LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.

Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ja, de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten
14
22%
Ja, want iemand zal die kosten moeten betalen
3
5%
Ja, want (andere reden)
3
5%
Nee, het hele concept van efficientie door concurrentie tussen verzekeraars wordt nu kapotgemaakt
7
11%
Nee, er zijn al zoveel zaken inkomensafhankelijk, niks mis met veel verdienen
10
16%
Nee, want iedereen krijgt al dezelfde verzekering, dit is discriminatie
9
14%
Nee, want (andere reden)
2
3%
Maak er gewoon een belasting van, want dat is het feitelijk
6
10%
Verzekeren is een vrije keus, daar moet de overheid zich buiten houden
9
14%
Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 63

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Nou een opleiding doen kan je, als je iets mankeert en niet meer zo piep bent ook wel vergeten.
jolijn reageerde volgens mij op mij, en ik stelde dat dat voor mensen uit de bijstand best een idee kon zijn. Echter als je iets mankeert dan ligt dat anders maar hoor je ook niet in de bijstand te zitten.

Volgens mij is bijstand simpelweg voor niemand goed, voor de samenleving niet (want het kost geld) en ook voor de persoon in de bijstand niet, want het is niet leuk om geen werk te hebben en het is al zeker niet leuk om het met minder te moeten doen, en daarbij is het vervelend want je hebt het gevoel dat iedereen op je neerkijkt (wat natuurlijk niet perse zo is)

Als er dan echt geen werk te vinden is in je eigen sector,dan zeg ik dus: omscholen (dat moet natuurlijk wel naar iets redelijks zijn en goed begeleid worden) Maar als mensen gewoon geen zin hebben ("ik ga toch geen bollen telen???") mag het wat mij betreft afgelopen zijn.

isabel

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sephora30 »

bprosman schreef:
Pfff wat een uitdaging zeg, een 21-jarige gezonde dame of een zieke veertiger.
In t andere topic zijn er ook genoeg die zeggen dat er geen werk voor een 21-jarige is :wink:
Ik ook? Zou ik niet durven want ik heb geen idee, maar dat het moeilijk kan zijn geloof ik best.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sephora30 »

nevermind schreef:
Ik mocht met nog een aantal bijstand-collega`s een kinderdagverblijf opzetten en me laten omscholen tot pedagogisch medewerker.
Dus dit zou je dan wel kunnen bolwerken, om als medewerker in een kinderdagverblijf te werken?
Maar een ander werk met dezelfde inspanning niet.
Toen had ik dat ws nog wel gekund ja, parttime.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

er moet toch een verschil zijn tussen de werkende en de thuiszitter ?
ik vind voor mensen die niet kunnen er vanalles gedaan moet worden. Maar ik word ook soms kregel als ik met bekenden praat die niet werken. Dan wordt er meteen verteld dat zij het vreselijk hebben (en het is natuurlijk ook geen vet pot) en dat voor ons alles zo gemakkelijk is.

Nou gemakkelijk: ik word op zijn minst 5 keer per dienst ondergekotst, zeker 2 keer in de week gruwelijk uitgescholden, en als ik effe pech heb ook nog zo'n 1 keer per maand feitelijk gemept. Daarnaast, moet je eens kijken hoe gemakkelijk ik het heb als ik net uit een serie nachtdiensten kom, ik ben ook 50 plus en zit daar een beetje met patienten te sjouwen. Na die nachtdiensten ben ik echt gesloopt hoor, dat is niet leuk vieren dat ik een dagje vrij heb.
Daarnaast, ik ben geen manager maar ik heb wel patienten die ik belangrijk vind, als een collega uitvalt dan neem ik die dienst over (en mijn andere collegas ook) en dat is soms echt bikkelen.
Ik wil niet klagen, ik vind mijn werk heel leuk en zou het echt niet kwijt willen,maar zo gemakkelijk als het soms allemaal voorgedaan wordt is het niet. Dus ik snap de reactie van je man helemaal.

isabel

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ruud_a »

Isabel1 schreef:
Nogmaals, ik ben niet tegen bijstand , WAO, of andere uitkeringen. Ik ben tegen MISBRUIK van die uitkeringen, tegen het piepen dat het koplampje van je in bruikleen gekregen scootmobiel geen licht genoeg geeft, tegen een gezonde jonge meid van 21 die beweert geen werk te kunnen vinden.
Opvallend genoeg , de mensen die de uitkering ECHT nodig hebben en "verdienen" piepen vaak het minst.
Hier sluit ik me helemaal bij aan. Als je niet KUNT werken dan vind ik het een goed idee dat je een uitkering krijgt. Als je niet WILT werken vind ik niet dat je recht hebt op geld waarvoor iemand anders hard heeft moeten werken in de baan die jij niet wilde.

Ook vind ik dat misbruik van de regel de regel niet perse slecht maakt, alleen de fraudeurs zijn slecht.

wat ik wel denk (maar dat lijkt ook te gebeuren) is dat de motivatie om te werken beter moet. Nu maak je nog wel eens verlies (in je totale inkomen) als je vanuit de bijstand naar minimum loon werk gaat. En dat kan niet.

betekent dat dat de uitkering te hoog is, of betekent dat dat het minimumloon te laag is?


Bijstand is naar mijn mening sowieso een uitkering waar iedereen zo snel mogelijk uit moet zien te komen (gaan werken, lukt dat niet: opleiding doen waarmee werk te vinden is) Wel moet er dan gelet worden op mensen die eigenlijk in de foute uitkering zitten: iemand die ziek is hoort in de wia en niet in de bijstand.

isabel

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Isabel1 schreef:
Maar ik word ook soms kregel als ik met bekenden praat die niet werken. Dan wordt er meteen verteld dat zij het vreselijk hebben (en het is natuurlijk ook geen vet pot) en dat voor ons alles zo gemakkelijk is.



isabel
Zulke mensen vind ik echt raar. Ik zal nooit of te nimmer aan jan en alleman in mijn omgeving gaan lopen klagen dat ik het zo slecht heb, hoe slecht ik het ook zou hebben, laat ze maar denken dat het prima gaat. Wat is het nut ervan. En zeggen dat het voor alle werkenden zo makkelijk is slaat ook nergens op want denk dat er meer mensen zonder bijstand in de schulden zitten dan met.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Wel moet er dan gelet worden op mensen die eigenlijk in de foute uitkering zitten: iemand die ziek is hoort in de wia en niet in de bijstand.

Als je ziek wordt in de bijstand blijf je daar lekker zitten ziek of niet. Ik vind dat ook niet kloppen maar is nou eenmaal zo.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door manondoris »

mijn dochter volgt een opleiding in de zorg en loopt stage op een pg afdeling! ze is 19 jaar en doet het met plezier en dat is wat ze wil zegt ze . ik snap je dus helemaal isabel !!!! lekker stront en kots ruimen de hele dag ,en oneerbare voorstellen krijgen ,ik sta vaak te flapperen met mijn oren :shock: en als beloning mogen jullie nog eens 3% loon inleveren ofzo ! laat rutte voor de lol eens samen met samson 2 weken in een verpleeghuis gaan werken (als voorbeeld) ze moeten zich de ogen uit de kop schamen! mijn man staat elke ochtend om 6 uur op en werkt tot 4 ,half 5 in de bagger .regen wind maakt niet uit .verdiend hiermee 35000 euro per jaar maar zelfs dat word je niet gegund :? bah ik word hier echt kriebelig van en wij zijn wel een beetje klaar met delen :oops:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ruud_a »

manondoris schreef:mijn dochter volgt een opleiding in de zorg en loopt stage op een pg afdeling! ze is 19 jaar en doet het met plezier en dat is wat ze wil zegt ze . ik snap je dus helemaal isabel !!!! lekker stront en kots ruimen de hele dag ,en oneerbare voorstellen krijgen ,ik sta vaak te flapperen met mijn oren :shock: en als beloning mogen jullie nog eens 3% loon inleveren ofzo ! laat rutte voor de lol eens samen met samson 2 weken in een verpleeghuis gaan werken (als voorbeeld) ze moeten zich de ogen uit de kop schamen! mijn man staat elke ochtend om 6 uur op en werkt tot 4 ,half 5 in de bagger .regen wind maakt niet uit .verdiend hiermee 35000 euro per jaar maar zelfs dat word je niet gegund :? bah ik word hier echt kriebelig van en wij zijn wel een beetje klaar met delen :oops:
dat heeft er mee te maken dat mensen die gestudeerd hebben [vaak op kosten van de samenleving] en in die jaren van studie geen enkele bijdrage hebben geleverd aan die samenleving, vinden dat ze meer bijdragen aan die samenleving en harder werken en meer rechten hebben dan de mensen die in de zorg vuile luiers vervangen

merkez
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mar 2012 19:18

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door merkez »

@jolijn (en manondoris)
Ik zat zelfs nog iets te hoog met mijn 680 euro, want het is 668 voor een alleenstaande. Dat staat in de link die je zelf hebt bijgevoegd.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door manondoris »

Jolijn schreef:
merkez schreef:Het begint nu wel een beetje bijstand bashen te worden op dit prachtforum :(
Er valt van 680 euri in de maand nauwelijks te leven. Geen wonder dat er ruim 200.000 "wanbetalers" bij het CVZ zijn gemeld.Die premie is gewoon veel te hoog.
Enfin, de inkomensafhankelijk premie is nu van de baan omdat de rijken gewoon te beroerd zijn om voor de armen te betalen. Lekker solidair allemaal. En nu maar afwachten wat Samson & Rutte uit de hoed toveren.
Iets met de belastingen waarschijnlijk. Wat mij betreft verdubbelen ze die voor die topinkomens.
Welke €680 euro? http://www.st-ab.nl/abwnorm34.htm
Vergeet ook dit niet Wie een minimum inkomen heeft, bijv. WWB niet niet alleen van dat bedrag uitgaan, maar ook van de bijkomende huur- en zorgtoeslag, kindgebonden budget, langdurigheidstoeslag, sociaal/cultureel/sport fonds, witgoedregeling, bijzondere bijstand en de kwijtschelding van gemeentelijke lasten. Wil niet zeggen dat iedereen alles maar onbeperkt toegeschoven krijgt, maar ga niet alleen uit van het bedrga van de WWB.
en de rest dus !

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door manondoris »

het nieuws gezien ??? verwacht word dat er vanaf 19000 euro 3% meer belasting betaald moet worden de grens ligt op 52000 euro! alles erboven geen belasting verhoging :shock: snappen jullie het nog ??????

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

merkez schreef:@jolijn (en manondoris)
Ik zat zelfs nog iets te hoog met mijn 680 euro, want het is 668 voor een alleenstaande. Dat staat in de link die je zelf hebt bijgevoegd.
De rest niet vergeten he. :wink:

merkez
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mar 2012 19:18

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door merkez »



Bijstand is naar mijn mening sowieso een uitkering waar iedereen zo snel mogelijk uit moet zien te komen (gaan werken, lukt dat niet: opleiding doen waarmee werk te vinden is) Wel moet er dan gelet worden op mensen die eigenlijk in de foute uitkering zitten: iemand die ziek is hoort in de wia en niet in de bijstand.

isabel
Dan moet dat werk er wel zijn, Isabel. Of dacht je soms dat al die ruim 500.000 werklozen te beroerd zijn om te werken of zo? En wat die opleiding betreft: ik heb een volledige beroepsopleiding op HBO niveau en ruim twintig jaar ervaring in de financiële sector. Maar met mijn 58 jaar vinden werkgevers mij stokoud. Bij uitzendbureaus kijken ze me aan alsof ik niet goed snik ben om nog eens werk te zoeken.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

manondoris schreef:het nieuws gezien ??? verwacht word dat er vanaf 19000 euro 3% meer belasting betaald moet worden de grens ligt op 52000 euro! alles erboven geen belasting verhoging :shock: snappen jullie het nog ??????
NEEEEEEeeeeee dat kan toch niet !?
Mensen dus met meer dan 52.000 euro aan inkomen hoeven niet meer belasting
te gaan betalen.... :shock:

merkez
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mar 2012 19:18

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door merkez »

De rest niet vergeten he. :wink:
:oops:
Voor een gezin is het eigenlijk nog beroerder...

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door manondoris »

Chocomelk schreef:
manondoris schreef:het nieuws gezien ??? verwacht word dat er vanaf 19000 euro 3% meer belasting betaald moet worden de grens ligt op 52000 euro! alles erboven geen belasting verhoging :shock: snappen jullie het nog ??????
NEEEEEEeeeeee dat kan toch niet !?
Mensen dus met meer dan 52.000 euro aan inkomen hoeven niet meer belasting
te gaan betalen.... :shock:
ik hoop dat we snel te horen krijgen wat er nu echt gebeuren gaat !!! te erg dit weer :cry:

riddert
Berichten: 2127
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door riddert »

manondoris schreef:
Chocomelk schreef:
manondoris schreef:het nieuws gezien ??? verwacht word dat er vanaf 19000 euro 3% meer belasting betaald moet worden de grens ligt op 52000 euro! alles erboven geen belasting verhoging :shock: snappen jullie het nog ??????
NEEEEEEeeeeee dat kan toch niet !?
Mensen dus met meer dan 52.000 euro aan inkomen hoeven niet meer belasting
te gaan betalen.... :shock:
ik hoop dat we snel te horen krijgen wat er nu echt gebeuren gaat !!! te erg dit weer :cry:
Ben ik alsnog blij met mijn stemkeuze :)

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door manondoris »

Om half 9 persconferentie ! Te volgen op radio 1 en themakanaal politiek24 !

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Kijk vanavond wel weer naar Pauw&Witteman.

Gesloten