LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.

Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ja, de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten
14
22%
Ja, want iemand zal die kosten moeten betalen
3
5%
Ja, want (andere reden)
3
5%
Nee, het hele concept van efficientie door concurrentie tussen verzekeraars wordt nu kapotgemaakt
7
11%
Nee, er zijn al zoveel zaken inkomensafhankelijk, niks mis met veel verdienen
10
16%
Nee, want iedereen krijgt al dezelfde verzekering, dit is discriminatie
9
14%
Nee, want (andere reden)
2
3%
Maak er gewoon een belasting van, want dat is het feitelijk
6
10%
Verzekeren is een vrije keus, daar moet de overheid zich buiten houden
9
14%
Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 63

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ciske schreef:
sephora30 schreef:Zeg ik toch, tis een schande!!

Ik vraag mij af wat je wilt bewijzen? dat je alle wegen kent naar de bijstand en dingen die je gratis kan krijgen??
Gratis krijgen?
Jeetje zeg.
Weet jij, zonder het te googlen hoe hoog de uitkering van een alleenstande van 23+ in de bijstand?
Die dingen 'krijgen we gratis' (lekker denigrerend) omdat bijstand 70% van het minimumloon is!
Een minimum is vastgestald als zijnde 'dit is er minimaal nodig om te kunnen leven'.
En daar krijgt een alleenstaande 70% van.
Het minimum is dus geen minimum meer.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Wie een minimum inkomen heeft, bijv. WWB niet niet alleen van dat bedrag uitgaan, maar ook van de bijkomende huur- en zorgtoeslag, kindgebonden budget, langdurigheidstoeslag, sociaal/cultureel/sport fonds, witgoedregeling, bijzondere bijstand en de kwijtschelding van gemeentelijke lasten. Wil niet zeggen dat iedereen alles maar onbeperkt toegeschoven krijgt, maar ga niet alleen uit van het bedrga van de WWB.
Wie de helft van z'n brutosalaris kwijt is aan allerlei premies en belastingen, moet kijken naar wat 'ie netto overhoudt.
In principe gaat het gewoon om: wat heb je te besteden aan huur, energie, tv/telefoon, eten enz.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ciske »

Ja, eisen mag je hebben, ook als je in de bijstand zit.
Van mij mag iemand ook eisen hebben, maar de manier waarop Sephora met de dingen omgaat , maakt het niet beter , en dan zeggen "we hebben geen eten", onzin.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Jolijn »

VioletPrue schreef:
ciske schreef:Als jouw oudste zelf geld verdient , dan hoor je dat op te geven.
Maar als je normaal met je geld omgaat, kan je ook een jas betalen, zijn niet zo duur, tja of je moet eisen hebben?
Ja, eisen mag je hebben, ook als je in de bijstand zit.
Bijvoorbeeld dat de jas ook echt warm is, heel en misschien nog lekker zit ook.
Aangezien je er langer mee moet dan een ander, omdat je niet elk jaar een nieuwe jas kan betalen.
En dan nog, wat gaat het ons aan in wat voor jassen Sephora of haar kids lopen?
Zal ik je wat verklappen?
Als je je vakantiegeld en je langdurigheidstoeslag opspaart, kun je voor je gezin mooie, goede jassen kopen waar je jaren en jaren mee kan doen.
Zodat je dus niet elk jaar een flutjas hoeft te kopen die snel stuk gaan en niet warm zijn.
Overigens telt het inkomen van de dochter niet meer mee, de huishoudensinkomenstoets is afgeschaft.
En terecht.
En wie zegt dat mensen die geen bijstand ontvangen elk jaar een nieuwe jas kopen?
Niks gaat ons in feite aan, maar Sephora komt er zelf mee.
Inkomen van kinderen ( onder de 18) zoals bijv. een krantenwijk tellen niet mee voor de WWB.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Wie zegt dat ik elk jaar nieuwe jassen koop?
Kinderen groeien zoals je weet en redden het meestal niet om 2 dezelfde seizoenen met dezelfde kleding te doen.

Zoals het hier overkomt ben ik een soort van Estelle Gullit die de hele dag loopt te shoppen :lol:
Keep dreaming, ik hou niet eens van shoppen, bestel liever online, kost me ook geen parkeer/benzinegeld en hoef ik niet te lopen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Jolijn »

ciske schreef:
Ja, eisen mag je hebben, ook als je in de bijstand zit.
Van mij mag iemand ook eisen hebben, maar de manier waarop Sephora met de dingen omgaat , maakt het niet beter , en dan zeggen "we hebben geen eten", onzin.
Het komt niet zo vaak voor 8) maar ik ben het met je eens!

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sephora30 »

We hebben eten omdat ik die rekeningen terug heb geboekt, en wie gaat die rekeningen alsnog betalen...........juist. Dus je kunt wel blijven roepen maar het houdt gewoon geen steek.

Alleen al door te roepen; `inkomsten van je kind moet je opgeven` blijkt dat je totaal geen weet van de bijstand hebt.

Ga maar lekker door met oordelen, ik ga straks mn Uggs uit de kast trekken, tis koud buiten :mrgreen:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:
sephora30 schreef:Zeg ik toch, tis een schande!!

Ik vraag mij af wat je wilt bewijzen? dat je alle wegen kent naar de bijstand en dingen die je gratis kan krijgen??
Dat weten wij allemaal allang, iets met een wasmachine...
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8&t=108718

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sephora30 »

vogels schreef:
sephora30 schreef:ik ga straks mn Uggs uit de kast trekken, tis koud buiten :mrgreen:
Ach, als je graag voor schut wil lopen, moet je ze vooral aan doen. :mrgreen:
Ach je hebt altijd mensen die geen smaak hebben, he Vogels :lol:
Ik heb tenminste warme pootjes.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Emmy75 schreef:Dat weten wij allemaal allang, iets met een wasmachine...
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8&t=108718

En het punt dat je daarmee wilt maken is................. :idea:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ciske »

sephora30 schreef:
Emmy75 schreef:Dat weten wij allemaal allang, iets met een wasmachine...
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8&t=108718

En het punt dat je daarmee wilt maken is................. :idea:

Dat je alle wegen kent.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ja en..............waarom zou ik dat niet weten na 3 jaar :shock:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ciske »

Er bestaan zowaar mensen die weten hoe ze met geld om moeten gaan, en ook nog eens normale dingen kopen, uit komen met de bijstandsuitkering.

Ga nou niet het zielige persoontje uithangen, ja de rekeningen zijn voor jou ( logisch ), maar hoe kan iemand anders er wel uitkomen en jij niet?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ciske schreef:Er bestaan zowaar mensen die weten hoe ze met geld om moeten gaan, en ook nog eens normale dingen kopen, uit komen met de bijstandsuitkering.

Ga nou niet het zielige persoontje uithangen, ja de rekeningen zijn voor jou ( logisch ), maar hoe kan iemand anders er wel uitkomen en jij niet?
Omdat niet iedereen dezelfde kosten heeft bijvoorbeeld?
Ik zal wederom mezelf als voorbeeld nemen:
Ik betaal een eigen bijdrage voor mijn huishoudelijke hulp via de Wmo, dat heeft niet iedereen.
Ik betaal diverse medicijnen zelf, omdat die uit de zorgverzekering geknikkerd zijn, heeft ook niet iedereen.
Omdat ik vaker hele dagen thuis ben, stook ik meer dan een ander die niet vaak huis is (ja, ik ben nu aan het besparen maar dat valt niet mee).
Ik heb een scootmobiel die altijd aan de lader moet hangen, omdat de accu's anders naar z'n grootje gaan.
Heeft ook niet iedereen.
Ding moet verzekerd worden, die kosten heeft ook niet iedereen.
Het is heel simpel, je kunt niet achter iemands voordeur kijken.
Iedereen is anders.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sephora30 »

ciske schreef:Er bestaan zowaar mensen die weten hoe ze met geld om moeten gaan, en ook nog eens normale dingen kopen, uit komen met de bijstandsuitkering.

Ga nou niet het zielige persoontje uithangen, ja de rekeningen zijn voor jou ( logisch ), maar hoe kan iemand anders er wel uitkomen en jij niet?
Ja zo een ben ik er ook. De enige die hier zielig doet ben jij!

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ciske »

sephora30 schreef: Ja zo een ben ik er ook. De enige die hier zielig doet ben jij!

Is dat zo? Je schuift de rekening op , ( want anders heb je geen eten) en voor de duidelijkheid....ik heb geen uitkering, ik krijg niks , moet het kopen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

vogels schreef:
Ik betaal een eigen bijdrage voor mijn huishoudelijke hulp via de Wmo, dat heeft niet iedereen.
Klopt, ik betaal mijn huishoudelijke hulp zelf.
Gefeliciteerd, dat komt dat òf omdat je het lichamelijk gezien zelf zou kunnen en dus geen recht hebt op Wmo, òf omdat je inkomen dusdanig hoog is dat je anders via de eigen bijdrage alsnog de hulp zelf zou betalen.
vogels schreef:
Omdat ik vaker hele dagen thuis ben, stook ik meer dan een ander die niet vaak huis is
Dat verschil valt reuze mee. Zit meer in de kamertemperatuur: de 1 zet hem op 19, de ander op 30.
Dat maakt wel degelijk verschil.
Als je niet thuis bent, staat je kachel laag.
Als je wel thuis bent, draai je hem omhoog.
Het is dus logisch dat als je vaker thuis bent, de kachel verhoudingsgewijs vaker hoog staat en dit tikt erg aan blijkt uit mijn afrekening.
Ik zet de kachel niet op 10, 19, soms 20 is genoeg.
vogels schreef:
Ik heb een scootmobiel die altijd aan de lader moet hangen omdat de accu's anders naar z'n grootje gaan.
Klopt niet. Zorgen dat hij niet helemaal leeg raakt, is voldoende.
Ja, en dan ga je rijden en dan sta je langs de kant van de weg omdat je accu's leeg zijn.
En de leverancier heeft heel duidelijk uitgelegd dat die accu's echt aan de lader moeten als je er niet op rijdt.
Anders lopen ze leeg en sta je dus langs de kant of ze gaan sneller 'op'.
vogels schreef:Bovendien krijg je natuurlijk ook nog tegemoetkomingen van CAK (wtcg)
Ja, nou, die krijg ik zeker.
Vorig jaar € 500,- (dekte net de lading extra kosten) en dit jaar € 350,-.
Ben ik minder chronisch ziek?
Nee, maar fysio voor reumapatiënten is uit het pakket, kan ik geen gebruik meer van maken en dus krijg ik minder Wtcg.
Die overigens afgeschaft wordt, waardoor mijn eigen bijdragen omhoog gaan, ik geen compensatie eigen risico meer krijg en geen zorgkosten meer vergoed krijg.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ciske »

Als je wel thuis bent, draai je hem omhoog.
Ben ik niet met je eens, hangt van de persoon in kwestie zelf af, de ene is kouwelijk de ander heeft het niet gauw koud, dus wat er al stond, waar de 1 die op 30 zet( bij het idee al :shock: ) zet de ander die misschien op 15 graden.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ciske schreef:
Als je wel thuis bent, draai je hem omhoog.
Ben ik niet met je eens, hangt van de persoon in kwestie zelf af, de ene is kouwelijk de ander heeft het niet gauw koud, dus wat er al stond, waar de 1 die op 30 zet( bij het idee al :shock: ) zet de ander die misschien op 15 graden.
Goed, laat ik het dan zo stellen, bij mij moet hij dan omhoog, want de hele dag in een huis zitten wat 16 graden is, is voor mij niet te doen. :wink:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:
sephora30 schreef:
Emmy75 schreef:Dat weten wij allemaal allang, iets met een wasmachine...
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8&t=108718

En het punt dat je daarmee wilt maken is................. :idea:

Dat je alle wegen kent.
Precies.
sephora30 schreef:Ja en..............waarom zou ik dat niet weten na 3 jaar :shock:
en ook nog trots op ook :shock:
U bent het schoolvoorbeeld welke alle vooroordelen jegens de bijstandsgerechtigde bevestigd. Ik heb het te doen met de mensen die er echt tegen wil en dank moeten inzitten en niets liever willen dan weer uit de bijstand. Als u dat allemaal zo goed weet en kunt uitzoeken, kunt u ook werken, komt dan al heel snel bij mensen op, gek he.

Gesloten