LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:
30 aug 2019 23:15
U hebt blijkbaar overal een probleem mee, jammer.

De gezondheidszorgen Nederland is prima. En iemand met een echt laag inkomen krijgt de premie zowat als zorgtoeslag toegekend. En dat geldt dus voor een AOW-er, Wajongers, iemand met bijstand, en anderen met een laag inkomen. En als die persoon dus de toeslag voor iets anders gebruikt dan zijn premie te betalen, ja, dan moet hij op de blaren zitten.

Slechts als voorbeeld, een echtpaar met een belastbaar inkomen van € 30.000, waar dus eventuele extra medische kosten al van af zijn, kreeg in 2018 nog € 830 zorgtoeslag per jaar.

Dus praat me niet van de premie niet kunnen betalen.
+1.

We kunnen rustig stellen dat de ziektekostenverzekering voor mensen met de laagste inkomens goedkoper is dan in het verleden. Zeker als je inflatiecorrectie meeneemt.

Maximale zorgtoeslag is 99 euro. Gemiddelde zorgpremie is 118 Euro. Dus voor 19 euro ben je klaar. Toen ik 25 jaar geleden nog in het ziekenfonds zat betaalde ik al 35 gulden per maand. En daar zat echt niet zoveel meer in dan in de basisverzekering.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Niet alleen dat. Als je een laag inkomen hebt, en in veel gemeenten gaat dat tot 130% van het geldende sociaal minimum, kun je een collectieve verzekering via de gemeente afsluiten. De gemeente betaalt dan een deel van de premie.

Deze jongen betaalt nu 118 euro per maand bij Zorg en Zekerheid. Daar zit in: een tandartsverzekering, een aantal andere vergoedingen, en eens per drie jaar een brillenvergoeding van 230 euro. Toen ik het nog 'op eigen houtje' deed was ik meer kwijt voor minder.

Ok, er komt nu een nota van 385 euro aan, dat weet ik. Het vakantiegeld hebben we al gehad, bij de afrekening van de energie heb ik iets meer dan 300 euro teruggekregen, en ik had nog een leuke belastingteruggaaf, en in samenhang daarmee extra huurtoeslag. Ik kan dus kiezen uit welk potje die 385 euro betaald moet worden. Wat dat 'potje huurtoeslag' betreft: als je je inkomen te hoog opgeeft (zeg 1000 euro) krijg je in dat jaar een paar honderd euro minder huurtoeslag. Iets van 25-30 euro per maand. Zo gauw je belastingaangifte verwerkt is, kun je dat opvragen. Op die manier kun je ook geld opzij leggen. Idem dito met de energierekening: verhoog de voorschotnota met een eurootje of 20. Mocht je meer verbruiken dan verwacht hoef je niet bij te betalen; zo niet, dan heb je toch een leuk extra potje van zo'n 200-250 euro.

Ok, je hebt per maand minder te besteden, maar uiteindelijk komt het terug, en je kunt er uitstekend tegenvallers mee opvangen.

Nederland arm? Ga eens naar een land als Nigeria, daar zijn mensen arm.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door moederslink »

Je bent niet voor € 19 klaar , er is een ER en eigen bijdragen voor sommigen voor de medicatie bijgekomen.
Maar goed...het is nu uitentreuren besproken en de meningen zijn en blijven verdeeld. Dat mag natuurlijk.
De TS wil van te voren de kosten weten om zodoende de keus voor wel of niet behandelen te hebben.
Voor de TS wegen wát voor extra kosten dan ook kennelijk zwaar.

Een land als Nederland is idd niét arm.
Desalniettemin is er nog veel ( verborgen) armoede.
Laatst gewijzigd door moederslink op 31 aug 2019 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moederslink, lang niet iedereen betaalt eigen bijdrage aan medicijnen. Ik heb veel medicatie, maar voor geen enkele zit daar een eigen bijdrage op. Dat mensen krap zitten heeft vaak te maken met slecht budgetteren (of helemaal niet). Soms zie ik op t.v. mensen klagen dat ze nauwelijks rond kunnen komen, maar ondertussen zie ik wel verschillende smartphones op de salontafel liggen, net als de pakjes sigaretten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat kan ik niet ontkennen, ik zie ook de smartphones en shag en sigaretten liggen.
Dat mensen verkeerde keuzes ( kunnen) maken is evident.
Ik krijg iedere 3 maanden een zak vol medicatie en bij een aantal medicijnen moet ik een eigen bijdrage betalen, u niet , dus dat is fijn!
Dat er mensen in de armoede zitten is níet per definitie altijd eigen schuld dikke bult.
Er kunnen diverse redenen aan ten grondslag liggen en ik durf dan ook niet te spreken over slecht budgetteren, het kán, maar is niet altijd het geval.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door renewouters »

moederslink schreef:
31 aug 2019 11:56
de meningen zijn en blijven verdeeld. Dat mag natuurlijk.
Het gaat hier niet om meningen maar om cijfers. Daar valt weinig over van mening te verschillen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door renewouters »

moederslink schreef:
31 aug 2019 12:24

Ik krijg iedere 3 maanden een zak vol medicatie en bij een aantal medicijnen moet ik een eigen bijdrage betalen, u niet , dus dat is fijn!

Dan bof je dat je in Nederland woont en slechts een eigen bijdrage hoeft te betalen en dat de rest op een andere manier wordt betaald. (80% van de zorg wordt in NL uit de belastinginkomsten betaald)

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik krijg iedere 3 maanden een zak vol medicatie en bij een aantal medicijnen moet ik een eigen bijdrage betalen, u niet , dus dat is fijn!

Moederslink, het gaat er niet om dat ik geen EB heb. Ik gaf het als voorbeeld omdat jij er blijkbaar vanuit gaat dat iedereen die medicijnen gebruikt, net als jij een EB moet betalen. Net als dat je er vanuit gaat dat iedereen een aanvullende verzekering heeft. Je telt in je voorbeelden namelijk automatisch de premie van jouw AV er bij op voor anderen.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 31 aug 2019 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door moederslink »

Zeer Privé, ik heb mijn tekst aangepast, idd niet iederéén betaalt een eigen bijdrage voor de medicatie, maar sommigen.
En idd ook niet iedereen heeft een aanvullende verzekering.
Excuses....

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zeker is het uitgavenpatroon moeilijk bij te stellen als men onverwachts in een uitkeringssituatie terecht komt. En helemaal als je nu bijvoorbeeld op tv ziet, wat er allemaal ‘geleased’ kan worden.

Koelkasten, wasmachines, tv’ en zelfs bedden. Als het dan fout loopt, heb je een leeg huis met een hoop schuld.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nog even en je kunt goedkoop je kinderen of partner leasen. Bevallen de modellen niet meer, kunnen ze eenvoudig ingewisseld worden. :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Laten we er nou geen Ridder-topic van maken, dit gaat over de kosten van bloedonderzoek. :wink:

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
31 aug 2019 12:54
Zeker is het uitgavenpatroon moeilijk bij te stellen als men onverwachts in een uitkeringssituatie terecht komt. En helemaal als je nu bijvoorbeeld op tv ziet, wat er allemaal ‘geleased’ kan worden.

Koelkasten, wasmachines, tv’ en zelfs bedden. Als het dan fout loopt, heb je een leeg huis met een hoop schuld.
Even geheel off topic hoor, maar ik herinner me dat toen wij gingen samenwonen bijna 40 jaar geleden wij ook een koelkast, tv etc. konden huren.
Het heeft nu een andere naam, maar het komt toch op hetzelfde neer.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
31 aug 2019 13:12
Laten we er nou geen Ridder-topic van maken, dit gaat over de kosten van bloedonderzoek. :wink:

Daar heb je wel gelijk in, maar tegelijkertijd wordt dit wel in de hand gewerkt door volledige stilte van de kant van topicstarters. Eigenlijk zou een topic 'on hold' moeten worden gezet als na 2 dagen een topicstarter geen enkel teken van leven heeft gegeven.

Gesloten