LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Unive accepteert mijn betaling niet

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Hoky
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2012 14:39

Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door Hoky »

Ik heb in december 2020 mijn zorgverzekering bij Unive opgezegd. Op 28 december hebben ze toch de premie voor januari geïncasseerd. Twee weken gewacht en op 11 januari laten terugstorten, maar de 12e kreeg ik van Unive het bedrag ook gestort. Weer twee weken gewacht, want incassomachtiging had ik niet opgezegd, maar het geld bleef staan. Contact opgenomen en gevraagd het te incasseren, want ik wilde niet terugbetalen en dat ze dan zouden incasseren enz. Maar er gebeurde niets. Op 9 februari via klachtenformulier gevraagd het bedrag te incasseren, geen reactie. Pas op 1 maart werd ik gebeld, er werd gezegd dat ze niet zouden incasseren en dat ik het zelf moest overmaken. Plus veel dreigementen. Ik heb het overgemaakt, maar zoals ik al dacht was het daarmee niet afgelopen. Op 4 maart stond het weer op mijn rekening, teruggestort door Unive. 7 maart een aanmaning in de mail met 15 euro kosten. En dat voor een bedrag dat niet geïncasseerd had mogen worden en dat ik al betaald had. Hoe kan ik dit oplossen? En die 15 euro, moet ik die betalen? Nadat ze mijn betaling en incassomachtiging weigerden? Overigens stond er genoeg op mijn bankrekening om het bedrag te kunnen incasseren.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Hoky schreef:
08 mar 2021 11:46
Ik heb in december 2020 mijn zorgverzekering bij Unive opgezegd. Op 28 december hebben ze toch de premie voor januari geïncasseerd. Twee weken gewacht en op 11 januari laten terugstorten, maar de 12e kreeg ik van Unive het bedrag ook gestort. Weer twee weken gewacht, want incassomachtiging had ik niet opgezegd, maar het geld bleef staan. Contact opgenomen en gevraagd het te incasseren, want ik wilde niet terugbetalen en dat ze dan zouden incasseren enz. Maar er gebeurde niets. Op 9 februari via klachtenformulier gevraagd het bedrag te incasseren, geen reactie. Pas op 1 maart werd ik gebeld, er werd gezegd dat ze niet zouden incasseren en dat ik het zelf moest overmaken. Plus veel dreigementen. Ik heb het overgemaakt, maar zoals ik al dacht was het daarmee niet afgelopen. Op 4 maart stond het weer op mijn rekening, teruggestort door Unive. 7 maart een aanmaning in de mail met 15 euro kosten. En dat voor een bedrag dat niet geïncasseerd had mogen worden en dat ik al betaald had. Hoe kan ik dit oplossen? En die 15 euro, moet ik die betalen? Nadat ze mijn betaling en incassomachtiging weigerden? Overigens stond er genoeg op mijn bankrekening om het bedrag te kunnen incasseren.
Incasseren via een machtiging is een service van een bedrijf geen verplichting die zij moeten uitvoeren. Door het storneren heeft u het proces verstoord en heeft u nu dit probleem. Betaal nogmaals het bedrag (zonder de administratie kosten) en met de juiste omschrijving en stuur ze een e-mail met de eerdere handmatige storing.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk dan gelijk: waarom niet even gebeld... dat scheelt een heleboel gedoe. De eis om alleen middels een machtiging te willen betalen is op niets gebaseerd. De kans dat Unive dat helemaal niet meer mag (ivm het opgezegde contract) lijkt me vrij groot. Sowieso is het de verantwoordelijkheid van de verzekerde om te betalen. Waarom de betaling teruggestort is, blijft in het verhaal van TS onduidelijk, terwijl dat wel relevant is.

TS, ga bellen!! dat brengt je een stuk verder.

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt je zorgverzekering opgezegd bij Univé. Zij hebben eind december toch premie voor januari geïncaseerd en jij heb die (terecht) gestorneerd. Op 12 januari heeft Univé heeft bedrag zelf ook nog een keer terug betaald. Jij hebt contact opgenomen en daarin aangegeven dat je wilde dat het bedrag van je rekening afhaalden. Op 1 maart geeft Unive aan dat niet te zullen doen. Daarop heb jij het bedrag overgemaakt en kort daarna stond het bedrag weer op jouw bankrekening. Je hebt van Univé een aanmaning ontvangen met 15 euro incassokosten.

Nee, de incassokosten hoef je niet te betalen. Het bedrag dat men terug heeft betaald betreft een onverschuldigde betaling. De procedure die Unive moet volgens is dan: 1. vragen of je het bedrag binnen een bepaalde termijn wilt terugbetalen; 2. je in gebreke stellen met laatste een redelijke termijn; 3. Je de veertiendaagse aanmaning sturen; en pas daarna mogen incassokosten in rekening worden gebracht.

Ik zou alleen de hoofdsom betalen. Het opnemen van een betalingskenmerk is niet verplicht, maar voorkomt wel problemen.

Hoky
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2012 14:39

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door Hoky »

Het gaat erom dat mijn betaling weer is teruggestort, er is dus een keer geïncasseerd, dat heb ik gestorneerd en Unive heeft het daarna weer gestort, ik heb dat weer teruggestort en nu ook weer terug gekregen. Als Unive mijn geld niet accepteert, hoe kan ik dan betalen?

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zoals geschreven, even bellen en een kenmerk vragen.

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

1. Wat MoneyMan schreef: bel daarover (en stuur een brief of e-mail)
2. Inmiddels heb je een aanmaning ontvangen, gebruik de gegevens daarop
3. Betaal alleen de hoofdsom

Hoky
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2012 14:39

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door Hoky »

Ik heb de hoofdsom betaald, voor de derde keer, met betalingskenmerk. Ik geloof nog niet zomaar dat ze het hierbij laten. Bellen doe ik liever niet met Unive, dat loopt altijd uit op problemen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoky schreef:
09 mar 2021 00:06
Bellen doe ik liever niet met Unive, dat loopt altijd uit op problemen.
Nee, je huidige werkwijze loopt lekker soepel :lol:

Gewoon bellen, eventueel het gesprek opnemen of schriftelijk bevestigen.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
08 mar 2021 14:07
Op 28 december was u nog klant van Univé en dat maakt dat de premie terecht van uw rekening afgeschreven is.
Terecht?? Het betrof wel premie voor de periode waar TS geen klant is.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
09 mar 2021 10:32
snuffel1 schreef:
08 mar 2021 14:07
Op 28 december was u nog klant van Univé en dat maakt dat de premie terecht van uw rekening afgeschreven is.
Terecht?? Het betrof wel premie voor de periode waar TS geen klant is.
Dikke kans dat de opzegging nog niet verwerkt was op het moment dat de incasso-batch gedraaid werd. Dat bedoelt Snuffel waarschijnlijk met "terecht". Maar die betaling moest uiteraard wel terugbetaald worden (zoals Unive ook gewoon gedaan heeft). Als TS niet óók zonder enig overleg gestorneerd zou hebben, zou de kous daarmee al af geweest zijn.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik kreeg begin februari nog een herinnering voor een verzekering die ik in januari had opgezegd en die online als "beëindigd" stond genoteerd. Even gebeld en ik mocht die herinnering vergeten.

Hoky
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2012 14:39

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door Hoky »

Unive belde vanochtend. Precies uitgelegd wat er gebeurd was, welk bedrag wanneer is geïncasseerd, gestorneerd, teruggestort, weer betaald, weer teruggestort en weer betaald. Krijg zojuist een mailtje:

Op 9 maart 2021 spraken wij elkaar over uw klacht van 26 februari 2021. U wilt graag onze reactie per e-mail ontvangen.

"Uw klacht
U heeft eerder een klacht bij ons ingediend. Hierop hebben wij niet tijdig gereageerd. Dit is de reden dat u nogmaals een klacht stuurde. De eerder ingediende klacht is nog niet opgelost. Deze gaat over een openstaand bedrag van €136,85 voor de premie van januari 2021. De premie was niet meer van toepassing na opzegging van de Univé zorgverzekering per 1 januari 2021. U storneerde de incasso. Wij betaalden tegelijkertijd het bedrag aan u terug. Hierdoor staat het bedrag nog open. U wilt dat wij het bedrag opnieuw incasseren.

Onze reactie
Allereerst wil ik u onze oprechte excuses aanbieden voor het feit dat we niet binnen 14 dagen reageerden op uw klacht. Ik begrijp dat dat erg vervelend is voor u. Daarnaast begrijp ik het ongemak dat u ervaarde nadat we onterecht de premie van januari incasseerden. Ik licht graag toe wat ik voor u kan doen ten aanzien van het openstaande bedrag.

Acceptgiro
Het is voor ons helaas niet mogelijk om een gestorneerd bedrag nogmaals te incasseren. Daarom stuurden wij u een zogenaamde stornobrief met acceptgiro. Ik wil u vragen om hiermee het openstaande bedrag van €136,85 aan ons over te maken.

Kwijtschelden administratiekosten
We stuurden u ook een betalingsherinnering en vervolgens een eerste aanmaning. Bij een eerste aanmaning brengen we €15 administratiekosten in rekening. Ik zal de administratiekosten kwijtschelden als u het bedrag uiterlijk 16 maart aan ons overmaakt.

Heeft u nog vragen over deze e-mail?
Mail mij dan gerust terug. Alvast bedankt voor uw moeite.
Natuurlijk kunt u ook telefonisch contact met mij opnemen via onze klantenservice op telefoonnummer 072 - 527 75 95. Ik help u graag."

Moneyman, hoezo gaat het met bellen beter? Ik heb in het telefoongesprek vanochtend toch echt gezegd dat ik gisteren voor de derde keer betaald heb, ik heb alle transacties opgesomd en het klopt nu weer. Unive zou even moeten bedenken of een bedrag dat gisteren betaald is nu al voor hen zichtbaar is. Ik mag hopen dat ze het vóór 16 maart vinden.

Ik hou de reactie maar even hier op het forum, heb het idee dat Unive meeleest, want al begrijpen ze het nog steeds niet, zo snel heb ik nog nooit een reactie gehad.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U maakt wel een heleboel poeha, maar als u denkt dat ze het nog steeds niet snappen, dan belt u toch even? Wordt ook gevraagd in die mail.

Je kunt de administratie van Univé niet vergelijken met je eigen boekhouding.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoky schreef:
09 mar 2021 14:35
Moneyman, hoezo gaat het met bellen beter?
Omdat met één telefoontje al dit gezeik gewoon voorkomen zou zijn. Daarom misschien?

Hoky
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 aug 2012 14:39

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door Hoky »

Lady1234 schreef:
09 mar 2021 15:13
U maakt wel een heleboel poeha, maar als u denkt dat ze het nog steeds niet snappen, dan belt u toch even? Wordt ook gevraagd in die mail.

Je kunt de administratie van Univé niet vergelijken met je eigen boekhouding.
Ik heb ze vanochtend gesproken, alles uitgelegd, daarna kwam die mail. Nog een keer bellen, dan snappen ze het wel?

En ik schreef al op 8 maart: Pas op 1 maart werd ik gebeld, er werd gezegd dat ze niet zouden incasseren en dat ik het zelf moest overmaken. Plus veel dreigementen. Ik heb het overgemaakt ... Dus: telefoontje, ze zeggen dat ik het moet overmaken, ik maak het over en krijg het terug. Ik vind dat bellen toch niet handig.

@Moneyman: het gezeik was eerder voorkomen als Unive niet onterecht had geïncasseerd.
Laatst gewijzigd door Hoky op 09 mar 2021 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door lordi »

Hoky schreef:
09 mar 2021 00:06
Ik heb de hoofdsom betaald, voor de derde keer, met betalingskenmerk.
Je zal het ongetwijfeld al 100x gecontroleerd hebben maar het eerste wat ik mij bij dit verhaal afvraag is of het betalingskenmerk wel helemaal correct is. Dat is vaak de oorzaak van het feit dat een binnenkomende betaling niet kan worden verwerkt en (al dan niet automatisch) wordt teruggestort.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoky schreef:
09 mar 2021 15:58
@Moneyman: het gezeik was eerder voorkomen als Unive niet onterecht had geïncasseerd.
Klopt, maar dat was niet het punt. Zelfreflectie is blijkbaar lastig.

Nou ja - hopelijk heb je er iets uit geleerd voor de volgende keer.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Unive accepteert mijn betaling niet

Ongelezen bericht door Erthanax »

Eerlijk gezged krijg ik de indruk dat u weer iets te haastig bent, net als met het storneren:
Hoky schreef:
09 mar 2021 00:06
Ik heb de hoofdsom betaald, voor de derde keer, met betalingskenmerk. Ik geloof nog niet zomaar dat ze het hierbij laten. Bellen doe ik liever niet met Unive, dat loopt altijd uit op problemen.
Wanneer heeft u die betaling gedaan? Uit het verloop van het gehele topic krijg ik de indruk dat het vandaag was. De betaling is dan weliswaar binnen bij Univé, maar het kan best enige tijd duren voordat dat ook echt zichtbaar is in Het Systeem.
Hoky schreef:
09 mar 2021 15:58
Ik heb ze vanochtend gesproken, alles uitgelegd, daarna kwam die mail. Nog een keer bellen, dan snappen ze het wel? (...)
Het is dus goed mogelijk dat de klantenservice nog niet kon zien dat u die betaling inmiddels al gedaan had.

Eerlijk gezegd is er inderdaad een goede kans dat "ze" het wel "snappen" als u dit telefonisch nog even navraagt en uitlegt.

Gesloten