LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ja MichielFRL je doet erg je best!

Maar we mergelen de klachtenafdelingen van de zorgverzekeraars en SKGZ wel uit... totdat ze allemáál de keuze aan de consument overlaten. :wink:

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door angel1978 »

MichielFRL schreef:
Geip Suusje schreef:Zie deze discussie http://blog.iusmentis.com/2014/06/27/ho ... -telefoon/

En de laatste reactie van Onno.
Dat is wel een erg mitsen en maren reactie van Onno.
Voorlopig is een extra beveiligingscode per SMS een goede oplossing om e.a. veiliger te maken.
De reacties en redenering van sommigen dat dit een reden is om het dan maar zonder sms te doen is dusdanig dom dat het wat mij betreft zelfs aan te bevelen is om sommige mensen nog meer tegen zichzelf te beschermen. Blijkbaar is het nodig!

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Naar mijn overtuiging is een smartphone de beste garantie dat je privegegevens gedeeld worden.
Breng dus nooit een (SMS-)koppeling aan met je meest geheime sleutel, de Digid.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door angel1978 »

Geip Suusje schreef:Naar mijn overtuiging is een smartphone de beste garantie dat je privegegevens gedeeld worden.
Breng dus nooit een (SMS-)koppeling aan met je meest geheime sleutel, de Digid.
Wederom een domme redenatie en ook nog foutief ook nog.
Net als je opmerking dat je je 06 niet wil delen met de zorgverzekeraar via digid!

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door SoundBoard »

Geip Suusje schreef:Naar mijn overtuiging is een smartphone de beste garantie dat je privegegevens gedeeld worden.
Breng dus nooit een (SMS-)koppeling aan met je meest geheime sleutel, de Digid.
Dus zijn we weer bij het begin: laat VGZ (en alle ander zorgverzekeraars die een SMS-code vereisen) een versie leveren die gebruik maakt van een TAN-lijst. Deze lijst kan dan per reguliere post worden toegezonden. Analoog aan de methode die al tien jaar door de ING probleemloos wordt gehanteerd!

FO

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door angel1978 »

SoundBoard schreef:
Geip Suusje schreef:Naar mijn overtuiging is een smartphone de beste garantie dat je privegegevens gedeeld worden.
Breng dus nooit een (SMS-)koppeling aan met je meest geheime sleutel, de Digid.
Dus zijn we weer bij het begin: laat VGZ (en alle ander zorgverzekeraars die een SMS-code vereisen) een versie leveren die gebruik maakt van een TAN-lijst. Deze lijst kan dan per reguliere post worden toegezonden. Analoog aan de methode die al tien jaar door de ING probleemloos wordt gehanteerd!

FO
Alsjeblieft niet!
Dan weten we zeker dat het mis zal gaan. Verwacht dat Ing over niet al te lange tijd ook wel over zal stappen op de verplichting naar mobiel.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@Soundboard.

Ik zie niet waarom ik de degelijkste beveiliging (Digid) moet verbinden met een mindere. Of het nou Tan lijst is of SMS.

Digid heb ik altijd streng geheim gehouden.
kVoel er niets voor dat externen daar ineens inbreuk op willen maken door aan Digid een '(vis-)haakje' te hangen.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door angel1978 »

Geip Suusje schreef:@Soundboard.

Ik zie niet waarom ik de degelijkste beveiliging (Digid) moet verbinden met een mindere. Of het nou Tan lijst is of SMS.

Digid heb ik altijd streng geheim gehouden.
kVoel er niets voor dat externen daar ineens inbreuk op willen maken door aan Digid een '(vis-)haakje' te hangen.
Wederom een foute rdenering:

A) digid ( enkelvoudig ) is niet de veiligste methode
B) je digid wordt niet onveiliger bij het gebruik van ook de sms

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Beveiliging is het beste als er 2 dingen nodig zijn: Iets wat je moet kennen en iets wat je moet hebben: Dus inloggegevens (kennen) en iets fysieks als een lijst of een telefoon of een reader of een pasje (hebben). Alleen o.b.v. kennen is te weinig omdat dit makkelijk gedupliceerd/afgekeken kan worden. Alleen o.b.v. hebben is ook niet voldoende omdat dit gestolen kan worden. Maar niet iedere gegevensverzameling is belangrijk genoeg om beiden af te dwingen: bank en medische informatie wel.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@angel78
Helaas je beweert allemaal dingen zonder onderbouwing, wat mij betreft.

Je denkfout is 'more is better'. Ik zeg: 'de keten is zo sterk als zijn zwakste schakel'.

Ik heb er niet voldoende vertrouwen in dat ik de beheersing heb over wat al die programma's in mijn telefoon (kunnen) doen. Ik geef toe: ik ben daar te 'dom' voor.

Je gaat ervan uit dat de schakels in een keten staan. Maar die schakels liggen los in de telefoon. Wie je telefoon heeft heeft alles. Wie software op je telefoon heeft ook.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 21 mar 2015 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door angel1978 »

Geip Suusje schreef:@angel78
Helaas je beweert allemaal dingen zonder onderbouwing, wat mij betreft.

Je denkfout is 'more is better'. Ik zeg: 'de keten is zo sterk als zijn zwakste schakel'.

Ik heb er niet voldoende vertrouwen in dat ik de beheersing heb over wat al die programma's in mijn telefoon (kunnen) doen. Ik geef toe: ik ben daar te 'dom' voor.
Het heeft alleen zin om onderbouwing te geven als mensen ook in staat zijn dit te snappen. Daar heb ik hier geen enkel vertrouwen in. De opmerking over de zwakste schakel maakt dit alleen maar sterker!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door bprosman »

Gelukkig kan een mobiele telefoon niet gestolen worden. Boeven stelen bij voorkeur papieren lijstjes maar nooit telefoons.....
Telefoon is nog extra beveiligd met PIN code, papieren lijstjes niet. En JA TAN lijsten worden gestolen.

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door SoundBoard »

angel1978 schreef:(.....)Verwacht dat Ing over niet al te lange tijd ook wel over zal stappen op de verplichting naar mobiel.
Als ING dat gaat doen krijgen ze zeker een hele boel klachten en afhakers.
En het is ook nergens voor nodig: het werkt perfect. De veiligheid is niets kleiner dan een via SMS toegestuurde code.

FO

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door SoundBoard »

MichielFRL schreef:En dankzij dit soort gedrag gaan onze zorgpremies omhoog.
Wie moet al die onnodige klachten afhandelen? Is dat gratis?
Nou nee hoor, de zorgpremies gaan ieder jaar omhoog omdat Schippers er geen vat op heeft en omdat de verzekeraars vette winsten maken en die risicovol gaan beleggen.

Maar dat is een geheel ander onderwerp waar het hier niet over gaat.

FO

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

En JA TAN lijsten worden gestolen.
Dan kun je via klantenservice onmiddellijk de hele reeks van 100 nummers laten blokkeren en krijg je per ommegaande een nieuwe lijst toegezonden.

NoMercy
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2015 00:55

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door NoMercy »

Ik heb het zelfde probleem.
Geen mobiel, wil ik ook niet en ook geen ander die ik voor het karretje ga spannen voor een 06.

Waarom geen andere simpele oplossing

Laat een bevestiging gewoon mailen naar een 2e email adres die je heb opgegeven.
Iedereen kan makkelijk een gratis email aanmaken (live, gmail, outlook etc) die je voor dit soort zaken kan gebruiken. (gebruik geen provider email omdat je mischien in de toekomst wel eens van provider kan veranderen)

Dan ben je van alles af en heb je toch een extra beveiliging.
plus de mensen die wel een smartphone hebben kunnen ook daarop makkelijk een extra mailbox toevoegen.

De mensen die geen mobiel hebben worden niet onnodig op kosten gejaagt (ook al is het maar paar tientjes) sommige mensen kunnen die paar tientjes gewoon niet missen.

Op deze manier help je 100% van je klanten en de mensen die dit niet kunnen krijgen gewoon alles met de post. Men moet ook aan de ouderen onder ons denken, zij komen niet uit de digitale tijd en zullen hier niet meer aan deelnemen. Onthoud wel dat deze mensen onze toekomst hebben opgebouwd en ook hun respect hebben verdient.

mvg
Edwin

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door bprosman »

Men moet ook aan de ouderen onder ons denken, zij komen niet uit de digitale tijd en zullen hier niet meer aan deelnemen. Onthoud wel dat deze mensen onze toekomst hebben opgebouwd en ook hun respect hebben verdient.
Voor die mensen (zoals mijn ouders) bestaat er dan gelukkig ook nog de papieren acceptgiro/overschrijving.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door angel1978 »

SoundBoard schreef:
angel1978 schreef:(.....)Verwacht dat Ing over niet al te lange tijd ook wel over zal stappen op de verplichting naar mobiel.
Als ING dat gaat doen krijgen ze zeker een hele boel klachten en afhakers.
En het is ook nergens voor nodig: het werkt perfect. De veiligheid is niets kleiner dan een via SMS toegestuurde code.

FO
Dat er mensen zullen afhaken zullen ze niet zo mee zitten. Die paar doen er op het totaal echt niet toe.
Laatst gewijzigd door Radar op 22 mar 2015 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde opmerking verwijderd

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door bprosman »

Ben benieuwd hoe de reacties zijn/worden als een bank ooit besluit van "Meegaan met je tijd anders geen vergoeding bij fraude/skimmen". Kijken hoeveel principes er nog overblijven

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Telefoon is nog extra beveiligd met PIN code,
Oh, je bedoelt 0000

Gesloten