LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Daar vergis je je in. Er horen bij elke verzekering voorwaarden.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Lowieze »

AVSGedupeerde schreef:
30 aug 2019 20:33
Nu ja, wat dat betreft moet ik mij toch aansluiten met andere beantwoorders in dit topic; als het kritische zorg is, mijdt je die niet.

Zorg die vermeden wordt vanwege kosten, was (dus) niet noodzakelijke zorg.

De situatie in NL is gewoon vrij absurd. Als ik bv. naar mij zelf kijk; ik ben 45 en al zeker 25 jaar geen zorg nodig gehad. Maar ik betaal opgeteld er maand zeker 250 euro (eigen verzekering en bijdrage werkgever meegerend) voor zorg. Dus dat is 3000 euro per jaar. Dat voor 25 jaar, is 75.000 euro. En als ik nu naar de huisarts ga, en die schrijft een paracetamol voor van 1 euro, dan moet ik die zelf betalen.
Ik heb tot mijn 52e geen bijzondere zorg nodig gehad, daarna was het gelijk goed raak. Een behandeling van 1,5 jaar gehad van ruim 120.000 euro bij elkaar opgeteld. En nog steeds sta ik onder controle, ben mijn eigen risico dus nu elk jaar kwijt.
Ik bedoel maar, het kan zo omslaan. Ik vind de situatie in Nederland dan ook verre van absurd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb vier jaar lang geen gebruik van het eigen risico gehad. Vorig jaar een herseninfarct en rekeningen van meer dan € 100000.
Geweldig land en geweldige verzekering. Geen particulier of ziekenfonds verschil zoals vroeger.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Medische problemen die met één paracetamol verholpen zijn, zijn geen medische problemen.

Voor éën euro heb je 50 paracetamoltabletten bij bijvoorbeeld Lidl.

De werkgever betaalt 6,95% premie ZVW. Dus dat zal samen met de eigen premie wel meer dan € 250,00 pm zijn.

Maar dan nog. Daar hebben we prima zorg voor.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

[verwijderd] Het paracetamolverhaal was maar een voorbeeld, en dat begrijp jij ook dondersbest.

De zorg in NL is niet meer zo goed als het geweest is. En het systeem is absurd. Stel iemand kan z'n ziektekostenverzekering niet betalen, weet je wat er dan gebeurd? Dan wordt het overgebracht naar het CJIB, en betaal je een bestuursrechterlijke premie die hoger is.

Dus.. je kunt het niet betalen, wacht dan maken we het duurder. Want dat lost wat op.
Laatst gewijzigd door Radar op 31 aug 2019 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: persoonlijke aanval verwijderd

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

[verwijderd]

De gezondheidszorgen Nederland is prima. En iemand met een echt laag inkomen krijgt de premie zowat als zorgtoeslag toegekend. En dat geldt dus voor een AOW-er, Wajongers, iemand met bijstand, en anderen met een laag inkomen. En als die persoon dus de toeslag voor iets anders gebruikt dan zijn premie te betalen, ja, dan moet hij op de blaren zitten.

Slechts als voorbeeld, een echtpaar met een belastbaar inkomen van € 30.000, waar dus eventuele extra medische kosten al van af zijn, kreeg in 2018 nog € 830 zorgtoeslag per jaar.

Dus praat me niet van de premie niet kunnen betalen.
Laatst gewijzigd door Radar op 01 sep 2019 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: persoonlijke aanval verwijderd

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb ergens al eerder geschreven:
als je bv € 149 ZF premie betaalt en je krijgt €99 Zorgtoeslag dan moet je zelf nog iedere maand 50 euro bijlappen plus het ER van € 385 per jaar is óók zo.n € 32 per maand, samen goed € 80 per maand!
Dat is voor iemand met alleen bijstand, Wajong, AOW best véél per maand die 8 tientjes.
Plus dan nog eigen bijdragen van sommige medicatie ....
En er zijn idd mensen die daardoor zorg zijn gaan mijden.
Je leest en hoort erover.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door moederslink »

Kijk, ik kan het betalen, maar ik heb óók in 5 jaar tijd 3 zware operaties gehad.
Kosten zo.n ruim € 30.000 bij elkaar plus het revalideren in een revalidatiecentrum à € 500 per dag of zo en dat 3x +-12 dagen per operatie.....óók weer +-€ 18.000
Ik klaag dus écht niet, maar laten we de mensen voor wie +- € 80 per maand uitgeven aan de zorgkosten teveel is alsjeblieft niet vergeten.
Mensen die het niet of amper kunnen ophoesten en dus de noodzakelijke zorg zijn gaan mijden met alle gezondheidsproblemen vandien.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

AVSGedupeerde schreef:
30 aug 2019 22:47
De zorg in NL is niet meer zo goed als het geweest is.
Was het vroeger zo geweldig dan? Met een mannetje of 20 op één zaal zonder enige privacy, om wat te noemen? Tandartsen die als slagers zonder enige verdoving megagrote gaten in kiezen boorden omdat de vulling anders geen houvast had?

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar Moederslink onderschrijft u dan de stelling dat de zorg in Nederland ‘niet meer zo goed is als het geweest is’? Ik kan mij dat nauwelijks voorstellen.

U zult die € 30.000 niet zelf opgehoest hebben, noch die € 500 per dag in een revalidatiecentrum, hoop ik.

Maar waarom een verzekering afsluiten met uitgebreide aanvullende dekkingen voor € 147 per maand?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb het er niet over dat de zorg in Nederland niet meer zo goed is, integendeel, ik voel me bevoorrecht in Nederland.
En ik heb die kosten van bijna €50.000 totaal uiteraard niet zelf hoeven te betalen.

Ik ben verzekerd voor € 149 per maand, basis, aanvullend en tandarts.
In dat andere topic vroeg iemand waarom ik mij zo ( duur) had verzekerd...
ik antwoordde dat ik eind van dit jaar het e.e.a zal gaan bezien en mogelijk overstap of de verzekering ga aanpassen.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb in mijn omgeving heel veel ouderen met soms zeer beperkte inkomens en kwalen op allerlei gebied, die zeker geen zorg mijden, omdat dat helemaal niet kan. En drie echtparen daarvan maken zelfs zoveel zorgkosten dat zij in aanmerking komen voor de TSZ. En dat extraatje in de loop van het jaar is zeer welkom. Maar ook hen heb ik geadviseerd eens zeer streng naar hun aanvullende verzekeringen te kijken, of die werkelijk nodig waren. En bij twee echtparen waren die volkomen overbodig en zou er een keer iets van die aanvullende dekking gebruik gemaakt moeten worden, dan was het nog veel voordeliger dat zelf te betalen, dan dat door die aanvullende dekking te laten vergoeden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar goed...er zíjn nu eenmaal ook mensen die vanwege de kosten wél de zorg zijn gaan mijden, met alle slechte scenario's en perspectieven vandien.
Er zijn ook mensen met gigantische achterstanden in het betalen van hun maandelijkse zorgpremie.
Hoe het komt daar oordeel ik niet over , dát velen zo.n schuld hebben is bekend.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, sommigen hebben problemen, maar dat iemand die het goed heeft, zegt dat de gezondheidszorg niet meer zo goed is, als het geweest is, en dat het systeem in Nederland absurd is, vind ik schandelijk.

grieg4
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2012 16:00

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door grieg4 »

Jammer dat op dit forum zo vaak ongenuanceerd, respectloos en vol onbegrip wordt gereageerd. Degene die een post plaatst, vraagt een antwoord op zijn/haar vraag. Vraagt geen mening over de vraag en ook geen oordeel/veroordeling. Wat is er nou zo moeilijk aan gewoon een antwoord geven als je het weet, een eventueel oordeel voor jezelf te houden en als je geen antwoord weet gewoon niet reageren ?

Ik vind het geen schande dat iemand zorg probeert te mijden. Het is alom bekend dat de lagere lonen zó laag zijn, zelfs met alle toeslagen, dat zorg een luxe aan het worden is. Een aanvullende verzekering zit er dan al helemáál niet aan. Als vrijwilliger van een financiële werkplaats kom ik te vaak situaties tegen waarin men echt geen ruimte heeft voor een eigen bijdrage. En ja, dát vind ik een schande. Zorg moet voor iedereen op dezelfde manier toegankelijk zijn.

Overigens vind ook ik het eigenlijk heel vreemd dat juist in de zorg de prijzen niet duidelijk zijn voor de consument. Het is toch vreemd dat niemand je kan vertellen wat het kost maar je uiteindelijk wél een rekening kunt krijgen. Dan zijn die kosten dus wél bekend.

Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Radar »

Bezem door het topic gehaald. ^FG

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door kweenie »

AVSGedupeerde schreef:
30 aug 2019 16:32
Als jij bij de garage komt en de garage zegt "ja we kunnen uw auto repareren, maar daar zijn wel kosten aan verbonden", en jij vraagt "welke kosten" en de garage zegt "geen idee".. dan vind je dat ook raar, toch?
Als je de garage belt en zegt 'de auto doet het niet, wat kost het om te repareren?' dan zou ik het niet raar vinden als de garage niet weet wat het zal kosten. Want die zal dan geen idee hebben wat er aan de hand is en welke kosten daar dus aan verbonden zijn. Als je een onderzoekslab belt met de vraag wat een bloedonderzoek kost, dan is dat niet anders. Die onderzoeken kunnen ook van alles inhouden, net als het bijbehorende prijskaartje.

Wij weten niet wat TS precies gevraagd heeft en wat het antwoord op de vragen was. Alleen hoe het op TS is overgekomen. Het kan dus best zijn dat de huisarts zei dat hij geen idee had wat het kost, maar dat hij daarbij wel de suggestie noemde om het op internet op te zoeken. Het zelfde voor het telefoontje naar het lab. Als die aangeven dat ze geen indicatie kunnen geven als niet duidelijk is wat er precies onderzocht moet worden, dan kan dit op TS overkomen alsof ze de kosten niet kunnen aangeven, terwijl de intentie misschien juist was dat TS zou moeten opzoeken welke onderzoeken er gedaan moeten worden.

Maar omdat niemand bij die gesprekken aanwezig was, is het allemaal vooral een hoop gespeculeer. Waarbij de conclusie eigenlijk is dat de kosten in de regel wél te achterhalen zijn, mits je precies weet wát er onderzocht moet worden.

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Icasheb »

Dus de kosten van een bloedonderzoek zijn bepalend of je dit wel of niet wilt doen? Lijkt me toch dat de noodzaak van gezondheid en evt. preventie van ergere klachten hoger ligt dan de kosten van een bloedonderzoek?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je bent zorgmijder of je bent het niet. Dat is ook een keuze.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Kosten bloedonderzoek vooraf niet duidelijk

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Niemand wil de 385 euro uitgeven. Als je een bloedonderzoek moet doen , is er wat aan de hand. Ik krijg elke 3 maanden een bloedonderzoek voor trombose en suiker. Ik ben elk jaar mijn volledige 385 euro kwijt. Ook voor mijn man dus 2 x.
Als het je zo zwaar valt om iets van die 385 te moeten betalen …..spaar maandelijks wat geld voor dit soort dingen.
Ik krijg zorgtoeslag, daar doe ik niets mee, maar spaar het op een speciale rekening. Dat is in ons geval ongeveer 1,200 euro per jaar. Je ziet daar hou ik aan over, maar spaar gewoon door, dan kan ik ook mijn auto nog laten keuren.


Wat weten wij van de kosten het is bijna overal anders. Als ik naar een ziekenhuis in België zou gaan kost het 16,00 euro.
Ik zal eens kijken op het bij mijn zorgverzekering staat...

Bij mijn verzekering betaal ik 16,45... Ik ben wel aanvullend verzekerd, weet niet of dat in dit geval iets uitmaakt..

Gesloten