LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Naheffing Zilveren Kruis 2005

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Watnu
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2007 11:29

Naheffing Zilveren Kruis 2005

Ongelezen bericht door Watnu »

Hallo,

ik heb net een 'naheffing' van bijna 400 Euro (!) gekregen voor een rekening die het ziekenhuis net bij mijn Zorgverzekeraar ingediend zou hebben. Het gaat om een behandeling ergens begin 2005 (dus al twee jaar geleden!), maar wat dat dan is kan Zilveren Kruis mij niet vertellen. Ik kan me ook niet herinneren wat voor behandeling ik dan gehad zou moeten hebben. Ze raden me aan om te gaan bellen met het ziekenhuis om erachter te komen, maar 'kunnen niets doen aan de betalingstermijn' (oftwel: of ik wel gauw het geld over wil vorken).

Weet iemand of dit inderdaad zomaar nog kan? (Mag een verzekeraar alsnog een rekening onder het eigen risico van twee jaar geleden laten vallen?) En wat kan ik het beste nu doen? Want zelfs als de rekening terecht blijkt (routinecontrole ofzo?), vind ik het nog steeds belachelijk dat ik daar twee jaar na dato nog zo'n hoge rekening voor kan krijgen! Dan moet ik ineens wel een hele hoge reserve aan gaan houden voor 'misschien alsnog te betalen ziektekosten'..

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Naheffing Zilveren Kruis 2005

Ongelezen bericht door Walter van V »

natuurlijk kan dat nog na 2 jaar, waarom niet?? Is misschien niet geheel netjes, maar er staat volgens mij nergens in voorwaarden van ziekenhuis of zorgverzekering dat het niet kan of mag.

Ik begrijp dat u over 2005 een hoog eigen risico had, en dat de behandeling op zich klopt?? Zo niet kunt u natuurlijk gewoon bezwaar maken, met reden waarom u niet van plan bent te betalen..

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Naheffing Zilveren Kruis 2005

Ongelezen bericht door D1RK »

Vermoedelijk is de verzekeraar niets te verwijten.
Niet zij maar het ziekenhuis kan traag zijn, of ze gaven verkeerde gegevens, en dat kan 2 jaar duren.

U mag wel voordat U betaalde een specificatie vragen.
Er worden genoeg fouten gemaakt!

Zelf krijg ik elke keer als een hypotheek wil het probleem van een vrouw!
Ze heeft zelfde voorletters en achternaam en ook geboorte datum!
Plaats en geslacht is dus anders, maar BKR zoekt dus op naam en datum!

Zij heeft dus ook mijn rekening gehad, ik was vlak voor verkoop woning even in ziekenhuis, en via zoeksysteem, zij was 2 uur eerder geboren dus kregen ze de eerste!
Dus na vele hypo afwijzingen nu een eens andersom!

We hebben wel een goed contact, een bijstandsmoeder met schulden,en een hard werkende met ruim geld!

Zonder specificatie en datum mag U weigeren, want er komen genoeg fouten in het systeem voor!

Veel succes, en als zij 2 jaar nodig hebben, mag het voor U toch ook iets langer duren, zelf tijdig het eigenrisico verlaagt, en nu veel ziek geweest!

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Naheffing Zilveren Kruis 2005

Ongelezen bericht door Shareena »

Ik moest door een late rekening een deel van terug gekregen No Claim terug betalen!

Schijnt door het vernieuwde declaratie systeem komen! :?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Naheffing Zilveren Kruis 2005

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

 Walter van V Geplaatst op: 30 Mrt 2007 11:29 Natuurlijk kan dat nog na 2 jaar, waarom niet?? Is misschien niet geheel netjes, maar er staat volgens mij nergens in voorwaarden van ziekenhuis of zorgverzekering dat het niet kan of mag.
Het komt veel voor dat verzekerden na een aantal jaren nog een rekening moeten betalen aan hun zorgverzekeraar (ivm eigen risico of no-claim). Walter is van mening dat dit normaal is en dat iedereen dit zomaar moet begrijpen. Dat ben ik niet met hem eens. Verzekerden vinden dit slordig (ze denken dat dit aan de zorgverzekeraar te wijten is) en bovendien wordt het steeds moeilijker te controleren, naarmate de tijd verstrijkt. Hoewel de oorzaak vanaf 1-2-2005 de dbc's zijn, is dat aan de gemiddelde patient nog door niemand duidelijk gemaakt. Veel ex-particulieren zijn door de gebrekkige voorlichting ovr de dbc's (met daardoor torenhoge prijzen voor enkelvoudige consulten die tot dan toe een paar tientjes kostten) in het schip gegaan: zij hadden bijvoorbeeld een hoog eigen risico en gingen elk jaar een keer naar de oogarts. Vanaf 1-2-2005 kostte dat jaarlijkse bezoekje bijvoorbeeld opeens geen 48 euro, maar 380 euro! En als je dan na 2 jaar nog een hoge rekeing krijgt, die de zorgverzekeraar niet kan verantwoorden, dan is het goed te begrijpen dat de vezekerden dit als onredelijk ervaren.

Monique_R
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2007 12:46

Re: Naheffing Zilveren Kruis 2005

Ongelezen bericht door Monique_R »

Hallo,

Ik heb ook een herziening no-claim 2005 ontvangen met een aantal 'vreemde' declaraties van ziekenhuis Haaglanden. Gelukkig kon ik met mijn oude agenda ernaast precies aangeven dat ik op uitnodiging van RIVM aan bevolkingsonderzoeken had meegedaan. En wat zegt RIVM over bevolkingsonderzoeken:

Kosten voor het onderzoek

Deelname aan het bevolkingsonderzoek is gratis; het wordt betaald uit de Rijksbegroting. U hoeft dus niet te betalen voor uw bezoek aan de huisarts en het laten maken van bijvoorbeeld het uitstrijkje. Ook de uitslag van het onderzoek is gratis. Een eventueel herhalingsuitstrijkje na zes weken, omdat het eerste uitstrijkje slecht te beoordelen is, valt ook onder het bevolkingsonderzoek en kost u niets. Een uitstrijkje bij de gynaecoloog is niet altijd gratis. Vraag van te voren aan de gynaecoloog of het uitstrijkje gratis is. De vergoeding van overige herhalingsuitstrijkjes en eventuele vervolgonderzoeken en behandelingen is afhankelijk van uw ziektekostenverzekering. Ditzelfde geldt voor uitstrijkjes die niet op uitnodiging gemaakt worden, maar bijvoorbeeld op medische indicatie of op eigen verzoek.

Toen ik aangaf dat ik contact had gehad met het RIVM kreeg ik even later iemand anders aan de lijn met de mededeling dat in het systeem van Ohra wel de juiste code staat maar toch is er een herziening uitgestuurd ..... foutje ....... Of ik zelf even het één en ander op papier wil zetten zodat ze een herziening over de herziening kunnen sturen. Laat mij niet lachen ...... gewoon toch weer lekker extra inkomsten. Ze proberen het toch maar weer en ik durf te wedden dat veel mensen zo'n declaratie niet kunnen weerleggen.

Monique

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Naheffing Zilveren Kruis 2005

Ongelezen bericht door Walter van V »

Walter is van mening dat dit normaal is
nou nee hoor, begin jij nu ook al zaken uit verband te rukken Mathilde?
Je weet wat ik daar van vind..

want ik schreef dit ook:
Is misschien niet geheel netjes
dus daaruit kan je al concluderen dat ik het dus NIET normaal vind, maar het is wel legaal, en niet alles en iedereen werkt op tijd, zeker niet in de administratieve puinhoop waarin de basisverzekering mn de zorgverleners en ziekenhuizen en zeker ook de zorgverzekeraars gestort heeft...

En het kan onredelijk overkomen, maar tja wettelijk gezien vervalt een vordering pas na 5 jaar...Dus onredelijk of niet er wordt wel gewoon binnen het wettelijk kader gewerkt.

Blijft dat het heel vervelend is en veel mensen voor onverwachte kosten (teruggave noclaim bv) stelt..Weer zo`n naar bijverschijnsel van die no-claim ...

remcoheus
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2007 13:38

Re: Naheffing Zilveren Kruis 2005

Ongelezen bericht door remcoheus »

Zelf ben ik werkzaam bij een grote zorgverzekeraar en ik kan melden dat de oorzaak van naheffingen vrijwel altijd is gelegen in de DBC (Diagnose Behandel Code). Hierdoor komt het voor dat het ziekenhuis pas laat bij de zorgverzekeraar kan declareren. Ondertussen heeft de verzekerde in veel gevallen al wel (een deel) no-claim terugontvangen.
Ieder jaar ontvangt de verzekerde zijn evt. no-claim voor 1 april retour van het afgelopen jaar. Dit is een voorlopige teruggaaf over het vorige jaar. DAARNAAST wordt ook nog de definitieve no-claim voor het jaar daarvoor vastgesteld en mogelijk volgt er dan een terugvordering door de zorgverzekeraar. Dus... 1 april 2007: verzekerden ontvangen evt. no-claim 2006 terug en krijgen mogelijk terugvordering over 2005 en 1 april 2008: verzekerden ontvangen evt. no-claim 2007 terug en krijgen mogelijk terugvordering over 2006. Uiterlijke terugvorderingstermijn is hierbij dus niet 5 jaar maar minder dan 2 jaar.

Overigens moet de zorgverzekeraar natuurlijk kunnen aangeven op wat voor een behandeling of soort zorg de terugvordering van de no-claim betrekking heeft.
Het ziekenhuis heeft na 1 april 2006 een declaratie ingediend. OP dat moment was de voorlopige teruggaaf van de no-claim 2005 reeds geschied. In deze declaratie geeft het ziekenhuis de reden van declaratie aan (anders wordt er niet betaald). De zorgverzekeraar kan dus terugzoeken waar de kosten gemaakt zijn die geleid hebben tot terugvordering van de no-claim 2005.

gripgrap
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2007 21:55

Re: Naheffing Zilveren Kruis 2005

Ongelezen bericht door gripgrap »

Moet je zelf eens proberen een vergeten oude rekening in te dienen van 2 jaar geleden. Dan zijn ze niet thuis.
D'r zitten in deze thread wel een paar goedpraters.
Nou ja, wiens brood men eet diens woord men spreekt (of was het preekt?)

remcoheus
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2007 13:38

Re: Naheffing Zilveren Kruis 2005

Ongelezen bericht door remcoheus »

Gripgrap, Ik ben lid geworden van dit forum, omdat ik, gezien mijn kennis van zorgverzekeringen mensen kan helpen, informeren, zaken aan hen kan uitleggen. Ik heb nu uitgelegd hoe het met de no-claim zit, hoe dit wettelijk is geregeld. Ik vind het dan jammer dat ik dan een dergelijk reactie van u krijg. Natuurlijk, ik ben trots op mijn bedrijf en het zorgt voor brood op de plank. Tegelijkertijd ben ik voldoende kritisch nar onze organisatie om eventuele klachten en misstanden aan de orde te stellen. Uw ongecontroleerde veronderstellingen vind ik dan ook ongepast.
Overigens geldt voor het indienen van een declaratie dat deze kan worden ingediend "binnen 12 maanden na afloop van het kalenderjaar waarin de behandeling heeft plaatsgevonden". Dat is feitelijk dezelfde termijn als voor de no-claim.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Naheffing Zilveren Kruis 2005

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een paar maanden terug in Vara's Kassa een item over incassobureaus en oude vorderingen. Iemand van Stichting de Ombudsman vertelde dat rekeningen voor consumenten na 24 maanden verjaren. Voor ondernemers is het 60 maanden. Zie http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_ ... er=3142826

Niet betalen is mijn advies! Een rekening zonder specificatie hoef je sowieso nooit te betalen. Laat ze eerst maar eens bewijzen om wat voor kosten het gaat.


http://www.deombudsman.nl/

dvsweg159
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jan 2007 16:27

Re: Naheffing Zilveren Kruis 2005

Ongelezen bericht door dvsweg159 »

Mara in het algemeen vind ik dat ziekenhuizen niet na meer dan een jaar nog met rekeningen mogen komen dat kan toch eerder?
Ik vind zelf een maand eigenlijk al te lang, maar goed... 1 maand moet toch wel lukken? Dan krijg je ook geen telleurstellingen.

D-M
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mei 2006 22:43

Re: Naheffing Zilveren Kruis 2005

Ongelezen bericht door D-M »

ZORGEN OM ZORGVERZEKERAARS

Zelf heb ik al jaren geen inkomen en ook geen ziekenfonds.
Tot mijn grote schrik lees ik het volgende in een examen opgaven:

Een studente meisje heeft zich per ongeluk een half jaar lang al
niet verzekerd. Op 8 dec. krijgt ze een ongeval waardoor ze in
het ziekenhuis moet worden opgenomen.
HOE handelt de verzekering dit af?

Antw.
De verzekering gaat pas in op 10 dec. en de gemaakte kosten worden niet vergoed.
Verder: Ze krijgt een boete die gelijk is aan de verschuldigde nominale premie PLUS 30 procent OVER DE PERIODE dat ze geen premie heeft
betaald.

Wat kan ik nu nog doen dan behalve naar een ver weg land weg te
vluchten. Want ik heb al JAREN geen premie meer betaald!!
HOE kan ik dit nog oplossen? :(

(Verder weet ik nu ook dat als je elk jaar geen AOW premie betaald
je met je 65 voor elk jaar 2 procent minder krijgt. Geldt ook voor mensen die in het buitenland hebben gewoond.)

Ben je nu failliet?
Denk het wel. Leef nu nog op illegaal ziekenfondspremie geld.
Kan dat? Schijnt zo te zijn: Regels zijn regels en mensen zijn mensen.
__________________________________________________________________

D-M
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mei 2006 22:43

Re: Naheffing Zilveren Kruis 2005

Ongelezen bericht door D-M »

Ben even zo vrij/brutaal om op mijn eigen bericht te reageren.
Heb wat rondneusd op Google en....
Het studentinnetje in de opgaven hierboven heeft zich niet AFGEMELD bij haar ziekenfonds en was zodoende de hele tijd onterecht gratis
verzekerd. Natuulijk moet ze dit als nog betalen. Maar een 30 procent
boete opleggen is natuurlijk nutteloos. Misschien meer iets voor mensen die door rood of roekeloos rijden of een ziekenhuisbal als
voorzet geven.

Het is dus belangrijk om je verzekeraar op de hoogte te brengen van alle veranderingen of evt. het contract met hun schriftelijk direct te beëindigen. Ook als een uitkering wordt stopgezet of bij vetrek naar het buitenland.
http://www.youngdynamic.nl/index.cfm?fu ... FFCAF29180


Wel is het weer zo dat het College van Zorgverzekeraars je
een boete (kan) opleggen als je per 1 jan. 2006 niet verzekerd
bent geweest. Ik hoorde niets van hun dus ik denk als maar niks
a/d hand. Maak tot heden nog steeds geen gebruik van geneesheren
etc. en geen boete gezien in de brievenbus.

Hoe nu verder met de Nederlandse Regering en haar regels??

Gesloten