LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Erik peter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2020 18:09

Europese verdragen.

Ongelezen bericht door Erik peter »

Geachte,

Wonen in Spanje en leven daar van mijn pensioen uit Nederland, wij willen onze zorg uit Spanje hebben en willen een particuliere alles dekkende zorgverzekering afsluiten ook als ons wat overkomt als we in Nederland tijdelijk vertoeven. Wij willen geen inmenging meer van bv een C.A.K in Nederland die in samenwerking met de Nederlandse Belastingdienst elke maand geld inhoud van mijn pensioen. Hoe kan ik dat loskoppelen?

Vriendelijke groet , Erik van den Hoek

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Hoe kan ik dat loskoppelen?”

Dat kunt u niet, dat is in wettelijke verdragen zo geregeld..

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik denk dat je daar simpelweg niet aan ontkomt als ik dit zo lees:

https://www.ohra.nl/zorgverzekering/bui ... erland.jsp

Zorg in uw woonland (formulier E 121)
Is uw woonland een verdragsland? Dan moet u zich aanmelden bij het CAK. U ontvangt dan het Europees verdragsformulier 121. Hierop hoeft u zelf niets in te vullen. U levert dit formulier in bij uw verzekeraar in uw woonland. Deze verzekeraar registreert u dan als verdragsgerechtigde.

Met het verdragsformulier 121 heeft u in uw woonland recht op de medische zorg volgens de wettelijke regelingen van dat land. Vraag uw verzekeraar naar de vergoedingen. U betaalt geen premie aan uw buitenlandse verzekeraar. U betaalt wel een bijdrage aan het CAK. De hoogte van de bijdrage is afhankelijk van het land waar u woont.

mr. Monique Ferwerda
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 apr 2020 09:29
Contacteer:

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door mr. Monique Ferwerda »

Dit kan bijna niet . De optie die nu nog open staat is dat u zich aan meldt als gewetens of gemoedsbezwaarde Nederlander , maar ook daar zijn weer regels voor. of u doet afstand van het Nederlanderschap. Dit gaat zo ver dat u dan mogelijk ook uw rechten op pensioen uit dat land prijs geeft, helaas.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Voelt een beetje als "wel de lusten, niet de lasten", maar zo te zien gaat dat niet lukken.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gemoedsbezwaarde kan al helemaal niet, want de Ts wenst een particuliere verzekering af te sluiten. Zou dat wel kunnen, dan betaal je een belasting ter vervanging van de premie. Lood om oud ijzer dus.

En waarom zou je je pensioen kwijtraken als je Nederlander af bent?

Erik peter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2020 18:09

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door Erik peter »

Geachte,

Wij zijn gepensioneerd stel uit Nederland en wonen nu in Spanje en zijn resident, Wij willen en kunnen krijgen in Spanje een volledige particuliere zorgverzekering waar we zelf gewoon de premie er van betalen. Dat willen wij zodat we loskomen van de bemoeienis van CAK en de papieren rompslomp van de Nederlandse belasting dienst die iets samen met het CAK doet. Is dit wel eens ter sprake geweest bij jullie ? Wij worden ziek van die bemoeienis en willen er van af dat ze geld inhouden van mijn zuur verdiende pensioen.

Vriendelijke groet,

Erik van den Hoek
Laatst gewijzigd door Radar op 19 mei 2020 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit


berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door berndv »

Zoals in het vorige topic dat geopend is door dezelfde persoon de conclusie is, ja, u kunt er van los komen, maar dan zult u meer op moeten geven. Uw Nederlanderschap en zeer waarschijnlijk ook uw pensioen. U wilt wel uw inkomen uit Nederland blijven ontvangen, maar niet meer de inmenging van het CAK en de belastingdienst.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik heb mezelf bij een Club van Nederbelgen aangesloten,
die weten de weg en de regels en alle vragen al.....
Een rijbewijs omwisselen zonder CBR keuring en kosten en binnen 10 minuten!
Maar naast de voordelen ook al nadelen gevonden.

Geen dure verzekering maar ook geen zorgtoeslag, netto €4,- duurder uit.

Ik denk dat ze daar in Spanje ook wel zoiets hebben, die weten de weg en regels beter.
Dus zoek daar een Club of vereniging van Hollanders!

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat gaat ook voor de tweede keer niet lukken.

Erik peter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2020 18:09

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door Erik peter »

Beste mensen die reageren, Wij wonen al bijna twee jaar in Spanje en de vraag die ik stel heeft niets te maken met het feit dat ik niet zou weten over de verdragen en een formulier 121. Alle formaliteiten hebben we al achter de rug. Wij kunnen gewoon legaal een zeer goede particulieren zorgverzekering afsluiten in Spanje waarvan het pakket je oren doen suizen in Nederland. En het is alles omvattend , waarom zou ik dan nog iets te maken moeten hebben met iets uit Nederland? En wat ik nog meer zag dat ik als ik mijn Nederlands staatsburgerschap op zou geven ik mijn pensioen kwijt zou raken ( wat een Bull.... En dan nog wel de lusten en niet de lasten, je bedoeld bijna elke dag zon waar ik woon en het kaalplukken in Nederland?

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door kuklos »

Erik peter schreef:
19 mei 2020 07:36
Dat willen wij zodat we loskomen van de bemoeienis van CAK en de papieren rompslomp van de Nederlandse belasting dienst die iets samen met het CAK doet. Is dit wel eens ter sprake geweest bij jullie ? Wij worden ziek van die bemoeienis en willen er van af dat ze geld inhouden van mijn zuur verdiende pensioen.
Even kijken of we het goed begrijpen. De pensioenopbouw is conform de regeling belastingvrij gegaan. Maar nu conform dezelfde regeling je er belasting over moet betalen is het ineens wel een probleem?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom gaan we weer reageren in een topic wat al lang bestaat en waar al op gereageerd is?

Ik heb deze gemeld.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door kuklos »

Erik peter schreef:
19 mei 2020 07:36
Dat willen wij zodat we loskomen van de bemoeienis van CAK en de papieren rompslomp van de Nederlandse belasting dienst die iets samen met het CAK doet. Is dit wel eens ter sprake geweest bij jullie ? Wij worden ziek van die bemoeienis en willen er van af dat ze geld inhouden van mijn zuur verdiende pensioen.
Even kijken of we het goed begrijpen. De pensioenopbouw is conform de regeling belastingvrij gegaan. Maar nu conform dezelfde regeling je er belasting over moet betalen is het ineens wel een probleem?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erik peter schreef:
19 mei 2020 08:48
Beste mensen die reageren, Wij wonen al bijna twee jaar in Spanje en de vraag die ik stel heeft niets te maken met het feit dat ik niet zou weten over de verdragen en een formulier 121.
Als je zo goed weet hoe het werkt en niets hebt aan de reacties (snap ik, want ze geven niet aan wat je wilt horen), waarom regel je het dan niet gewoon even zelf?

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door kuklos »

Erik peter schreef:
19 mei 2020 08:48
........
En het is alles omvattend , waarom zou ik dan nog iets te maken moeten hebben met iets uit Nederland?
.............
En dan nog wel de lusten en niet de lasten, je bedoeld bijna elke dag zon waar ik woon en het kaalplukken in Nederland?
Omdat je pensioenstortingen hier belastingvrij waren, waarbij de uitkering (dus het pensioen ontvangen) niet belastingvrij is. Wellicht kan je een deal met de belastingdienst sluiten waarin je alsnog belasting betaalt over het geld dat je bespaarde door belastingvrij in je pensioenpot te storten en je dan ook nog even de wettelijk rente aftikt over al die jaren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Eigenlijk schrijf je het zelf al je wilt wel de lusten, niet de lasten. Misschien moet je dan naar een land buiten de EU en je daar laten naturaliseren. En daar maar gaan voor een AOW. Dan ben je verlost van het Europese juk. Misschien het VK.? Het kan nog als je snel bent. En dan naar Gibraltar?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door berndv »

Theotrucker schreef:
19 mei 2020 09:29
Eigenlijk schrijf je het zelf al je wilt wel de lusten, niet de lasten. Misschien moet je dan naar een land buiten de EU en je daar laten naturaliseren. En daar maar gaan voor een AOW. Dan ben je verlost van het Europese juk. Misschien het VK.? Het kan nog als je snel bent. En dan naar Gibraltar?
zal ook niet helpen als ts zijn pensioen wil blijven ontvangen. Zoals aangegeven, pensioenafdracht tijdens het werkzame leven gebeurt belastingvrij, bij uitkering ga je belasting betalen over het uitgekeerde bedrag.
Erik peter schreef:
19 mei 2020 08:48
waarom zou ik dan nog iets te maken moeten hebben met iets uit Nederland?
geen idee inderdaad. Ik zou dan ook, zoals geadviseerd, uw Nederlanderschap opzeggen. Uw pensioen schenken aan het pensioenfonds. En vervolgens lekker zorgzaam in Spanje van de oudedag genieten met een Spaanse particuliere verzekering.
Erik peter schreef:
19 mei 2020 08:48
En dan nog wel de lusten en niet de lasten, je bedoeld bijna elke dag zon waar ik woon en het kaalplukken in Nederland?
zo kunt u het ook vertalen. Het kaalplukken in NL? Ik denk eerder van het betalen van achterstallige inkomstenbelasting over uw pensioen. Maar uw visie zal wellicht wat vertroebeld zijn door het vele zonlicht dat u daar krijgt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Gepensioneerd in Spanje, hoe komen we los van CAK-bemoeienis?

Ongelezen bericht door scontra »

Erik peter schreef:
19 mei 2020 07:36
Wij worden ziek van die bemoeienis en willen er van af dat ze geld inhouden van mijn zuur verdiende pensioen.
Toch fijn dat u in Spanje, waar alles beter lijkt te zijn als in Nederland, een zo goede zorgverzekering en zorg heeft, zo hoeft u zich om die "bemoeienis ziekte" in ieder geval geen zorgen te maken !

Ben benieuwd of u zich hier ook zo eerlijk zult melden, mocht u t.z.t. en met hangende pootjes terug komen naar Nederland, omdat de Spaanse zorg u niet datgene kan bieden wat u (onverhoopt) nodig heeft.
U bent dan niet de eerste en zeker niet de laatste pensionado die dit overkomt !

Gesloten