LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door vroem »

Tandartsen willen vrije marktwerking,
is dat zo? volgens mij is het voornamelijk een idee van de overheid.... Enige reden dat tandartsen het wellicht willen is om van een stuk overheidsbemoeienis af te zijn en omdat het alternatief op termijn voor mn de patient slechter zou zijn.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door vroem »

Als ik een bril koop, wordt er ook geen factuur gestuurd naar een zorgverzekeraar!
zijn zat brillenwinkels die dat wel (kunnen) doen tegenwoordig..

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door vroem »

Jullie willen een vrije ondernemer zijn, gedraag je dan ook zo!
de goedkoopste incassomethode kiezen hoort daar ook bij...

Alles zelf regelen kost best wat (gemiddelde solopraktijk zomaar een 15-20.000 per jaar...), en dat wordt dan nu dus ook doorberekend in de prijs (mag tegenwoordig...) maar dat willen de patienten dan weer niet (extra) betalen... Het is dan of het 1 of het ander.. Daarnaast komen gewoon heel veel mensen in de betalingsproblemen (die wel verzekerd zijn) als ze alles zelf moeten regelen, zeker bij grotere behandelingen.

Overigens doe ik dit zelf niet via verzekeringen, wel clearen maar dat is wat anders, en vele tandartsen met mij ook niet.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door vroem »

Rema schreef:Bij ons wordt het nog bonter gemaakt, wij hebben onze basisverzekering bij Anderzorg, vanwege de lagere premie, maar de aanvullende tandartsverzekering loopt bij Menzis.
Toch krijgen we steeds weer tandartsrekeningen van Anderzorg, we reageren er niet eens meer op, ze zoeken het maar uit.
geen handige handelswijze, niet meer reageren betekent ook niet betalen?

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Alphavista »

vroem schreef:wat famed doet bij een betalingsregeling is krediet verstrekken. Je kan dat natuurlijk ook bij de bank doen maar dat is denk ik duurder, omdat Famed van de wettelijke rente uitgaat welke (veel) lager is dan wat banken plegen te berekenen over roodstand of persoonlijke kredieten. Ik weet niet om welk bedrag het gaat, ik adviseer in ieder geval om te betalen wat wel lukt (daar heb je in ieder geval geen extra kosten over...), en lukt het binnen 2 maanden hoef je in principe niets direct met famed af te spreken omdat je nog net binnen de termijn zit dat er extra incassokosten op zitten (wel letten op uiterste betaaldatum, alles wordt electronisch verwerkt dus ook de aanmaningen..!).

mbt de vraag over verzekeringen:
De makkelijkste zijn altijd de sommenpolissen ,dat zijn de polissen waar een percentage van een maximumvergoedingsbedrag vergoed wordt. Mits de verzekering niet weer allerlei maxima aan codes gaat hangen die als uitgangspunt gelden.. wordt er niet makkelijker op de laatste tijd, en steeds minder inzichtelijk ook als je weet waar je op moet letten....zegt op zich ook al iets over de manier waarop verzekeraars ermee omgaan denk ik. Om een verzekering te baseren op iets (een OP foto) die hooguit eens in de 3-4 jaar gemaakt wordt tenzij er heel veel aan de hand is, vind ik zelf niet zo handig eigenlijk.
Ik heb die foto vorig jaar ook ook al gehad. Omdat ik net uit een uitkeringssituatie kom kan ik die 62 euro gewoon niet in 1 keer voldoen.

Ik ga straks naar mijn tandarts bellen om te vragen of ik de rekening in twee of drie termijnen direct aan hun mag betalen en ik ga op zoek naar een verzekering die die foto gewoon wel vergoed.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Alphavista »

vogels schreef:Ik vind het helemaal niet klantonvriendelijk. Geen enkel bedrijf is verplicht mee te werken aan een afbetalingsregeling. Ik vind het juist vreemd dat mensen het tegenwoordig blijkbaar normaal vinden dat ze van alles en nog wat in termijnen mogen betalen.

Je gaat naar de tandarts, die dienst moet betaald worden. Bij Albert Heijn kun je ook niet in termijnen betalen.
Waar slaat dit nou op? Ik heb niet (direct) voor Fa-Med B.V. gekozen..

En nogmaals, ik heb nog nooit een bedrijf meegemaakt wat € 35,00 adm. kosten en allerlei andere onzin-kosten doorberekend voor iemand die in termijnen wil voldoen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door vroem »

En nogmaals, ik heb nog nooit een bedrijf meegemaakt wat € 35,00 adm. kosten en allerlei andere onzin-kosten doorberekend voor iemand die in termijnen wil voldoen.
betekent niet dat het niet kan, mag of onlogisch is...

Wat ik wel onlogisch vind is een tandarts die elk jaar een OP maakt...wat was de reden?? (uitgebreide behandelingen doorlopen ja.., als reguliere controle nee, strijdig ook met basisprincipe stralingsbelasting zo laag mogelijk te houden, daarnaast zie je mbt gaatjesontwikkeling op een OP niet zoveel, daar zie je dat pas op als het dik te laat is..)

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Alphavista »

vroem schreef:
En nogmaals, ik heb nog nooit een bedrijf meegemaakt wat € 35,00 adm. kosten en allerlei andere onzin-kosten doorberekend voor iemand die in termijnen wil voldoen.
betekent niet dat het niet kan, mag of onlogisch is...

Wat ik wel onlogisch vind is een tandarts die elk jaar een OP maakt...wat was de reden?? (uitgebreide behandelingen doorlopen ja.., als reguliere controle nee, strijdig ook met basisprincipe stralingsbelasting zo laag mogelijk te houden, daarnaast zie je mbt gaatjesontwikkeling op een OP niet zoveel, daar zie je dat pas op als het dik te laat is..)
Laatst gewijzigd door Alphavista op 26 mar 2012 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Alphavista »

Alphavista schreef:
vroem schreef:
En nogmaals, ik heb nog nooit een bedrijf meegemaakt wat € 35,00 adm. kosten en allerlei andere onzin-kosten doorberekend voor iemand die in termijnen wil voldoen.
betekent niet dat het niet kan, mag of onlogisch is...

Wat ik wel onlogisch vind is een tandarts die elk jaar een OP maakt...wat was de reden?? (uitgebreide behandelingen doorlopen ja.., als reguliere controle nee, strijdig ook met basisprincipe stralingsbelasting zo laag mogelijk te houden, daarnaast zie je mbt gaatjesontwikkeling op een OP niet zoveel, daar zie je dat pas op als het dik te laat is..)
Ik vind het klantonvriendelijk en een vieze manier om mensen op deze manier uit te kleden. Als het een postorder-bedrijf was waar je bv een TV besteld hebt zou het natuurlijk een ander verhaal zijn...

Geen idee of het nodig was, ik ben geen tandarts. Al denk ik dat er redelijk vaak behandelingen worden uitgevoerd die helemaal niet nodig zijn maar wel de dagomzet flink opkrikken..

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door vroem »

Als het een postorder-bedrijf was waar je bv een TV besteld hebt zou het natuurlijk een ander verhaal zijn...
ik zie het verschil niet, gaat allebei om verstrekken van krediet...
Geen idee of het nodig was, ik ben geen tandarts. Al denk ik dat er redelijk vaak behandelingen worden uitgevoerd die helemaal niet nodig zijn maar wel de dagomzet flink opkrikken..
dan zou ik dat toch even navragen voordat u toestemming tot behandeling/uitvoering geeft, en als het vertrouwen er al niet is dat netjes conform richtlijnen en zelfs onnodige dingen gedaan worden zou ik daar tenzij het fatsoenlijk uitgelegd kan worden toch wegwezen...

Ik snap dit niet, maar wel gaan afgeven op een bedrijf dat alleen maar opdracht van uitvoert, terwijl de basis wel eens bij de tandarts zou kunnen liggen...(onnodige behandelingen dus onnodige facturen..)

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Alphavista »

vroem schreef:
Als het een postorder-bedrijf was waar je bv een TV besteld hebt zou het natuurlijk een ander verhaal zijn...
ik zie het verschil niet, gaat allebei om verstrekken van krediet...
Geen idee of het nodig was, ik ben geen tandarts. Al denk ik dat er redelijk vaak behandelingen worden uitgevoerd die helemaal niet nodig zijn maar wel de dagomzet flink opkrikken..
dan zou ik dat toch even navragen voordat u toestemming tot behandeling/uitvoering geeft, en als het vertrouwen er al niet is dat netjes conform richtlijnen en zelfs onnodige dingen gedaan worden zou ik daar tenzij het fatsoenlijk uitgelegd kan worden toch wegwezen...

Ik snap dit niet, maar wel gaan afgeven op een bedrijf dat alleen maar opdracht van uitvoert, terwijl de basis wel eens bij de tandarts zou kunnen liggen...(onnodige behandelingen dus onnodige facturen..)
Nee, de reden dat ik dit topic heb gestart is de uitbuiting van Fa-Med B.V. en niet mijn tandarts, waar ik op zich erg tevreden over ben.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ts,

nou ja als je tandarts elk jaar zo'n foto maakt wat een hoop geld kost,en niet nodig is?dan vraag ik me af?of hij/zei wel goed bezig is.

wat vroem zegt is gewoon waar,hij geeft gewoon advies en raad.
als je al zo weinig hebt dan zit je volgens mij niet te wachten op onnodige rekeningen van een foto die niet nodig zijn...
omdat je zegt ik weet het niet waarom?neem ik aan dat je geen klachten had.

mensen geven hier tips en hulp,er zijn zat dingen aangedragen.
hoop dat het je lukt.

zo leuk zijn als je even laat weten of het gelukt is,dan hebben we ons niet voor niks zo met je bezig gehouden :wink:

immers vroem is ook aan het werk en doet het tussendoor (denk ik)hoop niet dat het is als iemand zijn verdoving net in zit te werken of iets in die trant ihihihiih
:wink: :wink:

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Alphavista »

rozemarijntje schreef:@ts,

nou ja als je tandarts elk jaar zo'n foto maakt wat een hoop geld kost,en niet nodig is?dan vraag ik me af?of hij/zei wel goed bezig is.

wat vroem zegt is gewoon waar,hij geeft gewoon advies en raad.
als je al zo weinig hebt dan zit je volgens mij niet te wachten op onnodige rekeningen van een foto die niet nodig zijn...
omdat je zegt ik weet het niet waarom?neem ik aan dat je geen klachten had.

mensen geven hier tips en hulp,er zijn zat dingen aangedragen.
hoop dat het je lukt.

zo leuk zijn als je even laat weten of het gelukt is,dan hebben we ons niet voor niks zo met je bezig gehouden :wink:

immers vroem is ook aan het werk en doet het tussendoor (denk ik)hoop niet dat het is als iemand zijn verdoving net in zit te werken of iets in die trant ihihihiih
:wink: :wink:
Ik twijfel ook niet aan jullie goede bedoelingen hoor :wink:

Ik heb net de tandarts gebeld en de assistente gesproken. Zij bleek helemaal niet op de hoogte te zijn van die hoge kosten en het ook maar vreemd te vinden. Ze heeft me gezegd dat ik Fa-Med B.V. in termijnen mag betalen en dat ze dat schriftelijk aan mij zal bevestigen.

In mijn geval is het nu dus opgelost, maar ik vind toch dat dit soort praktijken de wereld uit zouden moeten

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou dat is mooi opgelost voor je...kan me voorstellen dat het in 1x een hoop geld is.
hopelijk kom je er zo uit en bij de volgende keer ,vraag je is het echt nodig? :wink: die foto dan he?

wubbowomb
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2012 14:54

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door wubbowomb »

Ik heb een vergelijkbare ervaring. Famed komt zeer arrogant en wat mij betreft louche over.
Ik heb een rekening van 40 euro openstaan en ontvang incasso van 37 euro.
Daarnaast rekenen ze rente! Dat hoort bij de gemaakte kosten bij niet betalen.
De wetgever zegt heel duidelijk dat 15% van het openstaande bedrag redelijk is.
Ik vind 37 euro + rente bij een openstaand bedrag van 40 euro absoluut niet redelijk.

Ik wil dus die incasso zo niet betalen, het openstaand bedrag wel. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ze dat niet krijgen. Als ik 40 euro overmaak, stoppen ze die natuurlijk eerst in de eigen zak.

Kan ik de tandarts contant betalen?

Daarnaast krijg ik altijd van de zorgverzekeraar een rekening terwijl ik niets indien.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

wubbowomb schreef:Ik heb een vergelijkbare ervaring. Famed komt zeer arrogant en wat mij betreft louche over.
Ik heb een rekening van 40 euro openstaan en ontvang incasso van 37 euro.
Daarnaast rekenen ze rente! Dat hoort bij de gemaakte kosten bij niet betalen.
De wetgever zegt heel duidelijk dat 15% van het openstaande bedrag redelijk is.
Ik vind 37 euro + rente bij een openstaand bedrag van 40 euro absoluut niet redelijk.
37 euro is inderdaad heel veel geld op een openstaand bedrag van 40 euro.
Maar als je op tijd betaald had dan had je die 37 euro niet hoeven te betalen.


Ik wil dus die incasso zo niet betalen, het openstaand bedrag wel. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ze dat niet krijgen. Als ik 40 euro overmaak, stoppen ze die natuurlijk eerst in de eigen zak.
Je zal wel moeten en anders sturen ze Credios op je af en dan word het nog duurder.

Kan ik de tandarts contant betalen?
Dat zou je aan je tandarts de volgende keer moeten vragen of je direct naar de behandeling contant of per pin kan betalen dat zal waarschijnlijk geen probleem zijn.
Maar als een tandarts een contract heeft met Fa-Med dan krijg je een rekening thuis van Fa-med.


Daarnaast krijg ik altijd van de zorgverzekeraar een rekening terwijl ik niets indien.
Dat is het bedrag wat je niet vergoed krijgt door de zorgverzekering.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door Alphavista »

wubbowomb schreef:Ik heb een vergelijkbare ervaring. Famed komt zeer arrogant en wat mij betreft louche over.
Ik heb een rekening van 40 euro openstaan en ontvang incasso van 37 euro.
Daarnaast rekenen ze rente! Dat hoort bij de gemaakte kosten bij niet betalen.
De wetgever zegt heel duidelijk dat 15% van het openstaande bedrag redelijk is.
Ik vind 37 euro + rente bij een openstaand bedrag van 40 euro absoluut niet redelijk.

Ik wil dus die incasso zo niet betalen, het openstaand bedrag wel. Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ze dat niet krijgen. Als ik 40 euro overmaak, stoppen ze die natuurlijk eerst in de eigen zak.

Kan ik de tandarts contant betalen?

Daarnaast krijg ik altijd van de zorgverzekeraar een rekening terwijl ik niets indien.
Heb je eerder aanmaningen van ze ontvangen? Zo ja, dan zijn de incassokosten van 37 euro terecht. Zo niet, dan is Fa-Med B.V. helemaal losgeslagen en zou ik alleen de hoofdsom betalen.

Er zijn geen wetten geschreven voor het innen van incassokosten. Alleen als de eiser aan de rechter kan aantonen dat er veel tijd geld en moeite is gedaan voor het innen van de hoofdsom worden de kosten soms toegewezen.

Dagvaarden voor 37 euro doen maar weinig incassobureau's.

Fa-Med B.V. zou daarvoor een deurwaarder moeten inschakelen, wat niet de moeite waard is.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door vroem »

2 opmerkingen: voordat er incassokosten aan de orde zijn, zijn wel de originele nota waarop al deze consequenties vermeld staan, en 2 herinneringen met idem genegeerd....

en het extra werk om een nota van 40,- te innen is net zoveel als voor een nota van 4000,-...

en toch nog een derde: door niet te betalen zet u ook de relatie met uw zorgverlener onder druk, die kan uw nota`s niet meer door famed laten verwerken, en zal afhankelijk van het beleid van de praktijk wellicht zorgverlening geheel stoppen (en dat mag ook bij wanbetaling).
Direct betalen aan de balie is een optie, als dat ook optie is die de zorgverlener biedt, maar als die ruimte er wel is, waarom dan zoveel tijd betalingsachterstand?

overigens geldt die 15% niet voor lagere bedragen (even verder lezen, niet ophouden daar waar het nog in het eigen straatje past), daarvoor mag een voor de extra tijd en moeite redelijk bedrag gerekend worden, ik denk dat Famed wel juridisch sterk staat, die staan vaker voor de rechter, en zouden als het niet redelijk was allang teruggefloten zijn.
edit:
http://www.judex.nl/rechtsgebied/incass ... eperkt.htm nieuwe wet per 1 juli, dan wordt het dus 40,- minimaal wat door de wetgever als redelijk gezien wordt. die 37, - nu is dat dus allezins ook lijkt mij.

clipper
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 okt 2005 08:32

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door clipper »

Famed (Plotterweg 26-28 te Amersfoort) is een uitvinding/dochter van het incassokantoor Credios (Plotterweg 26-28 te Amersfoort). En het incassokantoor Credios is weer een uitvinding/dochter van het deurwaarderskantoor Bosveld (Plotterweg 26-28 te Amersfoort).

Aan incasso is met weinig werken goed geld te verdienen, en daarom heeft Credios Famed opgezet, dat voor o.a. tandartsen de rekeningen verstuurt. Aan dat versturen van rekeningen verdienen ze ook wel wat (een bepaald percentage van de rekeningen), maar daar zit het grote geld niet. En dus door als Famed de betaaltermijnen heel kort te stellen, en rekeningen nooit door te sturen naar zorgverzekeraars (zoals andere zorgaanbieders meestal wel doen) kan vervolgens het incassokantoor Credios al heel snel in werking worden gezet, en het echte geld gaan verdienen. Want Credios zet een fors bedrag aan incassokosten op de rekening.

Mooi verdiend toch ? En wie niet betaald heeft, krijgt na Credios de deurwaarder op zijn stoep. Welke deurwaarder ? Drie keer raden - zelfde adres in Amersfoort !

Neem dus een tandarts die niet met Famed werkt. Het is even zoeken, maar uiteindelijk ben je daar goedkoper uit. En nog beter - als je niet te ver van de grens woont, ga naar een tandarts in Duitsland of Belgie. Veel beter, en goedkoper ook nog. En daar is er geen Famed/Credios/Bosveld die nog eens extra aan je wil verdienen. En voor echt grote gebitsrestauraties neem je een retourtje Thailand. Een mond vol implantaten, bruggen of kronen - van beter kwaliteit dan de oost-europese die onze tandartsen meestal gebruiken - kost daar nog geen kwart van wat het hier kost. En ook die kosten kun je hier gewoon aftrekken voor de belasting.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: In termijnen betalen aan de firma Fa-Med B.V.

Ongelezen bericht door vroem »

Ik vind het ook eigenaardig dat niet duidelijk is , of de Famed werkt voor de zorgverzekeraar of voor de tandarts? Famed is erg waardeloos en alle tandartsen die gebruik maken van Famed zouden zich nog eens af moeten vragen of dit wel ethisch verantwoord is.
onzin dat dit onduidelijk zou zijn. de meeste zorgverleners hebben een poster in d epraktijk hangen erover, foldertjes, wij geven in ieder geval bij inschrijving ook foldertje mee erover, en daarnaast staat op de nota duidelijk vermeld namens welke zorgverlener de de nota verstuurd is...

Precies dezelfde manier waarop andere facvtoringmaatschappijen in de zorgsector dat doen, zijn er meerdere. Famed is meen ik wel de enige waar een betalingsregeling voor een langere periode overeen gekomen kan worden, maar zeker weet ik dat niet. En kan men elders goedkoper geld lenen moet men dat gewoon doen, blijft namelijk een eigen keuze dat via famed te regelen.

Gesloten