LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
TruustheAnt
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2015 14:13

VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door TruustheAnt »

VGZ verplicht vanaf 20 maart hun klanten wanneer ze online gaan, in te loggen bij Digid met een sms-code!
Ik heb geen mobiel en heb hierover gebeld. Mij werd, overigens keurig, te verstaan gegeven dat ik dan v.a. 20 maart niet meer bij mijn online gegevens kon. Ook werd er gevraagd of er niet iemand in mijn omgeving was met een mobiel. Nee, dat is lekker veilig! Ik loop wel even naar de buurman ...... :shock: :lol:
Er zijn heus nog mensen zonder mobiel! Buiten dat, ik kan overal inloggen met mijn Digid gebruikersnaam en inlogcode en wordt nergens anders verplicht dat met een sms-code te doen.

TruustheAnt
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2015 14:13

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door TruustheAnt »

OEPS " en word" met een d natuurlijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb ook gemerkt dat sommige organisaties alleen nog met SMS code werken. Onder andere DUO werkte in mijn geval ook niet met de 'gewone' digid. En inderdaad de zorgverzekering.

Wat mogelijk een oplossing is, er zijn wel programma's die je een virtueel nummer geven, zodat je sms-jes naar dit programma (of naar een mailprogramma) worden gestuurd. Maar dat is wel even uitzoeken en een heel gedoe...

Mar@las59
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2015 21:01

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door Mar@las59 »

Kan VGZ ons wel verplichten om in te loggen digid met sms-code? Is toch geen overheid?

TruustheAnt
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2015 14:13

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door TruustheAnt »

Extra beveiliging ok, maar ik vind dat VGZ de mensen die geen mobiel hebben, tegemoet moet komen met een andere mogelijkheid. Ook ik heb de financiële mogelijkheid niet om een mobiel, beltegoed cq abonnement aan te schaffen. Ik vind dit duidelijk een vorm van discriminatie.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

TruustheAnt schreef:Extra beveiliging ok, maar ik vind dat VGZ de mensen die geen mobiel hebben, tegemoet moet komen met een andere mogelijkheid. Ook ik heb de financiële mogelijkheid niet om een mobiel, beltegoed cq abonnement aan te schaffen. Ik vind dit duidelijk een vorm van discriminatie.
Een eenvoudige mobiel kost maar €20. Daarbij krijg je gtatis €10-€15 bel tegoed. Je hoeft geen abo te nemen. Gewoon prepaid blijven gebruiken. Niet zelf bellen. Dan kost het echt niets.

TruustheAnt
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2015 14:13

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door TruustheAnt »

Dank Mathilde voor deze voor mij onder andere omstandigheden bruikbare reactie. Zelfs die 20 euro is momenteel een probleem en ik ben vast niet de enige die daar mee zit.
M.vr. groet,

Sibylle
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2015 21:45

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door Sibylle »

Ik zal graag willen weten hoe ik mij tegen de sms-codeplicht kan verweren. Niet eens de Belastingdienst vraagt er om. Is het überhaupt mogelijk je zomaar te verplichten? Het gaat nog niet zo eens om wel of geen mobieltje maar dat een ziektekostenverzekering notabene, je oplegt dat je nu een sms-code moet aanvragen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door Julie4444 »

TruustheAnt schreef:Dank Mathilde voor deze voor mij onder andere omstandigheden bruikbare reactie. Zelfs die 20 euro is momenteel een probleem en ik ben vast niet de enige die daar mee zit.
M.vr. groet,
Kijk of je de mobiel van een familielid of iemand die je 100% vertrouwd kunt gebruiken? Misschien heeft iemand nog ergens een oud toestelletje liggen en kun je gewoon een SIMkaart kopen voor een paar euro.

Als geld een probleem is zou ik sowieso eens overstappen naar een goedkopere verzekeraar...
Sibylle schreef:Ik zal graag willen weten hoe ik mij tegen de sms-codeplicht kan verweren. Niet eens de Belastingdienst vraagt er om. Is het überhaupt mogelijk je zomaar te verplichten? Het gaat nog niet zo eens om wel of geen mobieltje maar dat een ziektekostenverzekering notabene, je oplegt dat je nu een sms-code moet aanvragen.
Gewoon meegaan met de tijd. Het zal ook eens tijd worden dat alle DigiD diensten verplicht met SMS-code voor de inlog gaan werken. Dat maakt de kans op fraude namelijk vele malen kleiner.

Wat betreft de zorgverzekeraar: als iemand daarop inlogt hebben ze genoeg gegevens om je identiteit te stelen, dus ik zou zeggen dat zo'n extra beetje bescherming wel degelijk nuttig is. Als je het niets vindt kun je altijd van verzekeraar wisselen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door sjohie »

Julie4444 schreef:
TruustheAnt schreef:Dank Mathilde voor deze voor mij onder andere omstandigheden bruikbare reactie. Zelfs die 20 euro is momenteel een probleem en ik ben vast niet de enige die daar mee zit.
M.vr. groet,
Kijk of je de mobiel van een familielid of iemand die je 100% vertrouwd kunt gebruiken? Misschien heeft iemand nog ergens een oud toestelletje liggen en kun je gewoon een SIMkaart kopen voor een paar euro.

Als geld een probleem is zou ik sowieso eens overstappen naar een goedkopere verzekeraar...
Sibylle schreef:Ik zal graag willen weten hoe ik mij tegen de sms-codeplicht kan verweren. Niet eens de Belastingdienst vraagt er om. Is het überhaupt mogelijk je zomaar te verplichten? Het gaat nog niet zo eens om wel of geen mobieltje maar dat een ziektekostenverzekering notabene, je oplegt dat je nu een sms-code moet aanvragen.
Gewoon meegaan met de tijd. Het zal ook eens tijd worden dat alle DigiD diensten verplicht met SMS-code voor de inlog gaan werken. Dat maakt de kans op fraude namelijk vele malen kleiner.

Wat betreft de zorgverzekeraar: als iemand daarop inlogt hebben ze genoeg gegevens om je identiteit te stelen, dus ik zou zeggen dat zo'n extra beetje bescherming wel degelijk nuttig is. Als je het niets vindt kun je altijd van verzekeraar wisselen.
Nog los van eventuele medische gegevens die vallen te herleiden uit de codes op de rekeningen die in zo'n omgeving staan, veel intiemere persoonsgegevens zijn er volgens mij niet. Die zou je toch goed willen beschermen?

@TS, je hebt bij Vodafone al een prepaid toestel (Prepaid Samsung E1200i VE) voor 12,50 zie ik op hun site, is dat niet wat? Desnoods vraag je het als een vervroegd verjaardagscadeau aan iemand?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Sibylle schreef:Ik zal graag willen weten hoe ik mij tegen de sms-codeplicht kan verweren. Niet eens de Belastingdienst vraagt er om. Is het überhaupt mogelijk je zomaar te verplichten? Het gaat nog niet zo eens om wel of geen mobieltje maar dat een ziektekostenverzekering notabene, je oplegt dat je nu een sms-code moet aanvragen.
Het zou misschien een idee zijn om Digid zonder SMS mogelijk te maken nadat gebruikers hebben aangegeven dat ze snappen dat het minder veilig is en dat de gebruiker zelf aansprakelijk is voor eventueel misbruik.

Zelfs applicaties die veel minder privacygevoelige informatie bevatten stappen over op tweetrapauthenticatie, dus het is alleen maar toe te juichen dat Digid dat ook doet. Maar zoals gezegd, als de gebruiker zelf de verantwoordelijkheid neemt, waarom niet zonder SMS?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sjohie schreef:Nog los van eventuele medische gegevens die vallen te herleiden uit de codes op de rekeningen die in zo'n omgeving staan, veel intiemere persoonsgegevens zijn er volgens mij niet. Die zou je toch goed willen beschermen?
Dat was dus precies mijn punt. :lol:
GJvdZ schreef:Het zou misschien een idee zijn om Digid zonder SMS mogelijk te maken nadat gebruikers hebben aangegeven dat ze snappen dat het minder veilig is en dat de gebruiker zelf aansprakelijk is voor eventueel misbruik.
Mee eens, maar mensen kennende gaan ze dan alsnog zeuren dat het allemaal niet hun schuld is en een ander de schade moet vergoeden als het mis gaat.

Weet je nog de Radar DigiD aflevering, waar een voorbeeld van zo iemand werd gebruikt die zelf spyware had geïnstalleerd en er wel schande werd gesproken van het feit dat ze dan ook zelf de aangevraagde toeslagen (die naar één of andere Rus gingen) moest terugbetalen?

Ook die mensen waren gewoon verantwoordelijk voor het installeren van spyware (niet eens per ongeluk, maar het was een malfide programmatje om met facebook video te chatten die ze bewust hadden geïnstalleerd).

DigiD/de overheid zou inloggen met SMS standaard verplicht moeten stellen om mensen te beschermen tegen zichzelf, en alleen na persoonlijk verzoek en acceptatie van eigen verantwoordelijk voor enig en al het mogelijk misbruik een dergelijke functie uitzetten.

stofzuigertje

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoezo veiliger?
Ik weet dat je soms voordeliger een nieuwe toestel met gratis beltegoed kunt halen dan opwaarderen....

Vooral die aanbiedingen van Lebara zijn met E15,- beltegoed voor een nieuwe toestel van E11,98 erg leuk...

En met nieuwe nummer en oude weggooien en hergebruiken... ik kreeg inlog code van iemand na 2 weken met Lebare One, bedoeld om voordelig naar andere landen te bellen...
Dus iemand die zijn kaart laat verlopen en dan krijg ik dat nummer en SMS bericht....

Digid dus opnieuw aanvragen als je vergeet is normaal en dan ook nog een nieuwe SMS code dus
veel werk omdat vele het vergeten...

Ook als je mail adres veranderde, andere mobiel nummer, dan twijfel ik aan de extra veiligheid.

Verder is naast VGZ ook de rest dit verplicht zoals ik bij dochter Unive zit!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door Julie4444 »

stofzuigertje schreef:Hoezo veiliger?
Moet dat serieus aan jou uitgelegd worden?
stofzuigertje schreef:Digid dus opnieuw aanvragen als je vergeet is normaal en dan ook nog een nieuwe SMS code dus
veel werk omdat vele het vergeten...

Ook als je mail adres veranderde, andere mobiel nummer, dan twijfel ik aan de extra veiligheid.

Verder is naast VGZ ook de rest dit verplicht zoals ik bij dochter Unive zit!
Nederlands is moeilijk, dus ik snap je verhaal niet helemaal, maar wat je zegt klopt gewoon niet. Je moet gewoon je zaakjes op orde hebben, SMS funtie aan hebben staan en alles is gewoon goed.

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door SoundBoard »

Sibylle schreef:Ik zal graag willen weten hoe ik mij tegen de sms-codeplicht kan verweren. Niet eens de Belastingdienst vraagt er om. Is het überhaupt mogelijk je zomaar te verplichten? Het gaat nog niet zo eens om wel of geen mobieltje maar dat een ziektekostenverzekering notabene, je oplegt dat je nu een sms-code moet aanvragen.
Ook ik vind het te gek voor woorden dat ik door VGZ (waar ik verzekerd ben) word verplicht een mobieltje te hebben om in te kunnen loggen. Ik heb namelijk geen mobieltje en wil er ook geen. Ik heb ze per mail via het klachtenformulier gevraagd of ze dan voor mij even een mobieltje willen aanschaffen plus de benodigde belminuten. Maar ze verwezen mij naar een gezinslid om diens mobieltje te gebruiken. (Valt me nog mee dat ze de buurman niet noemden!)
Nu kan ik dus niet eens meer een klacht versturen omdat ik niet meer kan inloggen (vanaf 20 maart SMS-code nodig).

Ik weet het goed gemaakt met deze club: volgend jaar zoek ik een andere verzekeraar.

Het hele gedoe is niet bepaald een getuigenis van een beetje dóórdenken bij inloggen door mensen zonder een mobieltje.

Ik vraag me bovendien af of de verzekeraar je tot gebruik van een SMS-code kan verplichten. Nu doen ze maar.

FO

stofzuigertje

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als het overal verplicht is kan het wel eens zo zijn dat vele weer terug gaan naar oude papieren en dit weigeren....

Kost meer en leverde nauwelijks iets veiliger op!


bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door bprosman »

Lijkt me sterk dat de overhead dat verplicht stelt.
Van waar heb je dat ?

SoundBoard
Berichten: 139
Lid geworden op: 08 feb 2007 13:33

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door SoundBoard »

MichielFRL schreef:(.....) Bij elke zorgverzekeraar is de dubbele authenticatie door middel van SMS per 20-03-2015 verplicht.
Nou, daar krijgen ze nog grote problemen mee, want als ik me alleen maar kan aanmelden als verzekeringnemer via een DigiD- en SMS-code, lukt dat dus niet. Het is ondenkbaar dat een verzekeraar die verplichting hanteert. Ik zou er wel eens een juridisch steekspel over willen vernemen. Dit is absurd en heeft niets met veiligheid te maken. Zelfs de Belastingdienst doet ook niet zo gek en daar zitten toch ook privacygevoelige zaken bij.

FO

famkrikke
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 apr 2014 08:00

Re: VGZ verplicht inloggen DigiD per sms-code

Ongelezen bericht door famkrikke »

Prima ontwikkeling. De digi d zou overal met dubbele beveiliging te maken moeten hebben. Ik zie van dichtbij wat fraude aan richt en dat is heel wat meer dan EUR 12 incl belkaart met tegoed voor een simpel mobieltje.

Gesloten