LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kan minder eigen risico geweigerd worden?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
isaac(tj)
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2009 13:55

kan minder eigen risico geweigerd worden?

Ongelezen bericht door isaac(tj) »

ik vroeg me af of zorgverzekeraars je kunnen weigeren als je na verloop van tijd een lager eigen risico wilt (voor dezelfde polis)? Of kunnen ze misschien weigeren dat je een lager eigen risico wilt?

tia isaac

larvekar
Berichten: 44
Lid geworden op: 11 mar 2009 17:00

Re: kan minder eigen risico geweigerd worden?

Ongelezen bericht door larvekar »

hoi,

Je kan per kalenderjaar je vrijwillig eigen risico wijzigen. De wijziging moet volgens mij wel voor 1 januari bij de verzeraar binnen zijn.

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: kan minder eigen risico geweigerd worden?

Ongelezen bericht door marietje224 »

bij sommige verzekeraars kan je kiezen voor een eigen risico,meestal loopt het zo 100,200,300,tot 500.
maar de verplichte 165 kan je natuurlijk niet verminderen

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: kan minder eigen risico geweigerd worden?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Hallo,
Het verlagen van het extra vrijwillig eigen risico in de basisverzekering ligt verankerd in de wet en kan niet geweigerd worden.
Destijds, voor 2006, konden particuliere verzekeringen dit wel. Het principe van verzekeren is namelijk dat men geen "brandend huis" verzekert, en dat is iemand wel die zijn eigen risico verlaagt (want dan wordt kennelijk schade verwacht).
Ik vind het overigens onbegrijpelijk dat niet iedereen (althans alle mensen die niet structureel schade verwachten) voor een hoog eigen risico kiest. Het geeft namelijk een flinke besparing op de premie. Overigens is dit wel per verzekeraar verschillend. Dus let op.
Mathilde.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: kan minder eigen risico geweigerd worden?

Ongelezen bericht door jlthkoch »

In de loop van een jaar het eigen risico verlagen lijkt me niet mogelijk.

Dan zou je (bijvoorbeeld) het eerste half jaar een hoog eigen risico kunnen nemen met daarbij de lage premie en vervolgens een lager eigen risico. Het eigen risico ligt vast voor een jaar en kan elk jaar (eenmalig) gewijzigd worden.

Gesloten