Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Wiwe
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2022 09:22

Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door Wiwe »

Per 1/1 ben ik met pensioen gegaan. Tot 31/12 betaalde ik premie IZZ (VGZ) via mijn salaris. Dit blijkt premie achteraf, dus in december betaal je voor december. Ik blijf bij IZZ, maar moest in januari ineens dubbel betalen, omdat premie nu ineens vooruit betaald moet worden. Je betaald dus voor januari en alvast voor februari. Dit is één maand premie die de zorgverzekeraar even in hun zak steken. Mijn eventuele erfgenamen merken pas dat ze over een maand geen premie voor mij hoeven te betalen. Ik had deze informatie graag van te voren geweten omdat het nu veel geld is in 1 maand. Het is niet vraamd dat mensen zo in geldprobelemen komen.
Laatst gewijzigd door Radar op 31 jan 2022 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Typfout verbeterd

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wiwe schreef:
27 jan 2022 09:30
Ik had deze informatie graag van te voren geweten omdat het nu veel geld is in 1 maand. Het is niet vraamd dat mensen zo in geldprobelemen komen.
Tsja, de premie betaal je eigenlijk bij iedere zorgverzekeraar vooraf. Je had deze situatie eigenlijk niet kunnen voorkomen.

Heb je al even met ze gebeld, of je de dubbele premie bijvoorbeeld over de komende maanden uit mag smeren?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door kweenie »

Wiwe schreef:
27 jan 2022 09:30
Ik had deze informatie graag van te voren geweten omdat het nu veel geld is in 1 maand.
Waarschijnlijk heb je die informatie ook wel gekregen, maar was dat een tijd geleden. De standaard is namelijk dat je vooraf betaalt. Maar als je via je werkgever de premie betaalt, dan kan het zo zijn dat de premie, als uitzondering op de regel, pas achteraf wordt betaald. Bij de keus voor de verzekering via je werkgever hebben ze dit dus waarschijnlijk wel gemeld alleen is dat een tijd geleden geweest. En heb je dat niet meer in je actieve herinnering.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de premie voor februari moet u pas eind januari betalen, of wordt pas eind januari geincasseerd. Dus u betaalt niet dubbel. Er wordt niets in de zak gestoken. Uw huur en dergelijke betaalt u ook vooraf.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door 16again »

Wiwe schreef:
27 jan 2022 09:30
Mijn eventuele erfgenamen merken pas dat ze over een maand geen premie voor mij hoeven te betalen.
Al zal dat tzt een schrale troost zijn: Zorgverzekeraar betaalt de teveel betaalde premie dan gewoon terug.

Wiwe
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2022 09:22

Re: Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door Wiwe »

kweenie schreef:
27 jan 2022 10:01
Wiwe schreef:
27 jan 2022 09:30
Ik had deze informatie graag van te voren geweten omdat het nu veel geld is in 1 maand.
Waarschijnlijk heb je die informatie ook wel gekregen, maar was dat een tijd geleden. De standaard is namelijk dat je vooraf betaalt. Maar als je via je werkgever de premie betaalt, dan kan het zo zijn dat de premie, als uitzondering op de regel, pas achteraf wordt betaald. Bij de keus voor de verzekering via je werkgever hebben ze dit dus waarschijnlijk wel gemeld alleen is dat een tijd geleden geweest. En heb je dat niet meer in je actieve herinnering.
Betaalde zeker zo'n 20 jaar via salaris, dus geen actieve herinnering meer.

Wiwe
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2022 09:22

Re: Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door Wiwe »

Lady1234 schreef:
27 jan 2022 10:07
Maar de premie voor februari moet u pas eind januari betalen, of wordt pas eind januari geincasseerd. Dus u betaalt niet dubbel. Er wordt niets in de zak gestoken. Uw huur en dergelijke betaalt u ook vooraf.
Ik betaal zeker dubbel: Heb eind december betaald, moest begin januari betalen en nu eind januari weer. Dus in 1 maand 2x. Overgang van achteraf naar vooraf kost je als verzekerde altijd een extra maand premie, waar alleen de verzekeraar wat aan heeft.
Het klopt allemaal volgens hun regels, maar als je enige tiental jaren daar een verzekering verwacht je enig meedenken.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Bel met je werkgever en de verzekering. Dan kan je achter komen wat er is gebeurd.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wiwe schreef:
27 jan 2022 11:10
Lady1234 schreef:
27 jan 2022 10:07
Maar de premie voor februari moet u pas eind januari betalen, of wordt pas eind januari geincasseerd. Dus u betaalt niet dubbel. Er wordt niets in de zak gestoken. Uw huur en dergelijke betaalt u ook vooraf.
Ik betaal zeker dubbel: Heb eind december betaald, moest begin januari betalen en nu eind januari weer. Dus in 1 maand 2x. Overgang van achteraf naar vooraf kost je als verzekerde altijd een extra maand premie, waar alleen de verzekeraar wat aan heeft.
Het klopt allemaal volgens hun regels, maar als je enige tiental jaren daar een verzekering verwacht je enig meedenken.
U betaalt precies voir wat u gekregen hebt, krijgt. Eind december hebt u voor december betaald. Begin januari voor de maand januari en eind januari betaalt u voor februari.

Compleet correct. Wat valt daar over mee te denken?

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door Dirkie »

Wiwe schreef:
27 jan 2022 09:30
Per 1/1 ben ik met pensioen gegaan. Tot 31/12 betaalde ik premie IZZ (VGZ) via mijn salaris. Dit blijkt premie achteraf, dus in december betaal je voor december. Ik blijf bij IZZ, maar moest in januari ineens dubbel betalen, omdat premie nu ineens vooruit betaald moet worden. Je betaald dus voor januari en alvast voor februari. Dit is één maand premie die de zorgverzekeraar even in hun zak steken. Mijn eventuele erfgenamen merken pas dat ze over een maand geen premie voor mij hoeven te betalen. Ik had deze informatie graag van te voren geweten omdat het nu veel geld is in 1 maand. Het is niet vraamd dat mensen zo in geldprobelemen komen.
Met andere woorden:
- december betaalde U via uw werkgever voor december
- in januari betaalde u voor januari (dus eigenlijk ook achteraf)
- in januari betaalde u alvast vooruit voor februari.
Kortom U heeft niets dubbel betaald maar u heeft in januari voor 2 maanden betaald.
En die opmerking over uw overlijden slaat echt nergens op. De premie vanaf de dag na overlijden wordt gewoon terugbetaald aan uw erfgenamen. Maar of de erfgenamen op dat moment daar blij mee zijn weet ik niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door kweenie »

Wiwe schreef:
27 jan 2022 11:10
Overgang van achteraf naar vooraf kost je als verzekerde altijd een extra maand premie, waar alleen de verzekeraar wat aan heeft.
Net als dat de overgang van vooraf naar achteraf je als verzekerde een maand premie heeft uitgespaard. Waar alleen de verzekerde wat aan heeft.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wiwe schreef:
27 jan 2022 11:10
Lady1234 schreef:
27 jan 2022 10:07
Maar de premie voor februari moet u pas eind januari betalen, of wordt pas eind januari geincasseerd. Dus u betaalt niet dubbel. Er wordt niets in de zak gestoken. Uw huur en dergelijke betaalt u ook vooraf.
Ik betaal zeker dubbel: Heb eind december betaald, moest begin januari betalen en nu eind januari weer. Dus in 1 maand 2x. Overgang van achteraf naar vooraf kost je als verzekerde altijd een extra maand premie, waar alleen de verzekeraar wat aan heeft.
Het klopt allemaal volgens hun regels, maar als je enige tiental jaren daar een verzekering verwacht je enig meedenken.
Je vergeet nu alleen dat je ooit, toen je overstapt naar dit systeem, een maand niet hebt betaald. Je belicht het verhaal nogal eenzijdig en onjuist.

Wiwe
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2022 09:22

Re: Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door Wiwe »

Lady1234 schreef:
27 jan 2022 11:30
Wiwe schreef:
27 jan 2022 11:10
Lady1234 schreef:
27 jan 2022 10:07
Maar de premie voor februari moet u pas eind januari betalen, of wordt pas eind januari geincasseerd. Dus u betaalt niet dubbel. Er wordt niets in de zak gestoken. Uw huur en dergelijke betaalt u ook vooraf.
Ik betaal zeker dubbel: Heb eind december betaald, moest begin januari betalen en nu eind januari weer. Dus in 1 maand 2x. Overgang van achteraf naar vooraf kost je als verzekerde altijd een extra maand premie, waar alleen de verzekeraar wat aan heeft.
Het klopt allemaal volgens hun regels, maar als je enige tiental jaren daar een verzekering verwacht je enig meedenken.
U betaalt precies voir wat u gekregen hebt, krijgt. Eind december hebt u voor december betaald. Begin januari voor de maand januari en eind januari betaalt u voor februari.

Compleet correct. Wat valt daar over mee te denken?
Toen ik ze melde dat ik met pensioen zou gaan, hadden ze even een brief kunnen sturen met bijv. een melding "Denkt u eraan dat u van achteraf naar vooruit betaling gaat. U moet in januari daarom 2x premie betalen."

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door kweenie »

Wiwe schreef:
27 jan 2022 18:06
Toen ik ze melde dat ik met pensioen zou gaan, hadden ze even een brief kunnen sturen met bijv. een melding "Denkt u eraan dat u van achteraf naar vooruit betaling gaat. U moet in januari daarom 2x premie betalen."
Maar die verrekening met je loon is iets tussen de werkgever en jou. Andere werkgevers werken wellicht anders. Als iemand hierin iets te verwijten valt, dan zou dat m.i. dus de werkgever zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wiwe schreef:
27 jan 2022 18:06
Toen ik ze melde dat ik met pensioen zou gaan, hadden ze even een brief kunnen sturen met bijv. een melding "Denkt u eraan dat u van achteraf naar vooruit betaling gaat. U moet in januari daarom 2x premie betalen."
Heeft uw werkgever u, toen u daar begon te werken, ook een melding gedaan dat de betaling 1 maand opschoof? En dat u dus 1 maand kon overslaan.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wiwe schreef:
27 jan 2022 18:06
Toen ik ze melde dat ik met pensioen zou gaan, hadden ze even een brief kunnen sturen met bijv. een melding "Denkt u eraan dat u van achteraf naar vooruit betaling gaat. U moet in januari daarom 2x premie betalen."
De vraag is of zij dat uberhaupt wisten. En dan nog: wat is er mis met eigen verantwoordelijkheid? Jij kent je eigen situatie en administratie als beste (als het goed is). Je hebt ook gewoon de documentatie over je verzekering ontvangen, waar ongetwijfeld alle informatie in staat die voor jou van belang is.

Ik zou niet pleiten voor een situatie waarin allerhande partijen nóg betuttelender worden.

triangel
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 nov 2006 14:42

Re: Dubbele premie in eerste maand na pensionering

Ongelezen bericht door triangel »

Ik betaal in januari altijd 2x premie. Ik ben gewoon bij m'n verzekeraar gebleven. M.i. doen ze dat omdat je overgestapt zou kunnen zijn, daarom schrijven ze de premie van januari nog niet in december af. Dus begin januari van januari, einde van de maand voor februari

Gesloten