LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mijn tandarts en de rekeningen

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
kevertje
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:22

mijn tandarts en de rekeningen

Ongelezen bericht door kevertje »

Vorige maand ging ik naar de tandarts voor controle en prompt kreeg ik een rekening voor gebitsreiniging.
na een discussie hoefde ik die niet te betalen want het had niet plaats gevonden ! scheelt toch weer 20,10

Nu was er een vervolgafspraak en daar kreeg ik afgelopen week een rekening van. De vervolgafspraak was het vastzetten van een draad van mijn beugel (achter de tanden)

Dat is volgens de documenten een code 95 ofzo die 20,10 kost.
Maar de tandarts heeft 2 codes op de factuur gezet waardoor ik 30euro moet betalen. die codes betekenen het vullen van een gaatje en nog iets anders.

Het is dus de tweede keer dat ze dit doen. wel makkelijk als je als consument daar niet naar kijkt (ik denk dat 90% niet naar de factuur kijkt) en alles naar de zorgverzekering stuurt.

ik vind het een grove schande. hoe kan je hier een onderzoek tegen instellen ?

ook ged.
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 mar 2006 23:27

Re: mijn tandarts en de rekeningen

Ongelezen bericht door ook ged. »

Nog erger ging naar de bali om een afspraak te maken
voor het ondergebid.
Stond ook op de rekening €19,75

FF PAS KLAAR MAKEN ONDERGEBID €125,OO (KASSA)

kevertje
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:22

Re: mijn tandarts en de rekeningen

Ongelezen bericht door kevertje »

De zorgverzekering staat hier overigens los van want ik heb geen tandarts verzekering.

Alles kan tegenwoordig.

Amarenza
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2008 22:36

Re: mijn tandarts en de rekeningen

Ongelezen bericht door Amarenza »

Mocht u oneens zijn met uw declaratie, zou ik zeker wel contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Die zoeken dit uit en evt kijken ze of er meerdere gevallen zijn van onterechte declaraties.
Ik werk zelf bij een zorgverzekeraar afd. tandheelkunde :wink:

kevertje
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:22

Re: mijn tandarts en de rekeningen

Ongelezen bericht door kevertje »

ik heb geen tandarts verzekering :) dus ik heb in dit geval niets met een zorgverzekering te maken...

Amarenza
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2008 22:36

Re: mijn tandarts en de rekeningen

Ongelezen bericht door Amarenza »

Ook al heeft u geen tandartsverzekering, u wilt toch ook niet teveel uit eigen zak betalen? Zou het zeker ook nauwkeurig bekijken!

ellyz
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:54

Re: mijn tandarts en de rekeningen

Ongelezen bericht door ellyz »

als je groot onderhoud wil laten doen aan je gebit is het veel voordeliger dit te laten doen bv in Istanbul
het eerste voordeel is dat alles binnen enkele dagen kan gebeuren
Ik heb zelf 14 kronen binnen een week laten plaatsen vorig jaar en
tot volle tevredenheid en veel voordeliger dan in Nederland
en wat heel belangrijk is pijnloos
En heb ook nog een aantal leuke dagen doorgebracht in Istanbul
deze stad is echt de moeite waard eens te bezoeken
als je verdere info wenst [email protected]

ellyz
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:54

Re: mijn tandarts en de rekeningen

Ongelezen bericht door ellyz »

sorry email moet zijn
[email protected]

Amarenza
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2008 22:36

Re: mijn tandarts en de rekeningen

Ongelezen bericht door Amarenza »

Het nadeel is dan wel, als je wél klachten krijgt je terug naar Turkije moet. De nederlandse tandartsen zijn niet zo blij met nabehandelingen van behandelingen die in het buitenland verricht zijn.

ellyz
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:54

Re: mijn tandarts en de rekeningen

Ongelezen bericht door ellyz »

nee hoor dat is geen enkel probleem de nazorg wordt gedaan in rotteradam bij een Nederlandse tandarts

Amarenza
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jul 2008 22:36

Re: mijn tandarts en de rekeningen

Ongelezen bericht door Amarenza »

Er zit sowieso een maximale vergoeding aan de behandelingen. Klopt wel dat de kronen goedkoper zijn bij behandeling in het buitenland. Menzis vergoedt max 3 kronen per jaar (geen techniekkosten) De Friesland zorgverzekeraar vergoedt met een Tand Optimaal tot max 1000 euro per jaar (incl. techniekkosten)
Bij Tand extra tot 500 euro (geen techn.kosten)

nvdo
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2010 00:34

Re: mijn tandarts en de rekeningen

Ongelezen bericht door nvdo »

[quote="ook ged."]Nog erger ging naar de bali om een afspraak te maken
voor het ondergebid.
Stond ook op de rekening €19,75

Misschien de zelfde tandarts als ik heb sinds mijn verhuizing naar dit dorp..(te Beek en Donk ) Ik heb nog nooit bij een tandarts meegemaakt als wat me nu al is overkomen. Moest een bovenprothese laten maken. Zou 2300 euro kosten of 3000 weet ik niet meer. Een bom geld. Akkoord verklaard.. Nadat de tandarts mijn hoektanden had afgeslepen spreekt een van de baliemedewerksters mij meteen aan. "Ik wil dat je vooraf 1000 euro betaald. Meteen kwam het opperhoofd Dhr. van Loon naar me toe ( de tandarts die ruimtes onderverhuurd aan ca. 5 collega's, waarvan een mijn tandarts is) Hij zei "Ik ken je niet. Vroeger kende ik iedereen in dit dorp. Ik kan een maand vakantie houden van de rekeningen die niet betaald worden. ( Ik was al ruim een jaar patient bij deze tandartsenpraktijk, altijd meteen betaald) . Misschien betaal je niet." Ik voelde me zeer beledigd want waarop was dat gebaseerd ?
Ik moest uiteindelijk vooraf allerlei onderdelen van de behandeling gaan betalen, telkens voordat er iets gedaan werd, happen, passen etc. etc. . Hoe de rekeningen opgesplitst moesten worden volgens hen daar waren deze eerste keer al 4 mensen ruim een half uur mee bezig: een administratrice ( cassière), op de achtergrond nog een, het opperhoofd en mijn eigen tandarts.... het was een vreemde toestand
Vandaag was ik weer loeikwaad.
Ik moest een verwijzing van mijn tandarts hebben voor de orthodontist ( dat wil mijn verzekering Salland) want er was een draadje los van mijn spalkje. Vorige week een consult voor moeten betalen. Toen kreeg ik een nieuwe afspraak want ik moest een andere tandarts daarvoor hebben....??? Vandaag weer een consult voor moeten betalen. ( voor even kijken van o ja, inderdaad draadje los zeg ) het verwijsbriefje kost me al zo veel als de behandeling bij de orthodontist zal gaan kosten. "Dat mogen wij in rekening brengen" is de toelichting.
Bovendien had ik ook meteen problemen met de nieuwe mondhygiëniste. Als zij, om te beginnen,geen intensieve behandeling bij mij mocht doen dan wilde ze me nooit behandelen. Dat was de eerste kennismaking. ( Ik heb al jaren intensieve behandelingen en er was geen reden voor iets speciaals ineens) Het kostte me voor 15 tanden bijna 900 euro. Het is de bedoeling dat de pockets dan kleiner worden was haar motivatie maar na 1 jaar heeft ze nog niet een pocketstatus opgemaakt. Wel terstond de rekeningen. Ik weet niet of het momenteel bij alle tandartsenpraktijken zo gaat, dat je op deze manier wordt bejegend ???? Ik krijg er tandpijn van.

Vincenti
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 aug 2004 15:09

Re: mijn tandarts en de rekeningen

Ongelezen bericht door Vincenti »

Beste Kevertje,


Ik herken je verhaal maar al te goed! Ik ben de laatste jaren vrij vaak verhuisd en heb zodoende ook veel verschillende tandartsen gehad.

Ik kan je zeggen dat deze tandartsen er allemaal een soortgelijke werkwijze op nahielden zoals jij beschreef. Het lijkt erop dat men het inderdaad heel normaal vindt, en als je erover protesteert, doet men altijd alsof je een kortingsjager bent en dat er nooooooooit mensen zijn die erover klagen.

Een controle kost 19,50. Ik ben nog nooit voor minder dan 60 euro klaar geweest voor 10 minuten in de stoel zitten (ALLEEN controle; ik heb nog steeds geen gaatjes :mrgreen: ). Bij de laatste controle moest ik een papiertje invullen over mijn algemene gezondheid. Niet gevraagd of ik dat nodig vond en niet gezegd dat men hiervoor ook iets van 20 euro in rekening brengt.

Ik wil ook nog even kwijt dat al die tandartsen (4 stuks) die ik de afgelopen jaren heb gehad, en die er dus zo'n werkwijze op nahouden, uit Duitsland kwamen (en dus in NL werkzaam waren). Daarvoor (tot 2000) had ik een Belg. Nooit zulke problemen mee gehad.

Ik denk dat ik een tandarts in Belgie ga zoeken. Volgens mij zijn de prijzen daar min of meer hetzelfde, maar als je daar niet genaaid wordt met die nepcodes, ben je toch nog 70% goedkoper uit!

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: mijn tandarts en de rekeningen

Ongelezen bericht door vroem »

Bij de laatste controle moest ik een papiertje invullen over mijn algemene gezondheid.
dat is heel normaal, zou het moeten zijn in ieder geval. Gebeurt niet bij elke controle wel in ieder geval bij een nieuwe patient. En of u dat nodig vindt of niet doet niet ter zake... want zaken die u misschien niet belangrijk vindt of inmiddels als heel normaal kunnen wel degelijk een heel grote invloed uitoefenen op de mondgezondheid, en zijn dus weldegelijk van belang voor een goede behandeling....Dus een tandarts die een dergelijke lijst laat invullen, is goed bezig (en niet voor zijn knip, maar voor de patient).

U moest eens weten hoeveel diabeteslijders de insuline allang niet meer zien als medicijngebruik, en wat de invloed van een (eventueel slecht ingestelde) diabetes is voor het gebit..... En de tandarts weet pas wat de patient heeft na invullen van een dergelijke lijst...Of staat het op uw voorhoofd hoe uw medische status is?

Gesloten