LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oedeemtherapie eerste 20 behandelingen?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Inekevan
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 nov 2015 10:03

Oedeemtherapie eerste 20 behandelingen?

Ongelezen bericht door Inekevan »

Nergens op internet kan ik precies vinden over de eerste 20 behandelingen vergoeding voor oedeemtherapie na borstkanker. Bij mij zijn ze ieder jaar van mijn eigen risico afgehaald. Nu las ik ergens op de radarsite dat die eigen bijdrage eenmalig is en niet jaarlijks. Ik kan nergens gegevens vinden waarmee ik bij mijn verzekering Avero Achmea kan laten zien hoe of het zit. EN omdat Avero Achmea alleen werkt met tussenpersonen, ik heb geen zin om dit met hun aan te kaarten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Oedeemtherapie eerste 20 behandelingen?

Ongelezen bericht door berndv »

Inekevan schreef:Nergens op internet kan ik precies vinden over de eerste 20 behandelingen vergoeding voor oedeemtherapie na borstkanker. Bij mij zijn ze ieder jaar van mijn eigen risico afgehaald. Nu las ik ergens op de radarsite dat die eigen bijdrage eenmalig is en niet jaarlijks. Ik kan nergens gegevens vinden waarmee ik bij mijn verzekering Avero Achmea kan laten zien hoe of het zit. EN omdat Avero Achmea alleen werkt met tussenpersonen, ik heb geen zin om dit met hun aan te kaarten.
als het onder de basiszorg valt, gaat het eerst van het eigen risico af en als dat op is, wordt het door de verzekeraar betaalt. Eigen risico is wat anders dan eigen bijdrage. Eigen bijdrage gaat namelijk niet van het eigen risico af, dat heb ik ook bij een aantal medicijnen die ik gebruik. Zo lang het eigen risico niet op is, betaal ik het volledige bedrag, als mijn eigen risico op is, betaal ik alleen nog het deel eigen bijdrage, de rest wordt vergoed uit de basisverzekering.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Oedeemtherapie eerste 20 behandelingen?

Ongelezen bericht door berndv »

heb het al gevonden wat betreft de vergoeding van de 1e 20 behandelingen:
Vergoeding lymfedrainage (oedeemtherapie) vanaf 18 jaar

Vanuit de basisverzekering van de zorgverzekering wordt mogelijk een vergoeding verstrekt vanaf de 21e behandeling als er sprake is van een chronische aandoening. Om voor vergoeding vanuit de basisverzekering in aanmerking te komen moet wel aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. Er kan een vergoeding worden gegeven vanuit een aanvullende verzekering indien u deze bij uw zorgverzekeraar heeft afgesloten. In de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering staat vermeld of u recht heeft op een vergoeding. Voor een vergoeding vanuit een aanvullende zorgverzekering geldt geen eigen risico, dit geldt wel voor een vergoeding vanuit de basisverzekering.
dus bij chronische aandoeningen dient u de 1e 20 behandelingen zelf te betalen, tenzij er een aanvullende dekking is afgesloten, na de 20e behandeling gaat het uit de basis, en wordt natuurlijk eerst het eigen risico gebruikt.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Oedeemtherapie eerste 20 behandelingen?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

En het Eigen Risico wordt elk kalender jaar gebruikt! Dit kan onvoordelig zijn in een jaar dat er geen overige kosten zijn!

Inekevan
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 nov 2015 10:03

Re: Oedeemtherapie eerste 20 behandelingen?

Ongelezen bericht door Inekevan »

Volwassenen met alleen een basisverzekering moeten in elk geval de eerste 20 behandelingen per aandoening (dus niet per jaar!) zelf betalen. Daarna worden de behandelingen alleen uit de basisverzekering vergoed ...

Dit lees ik als ik google, op een site van de consumentenbond maar verder in het verhaal vind ik niets daarvan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Oedeemtherapie eerste 20 behandelingen?

Ongelezen bericht door berndv »

Inekevan schreef:Volwassenen met alleen een basisverzekering moeten in elk geval de eerste 20 behandelingen per aandoening (dus niet per jaar!) zelf betalen. Daarna worden de behandelingen alleen uit de basisverzekering vergoed ...

Dit lees ik als ik google, op een site van de consumentenbond maar verder in het verhaal vind ik niets daarvan.
de verzekering gaat ieder jaar opnieuw in, de chronische aandoening niet. Dus voor de chronische aandoening gaat inderdaad de teller niet jaarlijks weer lopen. Voor het eigen risico wel. Dus na die 20 behandelingen zul je eerder je eigen risico aanspreken en zal dus je eigen risico eerder op zijn. Voorwaarde daarbij is wel dat de aandoening wel op de lijst met chronische aandoeningen moet staan om hiervoor in aanmerking te komen.
https://zorgvergoeding.com/page/86/chro ... doeningen/

wel een typische woordkeuze in de url: "chronische lijst van aandoeningen". Ik zou toch kiezen voor: "lijst van chronische aandoeningen". :lol:

Inekevan
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 nov 2015 10:03

Re: Oedeemtherapie eerste 20 behandelingen?

Ongelezen bericht door Inekevan »

Dankjewel, hier heb ik wat aan. Dus nu weet ik zeker dat ik ook aanvullend verzekerd moet blijven. De oedeemtherapeut had het steeds over dat het bij mij een chronische aandoening betreft ivm lymphevaten verwijdering na borstkanker maar dat vind ik niet in de lijst terug.
Bedankt Berndv.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Oedeemtherapie eerste 20 behandelingen?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Inekevan schreef:....Dus nu weet ik zeker dat ik ook aanvullend verzekerd moet blijven. De oedeemtherapeut had het steeds over dat het bij mij een chronische aandoening betreft ivm lymphevaten verwijdering na borstkanker maar dat vind ik niet in de lijst terug. .....
Ik heb hier een andere lijst voor je: https://www.menzis.nl/-/m/publieke-site ... e-2016.pdf. Hier staat oedeemtherapie wèl op. De fysiotherapeut bepaalt, binnen de regels van de lijst, of jouw klacht binnen de voorwaarden valt. De fysiotherapeut bepaalt uiteindelijk waar jouw fysio onder zal vallen ( doordat hij declareert onder 'n bepaalde code): dus aan hem moet je vragen hoe het zit.

Zie ook de afbeelding van het oedeem-deel van de lijst.
lijstborstoedeem.pdf
(121.96 KiB) 102 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Gesloten