LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geen vergoeding menzis

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
redgismo
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2016 12:51

geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door redgismo »

vandaag het fijne bericht gekregen van het krappakje voor mijn zoon van 8 mnd toch niet wordt vergoed.
een rekening van bijna 500 euro.

ikzelf ben geboren met dauwworm,
een huidaandoening die erg veel jeuk en vlekken veroorzaakt.
na maanden met hem bezig zijn van insmeren,
een hormoonzalf die goed werkte maar niet meer mocht,
en slapeloze nachten.
eindelijk een verwijzing.

na een bezoek bij de kinderarts, want de dermatoloog had een wachtlijst van een half jaar.
na dit bezoek staat vast dat mijn zoon dit nu ook heeft.
oke leuk is anders, maar hoe nu verder.
weer zalf, die goed helpt, gelukkig.
de arts schreef ook een krappakje voor, zodat die rustiger kon slapen.
fijn, hij goede slaap en met mijn M.E hakt de nachten er erg in.
zei er wel bij dat dit niet bij iedere verzekeraar vergoed werd, maar hun deden de aanvraag.
paar dagen erna papieren gekregen, dus bestellen bij de apotheek
toch nog even navraag gedaan bij de apotheek, want ik kan niet zo even een dure rekening ophoesten met mijn min loon.
bij de apotheek zeiden ze dat deze wel werden vergoed. daar kon ik op vertrouwen.
liet me de rekening nog zien, was bijna 250 euro! voor een pakje en 1 paar handschoentjes!

nu 2 maand later een telefoontje van de apotheek, het werd toch niet vergoed en ik mag even bijna 500 euro betalen.
menzis gebeld, viel onder verband, geen vergoeding.
terwijl op de site van het krappakje staat dat het wel wordt vergoed als het een vastgesteld chronische rede is.

dus nu zitten we met een dure rekening.
ben al sinds mijn 18de bij menzis.
nou volgend jaar zijn menzis wel een paar vaste klanten minder...

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door Brahms »

Inderdaad, waarom niet eerst advies en info opgevraagd bij de verzekering. Zij kunnen aangeven of er een vergoeding wordt verstrekt.
De apotheek is slechts een tussenpersoon tussen leverancier en klant.

Echter de meeste apotheken hebben wel een contract met de grotere verzekeringsmaatschappijen, maar dit is in jou geval zo na te gaan.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door henk51 »

Zoals al eerder gemeld:
Altijd eerst informatie en schriftelijke toestemming vragen bij uw Zorgverzekeraar. En het gaat ook nog wel van uw eigen risico af.
Als u voor een extra eigen risico gekozen heeft komt die boven op de 385 euro.
Ikzelf heb ook een aantal hulpmiddelen moeten aanvragen echter niet voordat ik zwart op wit van de Zorgverzekeraar de toestemming had.
Zo ben ik nooit voor onvoorziene kosten komen te staan. Zij kunnen ook aangeven waar u de middelen voor maximale vergoeding moet gaan kopen/bestellen.

gr Henk

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door Brahms »

Kind betaald geen premie en heeft dus ook geen eigen risico.

redgismo
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2016 12:51

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door redgismo »

Ik dacht dus dat ik toestemming had via de kinderarts. Daarom de papieren had gekregen.

mijn eigen risico heb ik zelf allang op voor dit jaar. Als cronische ziek ben je elk jaar zo doorheen.

Heb de link gelezen van de eerste reactie en daar is te lezen dat krappakjes niet worden vergoed omdat hun niet bewezen vinden dat ze werken.
Had dit graag eerder geweten.
Heb trouwens voordietijd ook bij de apotheek gevraagt wat zoiets kost, geen antw op gekregen, kon ze niet zeggen. En zelf op internet gezocht, niks gevonden.
Had toen ook geen tijd om aftewachten, en extra controle bij verzekering te doen, had snel hulp voor mn zoon nodig. En vertrouwde op arts en apotheker.


In iedergeval bedankt voor de reactie.
Helaas kom ik gewoon aan het betalen.
Maar vindt de info van arts en apotheek wel erg slecht. Als ik voordietijd had geweten wat het koste, had ik nog de keus.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door Brahms »

Bedankt voor de terugkoppeling.
Hoop van harte dat het beter gaat met je zoon :D

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door thecure »

En 500 euro is nog wel overheen te komen. Als het werkt heb je een zorg minder toch?

redgismo
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2016 12:51

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door redgismo »

Nou vindt het een hele hoop geld, wat ik er niet zo over heb in de maand. Er zijn ook nog mensen en velen met mij die in de mnd net alles redden.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door Moneyman »

't Is ook een hoop geld, voor veel mensen een half netto maandinkomen!

De les is wel duidelijk: voortaan vooral navraag doen bij de instantie die er daadwerkelijk over gaat. Maar wellicht had je met de juiste informatie toch dezelfde keus gemaakt, je wilt immers het beste voor je kind.

Ik hoop dat het pakje in ieder geval werkt, en dat je kind er baat bij heeft.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door moederslink »

redgismo schreef:...........bij de apotheek zeiden ze dat deze wel werden vergoed. daar kon ik op vertrouwen.
liet me de rekening nog zien, was bijna 250 euro! voor een pakje en 1 paar handschoentjes!
__________________________________________________________________________________________________________________
nu 2 maand later een telefoontje van de apotheek, het werd toch niet vergoed en ik mag even bijna 500 euro betalen...
Wat een geld durven ze te vragen voor zo.n krabpakje !
Uiteindelijk dus ook nog 2x zoveel! :cry:

Vreemd dat de apotheek in 1e instantie zei dat zo.n krabpakje wel wordt vergoed .
En het valt onder chronisch, misschien heeft het zin om er nog eens achteraan te bellen of dit allemaal wel zo klopt?
MichielFRL schreef:Dit wordt gewoon vergoed vanuit de basisverzekering, echter lijkt het erop dat u naar een niet gecontracteerde leverancier bent gegaan en daarom vooraf toestemming had moeten vragen aan Menzis. Tevens is de vergoeding maximaal 75% bij een niet gecontracteerde leverancier.
Brahms schreef:Echter de meeste apotheken hebben wel een contract met de grotere verzekeringsmaatschappijen, maar dit is in jou geval zo na te gaan.
Dat denk ik dus ook.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @redgismo, ik zou het er niet bij laten zitten. En een brief schrijven naar Menzis en dit geval voorleggen en een beroep doen op coulance.
Op de website van VMCE (Vereniging voor Mensen met Constitutioneel Eczeem) lees ik dat Menzis 'een uitzondering kan maken voor ernstige en individuele gevallen, die dan waarschijnlijk van tevoren moeten worden aangevraagd door de huidarts, ’n z.g. machtiging'.
Met het voorschrijven door uw arts van het krabpakje kon u in redelijkheid verwachten dat hieraan voldaan is lijkt me.
U hebt sowieso van diverse kanten conflicterende informatie ontvangen. En was daardoor in de veronderstelling dat u juist gehandeld hebt.
Die veronderstelling is zeker niet onredelijk.

Reden genoeg om in de pen te klimmen! Wellicht kan men u bij de VMCE daarbij helpen. Zij hebben ongetwijfeld ervaring met dit soort zaken en kennen de juiste wegen.

Succes!

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door thecure »

Moneyman schreef:'t Is ook een hoop geld, voor veel mensen een half netto maandinkomen!

De les is wel duidelijk: voortaan vooral navraag doen bij de instantie die er daadwerkelijk over gaat. Maar wellicht had je met de juiste informatie toch dezelfde keus gemaakt, je wilt immers het beste voor je kind.

Ik hoop dat het pakje in ieder geval werkt, en dat je kind er baat bij heeft.
1000 euro netto? Dan zit je onder bijstandsniveau (met een gezin)
Dan wordt het toch tijd voor een andere baan.

Plus, als je zo weinig verdiend, krijg je allemaal toeslagen waar ons gezin (wij werken beide) geen recht op hebben.

redgismo
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2016 12:51

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door redgismo »

Klaas jan, we gaan het proberen. Niet geschoten is altijd mis. Bedankt voor de tip.

Thecure
Oordeel jij altijd zo snel zonder iets te weten?

Als ik kon had ik graag ander werk, maar aangezien ik bij een sociale werkplaats werk omdat in mijn leven niet alles is gegaan zoals het de bedoeling was, en dus onderaan de voedselketen bungel, heb ik niet zoveel te willen. Ik mag namens ons fijne kabinet blij zijn met een minimum loontje voor het maximale wat ik kan. Het liefst zelfs nog minder.

Denk je nou echt als er betere wegen waren, je zo gaat leven? Lijkt me niet logisch.

Verder aangezien wij samen 1,5 loon hebben en alles wel betalen naar 2. En ook geen recht hebben op toeslagen.komen wij slechter uit, dan een gewoon werkend stel. Of een alleenstaande.

Was is het leven toch makkelijk vanuit je preekstoel of nie?

Maar goed voor hen met wel wijze raad, bedankt.
En ja , nog veel belangrijker, met mijn zoon gaat het goed.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door Brahms »

Jammer dat ook dit onderwerp weer verzand in geschop naar elkaar. De TS was simphatiek, maar doet er nu ook leuk aan mee.
Verder, Menzis is een van de weinige welke dit soort dure pakjes niet vergoed. Dus misschien is volgend jaar overstappen naar een verzekering welke wel vergoed een goede keuze.
Immers zoon groeit door, dus er zullen nog wel wat pakjes nodig zijn........

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door Moneyman »

thecure schreef:
Moneyman schreef:'t Is ook een hoop geld, voor veel mensen een half netto maandinkomen!
1000 euro netto? Dan zit je onder bijstandsniveau (met een gezin). Dan wordt het toch tijd voor een andere baan.
Ik weet het. Maar vergis je niet: heel veel mensen moeten het met minder dan € 1.000,00 netto per maand doen.

Je laatste zin is veel te makkelijk. De banen liggen niet voor iedereen voor het grijpen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door thecure »

Dat snap ik, maar de bijstand voor een gezin is toch twaalfhonderd en nog wat?
Dan kan je toch aanvulling aanvragen?

Plus je krijgt dan de maximale zorg- en kindgebonden budget. Toch ook al een paar honderd euro.

En redgismo, excuses voor mijn oordeel.
Alleen snap ik de opmerking van het kabinet niet. Zij bepalen niet jouw loon.

Ik snap echter niet waarom je geen toeslagen krijgt met een minimum loon.
Verdient je partner zo veel?

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door Moneyman »

De bijstandsnorm voor een gezin is momenteel € 1537,00. Een alleenstaande of alleenstaande ouder krijgt daarvan 70%. Dat is € 1075,00. Als daarop beslag wordt gelegd, duik je al onder de € 1000,00. En als de toeslagen vervolgens in beslag genomen zijn, of je je administratie niet voldoende op orde hebt om alles aan te vragen waar je recht op hebt, blijf je gewoon onder die € 1.000,00 hangen.

Maar goed, eigenlijk is dit offtopic, mijn opmerking was puur bedoeld om aan te geven dat € 500,00 voor heel veel mensen gewoon heel veel geld is.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: geen vergoeding menzis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik raad ook aan om een klacht in te dienen bij Menzis. Dat moet schriftelijk. Na een afwijziging kunt in beroep gaan bij de SKGZ in Zeist. Zet uiteen dat de apotheek u verteld heeft dat het vergoed wordt! Aangezien de apotheek een contract heeft met Menzis, heeft de apotheek toch wat uit te leggen aan Menzis.

Verder is de apotheek ook " schuldig". Zij MOGEN toch geen foute info verstrekken? Zij hadden moeten zeggen dat zij geen contract hadden voor krabpakjes/ ofwel dat krabpakjes nooit vergoed worden! Deze basale info moeten zij kunnen verstrekken! En ook de kinderarts: waarom niet duidelijker? Ik vind dit echt schandelijk. De kinderarts, de apotheek en de leverancier van het krabpakje verdienen een boel geld, en de consument maar betalen zonder dat de prijs van te voren bekend is!

Het is niet de bedoeling dat dit zo gaat in Nederland. Er is een duidelijk beleid, dat de consument van te voren duidelijk geinformeerd moet worden over de prijs. Een niet gecontracteerde zorgverlener ( of leverancier) moet duidelijk aangeven dat hij niet gecontracteerd is. Meld dit bij de Nederlandse Zorg Autoriteit ( (088) 770 87 70, Voorlichting NZA<[email protected]> ). Zij kunnen proberen te zorgen, dat dit in het vervolg beter gaat. misschien kunnen zij ook aangeven wie precies een fout heeft / hebben gemaakt. Misschien kunt u bij die partij ook verhaal halen.

Gesloten