LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ONVZ

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.

ONVZ moet ook consuletn van gekwalificeerde therapeuten vergoeden

Peiling eindigde op 08 apr 2007 17:31

ja
4
57%
nee
3
43%
 
Totaal aantal stemmen: 7

Eberg
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2007 13:26

ONVZ

Ongelezen bericht door Eberg » 25 mar 2007 17:31

Per 15 april verandert ONVZ haar Topfit polisvoorwaarden. Door excessief declaratiegedrag van enkele moeten de overige clienten hiervoor boeten. Tevens worden alternatieve geneeswijzen door gekwalificeerde therapeuten (HBO opgeleid) niet meer vergoed. Terwijl dit toch vaak de behandelaars zijn die vanuit een holistische benadering veel mensen kunnen helpen genezen. In mijn ogen is dit een zeer onterecht standpunt van ONVZ. Men kent de kwaliteit van de diverse beroepsverenigingen en weet beter. Voor alle ONVZ verzekerden die zich ook bekocht voelen, zou ik het advies geven deze klacht neer te lggen bij ONVZ en als men daar ongevoelig voor is, per 15 april a.s. over te stappewn naar bv CZ.

mvg

eddy
Laatst gewijzigd door Eberg op 25 mar 2007 17:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Walter van V
Berichten: 1997
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door Walter van V » 25 mar 2007 17:44

Zolang ONVZ binnen de grenzen van de wetgeving blijft, mag dat dus gewoon. Of het netjes is, is een andere dicussie die ook elders op dit forum al gevoerd wordt.

Dit is een gevolg van de door sommigen gewenste marktwerking in de zorg. Met de macht die zij van de overheid gekregen hebben kan het zover komen dat zorgverzekeraars zelfs nota`s van specifieke zorgverleners gaan weigeren.. (ook als deze zorgverleners zeer hoge kwaliteit leveren, maar als gevolg daarvan ook zeer hoge nota`s insturen...)

Dus de kernvraag/poll moet eigenlijk luiden:

willen wij als patient/consument marktwerking in de zorg ja of nee?( en zeker de soort marktwerking zoals nu waarbij de eigenlijke macht in de zorgsector bij de zorgverzekeraars is komen te liggen. )

Want dan kan men als klant/consument eigenlijk ook niet of bijna niet sturen.. En dat is dus eigenlijk geen marktwerking...

Mathilde D.
Berichten: 2058
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door Mathilde D. » 25 mar 2007 18:59

Dit heeft helemaal niets met marktwerking te maken. WEL met verzekeringsrecht.

ONVZ was een particuliere verzekeraar (voor 1-1-2006), waarbij ook de particuliere verzekeringen van NN en Aegon? zijn gevoegd. Gedurende die tijd heeft de verzekering met deze voorwaarden goed gefunctioneerd.
Dat is te begrijpen, want particulier verzekerden moesten ervoor waken dat ze een te groot risico werden, omdat ze ook kans liepen om uit de basisverzekering gezet te worden (die toen nog geen basisverzekering heette natuurlijk).
De tijden zijn veranderd en ONVZ heeft kennlijk te laat ontdekt dat ze verliezen gingen lijden. Ik zou het wel redelijk vinden als de AFM zou onderzoeken op welk tijdstip deze verliezen zijn ontdekt. Want ik zou het onaanvaardbaar vinden als ONVZ deze informatie met opzet te laat naar buiten heeft gebracht.

heho
Berichten: 144
Lid geworden op: 22 jan 2006 19:46

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door heho » 25 mar 2007 20:39

wel degelijk marktwerking mi
Macht bij de zorgverzekeraars, dat is er aan de hand.
Want de overheid heeft gekozen deze verantwoordelijkheid niet te nemen. Alle basisvoorzieningen hup de vrije markt, zorg energie.
Ja want het wordt dan goedkoper efficienter bla bla.

kat1
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mar 2007 21:23

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door kat1 » 26 mar 2007 23:42

Ook niet-artsen moeten vergoed worden als ze de juiste papieren hebben en aangesloten zijn bij een beroepsvereniging, andere verzekeraars doen dat ook. Onvz is van beste naar slechtste verzekeraar gezakt in mijn ogen. Ik heb trouwens nog steeds geen bericht gekregen en nieuwe voorwaarden ontvangen dus ik weet het alleen via de media.

elsopdeberg
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2007 09:34

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door elsopdeberg » 29 mar 2007 19:39

ONVZ veranderd niet alleen zijn polisvoorwaarden per 15 april , maar weigert zoals het er nu uitziet nog lopende nota's van het eerste kwartaal 2007 te betalen terwijl er een Topfit dekking is .
Dit betreft een natuurgeneeskundige die al jarenlang vergoed word. Ik ben niet op voorhand gewaarschuwd, terwijl men dit toch heeft moeten zien aankomen . Ze wisten toch welke verzekering ze overnamen ? Juist ja , dat was de beste van Nederland .

Wel het volle pond betalen maar geen vergoeding krijgen terwijl ik nog maar pas door het openen van hun site ( om via het contactformulier eens te vragen waar de uitkering bleef ) moest lezen dat de polisvoorwaarden gewijzigd worden. Officieel heb ik nog geen bericht gehad .
Maar heb van het eerste kwartaal 2007 nog geen cent gezien .
Het kan toch niet zo zijn dat je dat dan maar doodleuk zelf moet gaan financieren.

Walter van V
Berichten: 1997
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door Walter van V » 30 mar 2007 08:49

elke verzekeraar moet zich ook aan bepaalde normen houden mbt info aan verzekerden en uitbetaingstermijnen. Dus schriftelijk manen. En als ze niet conform polisvoorwaarden willen vergoeden heb je nog de NZA.

elsopdeberg
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2007 09:34

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door elsopdeberg » 30 mar 2007 09:05

Triest hoor dat de voorwaarden gewijzigd worden en ik daar officieel nog geen bericht van heb gekregen .
Dat de lopende nota's niet meer worden betaald. Dat zag men toch aankomenbij ONVZ? Waarom niet eerder gewaarschuwd dat de consumptie "te hoog" was.

Nee ,eerst mensen tot en met het einde eerste kwartaal 2007 gewoon hun behandelingen laten continueren en nu dreigen met die nota's niet uit te betalen . Dat kan toch zomaar niet ?
Ik ben nog steeds TOPFIT Av verzekerd en op basis daarvan wil ik mijn vergoeding van rekeningen die ik al betaald heb aan de de betreffende behandelaar.
Als ze me in de problemen brengen kan ik toch ook maar niet zomaar zeggen "Ik betaal m'n premie niet want daar heb ik nu geen geld voor en dat heeft U veroorzaakt?"

Mathilde D.
Berichten: 2058
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door Mathilde D. » 04 apr 2007 23:00

Walter van V Geplaatst op: 30 Mrt 2007 07:49 elke verzekeraar moet zich ook aan bepaalde normen houden mbt info aan verzekerden en uitbetaingstermijnen. Dus schriftelijk manen. En als ze niet conform polisvoorwaarden willen vergoeden heb je nog de NZA.
Ik vermoed dat dit onjuist is. De NZA heeft gaat toch alleen over de basisververzekering? (en de taken van het oude CTG: de tarieven)?

Walter van V
Berichten: 1997
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door Walter van V » 05 apr 2007 08:18

Consument

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) maakt en bewaakt goed werkende zorgmarkten. Daarbij staan de belangen van de consument centraal. Efficiëntie op korte en lange termijn, markttransparantie, keuzevrijheid, toegang tot de zorg en de kwaliteit zijn gewaarborgd. De consument krijgt zo de beste waar en waarde voor zijn zorgeuro.

Het informeren van de consument over de tarieven in de gezondheidszorg is dan ook een belangrijke taak van de NZa.

Op dit gedeelte van de NZa-site is informatie over de NZa-onderwerpen te vinden die specifiek voor de consument is bedoeld.
Nou nee hoor, dit komt van de site van NZA. Staat niet in dat dit beperkt is tot de basisverzekering. Daarnaast bemoeien ze zich toch ook met tarieven van zaken die niet onder de basisverzekering vallen?? Nu ja en anders wellicht de klacht bij zorgverzekeraars nederland, de consumentenbond etc..

J.D. Setyo, arts
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:20

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door J.D. Setyo, arts » 11 apr 2007 12:34

J.D. Setyo, arts (TCM-Master/ lid N.A.A.V.)
‘s-Gravenweg 637-639
3065 SC Rotterdam
010- 288 92 70.


O.N.V.Z. Zorgverzekeraar
t.a.v. Dhr. Jean-Paul van Haarlem, directeur
Beleidsmedewerkers en Medische Adviseurs
3990 GD Houten.

FAX: 030- 635 12 75


Betreft: open brief/ protest


Rotterdam, 27 maart 2007



Geachte dames/ heren/ collegae,

Als reactie op uw brieven aan een aantal van onze patiënten in de laatste 2 á 3 weken waarin u de uitkering op acupunctuurvergoeding heeft stopgezet wegens “excessieve zorgconsumptie” en tevens op de laatste trieste berichten in de media hierover delen wij u hierbij mede:

Onze patiënten gaan voor ons altijd op de eerste plaats. Dat zij bij ons zijn terechtgekomen komt doordat zij nergens anders geholpen kunnen worden.
Diverse specialisten en fysiotherapeuten zijn in de meeste gevallen al bezocht, maar soms ook het alternatieve circuit. Vaak zijn zij hopeloos door de steeds aanhoudende klacht(en). Voor hen zijn wij het laatste redmiddel.

Sommigen van hen komen met één soort klacht, bijvoorbeeld chronische migraineaanvallen, zware whiplash of aanhoudende lage rugklachten, etc. etc. (zie bijlage 1: Indicatielijst voor Acupunctuur). Dankzij verbeteringen die zijn geboekt d.m.v. onze behandelingen komen zij ook voor andere klachten, bijvoorbeeld omdat zij door de rug gegaan zijn, of voor acute griep, maagklachten, stres en spanningen op het werk of thuis, diarree etc., etc., etc. Een teken dat zij veel vertrouwen hebben in ons en in onze acupunctuurbehandelingen. Nagenoeg alle patiënten hebben respect voor mijn behandelingen en veel van hen beschouwen mij ook als hun 2de (alternatief/ complementair werkende) huisarts (weliswaar zonder huisbezoeken maar dan met “echte” interventies/ behandelingen en snel resultaat, en niet eindeloos recepten voorschrijven, geruststellen en doorverwijzen). Gelukkig niet alle huisartsen werken op die manier! Door de behandelingen bezoeken zij minder vaak de huisarts (kostenbesparend)!

De andere groep patiënten komt met tegelijk zoveel verschillende klachten en symptomen. Een teken dat zij niet echt tevreden zijn met de resultaten van de behandelingen door hun huisartsen. Veel mensen hebben in het begin inderdaad behoefte aan geruststelling en later (na allerlei onderzoeken in het ziekenhuis wegens aanhoudende klachten) zijn zij blij dat het (nog) geen kanker is of bijvoorbeeld (nog) geen echte reuma is of een dergelijke enge ziekte.
Maar u moet goed weten dat zij nog niet goed geholpen worden voor hun klachten. Van de specialisten moeten zij ermee leren leven. Er is “geen” behandeling voor handen (dachten zij).

Veel van mijn patiënten liepen rond met de gedachten dat het “tussen de oren” lag. Het is een feit dat als de reguliere behandelwijze of reguliere meetmethode iets niet kan verbeteren of kan meten dan wordt het snel bestempeld als “psychisch”. De onmacht van de reguliere geneeskunde maakt dat ook het gebruik van antidepressiva sterk is toegenomen.
Voordat een ziekte zich ten volle zal manifesteren en dus meetbaar is voor de reguliere meetmethode is er een tijdspanne aanwezig, het is een proces. Het lichaam, ziel en geest beïnvloeden elkaar ook voortdurend.

Het zou jammer zijn als de mensen met echte klachten (en dat zijn er heel veel in Nederland) niet goed behandeld worden, omdat zij de weg niet weten of omdat zij de financiële middelen niet hebben. De klachten worden erger of chronisch en de behandeling die nodig is wordt moeilijker. Met deze klachten komen de mensen bij ons in de praktijk. Zij hebben bewust gekozen voor een natuurlijke acupunctuurbehandeling voor hun eigen gezondheid en welzijn.
Iedereen in Nederland heeft recht op basis van de wet individuele gezondheidszorg om een behandelmethode te kiezen die het beste bij hem/ haar past.

De meeste mensen zijn bang voor de pijn door de (acupunctuur behandeling met de) naalden. Desondanks blijven de meeste patiënten bij ons komen, niet omdat wij aardig en gezellig zijn, niet omdat de huisarts onsympathiek is, maar omdat zij weten dat acupunctuur helpt hun klachten te verlichten en mogelijk (wanneer de behandelingen voortgezet worden) te genezen. Een en ander is afhankelijk van de diepte en de omvang van de blokkade(s), en dus van de ernst van de klachten. Bij ons komen de mensen zeker niet om lekker gemasseerd te worden.

Mensen met klachten “tussen de oren” kunnen meestal snel geholpen worden (helaas komen zij niet bij ons), ook door suggestie, geruststelling of een placebo behandeling. Deze stations zijn vaak reeds gepasseerd. Wij werken niet met (loze) suggesties of vermeende aandacht. Merendeels van onze cliënten zijn intelligente en realistische mensen. Zij komen bij ons niet voor de lol of gezelligheid. Vaak hoor ik van ze dat er hierbuiten nog veel meer leukere dingen zijn dan met de naalden geprikt te worden. Ze komen omdat acupunctuur verlicht!

En zij blijven komen omdat het helpt, omdat er geen andere of betere methode was of omdat er een andere aandoening bij gekomen, veroorzaakt door de situaties die het leven met zich meebrengt. Het is dus te kort af om te zeggen dat als na 5 keer acupunctuur de ziekte niet verdwijnt dat je dan gelijk moet stoppen. Uw medische adviseur (die nota bene in dienst is van uw Maatschappij) weet niet met wat voor klachten de patiënten bij mij komen. Die persoon is nog erger dan een waarzegger want die ziet de persoon in kwestie tenminste voor zich. Het zou ook dom zijn om te beweren dat iemand alleen 8 acupunctuurbehandelingen mag hebben. Acupunctuur helpt, maar is beslist geen wonder-/ tovermiddel.

In mijn ruim 15 jaar ervaring als arts acupuncturist heb ik ruim 3000 mensen behandeld (met hoge effectiviteitgraad tot 90%) en ik heb nog nooit blijvende bijwerkingen gezien. Dit in tegenstelling tot de medicamenteuze behandeling d.m.v. pijnstillers, ontstekingsonderdrukkers corticosteroïden, antibiotica of vele andere zgn. westerse “genees”middelen die multipele bijwerkingen kunnen veroorzaken en het systeem van de patiënten verder overbelasten en verzwakken, en erger nog zonder dat ze de kwaal echt “genezen”. Maar het maakt voor de Zorgverzekeraar blijkbaar niet uit hoeveel Europese medicijnen iemand krijgt voorgeschreven, het wordt bijna altijd eindeloos vergoedt.
Onze behandelingen zijn zeker niet excessief en onze tarieven niettemin. De tarieven die de ziekenhuizen in Nederland hanteren, vinden de meeste mensen echt absurd excessief en asociaal hoog. In de meeste gevallen worden de declaraties zonder al te veel moeite vergoed.
Onze tarieven zijn gebaseerd op de geïndexeerde tariefrichtlijn van de Nederlandse Artsen Acupuncturisten Vereniging daterend uit 2003:
• € 70,- voor 35 min. durend consult en behandeling
• € 90,- voor 45 min. durend consult en behandeling
• € 120,- voor 60 min. durend consult en behandeling.

Het aantal behandelingen en de frequentie van terugkomst zijn lege artis bepaald aan de hand van deze factoren:
 ernst van de klacht en de blokkade(s)
 uitgebreidheid van de klachten
 andere nieuwe (bijkomende) klachten door de “life-event” van het leven
 noodzaak van primaire en secundaire preventies (om kans op remissie te verkleinen).

Iedereen in Nederland heeft recht op basis van de wet individuele gezondheidszorg om een behandelmethode te kiezen die het beste bij hem/ haar past. Is een patiënt met hoofdpijn of pijn in de grote teen minder belangrijk dan een kankerpatiënt? Door een goede acupunctuur behandeling blijven veel mensen gespaard voor (hoge ziekenhuiskosten voor) operaties.

Het is altijd beter om te voorkomen dan om te genezen. Vaak door (vroegtijdig) stoppen na verlichting van de klachten komen de klachten (of een gedeelte daarvan) weer terug. Niets is blijvend in dit leven. U kunt acupunctuurbehandeling niet vergelijken met een (b.v. galblaas) operatie. Zonder goede preventieve (de zgn. onderhouds-) behandeling moeten wij van vooraf aan beginnen met de behandeling wat meer tijd, energie, ergernis/ leed en kosten met zich meebrengt. Preventieve behandeling verdient in de T.C.M. van oudsher de voorkeur boven de curatieve.

Door de acupunctuur volledig te vergoeden denken wij op te kunnen boksen tegen de kosten die gemaakt (zouden) worden voor (door) de reguliere Gezondheidszorg. Wij geloven dat wij in grotendeels van de gevallen (zolang het nog niet echt te laat is) veel effectieve en adequate zorg en behandelingen kunnen geven d.m.v. acupunctuur en Chinese kruidentherapie. Er zijn reeds talrijke literatuur bekend hierover, zowel nationaal als internationaal.

Vaak zagen wij dat een patiënt achter elkaar met antibiotica kuren werd behandeld, hoge dosering (lange termijn) ontstekingsonderdrukkend middel, slaaptabletten, antidepressiva of jarenlang pijnstillers moest slikken met alle gevolgen van dien. Heel veel mensen komen bij ons omdat zij niet meer van die chemische “troep” willen slikken. Door onze behandelingen gebruiken zij veel minder medicijnen en bij het merendeels is medicijngebruik zelfs tot nul gereduceerd!

Niet zelden maakten wij mee dat patiënten doorgestuurd werden door hun huisartsen naar het ziekenhuis voor diverse onnodige en geld verslindende(!) onderzoeken. Het resultaat was (in ongeveer 90% van de gevallen) goed. Gelukkig maar, zou je kunnen zeggen. Eigenlijk als het al zichtbaar en meetbaar is dan is het vaak ook al te laat! Op die manier dachten heel veel mensen dat zij serieus worden genomen. Is dit een legitieme rechtvaardiging om onnodig heel veel geld uit te geven voor de “gezondheidszorg”? Omdat het regulier is? Of omdat zij een veel machtigere lobbyist hebben? Vergeet niet de talloze fouten die in de ziekenhuizen gemaakt zijn. En hoeveel leed en kosten dat allemaal met zich meebrengt!
Is de tijd nu nog niet rijp om een echt voorbeeld te nemen aan China, het geweldige land met de grootste economische groei, verfijnde beschaving en tevens met traditioneel hoogstaande gezondheidszorg gecombineerd met westerse geneeskunde waar nodig is? Nota bene is het ook het land van oorsprong van de klassieke acupunctuur en kruidengeneeskunde die wij ook in zijn geheel in onze drukbezochte klinieken in Maassluis en Rotterdam bedrijven.

Met deze brief vertegenwoordigen wij ongeveer 10 % van ons lopende patiëntenbestand die verzekerd zijn bij de O.N.V.Z./ Nationale Nederlanden of V.V.A.A.
(Zie bijlage 2: de handtekeningenlijst van onze cliënten die wij in deze laatste week gezien hebben en tevens de lijst van overige O.N.V.Z. verzekerden/ voor zover zij nog niet bij andere Zorgverzekeraars zijn overgezwaaid). Behalve als hulpverlener spreek ik ook namens mijzelf als een verzekerde van de V.V.A.A., omdat ik een chronische whiplash opliep t.g.v. een zware kettingbotsing jaren geleden en ook voor andere klachten. Zonder acupunctuur behandeling door een Chinese collega acupuncturist en kruidenleraar mevr. Y.F. Yang, M.D. (lid N.V.A.) die ook bij ons in de kliniek werkzaam is, was ik nog een wrak!

U kunt het tweetal gevallen dat u in het persbericht noemde (nl. 3x per week met een taxi gaan op kosten van Zorgverzekeraar naar een zogenaamde regressietherapeut en 17x in een jaar de kosten voor brillen declareren) niet als geldige reden gebruiken om hard te snoeien in de vergoedingen voor Acupunctuur door artsen, welke behandelingswijze ook hier in Nederland als Evidence Based Geneeswijze wordt erkend.

Door die twee geïsoleerde gevallen onbeperkt te vergoeden en hiermee via de pers/ media publiciteit te zoeken om uw tekorten voor en door de Reguliere zorg te compenseren met de kasstroom vanuit de Aanvullende Verzekering maakt u uw eigen organisatie, beter bekend als “4 jaar lang de Beste Zorgverzekeraar” publiekelijk ongeloofwaardig en belachelijk. Deze publiciteitstunt onder “vals” voorwendsel zal helaas ten koste gaan van uw goede naam.
Natuurlijk moet u het kaf van de koren schiften, maar het is toch niet de bedoeling om mensen die afhankelijk zijn van acupunctuurbehandeling voor hun chronische klachten ook te duperen door de drastische voorgenomen (onrechtmatige) maatregelen?

Ik betreur deze gang van zaken ten zeerste en namens al mijn (boze) patiënten die bij u verzekerd zijn (natuurlijk ongeacht in welk jaar zij bij de O.N.V.Z. zijn ingestapt!) eis ik hierbij het uitstel van de beperkingen voor de vergoedingen voor Acupunctuur door de artsen en wel minstens tot eind dit verzekeringsjaar. De meeste patiënten die naar u overgestapt zijn hebben bewust gekozen voor een verzekeraar (tegen duurdere premies zowel voor Basis als Alternatief) die acupunctuur volledig wil vergoeden, omdat zij acupunctuur hard nodig hebben voor hun gezondheid & welzijn en omdat zij de vergoeding ook belangrijk vinden.

Sommige teleurgestelde patiënten hebben mij geadviseerd om gezamenlijk via de rechter uw voorgenomen beslissing aan te vechten wegens “contractbreuk”. Dit kan niet zomaar door de beugel, terwijl het verzekeringsjaar nog niet eens 1/3 gedeelte is verlopen. Ik zou u eerst d.m.v. deze open brief de gelegenheid willen geven om zich nogmaals hierover te beraden.

Volgens krantenberichten zou uw Maatschappij de huidige verzekerden die voor u te veel kosten door de vergoedingen uit hoofde van de Aanvullende verzekering als kiespijn willen missen. Omdat u contractbreuk pleegt mogen zij van u vrij naar een andere Zorgverzekeraar gaan. Er is natuurlijk een beter alternatief op de markt, nl. UNIVÉ Verzekeringen met hun vergoedingen voor Alternatieve Geneeskunde en Therapieën en wel tot max. € 5000,- per verzekerde per jaar (Aanvullende Verzekering Univé Extra Zorg polis 4 en 5).
Wij zijn eigenlijk heel erg droevig om dit bericht eerst via de media te horen dat u ons als verzekerden zomaar af wilt schudden. Denkt u echt dat UNIVÉ Verzekeringen ons nu zomaar wil accepteren? Wilt u ook een mogelijkheid openen voor mensen die hoger verzekerd willen zijn, bijvoorbeeld naar Topfit Verzekering? Door per 15 april 2007 de Acupunctuur door artsen slechts tot max. € 1000,- te vergoeden zullen wij uw organisatie niet meer in onze website (www.setyo.nl) als de beste Zorgverzekeraar vermelden.


Resumés:

Heel veel mensen hebben baat bij acupunctuurbehandelingen. Niet voor niets heb ik een Master-graad (dat is de hoogste graad voor acupunctuuropleiding bij de N.A.A.V.) waardoor ik landelijke bekendheid geniet. Veel mensen komen van verre voor de behandeling die ze nodig hebben en de positieve invloed die deze op de balans van hun gezondheid & welzijn kan geven.

Door de weg van de vergoedingen te beperken, bespaart uw organisatie weliswaar (terecht/ onterecht?) een relatief klein meevallertje uit hoofde van Aanvullende Verzekering. Maar als gevolg daarvan riskeert u veel hogere kosten in de (nabije) toekomst door de echt excessieve uitgaven uit de reguliere zorgsector. Daar ligt het grootste probleem en dat moet u echt en adequaat hard aanpakken.

Door uw misleidende verkoopadvertenties kozen veel van onze cliënten voor uw Verzekering.
Wij zullen niet nalaten ons recht op vergoeding op basis van het wederzijdse contract voor dit verzekeringsjaar juridisch te (laten) verdedigen.

Hopende u hiermee een en ander over de trieste ontwikkeling van uw organisatie duidelijk te hebben geïnformeerd. En mocht uw organisatie mij wil inhuren voor alle mogelijke medisch alternatieve vraagstukken c.q. controles dan ben ik best beschikbaar voor 1 dag/ week.
In afwachting op uw reactie verblijf ik hierbij,


Met vriendelijke groet,




(drs. J.D. Setyo)


Bijlagen: 1. Indicatielijst Acupunctuur
2. Handtekeningenlijst (voorlopige).

Cc.: alle gedupeerde cliënten
(later/ indien nodig): De Ombudsman
De Consumentenbond
Juridisch Steunpunt van het CG-raad
Geschillencommissie Zorgverzekeringen
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
Stichting Rechtsbijstand Gezondheidszorg/ de Rijdende Rechter(?)


Bijlage 1.

Lijst met aandoeningen die met Acupunctuur goed te behandelen zijn:

aambeien, acné, ademhalingsklachten (asthma), ADHD, adipositas (vetzucht), allergie, anemie (bloedarmoede), anorexia, (slaap-) apneu, arthritis, arthrose, autoimmuun ziektes, bewegingstoornissen, m. Bechterew, blessures, bronchitis, blaasontsteking (cystitis), burn-out, cancer (palliatief), candida, Crohn, colitis ulcerosa, con- (ob-)stipatie, chronische infecties, chronische vermoeidheid syndroom (ME), CVA, depressies, diabetes type 2, diarrhee, duizeligheid, eczeem, epicondylitis (tennisarm), endometriose, fibromyalgie, fobieën, golf-arm, haaruitval, hartklachten, hernia, herpes zoster (gordelroos), hoge bloeddruk, hoesten, hoge bloeddruk (hypertensie), hoofdpijnen, hooikoorts, hormonale dysbalans/ klachten, huidklachten, hyperhydrosis (overmatige transpiratie), hyperventilatie, hypo(-glycaemische) aanvallen, impotentie, irritable bowel syndrome (IBS), ischias, jicht, kinderepileptie, kinderziektes, lage rugklachten/ lumbago, maag-/ darmklachten, lage bloeddruk, lage weerstand, leverkwaal, LE, menstruatieproblemen, migraine, multipele sclerose (MS), nierklachten, nervositeit, onvruchtbaarheid (infertiliteit), oogklachten, oorklachten, overgangsklachten, postnatale depressie, pre-menstruële klachten (PMS), prostaat hypertrofie, prostatitis, psychische problemen, RSI, schildklierklachten, schimmel infecties, sinusitis (bijholte ontsteking), slapeloosheid, spijsverteringsklachten, stop smoking, stress en (over-) spanningen, tand- en kiespijn, trigeminus neuralgie (aangezichtspijnen), (goedaardige) tumor, urticaria, vaginale jeuk, vaginisme, verkoudheid, verslavingen van uiteenlopende aard, chronische whiplash, zwangerschapsklachten c.q. -begeleiding enz., enz.


Bron: Wereldgezondheidsorganisatie (W.H.O.) en eigen persoonlijke ervaring.

ncbo
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 apr 2007 13:56

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door ncbo » 18 apr 2007 14:07

Voor iedereen die dit bezwaar ook wil indienen, je mag het kopiëren! Heel Nederland verzoek ik om te reageren! Doe het wel voor 1 mei a.s.

ONVZ Zorgverzekeringen
T.a.v. de heer Jean-Paul van Haarlem
Directeur verzekeringszaken
Per fax: dd 14 april 2007

Waspik, 13 april 2007

Geachte mevrouw, mijnheer,

Bij deze delen wij u mede niet akkoord te gaan met de wijzigingen die u op 15 april doorvoert m.b.t. de aanvullende verzekering. Daarbij vermelden wij tevens dat wij zeker niet voornemens zijn dit jaar op te zeggen.

Het spel wordt naar onze mening niet eerlijk gespeeld. Naar onze mening moeten polisvoorwaarden per 1 januari gewijzigd worden en niet tussentijds (na een paar maanden) als heel Nederland zijn zorgverzekering heeft gekozen.

In uw informatie van maart jl. geeft u aan dat uw belangrijkste doelstelling is het optimaal behartigen van uw verzekerden. Wij kunnen alleen maar concluderen dat u de belangen van een bepaalde doelgroep, waaronder wij, (de groep die gebruik maakt van natuurgeneeswijzen), met de voorgestelde wijzigingen, totaal niet behartigt. De vergoedingen die u dan nog verstrekt zijn een lachertje als iemand uit onze groep daadwerkelijk iets komt te mankeren. Het was de reden waarom wij, en velen met ons, voor uw verzekering, en degenen die eraan vooraf gingen, gekozen hebben, was juist uw polisvoorwaarden m.b.t. alternatieve vergoedingen.

Als wij getroffen worden door welke ziekte dan ook, zouden wij op een natuurlijke zorg moeten kunnen rekenen! Dat wil zeggen, worden geholpen door artsen cq. therapeuten (aangesloten bij een beroepsvereniging) en met evt. noodzakelijk gebruik van natuurlijke middelen! Doch u maakt het ons nu, en met ons alle mensen die een natuurlijke geneeswijze voorstaan, onmogelijk op een natuurlijke manier te genezen. Wij worden afgescheept met
€ 85,00 vergoeding per dag met een maximum van € 1000,- per jaar inclusief de natuurgeneesmiddelen! Bovendien geldt dan voor paramedisch zorg een maximum van €1000,- per jaar. De geneesmiddelen moeten op de Z-indexlijst voorkomen! Worden deze maxima ook opgelegd bij een consult en behandelingen door allopatische artsen met bijbehorende allopatische geneesmiddelen? U refereert in uw polisvoorwaarden aan een vrije artsenkeuze voor de verzekerde. Hoezo vrije artsen keuze? Is deze vrije artsen keuze er alleen maar voor een beperkt aantal mensen? Noemt u dat het solidariteitsprincipe? Er is alleen van solidariteit sprake als men serieus een vrije artsenkeuze heeft en vrije keuze van allopatische of natuurgeneesmiddelen voor iedereen. Nu is er echter sprake van discriminatie!

De vergoeding voor preventieve geneeskunde gaat maximaal € 500,- bedragen. Graag vernemen wij van u of deze mag plaatsvinden bij een natuurgeneeskundig arts, bv een algehele doormeting van het lichaam waaronder ook op bacteriën en virussen, bloed- en urineanalyse met evt noodzakelijke geneesmiddelen of gaat dit af van ons budget
van €1000,-. In dat geval worden we wederom gediscrimineerd!

U dwingt ons om bij evt. (ernstige) ziekte gebruik te maken van allopatische artsen en dito geneesmiddelen die onze groep mensen, (die in deze artsen en middelen geen vertrouwen hebben) alleen maar zieker maken.

Het niet of onvoldoende bewezen zijn van natuurgeneeswijzen cq. Middelen is geen argument. Kunt u ons bewijzen overleggen van hetgeen er werkelijk bewezen is m.b.t. allopatische behandelingen cq. geneesmiddelen? Wij refereren dan alleen nog maar aan de cholesterolverlagers en de middelen m.b.t. chemotherapie waarvan nauwelijks bewezen is dat deze werken met de bijbehorende kosten, moeten wij wel solidair zijn! Bovendien heeft een grote groep mensen wel degelijk baat bij alternatieve geneeswijzen!
Het eenzijdig wijzigen van de polisvoorwaarden met bijna uitsluiting van de natuurgeneeswijzen is een nederlaag voor uw verzekering en voor heel Nederland. Heeft u er wel eens bij stil gestaan hoeveel er op kosten bespaard is, door de natuurgeneeswijzen toe te staan, waardoor erger waarschijnlijk voorkomen is, en hoeveel medicijnvergiftigingen er waarschijnlijk minder zijn geweest!

Bovendien moeten we ook nog eens dezelfde premie blijven betalen voor een uitgekleed pakket aanvullende voorzieningen dat ons eenzijdig wordt opgelegd. Als er sprake is dat er hoge kosten worden gemaakt door de alternatieve geneeswijzen dan moeten de tarieven toch wel omlaag kunnen als er nauwelijks vergoedingen meer plaatsvinden en dan wel voor onze groep mensen, daar zij, noodgedwongen, nauwelijks gebruik meer kunnen maken van de alternatieve geneeskunde, niet anders dan voor eigen kosten.

Graag verneem ik van u eventuele polisvoorwaarden die niet in uw boekje staan dat wij voor

Conclusie:
Het solidariteitsbeginsel wat u zo hoog in het vaandel hebt staan bestaat niet en u discrimineert een groep verzekerden! Uw polisvoorwaarden zijn onaanvaardbaar.
Wij maken bezwaar tegen de poliswijzigingen van 15 april a.s. en gaan er daarom vanuit dat de verzekering ongewijzigd gecontinueerd zal worden.

We behouden het recht om hierop aanvullingen te doen!

In afwachting van uw antwoord verblijven wij,

Met vriendelijke groet,
Marianne[/u][/b]

G.de Jong
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2007 21:53

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door G.de Jong » 19 apr 2007 23:06

Al jaren lang maken mijn vrouw en ik gebruik van alternatieve geneeswijzen en geneesmiddelen en altijd voor eigen kosten tot dat wij er achterkwamen dat ondanks een hoge premie (av topfit )deze bij onze toenmalige zorgverzekeraar Alliantz deze kosten volledig vergoed werden.
Op een z.g gezondheidsdag die door deze zorgverzekeraar regelmatig gehouden werd en kregen wij te horen dat ONVZ deze verzekeraar overgenomen had en dat per 1 januari wij verzekerd zouden zijn bij ONVZ.
Ondanks dat wij niet blij waren met deze onverwachtte overname,verzekerde medewerksters ons dat er niets zou veranderen en dat alles bij het oude zou blijven ,
Al gauw merkten we veranderingen wat betreft de tijdsduur van het terugstorten van rekeningen en moesten we langer wachten op ons geld dan bij Alliantz.
Het is dan ook onbehoorlijk dat na slechts drie maanden client te zijn bij ONVZ die miljoenen uit geeft aan reclame waarin men zegt de beste van Nederland te zijn wij moeten constateren dat wij in de maling genomen zijn met in onze ogen een vooropgezet plan,waarin men ineens krokodillen tranen huilt over z.g solidariteit alsof ze solidair zouden zijn met mensen die gebruik maken van de alternatieve geneeswijze inplaats van de reguliere waar deze clienten nu juist op afgeknapt zijn.
B de Jong[/quote]

mnb
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 okt 2005 10:33

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door mnb » 20 apr 2007 19:05

elsopdeberg, ik heb precies hetzelfde. Ineens worden behandelingen die ik al langere tijd met succes krijg niet meer of slechts gedeeltelijk vergoed. Ze lopen overigens erg achter, na een maand heb je je kosten nog niet terugbetaald. Terwijl ze reclame maken 'binnen enkele dagen uitbetaald'

Daar dit niet door de beugel kan (ik heb nl een afspraak: ik betaal premie en daar tegenover staan de polisvoorwaarden) heb ik allereerst een officiele klacht ingediend. Zij dienen alle gemaakte kosten tot
15-04-2007 te vergoeden.
Zij hebben heel slim in de polisvoorwaarden het woord excessief opgenomen, echter dit kan nooit stand houden als een behandeling al jaren als medische noodzaak gezien is.

Ik ga als hier geen bevredigende reactie uitkomt, een klacht indienen bij www.skgz.nl

jermen
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jan 2004 21:16

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door jermen » 20 apr 2007 20:36

Hallo

Je kan alles zeggen over onvz maar als ik mijn rekening opstuur heb ik binnen een week een overzicht van wat ik uitbetaald krijg en een dag of twee dagen later het bedrag bijgeschreven staan op mijn rekening.
Ik ben het met de rest niet eens wat onvz nu doet maar qua betaling heb ik echt niets op ze aan te merken.
Wij hebben elke maand wel een chiropractor rekening en die word per omgaande betaald.

groetjes jermen

mnb
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 okt 2005 10:33

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door mnb » 21 apr 2007 09:52

Dat was zo ja, kennelijk heb je de laatste maand geen rekening ingestuurd.
Tijden veranderen...

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door jermen2 » 21 apr 2007 20:17

Hoi

Ik heb anderhalve week geleden nog een rekening ingestuurd en ook deze was binnen een week betaald dus het is klaarblijkelijk nog steeds zo

groetjes jermen

mnb
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 okt 2005 10:33

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door mnb » 21 apr 2007 20:24

Ik heb begin maart 2007 een rekening ingestuurd, het is nu 20 april.
Gebeld en ze waren er nog niet aan toe gekomen deze te behandelen.
Je hebt reuze veel geluk gehad denk ik :lol:

jermen
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jan 2004 21:16

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door jermen » 21 apr 2007 22:17

Nee hoor geen geluk dit gaat al jaren zo bij onvz met uitbetalen ze hebben alleen strubbelingen gehad met de nieuwe zorgverzekering maar dan duurde het 2 weken maar verder tot nu toe altijd binnen een week bericht terug en een dag later op mijn giro.

gr jermen

mnb
Berichten: 146
Lid geworden op: 08 okt 2005 10:33

Re: ONVZ

Ongelezen bericht door mnb » 21 apr 2007 23:13

Nu dan heb jij of een andere ervaring en weinig declaraties of je werkt zelf bij ONVZ

Ik ben nl al bijna 2 maanden aan het wachten tot een nota van 500 euro eindelijk uitbetaald wordt.

Die ligt, zoals reeds aangegeven gewoon ter behandeling.

Dus Ja het ging redelijk snel voorheen, ik heb dit jarenlang bijgehouden, gemiddelde wachtduur is van 23 dagen in 2003, gegaan naar 14 in 2004, 2005: 16, 2006: 12 en 2007, tot nu toe *gemiddelde:
13 echter ik wacht nu al twee maanden op een nota dus dat gemiddelde gaat veel hoger worden.

Gesloten