LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] "Dienstverlening" VGZ

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
James008
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 apr 2015 11:24

"Dienstverlening" VGZ

Ongelezen bericht door James008 »

02-05-2019

L. S.

Na een klacht, bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeraars (SKGZ) over het niet vergoeden van
medicijnen voor mijn zeldzame aandoening beloofde VGZ al in 2013, in een brief aan SKGZ, deze medicijnen
voortaan wel te vergoeden en kreeg ik zelfs excuses aangeboden.
Ik heb van VGZ ook een apart postadres gekregen om mijn declaraties voor deze aandoening naar toe te
sturen. Kort na verzending van deze declaraties naar dit adres kon ik het bedrag van de vergoeding dan op
mijn bankrekening terugvinden.
Kort geleden echter werden, voor de vierde keer al wel, deze medicijnen weer eens niet vergoed en leek het
er wederom op alsof de overeenkomst met SKGZ en mijzelf om wel te vergoeden nooit had bestaan.
Het is, zeker ook vanwege mijn gevorderde leeftijd en de gezondheidsproblemen die ik elke dag ervaar,
uitermate frustrerend om dit zo vaak mee te moeten maken.
Ook een medicijn voor een geheel andere aandoening, welke met ouderdom te maken heeft, werd niet vergoed.
Op de site van de rijksoverheid https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... /vraag-en-
antwoord/welke-medicijnen-krijg-ik-vergoed vond ik:
"Vergoeding van geregistreerde geneesmiddelen.
Zorgverzekeraars vergoeden alleen geregistreerde medicijnen uit het Geneesmiddelenvergoedingssysteem
(GVS). Op de website medicijnkosten.nl kunt u opzoeken of een medicijn in het GVS is opgenomen."
Ik vond op medicijnkosten.nl dat het middel dat mij werd voorgeschreven wel vergoed werd. Maar dat
gebeurde in mijn geval dus toch niet.
Goede raad is welkom.
James008

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: "Dienstverlening" VGZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar weer contact opnemen met VGZ.

James008
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 apr 2015 11:24

Re: "Dienstverlening" VGZ

Ongelezen bericht door James008 »

L. S.

De site van de overheid waarnaar ik heb verwezen is:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ik-vergoed

James008

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: "Dienstverlening" VGZ

Ongelezen bericht door criticus2 »

was het vergoeden een individuele afspraak> zo ja zal men moeten vergoeden. Tenzij er een einddatum aan hing. Dus ga even na hoe de uitspraak precies in elkaar zat. Dan kan deze wellicht nog steeds gebruikt worden om alsnog vergoeding te krijgen. Is het algemeen is het van belang na te gaan of betreffend middel wellicht inmiddels geschrapt is?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: "Dienstverlening" VGZ

Ongelezen bericht door berndv »

James008 schreef:
02 mei 2019 11:33
Op de site van de rijksoverheid https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... /vraag-en-
antwoord/welke-medicijnen-krijg-ik-vergoed vond ik:
"Vergoeding van geregistreerde geneesmiddelen.
Zorgverzekeraars vergoeden alleen geregistreerde medicijnen uit het Geneesmiddelenvergoedingssysteem
(GVS). Op de website medicijnkosten.nl kunt u opzoeken of een medicijn in het GVS is opgenomen."
Ik vond op medicijnkosten.nl dat het middel dat mij werd voorgeschreven wel vergoed werd.
Wordt het middel ook vergoed bij de aandoening waarvoor het voorgeschreven wordt? En in de dosering waarin u het krijgt? Dit kan namelijk ook verschillen, ik krijg namelijk medicatie voor ADD, hier zijn verschillende soorten medicatie voor, sommige worden wel vergoed, de meesten niet. Ook is er medicatie die wel vergoed wordt als je het voorgeschreven krijgt om te stoppen met roken, maar niet als het voorgeschreven wordt voor AD(H)D. Of een medicijn als dexamfetamine, welke wordt vergoed in de 2,5 mg variant, maar elke andere vorm wordt bijvoorbeeld niet vergoed.

James008
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 apr 2015 11:24

Re: "Dienstverlening" VGZ

Ongelezen bericht door James008 »

06-05-2019

L. S.

Vermindering van het nog bestaande bedrag van het eigen risico vindt alleen plaats na betaling van declaraties
van medicijnen die normaal vergoed worden door de verzekeraar.
Bij mij werd zo het door de zorgverzekeraar afgeschreven bedrag, voor de kosten van het medicijn voor de
ouderdomsklachten, verrekend met het eigen risico en werd dit eigen risico dus met ditzelfde bedrag verminderd.
VGZ heeft in dit geval dus correct gehandeld.
Ik had mij in dit geval vergist door al het gedoe met de kosten voor de medicijnen voor mijn zeldzame aandoening.
Die had ik al zelf betaald en die zou VGZ ook (nog) met mijn eigen risico hebben kunnen verrekenen maar dat
gebeurde dus niet. En dat is dus nog altijd niet in orde.
James008
P. S.
Wat mij ook niet in orde lijkt is dat een zorgverzekeraar zoals VGZ zijn cliënten meent te kunnen verplichten om
een mobiele telefoon aan te schaffen om daarmee te kunnen inloggen op, in dit geval, "Mijn VGZ"
Ik geloof niet dat VGZ gaat over apparatuur die ik allemaal in huis zou moeten halen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: "Dienstverlening" VGZ

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je kunt toch waarschijnlijk ook met een pc, laptop of tablet inloggen. Hoeft toch niet perse met een telefoon te zijn.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: "Dienstverlening" VGZ

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inloggen werkt bij vrijwel iedere zorgverzekering óf met een app, óf met een DigID-inlog met sms-verificatie. Dan heb je inderdaad een mobiele telefoon nodig.

Maar om dat als een probleem te zien, lijkt me spijkers zoeken op laag water. Ik vermoed dat degenen die in Nederland niet over een mobiele telefoon beschikken, ook niet degenen zijn die een mijn-omgeving gebruiken.

Gesloten