LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gunstigere polisvoorwaarden collectieve contracten bedrijven

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Gunstigere polisvoorwaarden collectieve contracten bedrijven

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Veel ( grotere) bedrijven hebben collectieve contracten met zorgverzekeraars. De beste daarvan, bijv. Shell, geven 10% korting voor de basisverzekering en bijv. 15-20% voor de aanvullende verzekering.

Maar eigenlijk is het verschil met de gewone consument nog veel groter. De vergoedingen bij de collectieve contracten zijn hoger. Er gelden andere polisvoorwaarden voor de aanvullende verzekering. Bijvoorbeeld een twee Sterren aanvullende verzekering van Zilveren Kruis geeft bij Shell recht op meer behandelingen dan de gewone twee sterren verzekering. Zorgverzekeraars die veel van dit soort bedrijfsklanten hebben, besteden dus veel geld hieraan, terwijl de gewone verzekerden daarvoor eigenlijk moeten betalen.

Volgens mij heeft IZA (VGZ) dit ook: de gemeentepolis is overgenomen en de polisvoorwaarden zijn beter en de polis is goedkoper.
Ik zou niet graag naar zo'n verzekeraar toe gaan, ook omdat dit eigenlijk ' in het geheim' gebeurt.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Gunstigere polisvoorwaarden collectieve contracten bedrijven

Ongelezen bericht door puma73 »

Stemmingmakerij?? Dat is nu eenmaal het voordeel van werken bij een grotere maatschappij die dit soort voordelen kunnen bieden. En of de consument daar voor betaald, ik zet mijn vraagtekens erbij. Uw bericht is gewoon stemmingmakerij en bepaalde maatschappijen in een slecht daglicht te zetten.

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Gunstigere polisvoorwaarden collectieve contracten bedrijven

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Daar is toch niets mis mee? Gewoon een eerlijk concurrentiestrijd tussen de maatschappijen.
Ook mijn werkgever heeft een aanbod voor een collectieve verzekering . De vergoedingen liggen inderdaad anders/hoger dan bij niet-collectief. De werkgever eist het beste voor zijn personeel, de maatschappij kiest ervoor of hij ermee akkoord gaat. En u staat het vrij voor deze verzekering te kiezen.
Bijna iedereen kan trouwens tegenwoordig voor een collectief kiezen, ANWB, ANBO noem maar op.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gunstigere polisvoorwaarden collectieve contracten bedrijven

Ongelezen bericht door 16again »

puma73 schreef:Stemmingmakerij?? Dat is nu eenmaal het voordeel van werken bij een grotere maatschappij die dit soort voordelen kunnen bieden.
gerda1956 schreef:Daar is toch niets mis mee? Gewoon een eerlijk concurrentiestrijd tussen de maatschappijen
Volgens mij is daar een heleboel mis mee! Dit druist in tegen het solidariteitsprincipe.

Verzekering regelen via je werkgever is goedkoper......omdat de verzekering dan alleen klantjes van onder de 65 binnenhengelt, en de meest dure klanten (70+) buiten de deur houdt. Tevens ben je zo gezond dat je nog kunt werken, en statistisch gezien zul je minder aanspraak op vergoedingen maken.

Deze kortingen verkleinen echt niet de totale ziektekosten, andere verzekerden dienen dus gewoon te betalen voor de collectieve kortingen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Gunstigere polisvoorwaarden collectieve contracten bedrijven

Ongelezen bericht door vroem »

dat dit soort dingen uit kan, er dus genoeg financiële ruimte is betekent niets anders dan dat de premiestelling nog steeds te hoog is...
Ik maak al zelfstandige overigens ook gebruik van een collectieve korting, iedereen kan immers een collectief oprichten en gaan shoppen voor betere voorwaarden en premiestelling voor de leden van het collectief. Hoe meer leden des te beter onderhandelingsresultaat. Dus zo heel bijzonder is het nu ook weer niet.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Gunstigere polisvoorwaarden collectieve contracten bedrijven

Ongelezen bericht door puma73 »

16again schreef:
puma73 schreef:Stemmingmakerij?? Dat is nu eenmaal het voordeel van werken bij een grotere maatschappij die dit soort voordelen kunnen bieden.
gerda1956 schreef:Daar is toch niets mis mee? Gewoon een eerlijk concurrentiestrijd tussen de maatschappijen
Volgens mij is daar een heleboel mis mee! Dit druist in tegen het solidariteitsprincipe.

Verzekering regelen via je werkgever is goedkoper......omdat de verzekering dan alleen klantjes van onder de 65 binnenhengelt, en de meest dure klanten (70+) buiten de deur houdt. Tevens ben je zo gezond dat je nog kunt werken, en statistisch gezien zul je minder aanspraak op vergoedingen maken.

Deze kortingen verkleinen echt niet de totale ziektekosten, andere verzekerden dienen dus gewoon te betalen voor de collectieve kortingen.
Dit is gewoon onzin, zorgverzekeringen zijn gewoon commercieel. Dus gewoon handel en de zorgverzekeringen spelen handig op die markt in. Heeft helemaal niks met betalen door andere verzekerden. Dat komt niet eens in beeld, de zorgverzekeringen verdienen nog genoeg met collectieve korting.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gunstigere polisvoorwaarden collectieve contracten bedrijven

Ongelezen bericht door 16again »

puma73 schreef:Dit is gewoon onzin, zorgverzekeringen zijn gewoon commercieel. Dus gewoon handel en de zorgverzekeringen spelen handig op die markt in. Heeft helemaal niks met betalen door andere verzekerden. Dat komt niet eens in beeld, de zorgverzekeringen verdienen nog genoeg met collectieve korting.
Voor zover je twijfelt of zo'n collectief een geselecteerde groep is met lager risico en daardoor lagere premie, dan is deze zembla uitzender een aanrader:
http://www.npo.nl/zembla/06-11-2014/VARA_101369805

NB:Ook ik ben geen dief van eigen portemonnee en maak gebruik van collectieve korting

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Gunstigere polisvoorwaarden collectieve contracten bedrijven

Ongelezen bericht door puma73 »

16again schreef:
puma73 schreef:Dit is gewoon onzin, zorgverzekeringen zijn gewoon commercieel. Dus gewoon handel en de zorgverzekeringen spelen handig op die markt in. Heeft helemaal niks met betalen door andere verzekerden. Dat komt niet eens in beeld, de zorgverzekeringen verdienen nog genoeg met collectieve korting.
Voor zover je twijfelt of zo'n collectief een geselecteerde groep is met lager risico en daardoor lagere premie, dan is deze zembla uitzender een aanrader:
http://www.npo.nl/zembla/06-11-2014/VARA_101369805

NB:Ook ik ben geen dief van eigen portemonnee en maak gebruik van collectieve korting
Maar het hele verhaal druist niet i tegen het solidariteitsprincipe. Het is gewoon vraag en aanbod zoals dat in de commerciële wereld gebruikelijk is.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Gunstigere polisvoorwaarden collectieve contracten bedrijven

Ongelezen bericht door vroem »

ik vind dat vraag en aanbod dus marktwerking niet in een zorgsector thuis hoort, maar dat is een heel andere discussie.

Overigens is het een lastige discussie, vrij zinloos ook, omdat de regering en mn de minister geen problemen ziet erbij, dus ook geen maatregelen zal treffen. Een minister die overloopt van naïviteit en onkunde, dat dan wel weer, maar ja dat is op deze post zelden anders geweest..

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gunstigere polisvoorwaarden collectieve contracten bedrijven

Ongelezen bericht door 16again »

De financiele wereld staat wat mij betreft symbool voor de ieder-voor-zich graai cultuur, enig verband met welk solidariteitsprincipe dan ook ontgaat me volledig.

Volgens mij was het de bedoeling dat verzekeringen op kosten gingen besparen, door bijv goedkoper zorg in te kopen, betere deals met medicijn verstrekkers etc maar niet door mensen te selecteren voor de basisverzekering.
Een verzekering alleen afsluitbaar via internet, met reclame gericht op jongeren is een goed voorbeeld van selectie aan de poort. Makkelijk verzekeren met zo'n jeugdig klantenbestand...
Laatst gewijzigd door 16again op 13 nov 2014 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gunstigere polisvoorwaarden collectieve contracten bedrijven

Ongelezen bericht door 16again »

vogels schreef:
16again schreef:Voor zover je twijfelt of zo'n collectief een geselecteerde groep is met lager risico en daardoor lagere premie, dan is deze zembla uitzender een aanrader:
http://www.npo.nl/zembla/06-11-2014/VARA_101369805
Dat gaat ergens anders over.
Wellicht dien je de uitzending (nog) een keer te bekijken.
http://zembla.vara.nl/seizoenen/2014/af ... -patienten
Een andere vorm van risicoselectie door verzekeraars is het gericht binnenhalen van winstgevende klanten, zoals jongeren en hoger opgeleiden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Zekur die rechtstreeks valt onder zorgverzekeraar VGZ en Promovendum, waarbij VGZ, zoals dat heet, risicodrager is. Het ministerie van VWS zegt daarover: 'Het feit dat zorgverzekeraars zich in hun marketing en ‘cadeaubeleid’ specifiek op een winstgevende populatie richten, zou de solidariteit en toegankelijkheid kunnen belemmeren en dat is ongewenst.'
Of bijstandsgerechtigden ook een laag risico-groep betreft vraag ik me ook af. Doorgaans hebben ze slechtere gezondheid, maar 65plussers ontbreken weer wel in die groep.
Mogelijk zijn die gemeente initiatieven ook bedoeld om te zorgen dat premie direct ingehouden kan worden, en eigen risico maandelijks betaald wordt (met teruggave aan eind van het jaar)
Gemeentes hebben er ook belang bij om te zorgen dat bijstandsgerechtigden niet in financiele problemen komen.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Gunstigere polisvoorwaarden collectieve contracten bedrijven

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

vogels schreef:Overigens is dit niks nieuws onder de zon: ik had in het verleden (10-20 jaar terug) ook een uitgebreide particuliere ziektekostenverzekering via mijn werkgever.
Anno 2014 kan er verwarring zijn. Want als zowel de collectief via de dure werkgever verzekerde als de individueel verzekerde beiden een " drie sterren polis" hebben dan hebben zij toch iets verschillends. En dat weten ze niet. Dus ontstaat er onduidelijkheid en verwarring.
Destijds was er duidelijk verschil tussen particulier en ziekenfonds. En iedereen was zich bewust van het feit dat er per werkgever andere voorwaarden konden gelden. Ik nu niet: ik vergeet dat er mensen zijn in Nederland die veel betere voorwaarden ( en misschien ook een veel betere afhandeling en service) hebben.

Gesloten