LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Nixel
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2018 19:22

Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door Nixel »

31-12-2017 ben ik van na het schrikken van vuurwerk dat naast mij knalde van de fiets gevallen en heb hierbij mijn kaak gebroken.

Ik ben toen door de ambulance opgehaald en ben dan natuurlijk direct mijn eigen risico van 2017 kwijt. In 2018 zijn ze verder gegaan met de behandelingen “aantal keer controle en zij hebben nog een botje verwijderd die uitstak”.

Nu krijg ik een declaratieoverzicht van zilveren kruis waar ik door de behandelingen van 2018 weer mijn eigen risico kwijt ben.

Ik ben met 2 sterren extra verzekerd bij Zilveren kruis en daar heb ik ook een ongevallenverzekering van €10000 per ongeval bij zitten.

Nu is mijn vraag of ik 2 keer mijn eigen risico moet betalen voor hetzelfde ongeval?
Laatst gewijzigd door Radar op 03 mei 2018 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Dit zijn van die gevallen die ik zelf ook niet begrijp. Op dit forum zie je vaak dat mensen in 2018 een behandeling krijgen waarbij de verzekering het schrijft op het jaar 2017. Dit omdat het traject in 2017 is begonnen, dus zitten de kosten ook in 2017.

U geeft aan dat u in 2017 bent opgehaald door de ambulance en u geeft aan dat ze een behandeling zijn gestart. Waarom deze dan wél ineens in 2018 wordt verzekerd is mij dan ook een raadsel. Het zal schijnbaar wel zo horen, maar bij mij komt het altijd over dat ze rekenen in het jaartal waar zij nog eigen risico kunnen innen. Aangezien u aangeeft dat de behandeling in 2017 is begonnen.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Eigenlijk is het heel eenvoudig, u bent behandeld in 2017 én in 2018, 2 verschillende jaren dus 2x uw eigen risico.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een DBC loopt een bepaalde periode. Na verloop van tijd wordt een nieuwe opgemaakt en als de behandeling dan nog niet klaar is, wordt het eigen risico aangesproken van dat nieuwe jaar.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Lowieze schreef:Eigenlijk is het heel eenvoudig, u bent behandeld in 2017 én in 2018, 2 verschillende jaren dus 2x uw eigen risico.
Zo simpel vind ik dat niet. Er zijn genoeg TS'ers die aangeven dat behandelingen in 2018 voor rekening komen van het eigen risico in 2017 omdat de behandeling in 2017 is gestart. Waarom de ene keer wel, de andere keer niet?

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Lady1234 schreef:Een DBC loopt een bepaalde periode. Na verloop van tijd wordt een nieuwe opgemaakt en als de behandeling dan nog niet klaar is, wordt het eigen risico aangesproken van dat nieuwe jaar.
Eens, daar had Moneyman mij destijds ook op gewezen. Echter is die op oudjaarsdag 2017 gebeurt. Dus ga er niet vanuit dat de DBC nu ineens maar heel erg kort is voor een gebroken kaak? Is minder dan 6 maanden.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mark1992 schreef:
Lowieze schreef:Eigenlijk is het heel eenvoudig, u bent behandeld in 2017 én in 2018, 2 verschillende jaren dus 2x uw eigen risico.
Zo simpel vind ik dat niet. Er zijn genoeg TS'ers die aangeven dat behandelingen in 2018 voor rekening komen van het eigen risico in 2017 omdat de behandeling in 2017 is gestart. Waarom de ene keer wel, de andere keer niet?
Een behandeling die in 2018 wordt gestart en dan bedoel ik echt gestart, dus de eerste afspraak in 2018 kan niet onder het eigen risico vallen van 2017.
Ik denk dat we hier vaak vragen en verhalen zien die niet volledig zijn. Jammer genoeg wekt dat nogal wat verwarring over hoe de verzekering dan werkt.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

]Er kunnen wel 10 redenen zijn waarom een DBC moet worden afgesloten en een nieuwe worden geopend. Zie:https://dbcregels.nza.nl/2017/ggz/sluit ... c-wanneer/

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Lowieze schreef:
Mark1992 schreef:
Lowieze schreef:Eigenlijk is het heel eenvoudig, u bent behandeld in 2017 én in 2018, 2 verschillende jaren dus 2x uw eigen risico.
Zo simpel vind ik dat niet. Er zijn genoeg TS'ers die aangeven dat behandelingen in 2018 voor rekening komen van het eigen risico in 2017 omdat de behandeling in 2017 is gestart. Waarom de ene keer wel, de andere keer niet?
Een behandeling die in 2018 wordt gestart en dan bedoel ik echt gestart, dus de eerste afspraak in 2018 kan niet onder het eigen risico vallen van 2017.
Ik denk dat we hier vaak vragen en verhalen zien die niet volledig zijn. Jammer genoeg wekt dat nogal wat verwarring over hoe de verzekering dan werkt.
Klopt. Ik snap wat je bedoeld. En wat echt in 2018 start zal ook niet in 2017 geplaatst worden. Echter geeft TS aan dat de behandeling destijds op 31-12-2017 is gestart.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mark1992 schreef:
Zo simpel vind ik dat niet. Er zijn genoeg TS'ers die aangeven dat behandelingen in 2018 voor rekening komen van het eigen risico in 2017 omdat de behandeling in 2017 is gestart. Waarom de ene keer wel, de andere keer niet?
Een behandeling die in 2018 wordt gestart en dan bedoel ik echt gestart, dus de eerste afspraak in 2018 kan niet onder het eigen risico vallen van 2017.
Ik denk dat we hier vaak vragen en verhalen zien die niet volledig zijn. Jammer genoeg wekt dat nogal wat verwarring over hoe de verzekering dan werkt.[/quote]

Klopt. Ik snap wat je bedoeld. En wat echt in 2018 start zal ook niet in 2017 geplaatst worden. Echter geeft TS aan dat de behandeling destijds op 31-12-2017 is gestart.[/quote]


Was TS op 1-1-2018 gevallen, had hij niet zijn eigen risico voor 2017 daarvoor hoeven aanspreken. Maar ja....

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door GJS »

Dit zijn de huidige regels over hoelang een dbc open mag blijven die ik op de website van een zorgverzekeraar vond:

Het eerste contact met jouw zorgaanbieder is het moment dat een DBC start. Als de behandeling is afgerond, kan de arts de DBC afsluiten. Een DBC is maximaal 120 dagen geldig. Soms wordt een DBC eerder afgesloten. Zo geldt voor een operatie een termijn van 42 dagen en voor een poliklinische behandeling zonder operatie een termijn van 90 dagen na opening van de DBC. Na het sluiten van de DBC wordt de rekening opgemaakt en verzonden.

Kom je binnen 120 dagen terug met dezelfde zorgvraag, dan wordt een vervolg-DBC geopend. Deze geldt ook maximaal 120 dagen.



Ben je geopereerd aan die kaak, dan zou dat max. 42 dagen zijn en dan hebben ze een 2de dbc opgestart om dat uitstekende botje te verwijderen.
En dan heb je i.d.d. pech dat die operatie dbc in 2017 gestart is en de volgende dbc in 2018.
Kan je de kosten niet verhalen op die ongevallen verzekering?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mark1992 schreef:
Lady1234 schreef:Een DBC loopt een bepaalde periode. Na verloop van tijd wordt een nieuwe opgemaakt en als de behandeling dan nog niet klaar is, wordt het eigen risico aangesproken van dat nieuwe jaar.
Eens, daar had Moneyman mij destijds ook op gewezen. Echter is die op oudjaarsdag 2017 gebeurt. Dus ga er niet vanuit dat de DBC nu ineens maar heel erg kort is voor een gebroken kaak? Is minder dan 6 maanden.
Misschien hebt u hier wat aan?

http://kennisbank.iederin.nl/app/answer ... -%28dbc%29

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Het ophalen met een ambulance zorgt er voor dat het eigen risico meteen op is. Dat staat los van enige behandeling in het ziekenhuis.
Misschien kunt u bij uw verzekering navragen waarom het Eigen Riscio 2 maal in rekening gebracht wordt. Misschien zijn er wel 2 verschillende behandel codes.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door vroem »

Ik denk dat een spoedopname/eerste hulp niet als langlopende DBC geregistreerd wordt. ZIjn dan idd 2 verschillende. De ongevallendekking is voor gebitsschade, vergoedt geen zaken die toch onder de basisverzekering vallen, en ook geen eigen risico.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lowieze schreef:Eigenlijk is het heel eenvoudig, u bent behandeld in 2017 én in 2018, 2 verschillende jaren dus 2x uw eigen risico.
Zo eenvoudig is het kennelijk niet. Ik heb hier mening topic voorbij zien komen waar behandeling in beide jaren plaatsvond, en waarbij alleen in het eerste jaar eigen risico werd aangesproken omdat dat het jaar was waarin die behandeling gestart is. En daar werd dan over geklaagd.

In dit geval kan ik mijn echter voorstellen dat het correct is dat eigen risico in beide jaren wordt aangesproken omdat dit mogelijk als twee verschillende gebeurtenissen wordt gezien: het eerste is slechts ambulancevervoer, het tweede betreft een diagnose + behandeling van de kwaal in kwestie. Het ambulancevervoer wordt kennelijk niet gezien als de start van die ene behandeling waarvan sprake is.

Wat vroem dus al zei, zie ik nu.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat ambulanceritje en de eerste behandeling in het ziekenhuis horen natuurlijk wel bij elkaar, dus eigen risico 2017.

Maar de Ts is in 2018 voor controles geweest en nog weer een behandeling. Vervolg dbc, eigen risico 2018.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Het enige goede antwoord is van GJS.

Tot 2015 was een dbc een jaar geldig. Daarna gelden de termijnen die GJS noemt.
Op 31 december 2017 wordt de dbc geopend. De dbc sluit 42 dagen na de ontslagdatum na de opname ivm operatie. Daarna worden vervolgdbc's geopend. Deze starten dus vermoedelijk ca. eind februari.

Al deze informatie ( openings- en sluitdatums) en dbcnummers zijn op te vragen bij de administratie van het ziekenhuis.

stofzuigertje

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Is de behandeling in 2017 voor 23.59 gestart of niet, ze kunnen het om boeken naar 2017 als je daar al gemeld was.

De rit in 2017 en behandeling 2018, dan moeten ze jou enige tijd laten liggen....
De rit word geboekt op datum en de behandeling op start datum en als ze daar van 1 januari nu 31 december van kunnen maken, correctie is mogelijk...

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door Lowieze »

stofzuigertje schreef:Is de behandeling in 2017 voor 23.59 gestart of niet, ze kunnen het om boeken naar 2017 als je daar al gemeld was.

De rit in 2017 en behandeling 2018, dan moeten ze jou enige tijd laten liggen....
De rit word geboekt op datum en de behandeling op start datum en als ze daar van 1 januari nu 31 december van kunnen maken, correctie is mogelijk...
Denkt u werkelijk dat een vervolgbehandeling in 2018 onder 2017 geboekt kan worden?
Zou toch wat zijn als ziekenhuizen daar aan mee gaan werken op verzoek van een patiënt.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eigen risico 2 keer betalen voor hetzelfde ongeval?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@stofzuiger

Die ambulance is gekomen in 2017. Heel simpel. Er wordt niet voor iemans portemonnee gefraudeerd doordat in 2018 te zetten. Hoe komt u op het idee.

Gesloten