LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goedkoper uit met een collectieve zorgverzekering?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Goedkoper uit met een collectieve zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Radar »

Een collectieve zorgverzekering hoeft niet altijd de goedkoopste optie hoeft te zijn. Uit twee rekenvoorbeelden, één van een alleenstaande jonge vrouw en de ander van een echtpaar, blijkt dat in beide gevallen de consument goedkoper uit is met een individuele zorgverzekering.

Het blijkt een misvatting dat je met een collectieve verzekering altijd goedkoper uit bent. Het kan zijn dat een vergelijkbare polis individueel voordeliger af te sluiten is. Premies worden eerst verhoogd, en vervolgens krijgen consumenten een korting die tot tien procent van de basisverzekering kan zijn. Naast het feit dat de collectieve verzekering niet altijd voordelig uitpakt, zorgt dit systeem voor ongelijkheid: individueel verzekerden of verzekerden met een lagere korting dan de opslag, betalen mee aan de korting van mensen binnen een collectief met een hoge korting.

Uit een enquête van Radar onder ruim 26.000 consumenten blijkt dat mensen met een collectieve verzekering per maand 138 euro kwijt zijn voor hun totale premie (basis- en aanvullende verzekering). Dat is tien euro meer dan mensen die zich individueel verzekerd hebben: 128 euro per maand (basis- en aanvullende verzekering).

Overweeg je over te stappen naar een collectieve zorgverzekering? Dan moet je goed opletten of die in jouw geval echt voordeliger is (en of deze aansluit bij je wensen en behoeftes natuurlijk).

Maandag 3 december 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Goedkoper uit met een collectieve zorgverzekering?

Ongelezen bericht door criticus2 »

als het alleen om de premie gaat klopt het wellicht. Veel collectieve pakketten zouden wel eens meer meer dekking kunnen bieden. Of het gaat wellicht om restitutie polissen itt natura?
Oftewel: zijn de polissen uit de vergelijking 1 op 1 gelijk, echt gelijk?

Ik denk dat het zinvoller is te onderzoeken of restitutiepolissen ondanks een iets hogere premie wellicht goedkoper uit kunnen vallen door betere dekking, en zo ja in welke gevallen wel en waar niet, bv. Denk dat de consument daar veel meer aan heeft....
Zeker waar inmiddels gebleken is dat de naturapolissen mn voor verzekeraar veel goedkoper zijn, o.a. door inperken van aantal behandelingen, of grenzen leggen mbt vergoedingen waar restitutiepolissen deze grenzen niet kennen, dus lagere eigen bijdragen kennen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Goedkoper uit met een collectieve zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vergelijken ze vanavond ook de Budget polissen?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Goedkoper uit met een collectieve zorgverzekering?

Ongelezen bericht door renewouters »

Sorry, maar het is een vrij domme aanname om te denken dat een collectieve verzekering altijd goedkoper is. Het is maar net waar je mee vergelijkt. En uiteraard is eenzelfde pakket met korting goedkoper dan eentje zonder korting. Maar een uitgeklede verzekering zonder korting kan weer goedkoper zijn dan een uitgebreidere met korting. En voor zover ik weet is er ook niemand die claimt dat een collectieve zorgverzekering het goedkoopst is.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Goedkoper uit met een collectieve zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Een individuele natura zorgverzekering kan natuurlijk goedkoper zijn dan een collectieve restitutie zorgverzekering.
Pas dus op om geen appels met peren te vergelijken.

Daythona
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 dec 2018 21:07

Re: Goedkoper uit met een collectieve zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Daythona »

Graag wil ik hierop aanvullen dat een budget polis wellicht goedkoper is dan een collectieve polis bij een duurdere zorg verzekeraar maar er word vergeten te vermelden dat veel budget polissen geen contract hebben met veel zorgverleners en dus als nog een groot gedeelte voor eigen rekening komt. Daarom kies je ook voor een bekende verzekering aps een vgz of cz met collectiviteit bijvoorbeeld .

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Goedkoper uit met een collectieve zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach, mensen zijn vooral geïnteresseerd in korting. Vaak heeft men geen idee hoeveel men nu precies betaald heeft, maar "ik kreeg wel mooi zoveel procent (of euro) korting." Dat geldt net zo goed voor zorgverzekeringen als voor bankstellen, keukens, of telefoons.

IngridLB
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2018 21:11

Re: Goedkoper uit met een collectieve zorgverzekering?

Ongelezen bericht door IngridLB »

Onze gemeente verstrekt een collectieve verzekering voor mensen in de bijstand, waarbij ze het eigen risico kunnen meeverzekeren. Het scheelt heel veel geld, als je b.v. als echtpaar door ziekte in de bijstand zit, beide veel zorgkosten hebt, het geld wat je kwijt bent aan aanvullende verzekering is een stuk minder dan 't eigen risico. Het is zeker de moeite waard in dit geval. Deze zorgvoorwaarden zijn ook goed te vergelijken met de andere verzekeringen (in dit geval Unive).

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Goedkoper uit met een collectieve zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, kreeg net een aanbieding van Ing? Kan daar wel tot 25% korting krijgen op de aanvullende verzekeringen. En 10% op de basis.
Nou, bedankt hoor ING, maar dan zijn ze nog duurder, dan die ik al heb zonder klantenkorting.

FransvF
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2018 22:17

Re: Goedkoper uit met een collectieve zorgverzekering?

Ongelezen bericht door FransvF »

Goedendag
Vanavond was mevrouw Ploumen bij u in het programma.
Ze gaf aan even een avondje in de ziektekosten verdiepen en kunt je overstappen naar een andere zorgverzekering.
Nu dat is totaal niet helemaal waar, want dit klopt voor de basisverzekering, maar voor de aanvullende verzekeringen totaal niet. Vanaf rond 1968 ben ik verzekerd, bij de zelfde maatschappij die steeds overging in een andere verzekering. Nu dus de Nationale Nederlanden. We hebben daar een Top garant verzekering. Helaas bij het nieuwe verzekeringsjaar hebben ze de voorwaarden weer aangepast, eigenlijk uitgekleed. Ik had bewust altijd deze verzekering aangehouden. I.v.m. de vergoeding voor de alternatieve geneeswijze en de Fysio. Voor het komend jaar is de alternatieve geneeswijze eruit en de fysio 50 behandelingen.
Geprobeerd over te stappen, nu u zult het begrijpen ik heb COPD mijn partner een oedeem. Worden nergens voor de aanvullende verzekeringen meer geaccepteerd. Dus geef mij het oude systeem maar terug.
HG Frans van Fraijenhove

jan12345
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2018 22:14

Re: Goedkoper uit met een collectieve zorgverzekering?

Ongelezen bericht door jan12345 »

Ik zag jullie uitzending van 03-12-2018
Daar zij Lilianne Ploumen
Als je de zorgverzekeringen vergelijkt kun ju zien bij welk ziekenhuis je terecht kan
Zo kan je best wel veel besparen
Dat het nog steeds niet bekend is met welke ziekenhuizen er allemaal een contract is
Dus dat vergelijken kan dus ook niet
Of zouden de verzekeringen zo coulant zijn
Om dan te zeggen dat kon je niet weten wij waren daar te laat mee
We betalen gewoon alles
Word het niet eens tijd dat hier wat aandacht aan besteed word
Of laten we de verzekeringen en de politiek maar zo door gaan
Zal wel weer een goed betaalde baan in het vooruitzicht zijn aangeboden
Het is toch belachelijk dat de mensen maar 2 maanden de tijd hebben om over te stappen
En daar word dan nog eens enkele weken van afgepakt om dat nog nier alles bekent is
Of is dan de bedoeling dat je maar een duurdere verzekering afsluit
Zo dat de verzekeringen nog meer winst kunnen maken
Naar mijn gevoel een gevalletje diefstal / oplichting

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goedkoper uit met een collectieve zorgverzekering?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het blind vergelijken van hoeveel premie je moet betalen zegt inderdaad niet zo veel. Bij veel collectieve verzekeringen krijgt je 10% korting op de basis, maar 20% op aanvullend. Een extra aanvullende verzekering (of een iets uitgebreidere aanvullende verzekering) is dan dus relatief voordeliger. Daarom zullen bij collectief de meeste mensen eerder wat uitgebreider verzekerd zijn.

Andersom, als je alleen een basisverzekering nodig hebt, dan heb je dus relatief weinig voordeel van een collectief en zul je je dus minder snel collectief verzekeren. Dat verlaagt het gemiddelde voor niet-collectief ook.

Overigens kun je volgens mij bijna elke verzekering ook met collectiviteitskorting krijgen, dus ik vraag me af of de groep 'niet collectieven' niet nog voordeliger uit zou kunnen zijn als ze de zelfde dekking met collectiviteitskorting hadden gekozen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Goedkoper uit met een collectieve zorgverzekering?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Geen enkele verzekeraar zal een stratenmakers firma een korting aanbieden op hoge Fysio polis!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Goedkoper uit met een collectieve zorgverzekering?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan kies je toch een van de vele andere collectieven? Je werkgever is maar één van de mogelijkheden.

Gesloten