LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verdovingsvloeistof niet vergoed?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Ellencc
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:02

verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door Ellencc »

Wij zijn verzekerd bij IZZ. Mijn man moest een plekje weg laten halen bij de huisarts. Deze gaf een recept voor Xylocaine. (lidocaine + adrenaline) Tot mijn grote verbazing werd bij de apotheek verteld dat dit niet vergoed werd door de zorgverzekering. Kosten 22 euro voor 20 mgr.
De huisarts doet dit dus + 22 euro die we zelf moeten betalen.
Andere mogelijkheid is naar de dermatoloog gaam waar een dure DBC geopend wordt die een jaar geldig is, de dermatoloog doet het zelfde als de huisarts, maar kost ongeveer 250 euro inclusief de verdoving.
Ik heb IZZ gevraagd of dit niet krom was, ze betalen liever 228 euro meer aan de dermatoloog dan 22 euro vergoeden voor een verdoving. En dan vinden ze het gek dat de zorgkosten zo hoog zijn. Helaas heb ik geen antwoord meer gekregen van IZZ op mijn laatste vraag.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ellencc schreef:Wij zijn verzekerd bij IZZ. Mijn man moest een plekje weg laten halen bij de huisarts. Deze gaf een recept voor Xylocaine. (lidocaine + adrenaline) Tot mijn grote verbazing werd bij de apotheek verteld dat dit niet vergoed werd door de zorgverzekering. Kosten 22 euro voor 20 mgr.
De huisarts doet dit dus + 22 euro die we zelf moeten betalen.
Andere mogelijkheid is naar de dermatoloog gaam waar een dure DBC geopend wordt die een jaar geldig is, de dermatoloog doet het zelfde als de huisarts, maar kost ongeveer 250 euro inclusief de verdoving.
Ik heb IZZ gevraagd of dit niet krom was, ze betalen liever 228 euro meer aan de dermatoloog dan 22 euro vergoeden voor een verdoving. En dan vinden ze het gek dat de zorgkosten zo hoog zijn. Helaas heb ik geen antwoord meer gekregen van IZZ op mijn laatste vraag.
Heb dit nog niet eerder gehoord, heb dit jaar ook meerdere plekjes moeten laten weghalen wat ook verdoofd werd (met wat weet ik niet) maar heb niets zelf hoeven bij betalen.
Ook moest ik die verdovingsvloeistof niet ophalen bij de apotheek maar had de huisarts dat in 'huis'.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ellencc schreef: Andere mogelijkheid is naar de dermatoloog gaam waar een dure DBC geopend wordt die een jaar geldig is, de dermatoloog doet het zelfde als de huisarts, maar kost ongeveer 250 euro inclusief de verdoving.
Ik heb IZZ gevraagd of dit niet krom was, ze betalen liever 228 euro meer aan de dermatoloog dan 22 euro vergoeden voor een verdoving.
Aan de andere kant als dit het enige is in een jaar dat men heeft dan gaat het helemaal van het eigen risico af.

Misschien kunt u de vraag ook eens neerleggen bij het CVZ of eens mailen aan het ministerie van volksgezondheid.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De technische hulpmiddelen die de huisarts nodig heeft behoeft u volgens mij niet zelf te betalen. Ik vermoed dat het niet is toegestaan om de patiënt zelf het materiaal te laten ophalen bij de apotheek.
Ik raad u aan om dit schriftelijk aan de zorgverzekeraar te vragen( onder vermelding van de huisartsnaam en woonplaats). Ook kunt u nadere informatie opvragen bij CVZ en/of NZA. Ik raad u aan om dit tot op de bodem uit te zoeken. Het is het topje van de ijsberg. Laat u in ieder geval door uw zorgverzekeraar uit leggen hoe de vork in de steel zit. Ik vermoed dat het de huisarts niet is toegestaan om op deze manier zijn voorraad aan te vullen. Daarvoor heeft hij andere potjes. Op deze manier wordt hij dubbel betaald.

Ellencc
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:02

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door Ellencc »

Mathilde D. schreef:De technische hulpmiddelen die de huisarts nodig heeft behoeft u volgens mij niet zelf te betalen. Ik vermoed dat het niet is toegestaan om de patiënt zelf het materiaal te laten ophalen bij de apotheek.
Ik raad u aan om dit schriftelijk aan de zorgverzekeraar te vragen( onder vermelding van de huisartsnaam en woonplaats). Ook kunt u nadere informatie opvragen bij CVZ en/of NZA. Ik raad u aan om dit tot op de bodem uit te zoeken. Het is het topje van de ijsberg. Laat u in ieder geval door uw zorgverzekeraar uit leggen hoe de vork in de steel zit. Ik vermoed dat het de huisarts niet is toegestaan om op deze manier zijn voorraad aan te vullen. Daarvoor heeft hij andere potjes. Op deze manier wordt hij dubbel betaald.
De huisarts neemt 3 x 1 ml uit het flesje en de rest wordt weggegooid. Ik werk zelf in een ziekenhuis en weet dus het e.e.a. van vergoedingen en DBC's. Met IZZ ben ik in een heftige mailwisseling, maar krijg nu geen antwoord meer van ze. Ik zal er volgende week weer eens een mailtje tegenaan gooien. Het is toch al betaald, maar ik benhet er echt niet mee eens, dus ze horen nog van me. Ik zal het tzt hier op het forum zetten wat er uit gekomen is.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik bedoelde dat de huisarts fout zit. De huisarts mag volgens mij deze benodigdheden niet bestellen via de patient. De zorgverzekeraar kan u wel behulpzaam zijn, doordat zij u kunnen uitleggen hoe nu precies de vork in de steel zit.
Daarna moet eigenlijk de zorgverzekeraar de huisarts op de vinger tikken ( gecontracteerde huisarts die over de scheef gaat) en daarbij u als dank de kosten vergoeden.
De rekening van de apotheek valt relatief hoog uit, doordat in het bedrag van 22 euro , de receptregelvergoeding plus de receptregelvergoeding " eerste aflevering" is opgenomen. Totaal is dat ca. 13 euro. Als u dit toevallig op zondag of 's avonds heeft opgehaald is er ook nog een weekend toeslag.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door kweenie »

Xylocaine als injectiemiddel of spray is alleen via recept verkrijgbaar en zou moeten worden vergoed door de verzekeraar. Er is ook xylocaine-zalf die ook zonder recept verkrijgbaar is en niet wordt vergoed. Misschien dat daar het misverstand door is ontstaan. Je geeft alleen aan dat je xylocaine moest halen, dat kan dus allebei zijn. Als het om het injectiemiddel gaat en de apotheek heeft dat als zalf op de factuur gezet, dan zal het niet worden vergoed.

Ellencc
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:02

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door Ellencc »

@Keenie, het is de injectievloeistof. Heb het al bij de apotheek, en de verzekering gevraagd, maar ze blijven bij hun standpunt. Ik wacht het volgende antwoord van de verzekering wel af. Het is nu toch al betaald dus ik heb geen haast, maar wel heel veel geduld.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ellencc schreef:@Keenie, het is de injectievloeistof. Heb het al bij de apotheek, en de verzekering gevraagd, maar ze blijven bij hun standpunt. Ik wacht het volgende antwoord van de verzekering wel af. Het is nu toch al betaald dus ik heb geen haast, maar wel heel veel geduld.
Sorry maar in mijn ogen moet jij bij je huisarts zijn !
Die hoort het gewoon in huis te hebben.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ellencc schreef:@Keenie, het is de injectievloeistof. Heb het al bij de apotheek, en de verzekering gevraagd, maar ze blijven bij hun standpunt. Ik wacht het volgende antwoord van de verzekering wel af. Het is nu toch al betaald dus ik heb geen haast, maar wel heel veel geduld.
Het middel op zichzelf wordt misschien normaalgesproken wel vergoed, maar niet in dit geval. In dit geval moet de huisarts deze middelen, waaronder ook verbandmiddelen bijvoorbeeld, leveren. Dus je moet de zorgverzekeraar niet aanspreken om de rekening te betalen, maar aanspreken om uitleg te geven.
Je kan beter de huisarts niet rechtstreeks aanspreken. Want het is niet 100% zeker dat deze het fout heeft gedaan. Bovendien, juist als hij het wel fout heeft gedaan ( gefraudeerd), dan is het beter dat de zorgverzekeraar daar achter komt.

Op http://www.medicijnkosten.nl is te vinden dat de injectievloeistof vermoedelijk 3,72 kost. Het totaal van 22 euro wordt bereikt door diverse ( normale) opslagen apotheek.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Waarom de huisarts niet rechtstreeks aanspreken ?
TS kan toch aan de assistente vragen of men altijd zelf verdovingsvloeistof
moet ophalen bij de apotheek.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Idd zou het gewoon aan huisarts vragen...
Als ik ga heeft hij altijd alles op voorraad,zal daarna wel door berekent worden,logisch...,merk er niets van.
( bn over eigen risico heen ) belgie kreeg ik wel recept en moest ik het daar halen...( in belgische apotheek)

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

opzich is het nietvreemd dat de huisarts niet alles op voorraad heeft. Vroeger was dat zo, maar tegenwoordig is dat niet meer zo en is het relatief gebruikelijk dat de patient (met recept van de huisarts) het middel gaat halen bij de apotheek, en de huisarts het vervolgens dan weer injecteerd.

Dit mag wel, en wordt ook veel toegepast. De reden hiervoor is dat veel middelen op een bepaalde manier bewaard moeten worden en maar kort houdbaar zijn. Een apotheek dient vaak meerdere huisartsen en het is dus goedkoper als de apotheek het risico loopt. Daarnaast wordt er sneller doorverwezen dan vroeger: bijvoorbeeld: de huisarts hecht bijna nooit meer zelf, dat doet het ziekenhuis, met als gevolg dat bijna geen enkele huisarts nog tetanusvaccin op voorraad heeft, de patient gaat toch naar het ziekenhuis. De tijd dat de huisarts deze dingen op voorraad heeft is voor het grootste gedeelte echt voorbij.

Isabel

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Bij de huisartsenpraktijk waar ik kom Isabel die doen nog
wel heel veel zelf, en ook hechten etc.

berend12
Berichten: 548
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:52

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door berend12 »

Vreemd verhaal, zo`n plekje weghalen doen ze toch wel elke maand? Hebben ze dan geen spray in huis?

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Bij de huisartsenpraktijk waar ik kom Isabel die doen nog
wel heel veel zelf, en ook hechten etc.
oh dat geloof ik meteen, er zijn vast nog wel huisartsen die het doen, het is alleen niet meer standaard dat de huisarts het doet. Vaak is dat gewoon intern protocol. Vroeger was het een taak van de huisarts (die moest dus) maar nu is het een keuze.
Ik hoorde laatst op een symposium dat bijna geen enkele huisarts meer wonden van volwassenen in het gezicht hecht, simpelweg omdat de eisen van mensen wat betreft hoe netjes het moet omhoog zijn gegaan en de huisarts daar niet aan kan voldoen omdat hij niet vaak genoeg hecht.

maar ik kan me goed voorstellen dat sommige praktijken het wel doen (niet alleen omdat zij zelf variatie willen maar ook omdat er andere afspraken zijn gemaakt met eerste hulp posten)

Isabel

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

met wonden ga je idd sneller naar ziekenhuis denk ik?
je zal sneller doorgestuurd worden,

maar plekjes,moedervlekken,injecties geven op rotplaatsen(tussen gewrichten) die worden ook van te voren verdoofd met lidacoine dat soort dingen gebeuren allemaal nog wel bij mijn huisarts...

maar niet alle huisartsen werken nu eenmaal het zelfde...
sommige hebben idd protocool bv,ga maar naar dermatoloog laat moedervlek daar maar weghalen(geef maar voorbeeldje)

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door vroem »

persoonlijk vermoed ik dat de zorgverzekering gewoon fout zit en het niet toe wil geven.
Het is alleen op recept verkrijgbaar, en noodzwkleijk bij een ingreep die op zich onder de vergoedingen valt.
Negeer de opmerkingen van Mathilde mbt haar overduidelijke aversie richting zorgverleners maar, en waarom ze Famed hierbij haalt is mij ook onduidelijk. (famed zou op een nota vermeld hebben dat het buiten vergoeding valt, en dan is TS net zo ver als nu, namelijk doet navraag bij verzekering die dit immers doorgeeft aan famed , zo is de cirkel weer rond. Jammer Mathilde dat je de rol van factoringsbedrijven nog steeds niet begrijpt (wilt begrijpen)...)
Voorzover er onduidelijkheden zijn mbt vergoedingen is het toch echt de zorgverzekeraar die de verplichting heeft hier duidelijke informatie over te verschaffen uit hoofde van polisvoorwaarden, die hebben nota bene een overeenkomst met u. Zou niet moeilijk moeten zijn, en wanneer het dat wel is zoals nu stinkt er iets.
Ik vind het een vreemd verhaal. dat de huisarts per behandeling laat komen is heel normaal, soms kan dat intern wanneer de huisarts in een centrum zit (huisarts schrijft recept en krijgt zelf geleverd, zie je als patient niet gebeuren ), soms ook zo. dan is het spul vers (niet lang houdbaar) en weet je ook zeker dat het er is wanneer de afspraak er staat. En als de huisarts het niet op de plank heeft kan het ook niet gestolen worden (nog steeds veel inbraken bij medici helaas voor verdovende middelen en zo)

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door Isabel1 »



persoonlijk vermoed ik dat de zorgverzekering gewoon fout zit en het niet toe wil geven.
]

denk ik ook

Webcare IZZ
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2012 13:21

Re: verdovingsvloeistof niet vergoed?

Ongelezen bericht door Webcare IZZ »

Geachte mevrouw Ellen,

Ik begrijp dat u een klacht hebt over de vergoeding van verdovingsvloeistof. Kan ik u hier misschien mee helpen? Mail dan aub uw verhaal o.v.v. uw klantnummer en telefoonnummer naar [email protected]. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,
Zorgverzekeraar IZZ

Birgit
Medewerker Webcare

Gesloten