LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie op vullingen (tandarts)?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Garantie op vullingen (tandarts)?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ruim twee maanden geleden raakte ik een vulling kwijt van een kies. Een maand later zou ik toch voor controle naar de tandarts moeten, dus de controleafspraak een maand naar voren gehaald en extra behandelruimte laten plannen om die kies te behandelen. Tot zover geen probleem.

Kom ik binnen, snauwt de tandarts me toe wat ik kom doen. Nou... controle en een kies laten vullen.

Ik doe mijn mond open, hij kijkt naar de betreffende kies, en zonder schoon te maken, wat bij te boren of wat dan ook bouwt hij een stellage om die kies heen. Met een krabbertje maakt hij dan nog wat 'schoon' en vervolgens wordt er een nieuwe vulling tegen die kies aangeplakt. Pas toen dat klaar was ging hij mijn gebit controleren.

Er was nog een tweede kies met een gaatje: een kies waarvan de kroon afgebroken is. Die wil ik lekker laten zitten, een kroon kan toch niet meer, en kies er uit betekent een stift met een kroon, en dat is me te duur. En zo gaat het ook prima. Het heeft me best wel moeite gekost om hem zover te krijgen dat hij die kies ging vullen, hij vertikte dat gewoon.

We zijn nu ruim twee maanden verder. Laat van de week dus van die eerste kies die ik noemde (waar hij dus meteen aan begon) de vulling er weer af zijn. Dus daar moet weer een andere op.

Mijn vraag is: moet ik dat nu opnieuw betalen, of valt dit onder een soort garantie?

En nee, geen zorg, ik blijf daar niet. Deze praktijk is vorig jaar overgenomen, deze nieuwe arts is kennelijk de nieuwe locatiemanager. Maar deze brokkenpiloot, daar ben ik klaar mee.

Mucha

Re: Garantie op vullingen (tandarts)?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Garantie op vullingen (tandarts)?

Ongelezen bericht door vroem »

sorry, je had mij de vraag gesteld , even niet aan toe gekomen. Wanneer er sprake is van wanprestatie aan de kant van tandarts is er sprake van garantie. Lijkt mij helder want je kan niet zomaar tegen een kies aanplakken die langere tijd open heeft gelegen. kwestie van kennis over de materialen waar je mee werkt. Gezien de rest van het verhaal vrees ik alleen dat deze praktijk niet aan garantie zal doen..ook niet aan coulance trouwens. Is een vermoeden. Lijkt inmiddels deel uit te maken van een keten van praktijken gezien de locatiemanager. Wat inhoudt dat werkzame tandartsen vaak een richt dagomzet te draaien hebben..garantie past daar vaak niet bij. Zou dus wanneer je de afspraak voor herstel maakt duidelijk afstemmen of het garantie is of niet. en als dat telefonisch gaat bevestig het even per mail...

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Garantie op vullingen (tandarts)?

Ongelezen bericht door beusen »

Jammer van dit soort zorgverleners.
Ik weet niet of mijn tandarts garantie geeft, maar als er op korte tijd is mis is met zijn werkzaamheden, dan repareert hij dat zo lang gratis, tot het alles in order is.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garantie op vullingen (tandarts)?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat klopt helemaal, vroem. Het was tot ruim een jaar geleden een zelfstandige praktijk met 3 tandartsen, waarvan ééntje in deeltijd. De eigenaar werd echter ziek, dus die kon niet meer verder. Of hij nog leeft weet ik niet. Dus het is overgenomen door een keten die een beetje snel aan het groeien is. Het verhaal van de overname zoals het naar de patiënten toe gecommuniceerd werd, was dat er in de praktijk leiding nodig was, daarom kon het niet zelfstandig blijven. En dan krijg je dus zo'n figuur erbij.

En ja, het ging om centen, vorig jaar zag ik hem voor het eerst, hij wist me vrij snel te vertellen dat 6 kiezen dringend gerestaureerd moesten worden. Waaronder dus de afgebroken kies die hij vertikte te vullen, die moest er uit volgens hem en dan een stift en een kroon er op, en twee andere kiezen (waartussen een kies ontbreekt) daar moet dringend een brug op, volgens hem dan. Ik heb hem toen uitgelegd dat ik dat allemaal niet zag zitten, maar vooral: waaróm ik dat allemaal niet zag zitten, en dat is niet alleen de financiële kant van het plaatje.

Tussen deze twee beurten door nog een controle van de part-timer gehad, voor de volledigheid. Maar ik zal dus weer op zoek moeten naar wat anders, in de ruim 8 jaar dat ik hier woon zal ik nu dus naar de vierde moeten. Schiet niet echt op nee. Er zijn er hier meer die geen beste naam hebben.

Dus eerst maar even zien wat het gaat worden met die vulling die er nu af ligt. Daarna zie ik wel weer verder.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Garantie op vullingen (tandarts)?

Ongelezen bericht door vroem »

Ter info: omzettechnisch gezien is het maken van kronen alleen boeiend wanneer er in dezelfde behandelplanning minimaal 2 tegelijk gemaakt worden. Bij een enkele kroon kan je, omzettechnisch gezien beter vullingen leggen in dezelfde tijd, houd je meer aan over.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garantie op vullingen (tandarts)?

Ongelezen bericht door witte angora »

Oké, weer wat geleerd. Maar om die kroon te maken moet er wél een kies overhoop worden gehaald waar verder een goede vulling in zit. Dat dan weer wel. Hoe dingen verder zitten weet ik niet, dan moet ik aannames gaan opschrijven, daar komt niemand verder mee.

stofzuigertje

Re: Garantie op vullingen (tandarts)?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Welkom bij deze dierenarts.....

Ja, snel andere zoeken en niets meer doen.
De kans bestaat dat er snel prutswerk geleverd word en herstel is dan nog duurder.
Kijk eens verder als eigen woonplaats want ik vermoed dat je daar niet de enige bent die weg wil, en dan zitten ze allemaal erg snel vol.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Garantie op vullingen (tandarts)?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dierenarts? :shock:

En bedankt stofzuiger! :lol:

Gesloten