LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] menzis trage facturering eigen risico

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
MeneerDeBok
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2014 12:51

menzis trage facturering eigen risico

Ongelezen bericht door MeneerDeBok »

Dit jaar is het me 3 keer overkomen.
Een factuur van een zorgverlener wordt pas na meer dan 3 maand door menzis aan mij gefactureerd ten laste van het eigen risico. Nagevraagd bij Menzis en de schuld wordt gelegd bij de zorgverlener; bij navraag hier klopt dit niet, de factuur is al na 6 weken betaald door menzis aan hen....
Ondanks een klacht hierover gebeurt dezelfde voorstelling 3 maanden later opnieuw.....Dit is dus kennelijk standaard bij menzis.
Als klap op de vuurpijl krijg ik 30-12 een factuur over een behandeling door een zorgverlener (ziekenhuis), die op 15 april!!!! is verleend. Navraag telefonisch bij menzis levert doodleuk het antwoord op dat juridisch gezien dit na 3 jaar nog mag....
Wat mij betreft besteedt Radar aandacht aan dit soort uitwassen; ik vindt dat, zeker nu de kosten van het eigen risico met dank aan de politiek steeds hoger worden, grenzen aan de declaratietermijnen gesteld moeten worden.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: menzis trage facturering eigen risico

Ongelezen bericht door puma73 »

MeneerDeBok schreef:Dit jaar is het me 3 keer overkomen.
Een factuur van een zorgverlener wordt pas na meer dan 3 maand door menzis aan mij gefactureerd ten laste van het eigen risico. Nagevraagd bij Menzis en de schuld wordt gelegd bij de zorgverlener; bij navraag hier klopt dit niet, de factuur is al na 6 weken betaald door menzis aan hen....
Ondanks een klacht hierover gebeurt dezelfde voorstelling 3 maanden later opnieuw.....Dit is dus kennelijk standaard bij menzis.
Als klap op de vuurpijl krijg ik 30-12 een factuur over een behandeling door een zorgverlener (ziekenhuis), die op 15 april!!!! is verleend. Navraag telefonisch bij menzis levert doodleuk het antwoord op dat juridisch gezien dit na 3 jaar nog mag....
Wat mij betreft besteedt Radar aandacht aan dit soort uitwassen; ik vindt dat, zeker nu de kosten van het eigen risico met dank aan de politiek steeds hoger worden, grenzen aan de declaratietermijnen gesteld moeten worden.
Dat mag inderdaad nog na 3 jaar, ik zie uw probleem niet helemaal er zijn mensen die na de overstap naar een andere zorgverzekering nog een rekening van de oude zorgverzekering krijgen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: menzis trage facturering eigen risico

Ongelezen bericht door sephora30 »

Wat maakt het precies uit wanneer de rekening komt, betalen moet je toch.

Peeceetje
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 dec 2012 15:26

Re: menzis trage facturering eigen risico

Ongelezen bericht door Peeceetje »

Vind Menzis altijd erg correct met betalen, antwoorden, reageren,....nooit geen problemen mee.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: menzis trage facturering eigen risico

Ongelezen bericht door vroem »

het eigen risico is oorspronkelijk bedacht om zorgvraag in te perken. Alleen dat moet je wel weten hoe je ervoor staat om te kunnen kiezen wat je wilt doen, als die keuze er al is. Dus snelle declaratie en inzicht in aandeel eigen risico daarin is dan een vereiste, en dus ook snelle verwerking door de verzekeraar. Dus aan die termijn van 3 jaar mag wat mij betreft paal en perk gesteld worden.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: menzis trage facturering eigen risico

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Maakt u misschien ook gebruik van " mijnmenzis", indien het bestaat. Bij andere zorgverzekeraars kun je op die manier de stand van het eigen risico bekijken. Maar het is natuurlijk mogelijk dat een rekening, die wel gedeclareerd is, toch niet verwerkt wordt.( met opzet of door nalatigheid). Als dit met opzet of door nalatigheid gebeurt, dan is dat inderdaad een klacht waard. Ik wil Topicstarter aansporen om over deze situatie een gedocumenteerde klacht bij Menzis in te dienen. Als u geen antwoord ontvangt of een antwoord dat niet naar uw tevredenheid is, stapt u naar de SKGZ. De SKGZ behandelt ook zaken die niet over de financiën gaan, zoals dit. De uitspraken zijn openbaar , dus dat zorgt ervoor dat ze publiekelijk de kous op de op krijgen.
Persoonlijk denk ik aan opzet. Het is voor de zorgverzekeraar namelijk gunstig om geen openheid in de stand van zaken van eigen risico te betrachten indien de verzekerde vordert met het opmaken van het eigen risico. Want dan is er kans dat de verzekerde meer zorg zal gaan gebruiken, omdat het hem dan geen geld meer kost.

Menzis
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 mei 2009 21:09
Contacteer:

Re: menzis trage facturering eigen risico

Ongelezen bericht door Menzis »

Hallo MeneerDebok,

Wat vervelend om te lezen dat u het eigen risico laat aangeboden heeft gekregen.
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Om een voorbeeld te noemen. Ziekenhuizen declareren een heel behandeltraject in 1 code, DBC genoemd. Deze periode mag maximaal 365 dagen beslaan. De startdatum van dit traject is leidend voor het eigen risico, vandaar dat men soms een jaar na datum een nota toegestuurd krijgt. U zal misschien ook gemerkt hebben dat we niet voor iedere berekening van het eigen risico een nota sturen. Als richtlijn houden we aan dat we geen nota's van onder de € 50 verzenden. De 3 jaar die genoemd is, is correct. Zorgverleners, en u ook als verzekerde, mogen tot 3 jaar na dato declareren. Als is dit voor beide partijen natuurlijk niet wenselijk. Uw zorgkosten kan u bekijken via Mijn Menzis. Als u wilt kijk ik voor u na waarom er voor deze wijze van factureren is gekozen. Als u hier gebruik van wilt maken stuurt u dan een mail naar [email protected] met uw gegevens en een verwijzing naar deze site.

Met vriendelijk groet,
Jeannette Nijdam
Menzis

Gesloten