Vergoeding haarstuk bij CZ

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
marjawilg

Vergoeding haarstuk bij CZ

Ongelezen bericht door marjawilg » 16 nov 2016 17:23

Al meer dan 10 jaar heb ik een haarstuk voor mijn alopecia die ik bij mijn plaatselijke kapper bestel en iedere 5 weken laat verwijderen en mijn eigen haar laat knippen en kleuren waarna het haarstuk weer wordt teruggeplaatst en ben ik erg gelukkig met deze oplossing. Al meer dan 10 jaar krijg ik via CZ hier een vergoeding voor vanuit mijn basis en aanvullende verzekering hiervoor heb ik bewust een restitutiepolis genomen omdat ik namelijk niet naar een door CZ gecontracteerde kapper ga maar naar mijn eigen kapper waar ik zeer tevreden over ben en ook over het product. CZ is in het bezit van een doktersverklaring en het kappersdiploma van mijn kapper en altijd werd het deel waarop ik recht had vanuit mijn verzekering vergoed maar nu in een keer niet meer omdat ze zeggen dat de kapper een apart diploma moet hebben voor haarwerken. Voor mijn kapper ben ik de enige persoon in haar kapsalon dus voor haar niet van belang om dit diploma te gaan halen en ze levert al meer dan 10 jaar naar volle tevredenheid. Het is niet te begrijpen dat mensen met een handicap zo behandeld worden door CZ terwijl er de andere jaren nooit moeilijk gedaan werd, wel meer premie betalen voor een restitutiepolis maar als je het nodig hebt zijn ze niet thuis en doen ze het af met "dit zijn de regels van de regering"

marjawilg

Re: Vergoeding haarstuk bij CZ

Ongelezen bericht door marjawilg » 18 nov 2016 13:37

Ben net benaderd door CZ en zij zeggen dat het nieuwe regels zijn dat er een haarwerkdiploma moet zijn en dat ik dan een hogere vergoeding zou kunnen krijgen en ieder jaar een nieuw haarstuk kan declareren ik heb aangegeven dat dit haarstuk zo goed is dat ik het niet ieder jaar maar 1 keer
in de 2 jaar nodig heb dus dat het juist kosten uitspaart voor CZ. CZ is in het bezit van een doktersverklaring en het kappersdiploma van mijn kapper.
Dat maakt voor hun niet uit want dit zijn de regels en die blijken dus belangrijker te zijn dan het bedrag wat gedeclareerd wordt daarom snap ik nu
dat de zorgkosten steeds hoger worden.
Ook werd mij medegedeeld dat ik naar een deskundige leverancier moet die goed materiaal levert dit vindt ik een belediging voor mijn kapper
die mij dit uitstekende product al meer dan 10 jaar levert en wat ook altijd door CZ vergoed is vanuit mijn restitutiepolis.
Onbegrijpelijk dat regels belangrijker zijn dan geld bij de zorverzekerraar.

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 18 nov 2016 14:18

op zich vind ik dat er van de beweegredenen wat te zeggen is, hoewel het wel vreemd is dat ze daar nu pas mee komen. Uw tegenargumenten zijn alleen niet echt steekhoudend, probeer het via een coulance te regelen, soort van overgangsperiode.
marjawilg schreef:Dat maakt voor hun niet uit want dit zijn de regels en die blijken dus belangrijker te zijn dan het bedrag wat gedeclareerd wordt
marjawilg schreef:Ook werd mij medegedeeld dat ik naar een deskundige leverancier moet die goed materiaal levert dit vindt ik een belediging voor mijn kapper
die mij dit uitstekende product al meer dan 10 jaar levert en wat ook altijd door CZ vergoed is vanuit mijn restitutiepolis.
Zou het ook kunnen zijn dat de wetgeving omtrent deze dekking gewijzigd is? Dat het al jaren vergoed werd is dan mooi, als de wetgeving andere eisen stelt aan de zorgverlener, dan heeft de verzekeraar er maar gehoor aan te geven.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 18 nov 2016 15:00

Als de wet- en regelgeving wijzigt, zal een zorgverzekeraar zich daar uiteraard aan moeten houden. In individuele gevallen kan dat soms vervelend uitpakken, ook vanuit financieel oogpunt. Maar dat maakt niet dat de zorgverzekeraar dan maar de regels aan zijn laars kan of mag lappen.

Vraag eens bij CZ of zij mogelijk een hardheidsclausule hebben waar je een beroep op kunt doen,

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 18 nov 2016 18:39

Een zorgverzekeraar mag niet zomaar iets vergoeden en wordt gecontroleerd op de vergoedingen uit de basisverzekering.
Zoals reeds genoemd zou je een coulance verzoek kunnen indienen en ondertussen opzoek gaan naar een alternatieve leverancier.

Flipp

Ongelezen bericht door Flipp » 18 nov 2016 20:09

Het is jammer dat er in Nederland zo weinig zicht is voor specifieke wensen in de basisverzekering. Verzekeraars kunnen coulance toepassen, maar doen dat voor zover ik weet normaal gesproken pas bij schrijdende gevallen in combinatie met media aandacht. Niemand lijkt er bij gebaat dat Marja ineens naar een andere partij moet, die bovendien een hogere rekening gaat sturen en toch zijn er dan die regels. Overstappen naar een andere verzekeraar heeft geen zin want het probleem blijft. Enige optie zou eventueel zijn te kijken of er een aanvullende verzekering is, zodat je bij je vertrouwde kapper kunt blijven, maar dan kun je het wellicht net zo goed uit eigen zak betalen.

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 18 nov 2016 20:16

Flipp schreef:Het is jammer dat er in Nederland zo weinig zicht is voor specifieke wensen in de basisverzekering.
dat is nu net de eigenschap van de basisverzekering. Iedere verzekeraar moet hier dezelfde vergoeding bieden, voor iedereen gelijk. Wil je specifieke persoonlijke wensen meenemen, bestaan er aanvullende verzekeringen, waarmee je je wensen persoonlijker kunt maken.

marjawilg

Ongelezen bericht door marjawilg » 18 nov 2016 22:44

Flipp ik heb juist een restitutiepolis (waarvan ze zeggen dat je je eigen zorgverlener kan kiezen en daarom meestal een lagere vergoeding krijgt) genomen met een aanvullende verzekering maar na meer dan 10 jaar dit haarstuk bij mijn eigen kapper door CZ vergoed te hebben gehad moet ik nu in 1 keer naar een gecontracteerde kapper dus ik snap nu ook de bedoeling van een restitutiepolis niet meer.
Wat mij het meeste stoort is dat de regels belangrijker zijn dan het geld die de verzekering betaald toch niet vreemd dat de zorgkosten alleen maar
duurder worden.

harkja
Contacteer:

Ongelezen bericht door harkja » 19 nov 2016 01:07

Ik ben diabeet en moest op aandringen van mijn huisarts naar een pedicure werd jaren
lang vergoed. Nu niet meer betaal alles zelf en dien de rekening in bij de verzekeraar en dat wordt dan weer in mindering gebracht van het eigen risico.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 19 nov 2016 07:45

harkja schreef:Ik ben diabeet en moest op aandringen van mijn huisarts naar een pedicure werd jaren
lang vergoed. Nu niet meer betaal alles zelf en dien de rekening in bij de verzekeraar en dat wordt dan weer in mindering gebracht van het eigen risico.
Tijd voor een andere huisarts!
De pedicure ivm diabetes valt sinds 2015 onder de ketenzorg en dus onder de huisarts als deze een contract heeft afgesloten met een pedicure.
Omdat het huisartszorg is komt deze zorg niet ten laste van het eigenrisico.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 19 nov 2016 09:16

marjawilg schreef:Flipp ik heb juist een restitutiepolis (waarvan ze zeggen dat je je eigen zorgverlener kan kiezen en daarom meestal een lagere vergoeding krijgt) genomen met een aanvullende verzekering maar na meer dan 10 jaar dit haarstuk bij mijn eigen kapper door CZ vergoed te hebben gehad moet ik nu in 1 keer naar een gecontracteerde kapper dus ik snap nu ook de bedoeling van een restitutiepolis niet meer.
Dit heeft niets te maken met restitutie of natura.

Het gaat er niet om dat jouw kapper geen contract met je verzekeraar zou hebben. Het gaat er om dat zorgverleners aantoonbaar bepaalde kennis en vaardigheden moeten hebben. Heeft de zorgverlener de vereiste papieren dat niet, dan betekent dat dat niet objectief is vast te stellen dat hij goed werk aflevert.

Dat betekent niet dat hij het niet goed doet. Maar net als dat je een rijbewijs nodig hebt om te kunnen aantonen dat je kunt rijden, of dat een leraar een bepaalde onderwijsbevoegdheid moet hebben om les te mogen geven, zal ook een zorgverlener bepaalde papieren moeten hebben.

berndv

Ongelezen bericht door berndv » 19 nov 2016 10:19

kweenie schreef:
marjawilg schreef:Flipp ik heb juist een restitutiepolis (waarvan ze zeggen dat je je eigen zorgverlener kan kiezen en daarom meestal een lagere vergoeding krijgt) genomen met een aanvullende verzekering maar na meer dan 10 jaar dit haarstuk bij mijn eigen kapper door CZ vergoed te hebben gehad moet ik nu in 1 keer naar een gecontracteerde kapper dus ik snap nu ook de bedoeling van een restitutiepolis niet meer.
Dit heeft niets te maken met restitutie of natura.

Het gaat er niet om dat jouw kapper geen contract met je verzekeraar zou hebben. Het gaat er om dat zorgverleners aantoonbaar bepaalde kennis en vaardigheden moeten hebben. Heeft de zorgverlener de vereiste papieren dat niet, dan betekent dat dat niet objectief is vast te stellen dat hij goed werk aflevert.

Dat betekent niet dat hij het niet goed doet. Maar net als dat je een rijbewijs nodig hebt om te kunnen aantonen dat je kunt rijden, of dat een leraar een bepaalde onderwijsbevoegdheid moet hebben om les te mogen geven, zal ook een zorgverlener bepaalde papieren moeten hebben.
inderdaad, de term "zorgverlener" is daarin belangrijk. Het bestaan van een contract maakt met de polis inderdaad niets uit, maar het zijn van een gecertificeerd zorgverlener is dat wel.

marjawilg

Ongelezen bericht door marjawilg » 19 nov 2016 12:11

Kan iemand mij uitleggen wat dan het voordeel van een restitutiepolis is ?

Wat ik ook nog wil opmerken is dat mijn haarstuk 2 jaar mee gaat en de meeste haarstukken na 1 jaar vervangen moet worden
dus voor de zorgverzekering is het alleen maar goedkoper.

Ik heb hun nu een mail gestuurd met de vraag of ze de hardheidsclausule kunnen toepassen want mijn kapper heeft toch meer
dan 10 jaar bewezen dat ze een goed product levert en goed werk verricht.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 19 nov 2016 13:29

Een restitutiepolis betekent niet dat je zomaar alles vergoed krijgt. Een zorgverlener moet altijd aan bepaalde eisen voldoen. Een restitutiepolis betekent alleen dat je naar iedere erkende zorgverlener kunt gaan, en dat je niet hoeft te kijken naar welke zorgverleners een contract hebben met jouw verzekeraar.

Gesloten