LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstap naar collectiviteit

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Dyllanw
Berichten: 45
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:04

Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door Dyllanw »

Beste forumleden,


Zoals ik hier op het forum regelmatig lees zijn verzekeringen bedoeld om kosten te verzekeren die je zelf niet kunt dragen. Daarom kwamen mijn partner en ik afgelopen maand wederom tot de conclusie dat de zorgverzekering toch echt een stuk goedkoper kan. Ik zou mijn huisarts niet herkennen al zou ie voor me staan en ook mijn vriendin is in blakende gezondheid. Daarnaast zijn we in de gelukkige omstandigheid dat we een financiële tegenvaller kunnen hebben waarmee een hoog Eigen Risico geen bezwaar is.

Echter, net als voorgaande jaren kwamen we ook afgelopen maand niet verder dan 'we moeten er zo echt even naar kijken', waarna onze aandacht weer werd afgeleid door lichtjes, wijn, oliebollen en Chris Rea.

Nu had ik vorige week de heldere ingeving dat de werkgever van mijn partner, een grote universiteit waar ze al 6 jaar werkt, vast een collectieve ziektekostenverzekering zou kennen. Waar deze niet altijd voordeliger zijn, bleek dit voor mijn partner zeker wel het geval te zijn. De zeer uitgebreide verzekering, die zij 12 jaar geleden heeft afgesloten en nooit meer na heeft omgekeken, past niet meer bij onze huidige situatie.

Kortweg is de vraag waar ik niet direct een duidelijk antwoord op kan vinden: Kan mijn partner, die al 12 jaar lang een individuele polis heeft en al 6 jaar bij haar huidige werkgever werkt, tussentijds overstappen naar de collectiviteit van haar werkgever?

(Ik heb hier overigens ook Aon voor benaderd maar daar heb ik (nog) geen reactie van ontvangen. Ook heb ik mijn partner gevraagd dit op haar werk na te vragen en in elk geval haar Eigen Risico aan te passen, ik hoop dat ze hier binnen 6 jaar op terug komt :wink: )

Alvast bedankt,
Dyllanw

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04
Beste antwoord
Gekozen door Dyllanw

Re: Overstap naar collectiviteit

door Lady1234 » 15 jan 2019 16:51

Uw partner is zes jaar te laat.

Als je naar een werkgever met een eigen collectieve verzekering gaat, kun je tussentijds overstappen van zorgverzekering. Let wel op: dit moet je regelen binnen 30 dagen na de eerste werkdag bij de nieuwe werkgever

Bron Consumentenbond.
Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Opzeggingen en wijzigingen moeten gebeuren en doorgegeven worden vóór 31 december van het jaar. Men heeft dan de tijd tot 1 februari een nieuwe te zoeken.

Dus zet een en ander in uw agenda voor de maand december van dit jaar.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dyllanw schreef:
15 jan 2019 16:43
Beste forumleden,


Zoals ik hier op het forum regelmatig lees zijn verzekeringen bedoeld om kosten te verzekeren die je zelf niet kunt dragen. Daarom kwamen mijn partner en ik afgelopen maand wederom tot de conclusie dat de zorgverzekering toch echt een stuk goedkoper kan. Ik zou mijn huisarts niet herkennen al zou ie voor me staan en ook mijn vriendin is in blakende gezondheid. Daarnaast zijn we in de gelukkige omstandigheid dat we een financiële tegenvaller kunnen hebben waarmee een hoog Eigen Risico geen bezwaar is.

Echter, net als voorgaande jaren kwamen we ook afgelopen maand niet verder dan 'we moeten er zo echt even naar kijken', waarna onze aandacht weer werd afgeleid door lichtjes, wijn, oliebollen en Chris Rea.

Nu had ik vorige week de heldere ingeving dat de werkgever van mijn partner, een grote universiteit waar ze al 6 jaar werkt, vast een collectieve ziektekostenverzekering zou kennen. Waar deze niet altijd voordeliger zijn, bleek dit voor mijn partner zeker wel het geval te zijn. De zeer uitgebreide verzekering, die zij 12 jaar geleden heeft afgesloten en nooit meer na heeft omgekeken, past niet meer bij onze huidige situatie.

Kortweg is de vraag waar ik niet direct een duidelijk antwoord op kan vinden: Kan mijn partner, die al 12 jaar lang een individuele polis heeft en al 6 jaar bij haar huidige werkgever werkt, tussentijds overstappen naar de collectiviteit van haar werkgever?

(Ik heb hier overigens ook Aon voor benaderd maar daar heb ik (nog) geen reactie van ontvangen. Ook heb ik mijn partner gevraagd dit op haar werk na te vragen en in elk geval haar Eigen Risico aan te passen, ik hoop dat ze hier binnen 6 jaar op terug komt :wink: )

Alvast bedankt,
Dyllanw
Waarom zou tussentijds overstappen mogelijk moeten zijn omdat jullie er te laat achter komen dat je elders goedkoper uit kunt zijn?

Gewoon agenderen en niet af laten leiden.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Volgens mij was 31 december de laatste dag om op te zeggen. Dan had je tot eind januari de tijd gehad voor een nieuwe zorgverzekering.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw partner is zes jaar te laat.

Als je naar een werkgever met een eigen collectieve verzekering gaat, kun je tussentijds overstappen van zorgverzekering. Let wel op: dit moet je regelen binnen 30 dagen na de eerste werkdag bij de nieuwe werkgever

Bron Consumentenbond.

Dyllanw
Berichten: 45
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:04

Re: Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door Dyllanw »

Dank Lady1234, dat was precies de regel waar ik naar op zoek was! Ik had wel gezien dat je bij een nieuwe werkgever kunt overstappen, maar kon niet direct vinden of er een termijn aan gesteld zou zijn. Ging er al wel vanuit dat 6 jaar later een flinke 'stretch' zou zijn maar wie niet waagt, die niet wint. Jammer maar helaas voor ons. Volgend jaar geen kerstkransjes tot we zijn overgestapt.

Ook de rest bedankt voor de antwoorden overigens.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet volgend jaar, maar dit jaar.

Dyllanw
Berichten: 45
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:04

Re: Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door Dyllanw »

Scherp :wink:

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door witte angora »

Dyllanw schreef:
15 jan 2019 17:17
Scherp :wink:
Daar kun je nog heel wat van leren...

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Wat je nog wel zou kunnen bekijken is de aanvullende verzekeringen die je hebt lopen bij je huidige verzekeraar. Deze kan je tot eind van deze maand wijzigen. Wellicht is het eigen risico ook nog aan te passen, echter weet ik dat niet zeker.

Kort samengevat, je kan tot eind januari al je aanvullende verzekeringen beëindigen en enkel een basis verzekering houden.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ManchesterU15 schreef:
15 jan 2019 18:22
Wat je nog wel zou kunnen bekijken is de aanvullende verzekeringen die je hebt lopen bij je huidige verzekeraar. Deze kan je tot eind van deze maand wijzigen. Wellicht is het eigen risico ook nog aan te passen, echter weet ik dat niet zeker.

Kort samengevat, je kan tot eind januari al je aanvullende verzekeringen beëindigen en enkel een basis verzekering houden.
Dat is niet juist.

Maar lees hier voor wat wel mogelijk is.

https://www.geld.nl/zorgverzekering/ser ... -1-januari

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Lady1234 schreef:
15 jan 2019 18:33
ManchesterU15 schreef:
15 jan 2019 18:22
Wat je nog wel zou kunnen bekijken is de aanvullende verzekeringen die je hebt lopen bij je huidige verzekeraar. Deze kan je tot eind van deze maand wijzigen. Wellicht is het eigen risico ook nog aan te passen, echter weet ik dat niet zeker.

Kort samengevat, je kan tot eind januari al je aanvullende verzekeringen beëindigen en enkel een basis verzekering houden.
Dat is niet juist.

Maar lees hier voor wat wel mogelijk is.

https://www.geld.nl/zorgverzekering/ser ... -1-januari
In mijn geval is het dus wel mogelijk bij zilveren kruis. Als TS bij AON zit, is dit inderdaad niet meer mogelijk: https://iak.nl/zorgverzekering/zorgverzekering-2019

Dyllanw
Berichten: 45
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:04

Re: Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door Dyllanw »

@witte angora: zelfs van een ervaren forumlid vind ik het niet netjes om je in een topic te melden om enkel de vinger te heffen.

@ManchesterU15: bedankt voor je aanvullingen, dit hebben we inderdaad ook gedaan.

@Lady1234: bedankt voor de link. Echter, de informatie voor Besured en CZ is niet geheel juist, wij hebben het Eigen Risico na 1 januari kunnen aanpassen. Ik heb de website een mail gestuurd met deze informatie zodat zij de tabel kunnen aanpassen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het kan best zijn dat die tabel niet juist of onvolledig is, maar ik plaatste hem slechts omdat Manchester schreef dat aanvullende verzekeringen nog aan te passen zijn en dat is in zijn algemeenheid niet zo.

Dyllanw
Berichten: 45
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:04

Re: Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door Dyllanw »

Die tabel is inderdaad verder ook echt wel handig en fijn dat je die deelt.

Heb al bericht terug van de site dat ze de tabel voor Besured en CZ aan gaan passen zodat die informatie ook weer kloppend is.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door witte angora »

Dyllanw schreef:
16 jan 2019 09:35
@witte angora: zelfs van een ervaren forumlid vind ik het niet netjes om je in een topic te melden om enkel de vinger te heffen.
Ach, ik had er ook een knipoog bij moeten zetten. Het was zeker niet de bedoeling om je een steek onder de gordel te geven.

Dyllanw
Berichten: 45
Lid geworden op: 29 jan 2009 12:04

Re: Overstap naar collectiviteit

Ongelezen bericht door Dyllanw »

Dan mijn welgemeende excuses witte angora!

Gesloten