LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.

Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ja, de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten
14
22%
Ja, want iemand zal die kosten moeten betalen
3
5%
Ja, want (andere reden)
3
5%
Nee, het hele concept van efficientie door concurrentie tussen verzekeraars wordt nu kapotgemaakt
7
11%
Nee, er zijn al zoveel zaken inkomensafhankelijk, niks mis met veel verdienen
10
16%
Nee, want iedereen krijgt al dezelfde verzekering, dit is discriminatie
9
14%
Nee, want (andere reden)
2
3%
Maak er gewoon een belasting van, want dat is het feitelijk
6
10%
Verzekeren is een vrije keus, daar moet de overheid zich buiten houden
9
14%
Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 63

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Iedereen zal zich wel bewust zijn van de commotie over de zorgpremie in het regeerakkoord. Lagere inkomens zullen 20 euro gaan betalen, middeninkomens min of meer hetzelfde, hogere inkomens het dubbele, drievoudige of viervoudige.

De VVD-fractie staat unaniem achter het akkoord, de achterban is boos.

Wat vinden jullie hiervan?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Helemaal mee eens, moeten ze ook met de kinderbijslag doen!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door newmikey »

Ik ben één van diegenen die zich kapot geschrokken zijn van de gepubliceerde en geprojecteerde gevolgen aangezien ik midden in de "sweet spot" van deze regeling zal zitten. (tweeverdieners, beide boven modaal)

Toch vind ik het principe een goede, óók als ik daardoor méér moet gaan betalen, zèlfs als dat een gevoelige tik wordt. Het is op lange termijn niet vol te houden dat bijv. de Rutte zèlf, om maar eens een voorbeeld te nemen, evenveel premie betaalt als een allenstaande bijstandsmoeder of iemand met minimumloon. Dat daar nog van alles aan geknutseld word met zorgtoeslagen etc. doet daar niets aan af.

Het principe dat verzekeren een prive aangelegenheid is waar de overheid zich niet mee moet bemoeien gaat hier niet op - we hebben het hier over een wettelijk verplichte verzekering die qua effect dat van een belastingheffing aardig benadert. Alleen de aanvullende verzekeringen zijn een commerciele vergelijking waard.

Ik hoop van harte dat de tik niet zó gevoelig wordt als tot nu toe naar buiten gekomen is (€450/maand) want dat jaagt mij erg véél schrik aan maar ik neem aan dat de soep niet zo heet gegeten wordt als deze wordt opgediend. Feit blijft dat ik hoogstwaarschijnlijk meer kwijt zal zijn dan tot nu toe - ik heb daar wel vrede mee eigenlijk hoe raar het ook moge klinken. Niks wat niet met een paar keer minder luxe uit eten gaan minder kan worden opgelost, toch? Hoe zwaar is dat?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door witte angora »

Niks wat niet met een paar keer minder luxe uit eten gaan minder kan worden opgelost, toch? Hoe zwaar is dat?
Justem. Veel mensen kunnen heus wel wat minderen op een of andere manier. Dat het pijn doet is logisch. Maar als er inderdaad door de overheid meer wordt uitgegeven dan er binnenkomt, zal dat toch op een of andere manier aangepakt moeten worden.

We zijn samen Nederland - we zullen het samen op moeten lossen. Ik denk dat veel mensen met een laag inkomen ook wel hun steentje willen bij dragen - alleen is daar gewoon niet veel ruimte meer om nog wat weg te halen.

Bovendien: de minima, en dan vooral de chronisch zieken, hebben al heel veel in moeten leveren de afgelopen jaren. Voorheen kon je zorgkosten af trekken van de belasting - dat is afgeschaft, in de plaats daarvan is er jaarlijks in september een zoethoudertje van 342 euro. En zo is er nog wel meer gebeurt, waar veel mensen geen weet van hebben. Of beter gezegd: waar veel mensen geen besef van hebben wat het voor de portemonnee betekent.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ wa

Zoals het er nu naar uit ziet ,gaat ook de wtgc dus weg.

Ik ben het wel mee eens,vind alleen dat er nog een tussen stop moet komen.
Tussen die grens van ,wat is het300 en 455...

Mensen die zich wezenloos werken ,die dan aan dat bedrag net komen ,gaan dus net zoveel betalen als ? Meneer rutte...een zanger die lekker bij snabbelt voor 8000 euro per 20 min,dat is niet eerlijk verdeeld...
70.000 zit je zo aan met overuren en winst uitekering als je wat opgebouwd hebt in de loop der jaren..

Natuurlijk kan je dan idd zeggen wat minder uit eten..is waar,maar waar werk je dan zo keihard voor? Voor deze leuke dingen toch?
Niet om griekenland en de EU maar tevreden te stellen...
Je werkt zo hard omdat je het ook goed wilt hebben of gewoon het geld nodig hebt om je gezin te onderhouden..
Die gaan toch echt wel in zwaar weer komen..

Het is allemaal leuk en aardig al die berekeningen die ze maken nu weer bij nrc dat het allemaal wel meevalt,dat denk ik niet ,anders staat de hele vvd en nu ook pvda op zijn kop!

E dan kan meneer rutte mooi staan,tja we moeten het gaan voelen,hij voelt het niet,
Dit blijft hij zeggen bij elke bezuinigings ronde weer,eens moet het stoppen

Idd ik als chronisch zieke heb naast de premie nog hoge kosten elke mnd,dus ik wordt er echt niet beter van...
Chronisch zieken leveren idd al jaren in,maar dat gaat echt niet veranderen hoor,er gaan allerlei dingen gestopt worden de wtgc dus,dus dat leuke bedrage krijg je dan ook niet meer...
Al met al...is echt iedereen de klos...

Vrede er me jawel ,maar moet nog een grens tussen komen...dan is het prima...voor de middenmoot...zeg maar,die mensen komen zwaar in de problemen

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sephora30 »

Of iemand hard werkt doet er nu even niet toe, we zitten in een crisis en moeten daar uit. De sterkste schouders moeten logischerwijs de meeste lasten dragen, of dat eerlijk of leuk is of niet.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Laat ik voorop stellen dat ik de voorgestelde bedragen absoluut belachelijk vindt.
Iemand die zich helemaal het schompus werkt moet straks bijna € 500,- gaan betalen.
En dit zeg ik, terwijl ik zelf in de bijstand zit. :wink:
Dat het inkomensafhankelijk wordt, vind ik prima.
Als je meer te besteden hebt, heb je ook meer draagkracht en we moeten met z'n allen uit de rotzooi komen.
MAAR, er had van mij anders ingedeeld moeten worden en ook naar andere maatregelen moet gekeken worden, om de ellende die nu voorgesteld wordt tegen te houden.
Waarom moet iemand als Joop v.d. Ende of René Froger überhaupt hypotheekrenteaftrek krijgen en straks dezelfde zorgpremie gaan betalen als 2x modaal of zoals nu, dezelfde premie als ik?
Dit had veel en veel beter doordacht en verdeeld moeten worden!
Inkomensafhankelijk?
Ja.
Maar niet op deze manier!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ sapohora

Makkelijk gedacht!!! Zeg je dat ook als de kinderbijslag helemaal afgeschaft gaat worden?
Schoolgeld enz alles zelf betalen?

Ik snap je wel,jij gaat er nu op voorruit en sorry maar het doet er welde gelijk toe of iemand zich 6 x in de ronte werkt en net zoveel moet betalen als wat ik aan haalde...

Ik zit zelf ook thuis ik ga er op voorruit man achteruit,heft elkaar op..
Maar ik denk wel aan alle andere mensen!!!!

zusjej21
Berichten: 171
Lid geworden op: 19 okt 2011 22:11

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door zusjej21 »

Ik heb het geprobeerd uit te rekenen en het gaat me aardig wat kosten. Maar: waar gaat het geld naar toe? Niet naar de zorg heb ik begrepen, het is soort nivellering: iedereen (bijna) gelijk, nou ja, gelijk.
Maar nu: als ik minder geld te besteden heb, ga ik ook minder uitgeven. Dus anderen gaat dit merken (ga eens minder gauw uit eten, iets minder vaak de stad in, niet om de 6 wkn. de kapper etc. etc).
En dan: een mannetje minder dan maar, er komen minder klanten. Die komen in de WW. Een leuk vooruitzicht.
Ik kan best met minder geld toe, maar doe dan iets zinnigs met dit geld: beknibbel niet op de zorg, kinderopvang, defensie en vul zelf maar in.
Bezuinigen: prima. Maar niet op deze manier!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Voor ons is het ook geen kwestie van minder uit eten gaan. Wij gaan al nooit meer uit eten. Ook geen abonnementen meer. Geen buitenlandse vakanties etc. etc.
Alles op een koopje en elk eurodubbeltje drie keer omdraaien.
Maar omdat ik nét boven modaal krijg, mag ik dus volgend jaar mijn aanvullende verzekering op gaan zeggen want dat kan er dan niet meer af. Mag ik ál mijn medicijnen zelf betalen (ongeveer € 350 per jaar). Nou ja, hou maar op.
'De sterkste schouders' beginnen onderhand knap zwak te worden!
Het is geen 'bezuinigen'. Het is een ordinaire lastenverzwaring die de economie nóg meer plat zal leggen. Het klinkt zo mooi 'een modaal salaris' maar als je dan ook opdraait voor alle verzwaringen, ben je echt niet blij hoor.
Ik zou liever van mijn bruto salaris 'verplicht' een echt zieke Nederlander moeten onderhouden. Kon ik zien waar het geld heenging maar vooral, kwam het terecht bij degenen die het echt nodig hebben.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ik heb nog geen antwoord gegeven op de poll.

Zoals de topic titel is geformuleerd ben ik het zeker eens met het idee.

Zoals het volgens de plannen moet gaan lopen vind ik het absoluut geen goed idee en slaat het helemaal nergens op. Zo kwam in het nieuws dat inkomens vanaf zo'n 70K bruto een zorgpremie moeten gaan betalen van zo'n 500 euro in de maand en is dit zo ongeveer het maximumtarief.

Dit gaat dus betekenen dat iemand met 70 K hetzelfde moet gaan betalen als iemand die 500 ton verdiend. 70k bruto lijkt een heel hoog inkomen op jaarbasis voor velen maar is het niet. Het is netto zo ongeveer 3300 euro in de maand. Nu lijkt dit nog steeds heel veel, maar velen hebben ook vaak bij dat salaris "passende" woningen en hypotheken en dus woonlasten. Hypotheken van rond de 3 ton zijn er legio in de randstad. Hetgeen dat zij in dit plan moeten betalen aan zorgpremie is dat deel wat ze net zouden kunnen sparen in de maand. Deze groep is straks net als Jan Modaal blij als de maand weer rond is zonder al te veel gekke dingen. Ook daar gaat de rek eruit en blijft er niets meer over.
Iedereen betaalt dezelfde premie voor de basisverzekering. De werknemer die tegen minimumloon in de sociale werkplaats bezig is, betaalt net zoveel als topvrouw Nancy McKinstry van Wolters Kluwer die 8,5 miljoen euro toucheert. De werknemer met het lage inkomen krijgt wel zorgtoeslag.

Dat vindt de PvdA niet terecht
bron Dit zou de achterliggende gedachte moeten zijn. Ten eerste wordt wel ergens tussendoor gemoffeld dat de werknemer met het lage inkomen zorgtoeslag krijgt in het huidige systeem. Sommigen krijgen zelfs zoveel zorgtoeslag dat ze nog maar die paar tientjes kwijt zijn aan de zorgverzekering zoals ongeveer ook in het nieuwe plan. Maar goed in hoeverre is het in het nieuwe plan dan eerlijk dat iemand met 70k aan jaarinkomen hetzelfde moet betalen als iemand die 8,5 mln verdiend ? Men maakt dan toch zeker weer dezelfde ongelijkheid alleen verschoven over andere groepen ?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

witte angora schreef:
newmikey schreef:Niks wat niet met een paar keer minder luxe uit eten gaan minder kan worden opgelost, toch? Hoe zwaar is dat?
Justem.
Ik snap het punt wel aan de ene kant is het niet zo'n drama, maar aan de andere kant zijn de gevolgen wel groter dan gedacht. Als hele groepen een paar keer minder luxe uit kunnen eten ( om bij dat voorbeeld te blijven ), zullen de nodige restaurants het ook steeds moeilijker krijgen. Zullen er een aantal de deuren moeten sluiten. Vliegen er weer mensen de straat op - het zou je baan of bedrijf maar zijn - waar geen werk voor is. Dat kost de maatschappij weer een vermogen aan zoveel meer uitkeringen. Linksom besparen we iets en rechtsom maken we een heel groot gat. Waar gaan we dat geld dan weer halen ? En wat zijn we er dan met zijn allen mee opgeschoten ? De economische gevolgen van dit soort dingen kunnen nog wel eens aardig vervelend zijn.

Ik vraag me af waar we al die premie aan gaan betalen ? Aan de zorgverzekeraars ? Waar de meesten gewoon winstgevende bedrijven zijn ? Waar sommigen behoorlijke reserves hebben ? Wordt het niet tijd die eens onder curatele te stellen ? En te kijken wat ze zelf doen aan geldverslinding ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is niet eerlijk in de zin van wat de dikke van Dale over eerlijk zegt, want dat betekend zoveel als gelijk. Maar straks gaat mijn werkende vriendin ~10x zoveel premie betalen als haar vader, die spijtig genoeg een uitkering heeft, voor wat dezelfde zorg is. Een factor 10 is in mijn ogen niet "eerlijk" meer te noemen. Dus in zoverre vindt ik het geen goed idee, en nog belangrijker is het feit dat dit geen cent bezuiniging oplevert, maar gewoon budgetneutraal is. Het is dus klip en klare nivellering, en laten we het beestje dan ook gewoon bij z'n naam noemen.

Dat er in de zorg dingen moeten veranderen is evident, het is met een factor 3 op de volgende, de grootste kostenpost van de overheid, én ook nog eens de snelst stijgende ook.

Persoonlijk had ik meer gevoeld voor een iets subtielere nivellering, en ter compensatie meer accijns op bewezen ongezonde producten zoals tabak. en een iets hogere premie voor ouderen mensen. Dat laatste omdat die zich de laatste ~25 jaar ronduit slechte rentmeesters hebben getoond, die vergrijzing komt echt niet uit de lucht vallen.

Verder zullen we het lelijke, maar noodzakelijke, debat over welke zorg we nog wel/niet uit de centrale ruif vergoedden, moeten gaan voeren. Neem die ophef laatst over de ziekte van Fabré en Pompe, en patiënten die >250.000 pp kosten op jaarbasis. Als er zulke medicijnen komen voor zeg Parkinson, hebben we het over ~15 miljard op jaarbasis met ~35.000 patiënten, en dan wordt het pas echt lelijk.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door doradora456 »

Voor Emmy:
raar dat u het erg vind, dat iemand met 70k inkomen hetzelfde gaat betalen als iemand met een inkomen van 500k.
nu is het namelijk zo, dat de personen met 70k en 500k hetzelfde betalen als iemand met een inkomen van 25k.
het oude ziekenfonds wordt gewoon weer ingevoerd.

men zou de hyphotheekrenteaftrek moeten afschaffen voor de hoge inkomens.
het is van de gekke dat wij, en dat is iedereen die belasting betaald, meebetalen aan de villa's van de rijken.
per jaar kost de huurtoeslag ong. 1.2 miljard, de hypotheekaftrek kost 11 miljard.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

doradora456 schreef:Voor Emmy:
raar dat u het erg vind, dat iemand met 70k inkomen hetzelfde gaat betalen als iemand met een inkomen van 500k.
nu is het namelijk zo, dat de personen met 70k en 500k hetzelfde betalen als iemand met een inkomen van 25k.
Raar dat u dat raar vindt, ik zal proberen het wat anders te formuleren.

Ten eerste iemand met 25k zit onder de grens voor zorgtoeslag, maar laten we die voor het gemak even buiten beschouwing laten.

Nu in het huidige systeem betaald iemand met 25 k hetzelfde als iemand met 70k of 500k. Daarvan hebben "ze" in Den Haag gezegd 'dat is niet eerlijk en daar moeten we verandering in brengen'. Ok dat kan ik heel goed begrijpen en daar ben ik het wel mee eens.

Maar zoals het plan er ligt - zoals ik begrijp - ligt bij 70k de grens van het max. tarief dus betaald iemand met een inkomen van 70k net zoveel als iemand met 500k of in het voorbeeld van de volkskrant iemand van 8,5 miljoen. Dat is net zo krom als het huidige systeem al is alleen verschuift het inkomen waarbij het volle pond betaald moet worden iets. Nu is het de grens waarbuiten men net geen zorgtoeslag meer krijgt. Alles wat eronder zit betaald netto (premie - zorgtoeslag) minder voor de zorgverzekering. Alles wat erboven zit betaald het volle pond.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Sorry maar met een inkomen van 70 k heb je hier in rdam geen villa :oops: rijtjehuis...


En ja ik vind het ook niet normaal dat die mensen!! Zoveel gaan betalen...net zoveel als de graaiers die nu deze inkomsten krijgen.....eerlijk..neeeeee.....bij lange na niet.

Met 70 k liggen mensen met twee kids nu al wakker hoe ze het straks moet gaan doen allemaal.

Wat emmy zegt ,lijkt veel ,maar is het niet...
Natuurlijk voor iemand met uitkering,ik helaas....maar ben realtisch genoeg om te zien dat dit heel fout is.

Idd wat anderen aanhalen,mense leven wat ruimer...maar geven het ook uit,dat is straks niet meer,tja en dan de gevolgen,maar daar kijkt meneer rutte niet naar..

Oh ja kan me nog zo herrineren twee jr terug zei hij ECHT WE MOETEN BEZUINIGEN!IEDEREEN GAAT HIER ZO ROND 2014 de vruchten VAN PLUKKEN?ECHT GELOOF ME HET IS ZOOO !!! En dan dat arm gebaar erbij..


Welke vruchten? Hele zure vruchten,die vos in schaapkleding,die zal het nog zwaar krijgen...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door sjohie »

doradora456 schreef:Voor Emmy:
raar dat u het erg vind, dat iemand met 70k inkomen hetzelfde gaat betalen als iemand met een inkomen van 500k.
nu is het namelijk zo, dat de personen met 70k en 500k hetzelfde betalen als iemand met een inkomen van 25k.
het oude ziekenfonds wordt gewoon weer ingevoerd.

men zou de hyphotheekrenteaftrek moeten afschaffen voor de hoge inkomens.
het is van de gekke dat wij, en dat is iedereen die belasting betaald, meebetalen aan de villa's van de rijken.
per jaar kost de huurtoeslag ong. 1.2 miljard, de hypotheekaftrek kost 11 miljard.
Tsja, het is natuurlijk makkelijk om 1 onderdeel er uit te lichtten, en hier vervolgens lekker op te schieten. Het tegenovergestelde geldt namelijk voor de inkomensbelasting, daar is het zo dat de ~20% meest verdienende personen, ~80% van de totale som aan inkomstenbelasting ophoestten.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

sjohie schreef:Tsja, het is natuurlijk makkelijk om 1 onderdeel er uit te lichtten, en hier vervolgens lekker op te schieten. Het tegenovergestelde geldt namelijk voor de inkomensbelasting, daar is het zo dat de ~20% meest verdienende personen, ~80% van de totale som aan inkomstenbelasting ophoestten.
Maar vind je het dan nog niet krom dat iemand die dan zelfs daarna nog 5 miljoen netto (of meer) per jaar overhoudt belastingvoordeel moet krijgen in de vorm van hypotheekrenteaftrek?
Ik persoonlijk vind dat alle vormen van overheidssubsidie inkomensafhankelijk moeten worden.
Waarom zou iemand die netto 5 miljoen per jaar binnenhaalt kinderbijslag moeten krijgen?
Is er niet een netto inkomensgrens waarbij verwacht wordt dat je zelf je broek op kan houden?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door newmikey »

Emmy75 schreef:Maar zoals het plan er ligt - zoals ik begrijp - ligt bij 70k de grens van het max. tarief dus betaald iemand met een inkomen van 70k net zoveel als iemand met 500k of in het voorbeeld van de volkskrant iemand van 8,5 miljoen. Dat is net zo krom als het huidige systeem al is alleen verschuift het inkomen waarbij het volle pond betaald moet worden iets.
Emmy, ben het slechts gedeeltelijk met je eens. Ergens moet een grens gelegd worden en bovendien moet de premie ook nog enigszins relevant zijn voor het soort verzekering. Als iemand met een inkomen meer zou moeten betalen dan de gemiddeld te verwachten echte zorgkosten, hebben we het niet meer over een verzekering maar over een vergoeding of zelfs een extra belasting. Je kan dus een verzekeringspremie niet helemaal als een percentage van het inkomen uitdrukken.

Het zal wel even schrikken worden maar ik zie eigenlijk niet veel andere opties. Wat moet je dan? De grens leggen op bijv. de Balkenende norm? Dan betaalt iemand met een inkomen van 8.5M nog steeds relatief minder dan iemand met een inkomen van 69K - het lost die ongelijkheid simpelweg niet op, niets zal die ongelijkheid oplossen tenzij we het hele principe van een zorgverzekering loslaten en er een zorgheffing van maken. Zou een jaarlijkse heffing van, laten we zeggen (450*12/70000) * 8.5M dan eerlijker zijn? (even gauw uitgerekend zes en een halve ton op jaarbasis)

We hebben uiteindelijk een maatschappij waarin een aantal zaken getoetst worden aan beginselen van rechtsgelijkheid, alsmede redelijkheid en billijkheid. Je kunt simpelweg niet alles ophangen aan het inkomensnivo, whats next? Dat je meer voor de aanschaf van brood betaalt als je meer verdient? (ver gezocht, ik weet het...)
Laatst gewijzigd door newmikey op 02 nov 2012 14:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Tja, nu wordt er al een paar jaar gesproken over 'de broekriem aanhalen, bezuinigen' enz., maar als dat dan ook gebeurt, is het ook niet goed. Want, als het geld niet rolt, vallen er (nog meer) ontslagen.
De zgn sterke schouders die netto net boven de minima uitkomen en voor geen of weinig toeslagen en kwijtscheldingen in aanmerking komen, zijn het minst te benijden. Ik snap niet dat die vele knappe koppen in ons land, niet kunnen berekenen dat dat niet kan kloppen.
Bij de echte grootverdieners kan er nog wel meer af, al zal er dan wel weer beweerd worden: wie gaat het geld dan uitgeven waardoor de economie weer aantrekt?

Gesloten