BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Lady1234
Berichten: 27098
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die apotheek is dus volgens de Ts wel gecontracteerd. Maar de Ts gebruikt dus schijnbaar bijzondere medicijnen, want ze gebruikt ook die € 250 maximale aanvulling al.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 934
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
29 dec 2021 15:00
Ik_weet_niet_alles schreef:
28 dec 2021 23:06
Tegen VGZ zou u een klacht kunnen indienen bij de SKGZ.
Waarom zou TS dat doen?
Omdat VGZ er niets aan doet om deze praktijken te stoppen en dit "verlies" moet worden opvangen door hogere premies voor zorgverzekeringen.

Lady1234
Berichten: 27098
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de VGZ gaat daar helemaal niet over.

Ik begrijp ook niet waarom de nota door de apotheek niet naar de zorgverzekeraar wordt gestuurd.

PGros
Berichten: 1131
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door PGros »

ellobo64 schreef:
29 dec 2021 14:59
...... steeds te veranderen van medicijnmerken zonder dat je daar iets aan kan doen het stereotiepe antwoord op vragen aan de apotheek is dit wordt voorgeschreven door de Zorgverzekeraars.
Je kan dan gewoon je zorgverzekeraar vragen of dit zo is. Mij werd door de zorgverzekeraar medegedeeld dat mijn verzekering gewoon door kon met oude medicijn zonder problemen. Terug naar apotheek, zochten dingen op en kwamen toen met sorry en kreeg vertrouwde medicijn(merk) weer mee.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
29 dec 2021 15:22
Die apotheek is dus volgens de Ts wel gecontracteerd. Maar de Ts gebruikt dus schijnbaar bijzondere medicijnen, want ze gebruikt ook die € 250 maximale aanvulling al.
Dan gaat het om het verschil tussen de prijs van preferente medicatie en daarvan afwijkende medicatie?

Moneyman
Berichten: 30040
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
29 dec 2021 15:23
Moneyman schreef:
29 dec 2021 15:00
Ik_weet_niet_alles schreef:
28 dec 2021 23:06
Tegen VGZ zou u een klacht kunnen indienen bij de SKGZ.
Waarom zou TS dat doen?
Omdat VGZ er niets aan doet om deze praktijken te stoppen en dit "verlies" moet worden opvangen door hogere premies voor zorgverzekeringen.
Waarom? TS krijgt de rekening gepresenteerd, niet VGZ. Dus waarom zou er bij VGZ verlies ontstaan wat door hogere premies opgevangen zou moeten worden? VGZ is niet de benadeelde partij en heeft in die zin ook geen rol in dit proces.

Ipswich
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:24

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Ipswich »

Hier in Hoek van Holland is een Service Apotheek. Administratie niet op orde zoals wij hebben ervaren. Proberen ook medicijnen achterover te drukken hebben wij ervaren. Zeggen soms dat wij de medicijn niet besteld hebben ondanks dat wij via hun website bestellen. Dus ook de ict is niet in orde denken wij. Wij willen graag ter plekke niet preferente medicijnen bijbetalen. Beginnen ze niet aan. Het complete bedrag betalen wat je niet kan en mag declareren bij CZ. CZ zegt dat de apotheker moet declareren. Niet wij. Dan zijn er ook nog enkele personeelsleden die de zuurpruim uithangen en geen tegenspraak dulden. Helaas ook maar 1 apotheek in het dorp. Volgende dorp is niet ver dus wel een optie tzt.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door geengast »

Ik denk toch dat in dit geval VGZ de boosdoener is.
VGZ verklaart immers: Uit contact met onze klantenservice is gebleken dat uw apotheker een hoger bedrag declareert dan het maximumtarief dat wij vergoeden.

Waar staat in uw polis dat er een maximumtarief wordt vergoed? Als dat niet is afgesproken met u, dient VGZ gewoon te vergoeden en als de apotheker vindt dat hij meer moet krijgen, dan is dat een zaak tussen de apotheker en VGZ.
De klant heeft enkel te maken met polisvoorwaarden van VGZ.

Dionne020
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2021 17:10

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Dionne020 »

Goedemorgen allen,

Wellicht goed om erbij te vertellen:

Het gaat inderdaad om "speciale" medicijnen, namelijk adhd medicatie met verlengde afgifte. Ik heb medische noodzaak voor het preparaat van jansen cilag (Concerta).

Ik beschuldig ze niet van diefstal, maar VGZ - ik heb hun dus gequote.

De apotheek heeft een contract met vgz, wat wil zeggen dat zij afspraken hebben gemaakt over alle geneesmiddelen - waaronder Concerta. Zij brengen mij meer in rekening dan afgesproken met vgz.

Daarbij wil ik nog vermelden dat de wettelijke eigen bijdrage medicatie gemaximeerd is op 250 euro per jaar. Meer dan dit hoef je dus niet te betalen. Toch is dit nu zo - omdat benu mij meer in rekening brengt voor een middel waar ik medische noodzaak voor heb van 2 verschillende zorgprofessionals.

Ik heb contact met de apotheker opgenomen met de vraag of zij dit willen oppakken met de zorgverzekeraar. De reactie die ik kreeg van apotheker was lacherig "nou dat gaan wij niet doen, he".

Verder vind ik het jammer dat ik wordt beticht van een niet constructieve houding. Ik denk dat overstappen naar een andere apotheek het probleem niet oplost. De klantenservice van vgz heeft daarnaast ook aangegeven dat dit niet de eerste keer is, dus dit is niet een op zichzelf staande issue.

Dionne020
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2021 17:10

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Dionne020 »

Ipswich schreef:
01 jan 2022 12:04
Hier in Hoek van Holland is een Service Apotheek. Administratie niet op orde zoals wij hebben ervaren. Proberen ook medicijnen achterover te drukken hebben wij ervaren. Zeggen soms dat wij de medicijn niet besteld hebben ondanks dat wij via hun website bestellen. Dus ook de ict is niet in orde denken wij. Wij willen graag ter plekke niet preferente medicijnen bijbetalen. Beginnen ze niet aan. Het complete bedrag betalen wat je niet kan en mag declareren bij CZ. CZ zegt dat de apotheker moet declareren. Niet wij. Dan zijn er ook nog enkele personeelsleden die de zuurpruim uithangen en geen tegenspraak dulden. Helaas ook maar 1 apotheek in het dorp. Volgende dorp is niet ver dus wel een optie tzt.
Ja, ik snap ook niet waarom mensen de ene nota moeten voorschieten en de ander niet...

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Dionne020 schreef:
02 jan 2022 09:57
Goedemorgen allen,

Wellicht goed om erbij te vertellen:

Het gaat inderdaad om "speciale" medicijnen, namelijk adhd medicatie met verlengde afgifte. Ik heb medische noodzaak voor het preparaat van jansen cilag (Concerta).

Ik beschuldig ze niet van diefstal, maar VGZ - ik heb hun dus gequote.

De apotheek heeft een contract met vgz, wat wil zeggen dat zij afspraken hebben gemaakt over alle geneesmiddelen - waaronder Concerta. Zij brengen mij meer in rekening dan afgesproken met vgz.

Daarbij wil ik nog vermelden dat de wettelijke eigen bijdrage medicatie gemaximeerd is op 250 euro per jaar. Meer dan dit hoef je dus niet te betalen. Toch is dit nu zo - omdat benu mij meer in rekening brengt voor een middel waar ik medische noodzaak voor heb van 2 verschillende zorgprofessionals.

Ik heb contact met de apotheker opgenomen met de vraag of zij dit willen oppakken met de zorgverzekeraar. De reactie die ik kreeg van apotheker was lacherig "nou dat gaan wij niet doen, he".

Verder vind ik het jammer dat ik wordt beticht van een niet constructieve houding. Ik denk dat overstappen naar een andere apotheek het probleem niet oplost. De klantenservice van vgz heeft daarnaast ook aangegeven dat dit niet de eerste keer is, dus dit is niet een op zichzelf staande issue.
Ik heb zelf andere ADHD medicatie maar de apotheek heeft nooit meer gerekend dan de maximumvergoeding. Heel vervelend dat jouw apotheek dit wel doet. Je kunt nog een paar dingen proberen denk ik.

Als de apotheker zelf je niet serieus neemt kun je misschien contact opnemen met de landelijke keten van Benu.

Heb je toevallig al contact gehad met een andere apotheek om te vragen of zij ook boven het maximumtarief declareren?

Daarnaast zou je dit probleem ook nog kunnen melden bij Impuls en woortblind, de belangenvereniging voor mensen met ADHD. Wie weet kunnen zij iets voor je betekenen.

Dionne020
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2021 17:10

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Dionne020 »

Lisa29 schreef:
02 jan 2022 13:14
Dionne020 schreef:
02 jan 2022 09:57
Goedemorgen allen,

Wellicht goed om erbij te vertellen:

Het gaat inderdaad om "speciale" medicijnen, namelijk adhd medicatie met verlengde afgifte. Ik heb medische noodzaak voor het preparaat van jansen cilag (Concerta).

Ik beschuldig ze niet van diefstal, maar VGZ - ik heb hun dus gequote.

De apotheek heeft een contract met vgz, wat wil zeggen dat zij afspraken hebben gemaakt over alle geneesmiddelen - waaronder Concerta. Zij brengen mij meer in rekening dan afgesproken met vgz.

Daarbij wil ik nog vermelden dat de wettelijke eigen bijdrage medicatie gemaximeerd is op 250 euro per jaar. Meer dan dit hoef je dus niet te betalen. Toch is dit nu zo - omdat benu mij meer in rekening brengt voor een middel waar ik medische noodzaak voor heb van 2 verschillende zorgprofessionals.

Ik heb contact met de apotheker opgenomen met de vraag of zij dit willen oppakken met de zorgverzekeraar. De reactie die ik kreeg van apotheker was lacherig "nou dat gaan wij niet doen, he".

Verder vind ik het jammer dat ik wordt beticht van een niet constructieve houding. Ik denk dat overstappen naar een andere apotheek het probleem niet oplost. De klantenservice van vgz heeft daarnaast ook aangegeven dat dit niet de eerste keer is, dus dit is niet een op zichzelf staande issue.
Ik heb zelf andere ADHD medicatie maar de apotheek heeft nooit meer gerekend dan de maximumvergoeding. Heel vervelend dat jouw apotheek dit wel doet. Je kunt nog een paar dingen proberen denk ik.

Als de apotheker zelf je niet serieus neemt kun je misschien contact opnemen met de landelijke keten van Benu.

Heb je toevallig al contact gehad met een andere apotheek om te vragen of zij ook boven het maximumtarief declareren?

Daarnaast zou je dit probleem ook nog kunnen melden bij Impuls en woortblind, de belangenvereniging voor mensen met ADHD. Wie weet kunnen zij iets voor je betekenen.
Hi Lisa!

Thanks voor je reactie. Het kan ermee te maken hebben dat je het voorkeursmedicijn krijgt. Soms rekenen ze dan niet eens eigen risico.

Goede tip over de landelijke keten van benu! Ga ik zeker doen.

Ze declareren gewoon meer dan wat is afgesproken met vgz en die rekening komt bij mij terecht.. Helaas hebben ze dat al vaker gedaan volgens de klantenservice. Het is niet echt een optie om naar een andere apotheek te gaan en daarmee is 't probleem ook niet opgelost.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Dionne020 schreef:
02 jan 2022 13:36
Lisa29 schreef:
02 jan 2022 13:14
Dionne020 schreef:
02 jan 2022 09:57
Goedemorgen allen,

Wellicht goed om erbij te vertellen:

Het gaat inderdaad om "speciale" medicijnen, namelijk adhd medicatie met verlengde afgifte. Ik heb medische noodzaak voor het preparaat van jansen cilag (Concerta).

Ik beschuldig ze niet van diefstal, maar VGZ - ik heb hun dus gequote.

De apotheek heeft een contract met vgz, wat wil zeggen dat zij afspraken hebben gemaakt over alle geneesmiddelen - waaronder Concerta. Zij brengen mij meer in rekening dan afgesproken met vgz.

Daarbij wil ik nog vermelden dat de wettelijke eigen bijdrage medicatie gemaximeerd is op 250 euro per jaar. Meer dan dit hoef je dus niet te betalen. Toch is dit nu zo - omdat benu mij meer in rekening brengt voor een middel waar ik medische noodzaak voor heb van 2 verschillende zorgprofessionals.

Ik heb contact met de apotheker opgenomen met de vraag of zij dit willen oppakken met de zorgverzekeraar. De reactie die ik kreeg van apotheker was lacherig "nou dat gaan wij niet doen, he".

Verder vind ik het jammer dat ik wordt beticht van een niet constructieve houding. Ik denk dat overstappen naar een andere apotheek het probleem niet oplost. De klantenservice van vgz heeft daarnaast ook aangegeven dat dit niet de eerste keer is, dus dit is niet een op zichzelf staande issue.
Ik heb zelf andere ADHD medicatie maar de apotheek heeft nooit meer gerekend dan de maximumvergoeding. Heel vervelend dat jouw apotheek dit wel doet. Je kunt nog een paar dingen proberen denk ik.

Als de apotheker zelf je niet serieus neemt kun je misschien contact opnemen met de landelijke keten van Benu.

Heb je toevallig al contact gehad met een andere apotheek om te vragen of zij ook boven het maximumtarief declareren?

Daarnaast zou je dit probleem ook nog kunnen melden bij Impuls en woortblind, de belangenvereniging voor mensen met ADHD. Wie weet kunnen zij iets voor je betekenen.
Hi Lisa!

Thanks voor je reactie. Het kan ermee te maken hebben dat je het voorkeursmedicijn krijgt. Soms rekenen ze dan niet eens eigen risico.

Goede tip over de landelijke keten van benu! Ga ik zeker doen.

Ze declareren gewoon meer dan wat is afgesproken met vgz en die rekening komt bij mij terecht.. Helaas hebben ze dat al vaker gedaan volgens de klantenservice. Het is niet echt een optie om naar een andere apotheek te gaan en daarmee is 't probleem ook niet opgelost.
Ik kreeg Elvanse, waarbij de apotheek zelfs de flyer meegaf om de eigen bijdrage van 250 euro terug te vragen. Helaas valt jouw medicijn niet onder die regeling.
Ik hoop dat je via Benu zelf iets kunt bereiken. Dat je niet de enige bent die hier last van heeft zegt al wel iets over de werkwijze van je apotheek. Ik ben wel benieuwd wat je reden is om niet naar een andere apotheek te gaan. Als ze zo raar op je reageren voel je je vast niet echt prettig daar. Uit ervaring (vanwege verhuizingen) weet ik dat er best wel verschil zit tussen apotheken en dat overstappen relatief makkelijk gaat. Maar goed, wie weet krijg je voor elkaar dat ze stoppen met de te hoge rekeningen. Succes.

PGros
Berichten: 1131
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door PGros »

@Morganlefay
En wat een berg opzoekwerk scheelt is als je een website noemt ook aangeven waar je heen moet om te lezen over de ADHD medicijnen want ik neem aan dat er iets staat omdat je het zo brengt. Zoeken op de website heeft echter geen resultaat.
Of nog beter geef de directe link.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Lisa29 »

En als je dan even goed leest op die site en ook in de OP zie je dat er een maximum bijbetaling (eigen bijdrage) geldt van 250 euro. De apotheek gaat hier overheen en dat mag niet. Ik hoop dat TS het advies van VGZ opvolgt om een klacht in te dienen tegen de betreffende apotheek.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door 16again »

Lisa29 schreef:
02 jan 2022 17:29
En als je dan even goed leest op die site en ook in de OP zie je dat er een maximum bijbetaling (eigen bijdrage) geldt van 250 euro. De apotheek gaat hier overheen en dat mag niet. Ik hoop dat TS het advies van VGZ opvolgt om een klacht in te dienen tegen de betreffende apotheek.
Maar als eigen bijdrage "vol" is, is het dan aan de apotheker om de prijs te matigen, of aan de verzekeraar om te vergoeden? Het laatst lijkt me meest voor de hand liggend.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Lisa29 »

16again schreef:
02 jan 2022 18:17
Lisa29 schreef:
02 jan 2022 17:29
En als je dan even goed leest op die site en ook in de OP zie je dat er een maximum bijbetaling (eigen bijdrage) geldt van 250 euro. De apotheek gaat hier overheen en dat mag niet. Ik hoop dat TS het advies van VGZ opvolgt om een klacht in te dienen tegen de betreffende apotheek.
Maar als eigen bijdrage "vol" is, is het dan aan de apotheker om de prijs te matigen, of aan de verzekeraar om te vergoeden? Het laatst lijkt me meest voor de hand liggend.
Dat weet ik eerlijk gezegd niet, hoewel mijn gevoel zegt dat de apotheker de prijs zou moeten matigen. En dat de zorgverzekeraar de 1e keer uit coulance zou kunnen vergoeden. Dat de kosten op TS worden verhaald lijkt me iig niet correct.
Ik heb 1 keer een geval van fraude meegemaakt, waarbij de psychiater in kwestie serieus onderzocht werd door de zorgverzekeraar. Eind van het liedje was toen dat de psychiater weigerde mee te werken en zorgverzekeraar uit coulance de rekening vergoedde. Met daarbij de aantekening dat volgende bezoeken aan deze psychiater volledig voor eigen rekening zouden zijn omdat het een fraudeur betrof.

Ik neem aan dat als de zorgverzekeraar vaak klachten krijgt over 1 apotheek er uiteindelijk wel een gesprek zal volgen. Wellicht dat het contract dan opgezegd wordt?

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 934
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Morganlefay schreef:
02 jan 2022 20:13
Als je een Zorgverzekeraar of apotheek wil aanpakken zal je dat vanuit de letter van de wet moeten doen.
Vandaar ook de link naar een Overheidspagina.
En dan zul toch eerst moeten klagen bij de apotheker en zorgverzekeraar.

Lady1234
Berichten: 27098
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of overstappen van apotheker en/of zorgverzekeraar.

Dionne020
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 dec 2021 17:10

Re: BENU Diemer Apotheek steelt volgens VGZ

Ongelezen bericht door Dionne020 »

Als de eigen bijdrage verbruikt is, moet de zorgverzekeraar dit vergoeden.

Het probleem is alleen dat de apotheek zich niet houdt aan de regels die zij met VGZ hebben gemaakt. Het vervelende hiervan is dat zij dat niet samen oppakken, maar dit verschil bij de cliënt in rekening brengen.

Gesloten