet meldt wordt dus benadeeld. Maar dit is een bijzaak, de puntenwijziging is de hoofdzaak.

Omdat deze zaak me erg kwaad maakt heb ik ook gereageerd op social media en met mij vele anderen. Hier wat links met reacties e.d. Dan zul je zien dat er heel veel mensen gedupeerd zijn door deze actie!
https://www.facebook.com/asrvitality/co ... e_internal
https://tasmedes.nl/meedoen-met-asr-vit ... rrTQubbQ2o
https://apps.apple.com/nl/app/a-s-r-vit ... ll/reviews
Twitter @asr_vitality
https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/a ... 8766934067

Ook hier zie je continue dat deelnemers met een kluitje in het riet worden gestuurd.

Ik licht e.e.a. graag toe. En ik ben er van overtuigd dat er meerdere deelnemers aan het programma zich hierover willen uitspreken!

Dave17
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2021 20:16

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door Dave17 »

Op 4 november 2019 werd op ASR vitality
gemeld “”helft nederland bedenkt smoes om niet te sporten”
Heeft er alle schijn van, dat het erop lijkt, dat ASR daar goede les van heeft gekopieerd, nu dat 3 dagen na aankondiging het beloning/bonus 60+ eenzijdig te veranderen…..
Voor een verzekeraar een niet bepaald betrouwbaar imago

P.Zwegers
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 nov 2021 15:55

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door P.Zwegers »

Kijk anders op:
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... oorwaarden

Onder het kopje "Wijzig uw algemene voorwaarden niet zomaar" staat vermeld dat een wijziging redelijk moet zijn.

U mag zelf oordelen of u de wijziging redelijk vind!

Jannick Voskamp
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2021 21:14

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door Jannick Voskamp »

Zojuist de uitzending gezien met daarin aandacht voor de gewijzigde voorwaarden van ASR Vitality. Ik ben al geruime tijd deelnemer aan dit programma , maar heb géén Fitbit of Smartwatch aangeschaft.
Ook ik herken wat in de uitzending al aan bod kwam: het is bijna niet meer haalbaar om de punten te halen.
Uit de uitzending lijk ik te halen dat, hoewel ik al lange tijd verbonden ben aan dit ASR Vitality programma, ik niet onder de oude voorwaarden door mag gaan. Klopt dit?

ejmook
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2021 23:13

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door ejmook »

Wat een slecht verhaal AVRO TROS. Over vitality een uitzending maken met een reporter die bier staat te drinken. Schaamteloos en dan wijzen met het vingertje naar Asr.
Onzin dat deze sporter meer moet doen. Hij moet gewoon meer gespreid over de week presteren en niet twee keer pieken.

Jammer een gemiste kans !

P.Zwegers
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 nov 2021 15:55

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door P.Zwegers »

Vandaag onderstaande mail ontvangen van ASR Vitality:

Afgelopen maand hebben we je geïnformeerd over de wijziging rondom het verdienen van punten. We begrijpen dat deze wijziging voor jou - met een aangeschafte activity tracker via a.s.r. Vitality voor 6 november 2021 - extra onverwacht is.

Dat hebben we niet handig gedaan en daarom verlagen we voor jou de maanddoelstelling tot het einde van je lopende device cashback contract op de onderstaande manier:
100% cashback - van 2500 punten naar 2000 punten
50% cashback - van 1500 punten naar 1000 punten
25% cashback - van 1000 punten naar 500 punten

Hiermee wordt het halen van je maanddoel en cashback even haalbaar als voor de wijziging in de puntentelling.
We zijn op dit moment druk bezig om deze wijziging te realiseren. Het duurt even voordat dit ook zichtbaar is in de app. We garanderen wel dat we op basis van de nieuwe, hierboven aangegeven, maanddoelen de juiste cashback aan je betalen.

Wil je meer weten over de bijgestelde puntenopbouw? Dan vind je hier het volledige overzicht.

Dat is dus verre van voldoende. Aan de niet haalbare puntentelling voor weekdoelen wordt niets gedaan!

P.Zwegers
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 nov 2021 15:55

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door P.Zwegers »

@jannick voskamp: Uw conclusie is juist. De nieuwe, (bijna niet haalbare puntentelling) wordt gewoon doorgevoerd. ASR luistert dus niet!

@ejmook: Het is geen onzin dat deze sporter meer moet doen. (Ik ben de sporter in het filmpje dus ik weet waar ik het over heb). Ik moet MINIMAAL 60% meer sporten dan voorheen om mijn weekdoel te halen. En natuurlijk is het mogelijk dat verder te spreiden over de week maar ook dan moet ik veel meer sporten/bewegen, tot een niveau wat niet meer gezond is. Zoals emeritus hoogleraar Frank Backx aangeeft in het filmpje: 'Vier keer is voor de meeste mensen teveel. Bij drie keer in de week hardlopen heb je altijd een hersteldag tussendoor, maar bij vier keer heb je dat niet meer. Dan liggen blessures op de loer. Daar gaat a.s.r. een stapje te ver'. En als ik mijn punten niet verzamel met hardlopen moet ik zeven dagen in de week aan de bak. Geen enkele ruimte meer voor herstel dus!
Overigens zijn er zelfs deelnemers die tweemaal zoveel moeten sporten als voorheen om hun punten te halen, mijn schema was dus nog niet het meest ongunstige!

TomK21
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2021 11:53

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door TomK21 »

Het doel van ASR Vitality was volgens mij om mensen te motiveren om meer te bewegen en daarmee aan ziektekosten preventie te doen. Hoewel de app soms kuren vertoonde, vond ik het wel een prettige stok achter de deur. Als je uiteindelijk op het weekdoel van 800 punten zat, was dat uitdagend, maar goed haalbaar. 3 x in de week sporten (600pt), een lange wandeling (200pt), en dan ook 2 hersteldagen. Een goede balans.

Akkie Lansberg van ASR zegt in de Radar uitzending nu dit:
"Tegelijkertijd hebben we wel de doelen aangepast, dus de beweegdoelen, die worden wat uitdagender. En dat betekent dat mensen iets meer moeten bewegen of iets vaker. Dus dagelijks moeten bewegen om hun beloningen te kunnen verdienen."

De doelen zijn helemaal niet aangepast. Die puntenaantallen zijn gelijk gebleven. De puntentelling is echter wel veranderd, en die is sterk verlaagd. Daarmee wordt het weekdoel veel moeilijker haalbaar: 3 x in de week sporten is nu 450pt en die lange wandeling van 200pt brengt me tot 650. Dat betekent dat ik nog een dag 10k stappen moet zetten en nog een dag 7500. Of nog een keer sporten. Geen hersteldagen meer. Dat is niet 'iets' meer of 'iets' vaker. Het is dus continu bewegen. En dat is volgens mij nou net weer niet gezond, want dan loop je blessures op. En dan moet je naar de dokter, de fysio, de chiropractor of weet ik veel wie. En lopen je zorgkosten op. En dat lijkt me nou niet de bedoeling qua ziektekostenpreventie.

Tot nu toe is het mij overigens wel gelukt de weekdoelen te halen met die nieuwe puntentelling, maar ik merk dat mijn lijf al wat begint te piepen en te kraken. Hamstring, kuitspier, de balans is nu een beetje weg en dus zal ik af en toe een weekdoel moeten laten lopen. Daarmee gaat ook een deel van de motivatie weg. En dus verliest de app zijn functie. Dat tegelijkertijd de beloningen ook zijn gereduceerd (bonnenwaarde omlaag) vind ik van minder belang. Het ging mij echt om het wekelijks toewerken naar een haalbaar doel. Dat is nu veel lastiger te realiseren.

Ik vind het erg jammer dat dit product, waar ik veel mensen in mijn omgeving enthousiast voor heb gemaakt, nu feitelijk een app is geworden waar je als je niet heel goed naar je lijf luistert, blessures door gaat oplopen. Precies wat nou net niet de bedoeling was.

Jannick Voskamp
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2021 21:14

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door Jannick Voskamp »

@ P.Zwegers en TomK21: hoe herkenbaar is jullie reactie!

Let wel: ik sta zeker niet onwelwillend tegenover aanscherping regels. Maar mijn inziens moet er wederzijds gekeken worden naar de begrippen 'redelijkheid en billijkheid' en de toepassing daarvan.....niet alleen voor degenen die een Smartwatch of Fitbit hebben gekocht, maar óók voor de weekactiviteiten die punten opleveren.

Daarnaast denk ik ook dat de agenda van ASR helder en eerlijk moet zijn: zeker ook voor nieuwe deelnemers die aan dit 'avontuur' gaan beginnen. Ik zal dit hieronder toelichten.

Waar ASR zich mee profileert is:
Met a.s.r. Vitality belonen we jou zodra je meer en vaker beweegt: wekelijks, maandelijks én jaarlijks. Via een app maken we jouw gezonde keuzes een stuk leuker en makkelijker. Want bewegen is gezond en daar willen we je graag bij helpen.
Maar wat is de werkelijkheid: maandag wandel ik 5.11 km. en krijg daar 100 punten voor (positieve verrassing want de week ervoor krijg ik voor 5 km. wandelen 50 punten). Dinsdag wandel ik 7.21 km. en krijg daar 50 punten voor. Woensdag loop ik 8.22 km. hard en krijg er 150 punten voor (daar waar ik de week er voor voor exact dezelfde afstand 200 punten kreeg).
Puntenopbrengst na 3 flinke dagelijkse activiteiten ( ik werk fulltime dus het is af en toe al zoeken naar de mogelijkheden): 300 punten.

Extra punten voor mijn hartslag kan ik wel vergeten. ASR heeft als regel: 220 - leeftijd. Tja: dat is een erg achterhaalde manier en ook erg algemeen. En voor mij betekent het dat ik de daaruit voortvloeiende waardes niet ga halen omdat mijn basis hartslag lager is dan gemiddeld...jammer...geen extra punten!

De puntentelling doortrekkend heb ik wel alle 7 dagen van de week nodig en weet ook niet zeker of ik het dan echt wel haal. Hoe frustrerend. Is dit wat ASR verstaat onder 'Bewegen is gezond en daar willen we je graag bij helpen'? Ik denk dat ASR hier eerlijker over moet zijn: t.a.v. de wekelijkse inspanningen is het minder eenvoudig te halen dan ASR doet voorkomen. Dat vind ik erg misleidend.

P.Zwegers
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 nov 2021 15:55

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door P.Zwegers »

Vandaag dit maar weer naar ASR gestuurd:

Al het keurige taalgebruik ten spijt. U beantwoord nog steeds de allerbelangrijkste vraag van allemaal niet:

4. Ik heb aangegeven dat de wijzigingen die jullie in je voorwaarden hebben doorgevoerd niet acceptabel zijn, sterker nog ik heb dit in ons gesprek en in de brief naar de directie beschreven als contractbreuk. Ik heb verwezen naar de site van ACM, voor de volledigheid hier de link: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... oorwaarden . Hier staat duidelijk beschreven dat veranderingen redelijk moeten zijn. De wijzigingen die jullie doorvoeren zijn verre van redelijk.


Het gaat er niet om of het weekdoel nog haalbaar is, de wijzigingen die jullie doorvoeren zijn NIET REDELIJK.

En, zoals beschreven op de site van ACM:
Voldoet u niet aan alle 3 de voorwaarden? Dan mag u de algemene voorwaarden niet wijzigen. Doet u dat toch? Dan heeft de consument het recht de gewijzigde algemene voorwaarden ongeldig te maken.

Omdat u weigert dit te accepteren, ondanks het feit dat ik, en alle andere deelnemers die daarom vragen, in ons recht staan heb ik met terugwerkende kracht mijn AOV opgezegd naar het moment van aankondigen van de wijzigingen.
Ik sta open voor veel oplossingen, maar het domweg doordrukken van een onwettige wijziging van de algemene voorwaarden is geen acceptabele oplossing voor mij!

U kunt het klachtendossier ook enkel sluiten als het is opgelost, het negeren van uw klanten is ook onwettig en uiterst asociaal!

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: ASR-Vitality komt gedane beloftes niet na

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Hier heb ik maar één reactie op: BAH wat een asociaal gedrag van ASR; ik vermoed dat het zo goed ging, dat het ASR te veel geld dreigde te gaan kosten.
Oh nee, twee reacties: alle ASR-verzekeringen opzeggen !

Gesloten