LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Nelleke_paul
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2008 10:11

ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door Nelleke_paul »

In december 2008 heb ik, op tijd, zowel mijn basisverzekering als mijn aanvullende verzekeringen schriftelijk opgezegd bij Zilveren Kruis Achmea.
Helaas ontving ik van de week een brief dat mijn opzeggingen na 1 januari zijn ontvangen, dus te laat.
Ik heb direct via de email een melding gemaakt dat op de website duidelijk staat vermeld: U kunt uw basisverzekering en/of
aanvullende verzekeringen elk jaar tot en met 31 december schriftelijk opzeggen.
Ik heb aan deze voorwaarden voldaan en voor 31 december schriftelijk opgezegd.
De reactie die ik van Zilveren Kruis Achmea kreeg was helaas als volgt:
"Wij begrijpen dat het voor u heel erg vervelend is dat de polis niet beeindigd kan worden. Wij hebben zojuist telefonisch contact opgenomen met de afdeling Polisservice, Er is ons aangegeven dat uw polis helaas niet meer beeindigd kan worden. Wij hebben de beeindiging op 2 januari 2009 ontvangen. Om deze reden kan de polis niet beeindigd worden."

Ik zit nu met een dubbele verzekering omdat ik per 1 januari 2009 een collectieve verzekering heb afgesloten omdat die 30,= euro (!!) per maand goedkoper is!
Ik heb mij netjes aan de voorwaarden gehouden maar dat is dus mijn woord tegen dat van Zilveren Kruis Achmea?

Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Hoe ik dit eventueel aan zou kunnen pakken?
Alvast heel erg bedankt.

Nelleke

marcotvm
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2008 10:17

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door marcotvm »

Heeft u de brieven aangetekend verstuurd?
Zo nee, dan wordt bewijs moeilijk.
Zo ja, niet akkoord gaan en verwijzen naar het feit dat ze aangetekend verstuurd zijn..

Het kan geen kwaad, om indien u dit heeft, uw rechtsbijstandverzekering in te schakelen.

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad vorige jaar met omschakelen van Menzis naar Nuon (via UnitedConsumers).

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Vaak zegt een verzekeraar dat het te laat is, als zij zelf, na interne vertraging, het gaan verwerken. Dus je zou in beroep kunnen gaan.

IK vind dit een hele slechte beurt van Zilveren Kruis, want ik geloof Nelleke en niet ZK.

rugzak
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jun 2007 08:37

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door rugzak »

Zilverenkruis houd er een zgn werkvoorraad opna.
Dit betekend dat alles ongeveer 2 wkn blijft liggen voordat het intern verwerkt gaat worden.

mvw1975
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:39

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door mvw1975 »

Hallo,

Zilveren Kruis heeft u een mailtje gestuurd waarin ze zeggen dat uw afmelding 2 januari is binnen gekomen???

Daarmee geven ze toch aan dat u op tijd heeft opgezegd. In de voorwaarde staat dat u uiterlijk 31 december moet opzeggen.

Wanneer hun 2 januari het binnen hebben gekregen betekent dat u het voor of op 31 december heeft verstuurd, dus voldoet u aan hun voorwaarde. Er staat nergens dat het 31 december binnen moet zijn.

succes

Roy1980
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2009 13:00

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door Roy1980 »

Beste Nelleke,

Ik heb echt exact hetzelfde. Ik heb mijn brief 29-12 verstuurd met normale postzegel, dus geen decemberzegel. Ze beweren ook de brief ontvangen te hebben op 2-1 (ik heb helaas niet aangtekend verzonden, weer een leermoment). Ik heb een klacht ingedient en krijg zojuist pas bevestiging dat klacht is ontvangen. Het is vandaag 23-1 ik heb dus 8 dagen om een nieuwe verzekering af te sluiten die veel goedkoper is maar durf dat niet aan door deze grappenmakers. Zit ik straks met een dubbele verzekering.

1 Ding is me al duidelijk, de verzekering van Centraal Beheer gaat ook de deur uit en alle andere Achmea verzekeringen. Dit is echt stijlloos.

nanah
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2009 12:49

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door nanah »

Sorry, maar als je op 29-12 je brief pas verstuurd, moet je er rekening mee houden dat deze na 1 januari bezorgd wordt. Iedereen weet hoe het met de post gaat in de decembermaand, grote kans dat de TNT dan niet binnen een dag bezorgt.

Roy1980
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jan 2009 13:00

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door Roy1980 »

Ik ontken niet dat het aan de krappe kant is, maar 29-12 is 2 werkdagen de tijd voor de post wat normaal gesproken gewoon ruim voldoende is. Ook rond kerst, zeker bij een normale postzegel en geen kerstzegel. Bovendien hebben ze bij ZK ook gewoon een achterstand en ik vermoed dat die achterstand de reden is dat de brief te laat is geweest niet door de post.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Maar.... zouden we dan geen oproep kunnen doen om te vragen of er mensen zijn bij wie de opzegging van 29 december wel op tijd is gekomen?

En.... ook als er iemand is die dit bevestigt, dan nog kan er vals spel zijn gespeeld. Want wie weet, als een verzekerde die veel kosten heeft gemaakt, opzegt, dan is de zorgverzekeraar natuurlijk blij en laten ze de opzegging doorgaan, maar als de verzekerde "goedkoop" was, dan vinden ze het jammer, dus laten ze je niet gaan.

De zorgverzekeraars zijn zelf natuurlijk ook schuldig aan deze toestanden: ze hadden email-opzeggingen mogelijk moeten maken.

Ik heb zelf gemerkt dat de zorgverzekeraar er idd alles aan doet om te proberen een overstap te blokkeren. Als je direct een andere zorgverzekeraar had genomen dan had dit ook geholpen, omdat de zorgverzekeraars ook hebben toegezegd om onderling de opzegging te regelen.

nanah
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 jan 2009 12:49

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door nanah »

Net zoals bij de meeste grote bedrijven, wordt de binnenkomende post door een centrale (post)afdeling behandeld en voorzien van een stempel met daarop de datum wanneer de post is binnengekomen. Wanneer deze uiteindelijk behandeld wordt, maakt dus niet uit. Datum van binnenkomt is hierbij bepalend.
Want wie weet, als een verzekerde die veel kosten heeft gemaakt, opzegt, dan is de zorgverzekeraar natuurlijk blij en laten ze de opzegging doorgaan, maar als de verzekerde "goedkoop" was, dan vinden ze het jammer, dus laten ze je niet gaan.
Een verzekeraar zal echt niet bij iedere opzegging het verleden van de verzekerde nagaan. Zoals bekend is het ieder jaar in december/januari een gekkenhuis bij zorgverzekeraars; tijd voor een selectie in de opzeggingen hebben ze echt niet!

amandelstaaf
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:32

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door amandelstaaf »

lieve mensen,

ik snap niet helemaal waar jullie je druk om maken.

in nederland is het zo geregeld dat je nooit een dubbele zorg verzekering kan hebben want dit mag gewoon niet ter bescherming van de klant. wij dus burgers.

ik weet dit omdat ik zelf dit jaar ben overgestapt van de een naar de ander. Dus is het onzin om te blijven zitten waar je zit omdat je bang ben voor dubbele kosten.

mocht dit wel zo zijn trek je de incasso van 1 van de zorg verzekeraars gewoon terug. wel zorgdragen dat de andere betaald is naturlijk anders kom je wel in de problemen.

daarnaast is het zo dat je to 31 jan de tijd heb om over testappen als ik mij niet vergis is dat door de WED geregeld.

ik zal dat als ik jullie was eens uitzoeken.

mvg en succes

Nelleke_paul
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2008 10:11

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door Nelleke_paul »

Ik wil iedereen nog eventjes bedanken voor de reacties!
We hebben van alles geprobeerd maar het komt er idd op neer dat ik er niets aan kan doen omdat ik mijn opzegging niet aangetekend heb verstuurd.
Zilveren kruis is verplicht om de enveloppen te bewaren omdat daar de stempeldatum op staat. Mijn envelop is "toevallig" kwijt geraakt.
Anders hadden we aan kunnen tonen dat ik ruim op tijd was met versturen.
De andere (dubbele) verzekering is uiteraard geannuleerd maar bij het feit dat ik nu 30,= euro per maand te veel betaal voor minder dekking kan ik mij maar moeilijk neer leggen. :?
Ik zorg iig dat ik de volgende opzegging aangetekend verstuur...al is het te belachelijk voor woorden dat het zo moet.

Nelleke

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door D1RK »

Gezien de vele die nog geen digitale kerstkaarten sturen moet je tenminste 14 dagen eerder sturen dan uiterste datum!

U kunt nu al versturen dat U niet verder wilt per 1 januari, dan ik U absoluut op tijd.

Vertraging post en deze firma is voor Uw risico.

Alleen als ze een kantoor hebben kunt U deze afgeven en bewijs vragen op laatste dag!

Uw opzegging moet voor 1 januari binnen zijn!
Dus niet 29 December versturen....

anna100
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 okt 2004 16:06

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door anna100 »

Ik heb net zoiets gehad.

Ik heb mijn opzegging op 31-12 persoonlijk bij hun in de bus gedaan en kreeg net zo'n brief dat opzeggen niet meer kon opdat ik te laat zou zijn.
Wat ik merkwaardiger vond is dat ze de opzegging dan niet eens voor volgens jaar lieten gelden.
Ze zeggen doodleuk dat je dan een nieuw aanbod krijgt en alsnog een besluit kan nemen. Alsof ik dat nog wil na deze behandeling.

Ik heb ze op het bovenstaande gewezen via hun site en mag tot 3 weken wachten op een antwoord. Erg fijn want ik heb me wel voor de zekerheid bij een andere verzekeraar aangemeld.

Nelleke_paul
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2008 10:11

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door Nelleke_paul »

Eventjes een update...
ik werd gister ineens gebeld door het Zilveren Kruis.
Ze hebben netjes excuses aangeboden voor de fout die ze gemaakt hebben en mijn verzekering is als nog per 1 januari stop gezet, het geld krijg ik uiteraard terug.
Ik had mij er al bij neer gelegd dat ik aan de verzekering vast zou zitten maar ik ben heel blij dat ik toch mijn gelijk heb gekregen en het netjes kon worden opgelost.
Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!

anna100
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 okt 2004 16:06

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door anna100 »

Hier hetzelfde. Nou ja zonder de excuses dan, maar dat zal me jeuken.
Vorige week werd ik gebeld, dat de polis nav de klacht alsnog geschorst is en gisteren kreeg ik mijn bewijs van opzegging.
Opgelost. Jammer alleen dat het weer zoveel moeite en ergenis moet kosten.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door troubleshooter »

De ziekenkosten dient drie maanden voor afloop van het jaar schriftelijk opgezegd te worden. Ik verwijs u naar de algemene voorwaarden.

larvekar
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 mar 2009 17:00

Re: ik heb wel op tijd opgezegd maar niet volgens Zilveren Kruis

Ongelezen bericht door larvekar »

Nee hoor, de opzegging moet voor 1 januari bij de verzekeraar binnen zijn. Er is namelijk altijd wel een wijziging in de voorwaarden of premie.

Als je je aanmeld bij een nieuwe maatschappij vóór 1 januari, dan zegt de nieuwe maatschappij de oude op.

Gesloten