LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Germie
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2011 19:38

Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door Germie »

Ik ben in 2008 collectief verzekerd geweest bij Turien en Co. Op 1 december 2010 kreeg ik ineens een acceptgiro, of ik nog even 30 euro wilde betalen omdat ik 2 keer medicijnen gehaald had bij de huisarts. 'Een deel van de verrekening van het eigen risico over 2008 heeft echter vertraging bij ons opgelopen' staat er in de begeleidende brief. Geen specificatie erbij, alleen dat het om 2 keer een bedrag van X euro ging, maar gewoon een acceptgiro om even te betalen.
3 december heb ik gemaild. Ze zijn bijzonder snel met antwoorden, want 20 januari had ik al antwoord: de specificatie en dat ik wel moest betalen.
Ik heb wederom aangegeven dat ik dat niet ga doen vanwege het volgende:
http://www.consumentenbond.nl/test/geld ... /zorgnota/
Hoe lang kan een verzekeraar nog geld terugvragen voor zaken die niet worden vergoed?
Een huisarts, tandarts of andere zorgverlener mag tot 5 jaar na een behandeling een rekening sturen. Ook een zorgverzekeraar heeft 5 jaar de tijd om de kosten voor een behandeling die niet onder de dekking valt, aan de verzekerde terug te vragen. In de praktijk zullen verzekeraars en zorgverleners daar zelden zo lang mee wachten.
Gaat het om een bedrag dat onder het eigen risico valt, dan is de termijn korter. De verzekeraar mag zo'n bedrag uiterlijk een jaar na afloop van het verzekeringsjaar nog terugvragen.
Nu had ik ineens wel direct weer antwoord. Ze verwijzen naar artikel 19 lid 5 van de zorgverzekeringswet en artikel 2.17 van het besluit zorgverzekering. Ik zou wel moeten betalen.
Ga ik deze artikelen erbij zoeken, dan word ik er niet echt wijs uit:
artikel 19 lid 4 en 5 van de zorgverzekeringswet:
4. Rekeningen voor kosten van zorg of overige diensten worden slechts op het verplicht eigen risico in mindering gebracht indien deze door de zorgverzekeraar zijn ontvangen voor een bij algemene maatregel van bestuur te bepalen dag van het kalenderjaar volgend op het kalenderjaar waarop het verplicht eigen risico betrekking heeft.
-5. Bij algemene maatregel van bestuur wordt bepaald op welke wijze het verplicht eigen risico in mindering wordt gebracht.

In artikel 2.17 staat dan 31 december van het verzekeringsjaar. In dit geval gaat het dan om 31 december 2009

Er staat dus iets van tot 31 december 2009 mag een rekening gedeclareerd worden. Maar niet over terugbetalen van het eigen risico.
Mijn huisarts heeft ruim op tijd (gewoon in 2008) de medicijnen gedeclareerd.

HOe zit dit, moet er nu betaald worden of niet?

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door wiseger »

De artikelen gaan over de termijn waarin derden declaraties die ten laste van jouw eigen risico 2008 ingediend moeten hebben.

Hierbij geldt dat indien een rekening van een arts later dan 31 december 2009 is ingediend, dan kost het jou geen eigen risico over 2008.

De termijn waarop de verzekeraar dit met jou met afhandelen, staat niet in deze artikelen. Wellicht weet iemand op het forum of hier andere artikelen op van toepassing zijn ?

jeroen800
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:30

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door jeroen800 »

Beste Germie,

Interessant wat je schrijf ik heb hetzelfde, ook bij turien en co en het gaat ook over een eigen risico over 2008, waar ik pas een brief op 20 okt 2010 over het gekregen.
Ik ga a.s. donderdag het even uitzoeken, ben benieuwd.

Jeroen

Turien & Co. Assurade
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2008 15:09

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door Turien & Co. Assurade »

Ik zou graag willen reageren op het bericht van Jeroen800 en wiseger.

In de Zorgverzekeringswet is geen termijn bepaald waarbinnen een vastgesteld eigen risicobedrag teruggevorderd moet worden bij de verzekerde. Doordat dit niet is vastgelegd, geldt de algemene verjaringstermijn van 5 jaar. Turien & Co. heeft deze echter beperkt tot 3 jaar.

Ik hoop u hiermee een en ander duidelijk te hebben gemaakt.

Met vriendelijke groet,
Turien & Co. Assuradeuren

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Gaat het om een bedrag dat onder het eigen risico valt, dan is de termijn korter. De verzekeraar mag zo'n bedrag uiterlijk een jaar na afloop van het verzekeringsjaar nog terugvragen.
Betekent dit dat de consumentenbond onzin verteld heeft? Mag dus wel een bedrag dat onder het eigen risico valt, nog 2 jaar na afloop teruggevraagd worden?

Hoe zit dit???

Turien & Co. Assurade
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2008 15:09

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door Turien & Co. Assurade »

Ik zou graag willen reageren op het bericht van Mathilde D.

In artikel 19 lid 4 wordt uitsluitend bepaald welke nota's mee mogen worden genomen in de berekening van het eigen risico van een bepaald jaar. Dit artikel bepaalt niet de termijn waarbinnen een ziektekostenverzekeraar het eigen risico in rekening mag brengen bij een verzekerde. Voor de termijn inzake het in rekening brengen van het eigen risico is de algemene verjaringstermijn van 5 jaar van toepassing. De ziektekostenverzekeraar, in dit geval is Turien & Co. dit, is dan ook gerechtigd het eigen risico over de jaren 2008 en 2009 en 2010 nu nog bij u in rekening te brengen. Turien & Co. heeft het termijn van 5 jaar echter beperkt tot 3 jaar.

Zoals uit artikel 19 (Besluit Zorgverzekering) blijkt, kunnen nota's van het behandeljaar + 1 jaar ten laste komen van het eigen risico maar dit zegt, zoals uit het bovenstaande blijkt, niets over de termijn van de terugvordering. Turien & Co. heeft haar standpunt ten aanzien van de terugvorderingstermijn uitvoerig getoetst aan de regels van de Nza en ook de SKGZ deelt het standpunt van Turien & Co. ten aanzien van de termijnen.

Ik hoop u hiermee een en ander duidelijk te hebben gemaakt.

Met vriendelijke groet,
Turien & Co. Assuradeuren

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door van der Wardt »

@ Turien.

Ook wij, mijn vrouw en ik hebben een rekening ontvangen voor een nabetaling van 303 euro en een paar centen voor eigen risico . Dit zou ook voor de jaren 2008 en 2009 zijn geweest. Bedank Turien voor deze snelle rekening! :(
Op de specificatie werd ook nog vermeld dat de oogoperatie die ik heb ondergaan op 10 december 2009 zou hebben plaats gevonden terwijl die in april 2010 plaatsgevonden heeft! Voor een deel van deze foutief vermelde operatie werden wij ook ten onrechte belast met een eigen risico. Hierover hebben wij echter in 2010 al zo'n 145 euro eigen risico betaald!

Per 1 januari 2011 ben ik van zorgverzekeraar veranderd en de nieuwe zorgverzekeraar heeft dit in december 2010 aan Turien gemeld ! Hiervan kreeg ik na navraag per e mail een telefonische bevestiging van onze nieuwe verzekeraar. Tot mijn verbazing werd er tóch door Turien voor januari 2011 de maandelijkse kosten van 280,16 euro via de automatische betaling afgeschreven :( Ik heb Turien hiervan op 1 januari 2011 per E Mail op de hoogte gesteld en verzocht die 280,16 euro de crediteren. Ik kreeg als antwoord dat mijn bericht in behandeling was vergezeld van een volgnummer.Zonder enig antwoord van Turien te hebben ontvangen werd het onterecht afgeschreven bedrag op 25 januari gecrediteerd . Wij hadden de automatische afschrijving inmiddels gestopt en tot mijn nog grotere verbazing ontving ik deze week van Turien wederom een rekening voor de maand februari 2011 ! Ook op 2 andere E mails m.b.t. deze voorvallen ontving ik van Turien alleen maar een antwoord dat het bericht in behandeling was.
Ik kan alleen maar concluderen dat de administratie bij Turien een grote puinhoop is en dat men daar ook niet reageert op E Mails met de mededeling dat iemand van zorgverzekeraar is overgestapt. Turien blijft gewoon afschrijven en rekeningen sturen alsof er niets aan de hand is. Een oogoperatie die in april 2010 werd uitgevoerd wordt gewoon ( gedeeltelijk) voor 2009 bij de eigen risico bedragen opgevoerd onder vermelding dat deze operatie op 10 december 2009 zou zijn uitgevoerd.
Wat heeft Turien hier als antwoord op :?:

Turien & Co. Assurade
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2008 15:09

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door Turien & Co. Assurade »

Graag zou ik willen reageren op het bericht van de heer Van der Wardt.

Wij betreuren deze gang van zaken ten zeerste en willen u hierbij onze excuses aanbieden.

Ik zou u willen vragen uw polisnummer en cliëntnummer samen met uw NAW gegevens te sturen naar: [email protected]. Zodra wij uw gegevens hebben ontvangen zullen wij uw klacht onderzoeken en hier bij u op terugkomen.

Met vriendelijke groet,
Turien & Co. Assuradeuren

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Turien & Co. Assurade schreef:Graag zou ik willen reageren op het bericht van de heer Van der Wardt.

Wij betreuren deze gang van zaken ten zeerste en willen u hierbij onze excuses aanbieden.

Ik zou u willen vragen uw polisnummer en cliëntnummer samen met uw NAW gegevens te sturen naar: [email protected]. Zodra wij uw gegevens hebben ontvangen zullen wij uw klacht onderzoeken en hier bij u op terugkomen.

Met vriendelijke groet,
Turien & Co. Assuradeuren
Dat zal ik zeker doen. Het verbaast mij echter dat ik op mijn eerdere E mails nog steeds geen antwoord heb gekregen. Wel een bevestiging van ontvangst met een volgnummer , zoiets dat je krijgt in een drukke zaak waar je moet wachten totdat je geholpen wordt. Dat duurt daar niet zo gek lang maar bij Turien wacht ik nog steeds op een antwoord op mijn E mail van 1 januari 2011! :shock: Het volgnummer hiervan is: 808999. Een ander volgnr is : 321719 Turien zegt te streven om een antwoord te geven binnen 4 dagen!
Ik betreur het om deze zaken via het RADAR forum bekend te moeten maken maar het blijkt dat ik de enige niet ben.
Mvg,

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Turien & Co. Assurade schreef:Graag zou ik willen reageren op het bericht van de heer Van der Wardt.

Wij betreuren deze gang van zaken ten zeerste en willen u hierbij onze excuses aanbieden.

Ik zou u willen vragen uw polisnummer en cliëntnummer samen met uw NAW gegevens te sturen naar: [email protected]. Zodra wij uw gegevens hebben ontvangen zullen wij uw klacht onderzoeken en hier bij u op terugkomen.

Met vriendelijke groet,
Turien & Co. Assuradeuren
N.a.v mijn reacties op dit forum kreeg ik vanmiddag een telefoontje van Turien en gedurende dit gesprek zijn enige belangrijke punten opgehelderd.
De verkeerde datum van de oogoperatie was een fout van het oogziekenhuis en dat was dus geen vergissing van Turien&Co. Ik heb het Oogziekenhuis verzocht dit te corrigeren. Mijn eerdere E mails aan Turien&Co waren "onder op de stapel "geraakt en dat was de reden van het niet beantwoorden. Turien gaat nu aan het werk om het royement op te stellen en we hopen dat alles verder naar behoren wordt afgehandeld.

Mvg,

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Probeer dit eens: een rekening ouder dan 12 maanden bij Turien declareren. Gagarandeerd dat dat niet lukt! Want zo klantonvriendelijk zijn ze wel.

Leg je vraag anders eens voor bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ): http://www.skgz.nl/

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De verkeerde datum van de oogoperatie was een fout van het oogziekenhuis en dat was dus geen vergissing van Turien&Co. Ik heb het Oogziekenhuis verzocht dit te corrigeren.
De datum op een rekening van een ziekenhuis is meestal niet de datum van de operatie, maar de datum van het eerste consult , waarbij de aandoening is vastgesteld, die aanleiding geeft tot die operatie. Dit heet een 'dbc-code'. dbc= diagnose-behandel-combinatie. Dit is de enige officiele wettelijke manier die ziekenhuizen mogen gebruiken om hun declaratie in te dienen.
Bijvoorbeeld:
Stel ik kom voor een consult bij de oogarts. Ik krijg na dit consult een maand later een onderzoek van de ogen en daarna kom ik weer bij de oogarts terug, die het onderzoek beoordeelt en met mij overlegt. Als daarna mijn ogen moeten worden geopereerd, en ik daarvoor bijvoorbeeld nog 5 maanden moet wachten, dan wordt voor alle consulten, onderzoeken en de operatie een "all-in" tarief berekend dat gedateerd wordt op de datum van mijn eerste bezoek aan de oogarts. Dit "all-in" tarief heet het dbc-tarief.
Dbc-tarieven geven voor al in samenhang met eigen risico's vaak reden tot onduidelijkheid en conflicten. De oorzaak is vooral dat de patienten hierover niets weten.

van der Wardt
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:02

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door van der Wardt »

Mathilde D. schreef:
De verkeerde datum van de oogoperatie was een fout van het oogziekenhuis en dat was dus geen vergissing van Turien&Co. Ik heb het Oogziekenhuis verzocht dit te corrigeren.
De datum op een rekening van een ziekenhuis is meestal niet de datum van de operatie, maar de datum van het eerste consult , waarbij de aandoening is vastgesteld, die aanleiding geeft tot die operatie. Dit heet een 'dbc-code'. dbc= diagnose-behandel-combinatie. Dit is de enige officiele wettelijke manier die ziekenhuizen mogen gebruiken om hun declaratie in te dienen.
Bijvoorbeeld:
Stel ik kom voor een consult bij de oogarts. Ik krijg na dit consult een maand later een onderzoek van de ogen en daarna kom ik weer bij de oogarts terug, die het onderzoek beoordeelt en met mij overlegt. Als daarna mijn ogen moeten worden geopereerd, en ik daarvoor bijvoorbeeld nog 5 maanden moet wachten, dan wordt voor alle consulten, onderzoeken en de operatie een "all-in" tarief berekend dat gedateerd wordt op de datum van mijn eerste bezoek aan de oogarts. Dit "all-in" tarief heet het dbc-tarief.
Dbc-tarieven geven voor al in samenhang met eigen risico's vaak reden tot onduidelijkheid en conflicten. De oorzaak is vooral dat de patienten hierover niets weten.
Het eerste consult was in februari 2010 ! De operatie op 6 april 2010.
Het Oogziekenhuis heeft inmiddels toegegeven een vergissing te hebben gemaakt en zal Turien&Co een nieuwe nota doen toekomen waarop de juiste datum vermeld is.
Hiermede hoop ik dat de problemen zijn opgelost.
Mvg,

reera00
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2008 19:21

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door reera00 »

Mij gezin is collectief verzekerd bij Turien&Co. Deze week hebben we een brief ontvangen van Turien&Co, waarin we vriendelijk maar dringend verzocht werden om ruim € 1.494,= over te maken. De brief was gedateerd 12 januari 2011 maar bij Turien waren ze vergeten deze te vezenden, hoezo betalen binnen 30 dagen?. Het bedrag heeft betrekking op het kennelijk vergeten van het verekenen van het eigen risico over de jaren 2008 en 2009. Een van de medewerkers van Turien stelde voor om dit bedrag te verekenen met bedragen die we voorgeschoten hadden in 2011 en die we dus nog te goed hebben van Turien&Co. Ik heb dit geweigerd en heb gevraagd om de reeds door ons betaalde bedragen gewoon aan ons terug te betalen en heb daarnaast gevraagd om alle onderliggende bescheiden over 2008 en 2009 (dus facturen / betalingsoverzichten enz.) te mogen ontvangen, omdat ik twijfel aan de juistheid van de overzichten. Mij is toegezegd door een van de teamleidsters van Turien dit met de directie te zullen bespreken en ik wordt daar nog over teruggebeld. Ik heb haar ook meegedeeld dat 2008 het jaar was waarin het fiscaal gezien aantrekkelijk was (o.a. lage drempel) om bijzondere kosten ( w.o. medische kosten) op de aangiften inkomstenbelasting als kosten op te voeren. Wanneer ik in 2008 reeds had geweten welke kosten (in mijn geval o.a. tandartskosten en andere medische kosten) niet voor vergoeding in aanmerking kwamen, ik deze als kosten had opgevoerd op mijn aangifte inkomstenbelasting.
Nu dit niet gebeurd is ben ik van mening dat we financieel benadeeld zijn door Turien&Co, ik heb dan ook aangegeven dat we Turien daar voor aansprakelijk stellen. Achteraf een wijziging in de aangifte I.B. over 2008 kan in mijn beleving niet meer omdat de kosten ook in 2008 betaald moeten zijn en dat gaat dus nu niet op want de kosten worden nu pas in 2011 / 2012 betaald.
In 2008 was het ook in mijn beleving een administratieve puinhoop bij Turien omdat declaraties en facturen zomaar verdwenen en dan is het aan de verzekerde om bij de zorgverlenende nieuwe facturen te krijgen, want neen, met een kopie nemen ze geen genoegen bij Turien. Voor ons is het duidelijk, in 2012 gaan wij over naar een andere zorgeverzekeraar en van een aantal collega's heb ik inmiddels begrepen dat ook zij overwegen om naar een andere zorgverzekeraar over te stappen in 2012.

Ik hoop dat iemand van de directie van Turien dit leest en hierop reageert, want iemand van de directie krijg je nooit aan de telefoon. Na lang doorvragen krijg je misschien iemand van het midden management te spreken maar doorgaans mag de man / vrouw van de werkvloer de problemen oplossen en die kunnen, met alle respect, dat in mijn beleving ook niet oplossen. Het probleem bij Turien ligt in mijn visie in de A.O.-I.C. en niet bij de automatisering, zoals gesuggereerd werd door een van de medewerksters van Turien, daar hadden ze bij Turien in die periode daarvoor al in moeten investeren daar hebben wij als verzekerden recht op, want dat de ons betaalde premies niet alleen gebruikt worden voor het betalen van de medische zorg zal een ieder duidelijk zijn, de managers / directie zal daar ook zijn/haar graantje van meepikken en daar is niets mis mee maar dan mogen we toch op zijn minst verwachten dat ze daar ook iets voor doen.

aponi
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2011 19:56

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door aponi »

Hallo,
Ook ik werd onaangenaam verrast door een nadeclaratie van het eigen risico over 2008 en 2009. Het kan toch niet zo zijn dat als een zorgverzekeraar zijn administratie niet op orde heeft (krijgt...), wij als verzekerde achteraf voor vervelende situaties en nabetalingen komen te staan!
Het antwoord dat Turien hier op dit forum geeft, is voor mij (nog) niet afdoende. Dus net als Mathilde D ben ik m.n. benieuwd waarop de Consumentenbond haar citaat baseert:
Gaat het om een bedrag dat onder het verplicht eigen risico valt, dan is de termijn korter. De verzekeraar mag zo'n bedrag uiterlijk een jaar na afloop van het verzekeringsjaar in mindering brengen op het eigen risico van het jaar waarop de rekening betrekking had

Omdat ik geen lid ben van de consumentenbond kan ik dit zelf niet navragen.
Is er iemand die dit leest, die dit voor mij wil navragen? (ook bij Nva en SKGZ kom ik niet verder). Of andere suggesties heeft? Alvast dank!

Turien & Co. Assurade
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2008 15:09

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door Turien & Co. Assurade »

Graag zouden wij willen reageren op het bericht van aponi.

Wij begrijpen dat u het eigen risico over 2008 en 2009 eerder verrekend had willen hebben. Turien & Co. heeft echter gekozen voor een latere verrekening. Wij willen u laten weten dat wij zorgnota’s bij u in rekening mogen brengen tot het jaar van de behandeling + 1 jaar van het daaropvolgende jaar (vóór uiterlijk 31 december) waarop de zorgverzekeraar (Turien & Co.) de nota heeft ontvangen.

Dit is bepaald in artikel 19 van de Zorgverzekeringswet (Zvw) De Zvw zegt echter niets over de termijn waarbinnen de verzekeraar (Turien & Co.) het eigen risico bij de verzekerde in rekening mag brengen. Dit wordt bepaald in artikel 3:307 Burgerlijk Wetboek (B.W.) waarin een terugvorderingtermijn is bepaald van 5 jaar. Turien & Co. heeft ervoor gekozen deze termijn terug te brengen tot maximaal 3 jaar na het bekend worden van de vordering. Hiermee handelen wij in overeenstemming met de regelgeving zoals opgenomen in de regelgeving van de Zvw en B.W. Wij nemen dus alleen nota's mee in de berekening van het eigen risico die vóór een bepaalde datum door ons zijn ontvangen.

Daarnaast zouden wij u nog willen wijzen op onderstaande tekst:
Met ingang van 1 januari 2008 heeft iedereen van 18 jaar en ouder een verplicht eigen risico voor zijn zorgverzekering. In artikel 19 van de Zorgverzekeringswet is de verrekening van het verplicht eigen risico geregeld. De regeling houdt in dat nota's over 2008 die vóór 31 december 2009 en nota's voor zorg over 2009 die vóór 31 december 2010 door ons zijn ontvangen, nog ten laste van het eigen risico mogen worden gebracht. Het is aan de zorgverzekeraar overgelaten hoe, en in beperkte mate ook wanneer, zij het eigen risico terugvorderen bij de zorgverzekerden.

Uit uw reactie blijkt dat u deze nog niet bij de SKGZ heeft aangemeld. U kunt voor onafhankelijk standpunt uw klacht schriftelijk bij de Ombudsman van de SKGZ aanmelden.

Wij hopen hiermee een en ander voor u verduidelijkt te hebben.

Met vriendelijke groet,
Turien & Co. Assuradeuren

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door vroem »

Turien & Co. Assurade schreef:Graag zouden wij willen reageren op het bericht van aponi.

Wij begrijpen dat u het eigen risico over 2008 en 2009 eerder verrekend had willen hebben. Turien & Co. heeft echter gekozen voor een latere verrekening. Wij willen u laten weten dat wij zorgnota’s bij u in rekening mogen brengen tot het jaar van de behandeling + 1 jaar van het daaropvolgende jaar (vóór uiterlijk 31 december) waarop de zorgverzekeraar (Turien & Co.) de nota heeft ontvangen.

Dit is bepaald in artikel 19 van de Zorgverzekeringswet (Zvw) De Zvw zegt echter niets over de termijn waarbinnen de verzekeraar (Turien & Co.) het eigen risico bij de verzekerde in rekening mag brengen. Dit wordt bepaald in artikel 3:307 Burgerlijk Wetboek (B.W.) waarin een terugvorderingtermijn is bepaald van 5 jaar. Turien & Co. heeft ervoor gekozen deze termijn terug te brengen tot maximaal 3 jaar na het bekend worden van de vordering. Hiermee handelen wij in overeenstemming met de regelgeving zoals opgenomen in de regelgeving van de Zvw en B.W. Wij nemen dus alleen nota's mee in de berekening van het eigen risico die vóór een bepaalde datum door ons zijn ontvangen.

Daarnaast zouden wij u nog willen wijzen op onderstaande tekst:
Met ingang van 1 januari 2008 heeft iedereen van 18 jaar en ouder een verplicht eigen risico voor zijn zorgverzekering. In artikel 19 van de Zorgverzekeringswet is de verrekening van het verplicht eigen risico geregeld. De regeling houdt in dat nota's over 2008 die vóór 31 december 2009 en nota's voor zorg over 2009 die vóór 31 december 2010 door ons zijn ontvangen, nog ten laste van het eigen risico mogen worden gebracht. Het is aan de zorgverzekeraar overgelaten hoe, en in beperkte mate ook wanneer, zij het eigen risico terugvorderen bij de zorgverzekerden.

Uit uw reactie blijkt dat u deze nog niet bij de SKGZ heeft aangemeld. U kunt voor onafhankelijk standpunt uw klacht schriftelijk bij de Ombudsman van de SKGZ aanmelden.

Wij hopen hiermee een en ander voor u verduidelijkt te hebben.

Met vriendelijke groet,
Turien & Co. Assuradeuren
ook al zou het juridisch allemaal kloppen, dan nog is het maatschappelijk gezien onjuist zulke bedragen zo laat onder de aandacht te brengen van verzekerden, en verzekerde op te zadelen met extra kostenposten oa door mislopen fiscale aftrek. Wellicht kan de consumentenbond dit onder de aandacht brengen van de regering, misschien kan er fiscaal een soepeler beleid gehanteerd worden.

Daarnaast staat bovenstaand antwoord bol van een stukje arrogantie van het zuiverste water...niet mijn zorgverzekering gelukkig meer (en dat had een goede reden...)

Tijd dat er behalve voor zorgverleners inzicht is in geleverde kwaliteit, deze er ook komt voor zorgverzekeraars. Marktwerking in de zorg prima! gaat dit soort instituten vanzelf onderuit...

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door rollertje »

Die fiscale aftrek is er niet. Je mag niet het eigen risico (wat door iedereen betaalt moet worden) aftrekken van de belastingen. Alleen het op eigen initiatief genomen eigen risico is aftrekbaar.

aponi
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2011 19:56

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door aponi »

Nou ja zeg, meneer Turien:
'u heeft ervoor gekózen om het eigen risico later te verrekenen'.....????!!!
Dat is nog kwalijker dan je administratie niet op orde hebben!
Wat als ík ervoor kies de nadeclaratie pas over 2 jaar te betalen?!
Helaas lijkt de zorgverzekeraar beter beschermt in deze dan de verzekerde.

Ben het eens met "Vroem": arrogant en maatschappelijk not done.
Voor mij is het duidelijk: volgend jaar overstappen naar een - hopelijk - deugelijkere zorgverzekeraar! Is voor de marktwerking ook goed, heb ik gelezen.

reera00
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jun 2008 19:21

Re: Turien en Co wil nog geld van eigen risico 2008 zien

Ongelezen bericht door reera00 »

Rollertje zegt:
Die fiscale aftrek is er niet. Je mag niet het eigen risico (wat door iedereen betaalt moet worden) aftrekken van de belastingen. Alleen het op eigen initiatief genomen eigen risico is aftrekbaar.
.

Het gaat niet om het Wettelijke eigen risico zo als je zelf ook al zegt maar het betreft hier naast het vrijwillig eigen risico ook bijv. tandartskosten, alleen moeten deze kosten wel in 2008 betaald zijn wil je die in de aangifte I.B. van 2008 opvoeren. Wanneer Turien echter nu pas met een afrekening komt kun je in mijn beleving Turien voor het financieel opgelopen nadeel aansprakelijk stellen.

Gesloten