LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.

Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ja, de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten
14
22%
Ja, want iemand zal die kosten moeten betalen
3
5%
Ja, want (andere reden)
3
5%
Nee, het hele concept van efficientie door concurrentie tussen verzekeraars wordt nu kapotgemaakt
7
11%
Nee, er zijn al zoveel zaken inkomensafhankelijk, niks mis met veel verdienen
10
16%
Nee, want iedereen krijgt al dezelfde verzekering, dit is discriminatie
9
14%
Nee, want (andere reden)
2
3%
Maak er gewoon een belasting van, want dat is het feitelijk
6
10%
Verzekeren is een vrije keus, daar moet de overheid zich buiten houden
9
14%
Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 63

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door tenormin »

De VVD zelf ageert tegen deze zorgplannen. Men heeft 3800 handtekening nodig van leden van de VVD, die moeten voor morgenochtend binnen zijn. Ik persoonlijk geloof (nog) niet dat dit alles in concept zal worden aangenomen; denk dat Mark en Diederik toch de werkplaats in moeten om met de schaaf nog wat hout rondom de tafel te verwijderen om het wat mooier te maken, teveel splinters om het "zo in de winkel te zetten".

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door newmikey »

rozemarijntje schreef:die vos in schaapkleding,die zal het nog zwaar krijgen...
:lol: :mrgreen:
Leuk gevonden!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Kom even niet op het echte spreekwoord :mrgreen: nou ja ,iedereen snapt me wel :lol: :evil: naar die vos dan he :wink:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

VioletPrue schreef:
sjohie schreef:Tsja, het is natuurlijk makkelijk om 1 onderdeel er uit te lichtten, en hier vervolgens lekker op te schieten. Het tegenovergestelde geldt namelijk voor de inkomensbelasting, daar is het zo dat de ~20% meest verdienende personen, ~80% van de totale som aan inkomstenbelasting ophoestten.
Maar vind je het dan nog niet krom dat iemand die dan zelfs daarna nog 5 miljoen netto (of meer) per jaar overhoudt belastingvoordeel moet krijgen in de vorm van hypotheekrenteaftrek?
Ik persoonlijk vind dat alle vormen van overheidssubsidie inkomensafhankelijk moeten worden.
Waarom zou iemand die netto 5 miljoen per jaar binnenhaalt kinderbijslag moeten krijgen?
Is er niet een netto inkomensgrens waarbij verwacht wordt dat je zelf je broek op kan houden?
Met betrekking tot het voorbeeld van de HRA van iemand met 5 miljoen netto vergeet dan even niet dat ie eerst 5 miljoen aan belasting betaald heeft waar deze een klein stukje van terug krijgt. Nahja over de HRA zijn discussies genoeg te voeren. Er zou ook voor die groep best HRA mogen zijn, maar ik ben wel allang voorstander voor regels als HRA alleen voor de eerste (ik noem maar wat) 5 ton hypotheek bijvoorbeeld.

Sja of alles inkomensafhankelijk maken goed is, weet ik nog zo net niet. Er zal dan weer ergens een grens getrokken moeten worden. Laten we eens stellen dat deze rond de 35 k ligt zoals dat voor heel veel dingen is. Op een gegeven moment bereik je een punt dat iedereen een inkomen wil hebben dat er vooral net onder blijft. Omdat ze op een gegeven moment 10 of 20 k meer moeten gaan verdienen om er daadwerkelijk meer aan over te houden. Dat is ook niet alles.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

newmikey schreef:We hebben uiteindelijk een maatschappij waarin een aantal zaken getoetst worden aan beginselen van rechtsgelijkheid, alsmede redelijkheid en billijkheid. Je kunt simpelweg niet alles ophangen aan het inkomensnivo, whats next? Dat je meer voor de aanschaf van brood betaalt als je meer verdient? (ver gezocht, ik weet het...)
Da's nu eigenlijk wel precies wat met de zorgverzekering gebeurd.

Als toch "ergens een grens getrokken moet worden" kan die ook bij een hoger inkomen liggen of nog een groep erboven wat mij betreft. Maar dit deugt ook van gene kant en eigenlijk geldt dat voor al dit soort grenzen. Met dergelijk hoge kosten voor een zorgverzekering kunnen we zo langzamerhand beter naar het amerikaans systeem. Dan weet je ook dat je veel betaald maar ben je ergens voor verzekerd als je dat wil.

Ik vraag me ook af hoe ze het plan willen gaan uitvoeren. Moet dit ingehouden worden op het salaris en verdeeld over de zorgverzekeraars ofzo ? Als we dit direct aan de zorgverzekeraars moeten betalen vraag ik me af wat er gaat gebeuren een soort "jachtseizoen" op de hogere inkomens ofzo ?

Misschien is het beter om de belasting een heel stuk te verlagen naar een toptarief van zo'n 35 % maar dat mensen wel zelf moeten zorgen voor veel meer dingen ipv allerlei toeslagen, vergoedingen compensaties enz.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ruud_a »

aangezien de zorg onbetaalbaar wordt voor mensen met een laag inkomen zijn er een aantal oplossingen
1 arme mensensen geen zorg meer verlenen
2 de zorg uitmesten en al die overbodige veel verdieners er uit schoppen
3 kijken waar het geld blijft en kijken of het daar wel heen hoort te gaan
4 rijkeren meer laten betalen
5 de zorg vanuit de overheid financieren en het geld terughalen via belastingheffing bij bedrijven en particulieren

meer mogelijkheden kan ik zo snel niet bedenken
maak zelf maar een keus

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Er is nu wel een heel andere dan anders bevolkingsgroep die hevig schrikt van de voorgenomen plannen....

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Interessante reacties allemaal. Toch plaats ook ik een aantal kanttekeningen.

Om te beginnen is er geen besparing: het is pure herverdeling van de lasten en meer niet. Die honderd euro per maand vind ik al veel maar niet onbetaalbaar, ook niet als je minder verdient, nog los van inderdaad alle toeslagen die er gelden en waar ik zelf nooit recht op heb gehad.
Met dergelijk hoge kosten voor een zorgverzekering kunnen we zo langzamerhand beter naar het amerikaans systeem. Dan weet je ook dat je veel betaald maar ben je ergens voor verzekerd als je dat wil.
Dat lijkt me niet zo'n goed idee omdat het idee nou juist is dat iedereen verzekerd is terwijl in Amerika veel mensen het niet kunnen betalen. Obama wil daar nou juist van af en zijn plan voor een basisverzekering bespaart eerder kosten dan dat het die oplevert.
Ik vraag me ook af hoe ze het plan willen gaan uitvoeren. Moet dit ingehouden worden op het salaris en verdeeld over de zorgverzekeraars ofzo ? Als we dit direct aan de zorgverzekeraars moeten betalen vraag ik me af wat er gaat gebeuren een soort "jachtseizoen" op de hogere inkomens ofzo ?
Waarschijnlijk op dezelfde manier als via de huur, dat verzekeraars bij de belastingdienst inkomensgegevens kunnen opvragen. Liesbeth Spies heeft met haar huurmaatregelen de deur daarvoor opengezet. Spies bedankt!

Zorgverzekeraars zullen nu alleen nog maar op de aanvullende verzekeringen kunnen concurreren. Met als gevolg dat de druk op zorgverleners tot efficientie zal wegvallen. De verzekeraars weten dat ze toch alles kunnen omslaan op de premieplichtigen, en de overheid zorgt ervoor dat de lasten op de schouders van de meestverdienenden en middeninkomens komen.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me afvraag wat er mis is met het bestaande systeem. Waarom moet dat nu opeens geheel overboord? Waarom maken we er dan niet gewoon een heffing van, direct van overheidswege, zodat private partijen tenminste geen inkomensgegevens over andere private partijen kunnen opvragen?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ruud_a »

Bor Komorovski schreef:Interessante reacties allemaal. Toch plaats ook ik een aantal kanttekeningen.

Om te beginnen is er geen besparing: het is pure herverdeling van de lasten en meer niet. Die honderd euro per maand vind ik al veel maar niet onbetaalbaar, ook niet als je minder verdient, nog los van inderdaad alle toeslagen die er gelden en waar ik zelf nooit recht op heb gehad.
Met dergelijk hoge kosten voor een zorgverzekering kunnen we zo langzamerhand beter naar het amerikaans systeem. Dan weet je ook dat je veel betaald maar ben je ergens voor verzekerd als je dat wil.
Dat lijkt me niet zo'n goed idee omdat het idee nou juist is dat iedereen verzekerd is terwijl in Amerika veel mensen het niet kunnen betalen. Obama wil daar nou juist van af en zijn plan voor een basisverzekering bespaart eerder kosten dan dat het die oplevert.
Ik vraag me ook af hoe ze het plan willen gaan uitvoeren. Moet dit ingehouden worden op het salaris en verdeeld over de zorgverzekeraars ofzo ? Als we dit direct aan de zorgverzekeraars moeten betalen vraag ik me af wat er gaat gebeuren een soort "jachtseizoen" op de hogere inkomens ofzo ?
Waarschijnlijk op dezelfde manier als via de huur, dat verzekeraars bij de belastingdienst inkomensgegevens kunnen opvragen. Liesbeth Spies heeft met haar huurmaatregelen de deur daarvoor opengezet. Spies bedankt!

Zorgverzekeraars zullen nu alleen nog maar op de aanvullende verzekeringen kunnen concurreren. Met als gevolg dat de druk op zorgverleners tot efficientie zal wegvallen. De verzekeraars weten dat ze toch alles kunnen omslaan op de premieplichtigen, en de overheid zorgt ervoor dat de lasten op de schouders van de meestverdienenden en middeninkomens komen.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me afvraag wat er mis is met het bestaande systeem. Waarom moet dat nu opeens geheel overboord? Waarom maken we er dan niet gewoon een heffing van, direct van overheidswege, zodat private partijen tenminste geen inkomensgegevens over andere private partijen kunnen opvragen?
volgens mij spreek ik bij punt 2 en 3 over bezuinigingen

wat er mis is met het huidige systeem is dat het voor veel mensen niet meer te betalen is
dit valt wel op te lossen, namelijk de lonen en uitkeringen te verhogen
maar ook dat geld moet dan bij de rijken van nederland worden gehaald

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jolijn schreef: Bij de echte grootverdieners kan er nog wel meer af, al zal er dan wel weer beweerd worden: wie gaat het geld dan uitgeven waardoor de economie weer aantrekt?
Er kan ook geen geld meer uitgegeven worden dan want het is er niet meer bij
de meeste mensen.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door doradora456 »

ben toch wel benieuwd wat de bedragen zijn en worden.

hoeveel ontvangen de zorgverzekeringen nu voor de basisverzekering en hoeveel wordt dit met het nieuwe systeem.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

volgens mij spreek ik bij punt 2 en 3 over bezuinigingen
Maar dat is mijn punt, dat zijn het dus niet. Iedereen heeft recht op zorg en we moeten allemaal meebetalen. Tot op zekere hoogte.
wat er mis is met het huidige systeem is dat het voor veel mensen niet meer te betalen is
Honderd euro per maand met zorgtoeslag, kom op, dat doet toch niet zoveel pijn? Ik heb ook een laag inkomen gehad dus weet waar ik over praat. Bovendien vind ik het idee van concurrentie niet verkeerd: de verzekeraars zullen hun winst willen maximaliseren met veel klanten, moeten op de prijs concurreren, en zullen daardoor efficienter werken en sneller met zorgverleners over kosten in discussie gaan. Nu ben ik bang dat die prikkel tot efficientie weg zal vallen en de deur openstaat om de kosten ongehinderd te laten vermeerderen.
dit valt wel op te lossen, namelijk de lonen en uitkeringen te verhogen
maar ook dat geld moet dan bij de rijken van nederland worden gehaald
En die zullen dat geld eerst moeten verdienen maar als ze 60-70 cent op elke extra euro moeten inleveren dan is dat geen aanmoediging om nog je best te gaan doen. Een rijke stinkerd verdient misschien een half miljoen per jaar maar als hij een onderneming heeft opgbouwd die ook nog eens werkgelegenheid en economisch potentieel verschaft, is dat niet zijn goed recht? Een beloning voor hard werken en goede ideeen?

Overigens zeuren al die Jannen Modaal wel over hoge inkomens maar is voor hen voetbal wel volkssport nummer 1 en hoor je ze niet over de giga-salarissen van de voetbalpro's en -bonzen en over het feit dat gemeenten met belastinggeld voetbalclubs van de ondergang moeten redden. En ze kopen wel voetbalkaartjes dus betalen aan die onzin mee..
Laatst gewijzigd door Bor Komorovski op 02 nov 2012 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

doradora456 schreef:ben toch wel benieuwd wat de bedragen zijn en worden.

hoeveel ontvangen de zorgverzekeringen nu voor de basisverzekering en hoeveel wordt dit met het nieuwe systeem.
Het verschil is nihil, het is slechts herverdeling van de lasten. Werkelijk erg jammer: het plan staat me niet alleen tegen maar de manier waarop ook. Jaren gewerkt aan een nieuw zorgstelsel dat we na nog geen 10 jaar de prullenbak inmieteren.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ciske »

het is pure herverdeling van de lasten en meer niet
Dit had al veel eerder moeten gebeuren, alleen niet zo drastisch als nu.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door manondoris »

laat er eerst maar eens meer duidelijkheid komen ! nu word er alleen maar paniek gezaaid en het ene buro spreekt de ander tegen :?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door witte angora »

manondoris schreef:laat er eerst maar eens meer duidelijkheid komen ! nu word er alleen maar paniek gezaaid en het ene buro spreekt de ander tegen :?
helemaal mee eens. Iedereen praat alleen maar over de hoogte van een premie die nog allerminst vast staat, maar hoe het gaat lopen als alle plussen en minnen op worden geteld, daar is nog helemáál geen zicht op.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

manondoris schreef:laat er eerst maar eens meer duidelijkheid komen ! nu word er alleen maar paniek gezaaid en het ene buro spreekt de ander tegen :?
Inderdaad, op de ene nieuwssite word zo gesproken op de ander weer anders.....en duidelijkheid is er helemaal niet in vind ik.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ciske »

Chocomelk schreef:
manondoris schreef:laat er eerst maar eens meer duidelijkheid komen ! nu word er alleen maar paniek gezaaid en het ene buro spreekt de ander tegen :?
Inderdaad, op de ene nieuwssite word zo gesproken op de ander weer anders.....en duidelijkheid is er helemaal niet in vind ik.

Het is ook pas in 2014 , dus paniek is nog lang niet nodig.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ciske schreef: Het is ook pas in 2014 , dus paniek is nog lang niet nodig.
Nou....ik leef toch graag wat vooruit en vind het prettig om te weten wat
me dan te wachten staat qua zorgverzekeringkosten.
Maar dat is ieder voor zich....de ander heeft wie dan leeft wie dan zorgt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door tenormin »

vogels schreef:
sephora30 schreef:Of iemand hard werkt doet er nu even niet toe, we zitten in een crisis en moeten daar uit. De sterkste schouders moeten logischerwijs de meeste lasten dragen, of dat eerlijk of leuk is of niet.
Je begrijpt het niet! Dit gedoe met de zorgpremie heeft met nivellering te maken, oftewel het schuiven van geld van de één naar de ander! En mensen met een modaal tot 2x modaal behoren niet tot de groep met de 'sterkste schouders'!

Bovendien las ik vandaag dat het overheidsapparaat wat daarvoor opgericht moet worden, jaarlijks 60 miljoen gaat kosten! De kosten van dat gedoe met zorgtoeslag bedragen 20 miljoen! Dus 40 miljoen wordt in 1 klap over de balk gesmeten.
Had dan zelf naar de functie van Minister van Financiën gesolliciteerd; aan de kant commentaar leveren, zoals we trouwens bijna allemaal doen, is gemakkelijk dan zelf in die boot zitten. Nou ja, dat is trouwens met alles: ruim 16.000.000 weten het allemaal beter (net als bij voetbal).

Gesloten