LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VGZ weigert uit te keren

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

VGZ weigert uit te keren

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

In december vorig jaar heb ik me aangemeld bij zorgverzekeraar VGZ, omdat mijn jongste dochter Neurofeedbacktherapie voor haar ADHD moest volgen.
Ik had netjes alle voorwaarden doorgelezen, en kwam tot de conclusie dat ik een Gezinspakket moest nemen om voor 1000 euro vergoeding uit de aanvullende verzekering in aanmerking te komen.

In maart of april heb ik toestemming gevraagd aan VGZ en mijn dochter kon volgens hen zonder problemen aan de therapie beginnen.
In april heeft ze haar intake gehad en daarna een QEEG onderzoek in Deventer.
Naar aanleiding van dat onderzoek zijn we in juni echt begonnen met de therapie.
Daar de eerste tijd 2x per week getraind werd, kon ik de eerste nota én die van het QEEG onderzoek na 2 1/2 week indienen, wat ik ook netjes heb gedaan.
Je betaald de nota eerst zelf, daarna stuur je het op naar VGZ.

Een paar weken later ontving ik het vergoedingenoverzicht van VGZ, en zag dat van de 475 euro, slechts 205 euro waren vergoed, onder het kopje Alternatieve Zorg.
Ik heb daarover meteen gebeld met VGZ, en zij gaven aan dat ik niet de juiste nota's had ingediend over de neurofeedback, dus werd het vergoed uit de Eerstelijns Psychologische Zorg.
Ik kreeg het advies om mijn zorgverlener om vervangende nota's te vragen, waarop duidelijk vermeld stond dat het hier ging om neurofeedbacktherapie, dan zou het in orde komen.

Deze nota kreeg ik van de therapeute, en er zat meteen een nieuwe nota bij die ook al voldaan was, dus 2x 475 euro.
Kopieën gemaakt, opgestuurd, en in kreeg het vergoedingenoverzicht terug, uitgekeerd: 0 euro!
Wéér was het verrekend onder de Alternatieve Zorg!!!!
Meteen de telefoon gepakt, VGZ gebeld, en toen kreeg ik te horen dat onze therapeute niet bekend was bij VGZ, zij had dus geen contract met hen, dus hoefden zij niets uit te betalen!
Daarop heb ik meteen contact gezocht met de therapeute en haar alles uitgelegd.
Zij heeft daarop zelf contact opgenomen met VGZ, en haar werd verteld dat alles in orde zou komen. Dat was dus ook het nieuws dat ik te horen kreeg.
Ik moest zelf even met VGZ bellen, dan kwam alles goed.

Dus niet................................

Ik had weer iemand van VGZ aan de lijn, alles uitgelegd en ook deze mevrouw beweerde dat mijn therapeute niet bekend was bij hen. Zij noemde echter wel de naam van haar, zonder dat ik daarover was begonnen!!!
Toen ik haar daarmee confronteerde, zei ze dat onze therapeute wel bij hen stond ingeschreven, maar niet op de goeie manier!
Mijn therapeute heeft daarop wéér gebeld met VGZ waarop ik het advies kreeg om een klachtenbrief te schrijven (van VGZ zelf).

Toch wilde ik het niet opgeven, dus heb ik wederom de telefoon gepakt, en toen kreeg ik te horen dat ik er inderdaad recht op had uit de aanvullende verzekering Neurofeedback!
Ik dolblij, want dat betekende dat mijn dochter door kon gaan met haar behandelingen!
Na 3 weken had ik echter nog niets gehoord en/of ontvangen, dus pakt ik wéér die telefoon.
Ik kreeg een uiterst arrogante man aan de telefoon die mij wist te vertellen dat er inderdaad een correctie was ingediend, maar afgewezen was. Die persoon had mij al gebeld moeten hebben en dat was dus niet gebeurd (die kwam 2 weken na dit gesprek pas).

Vanochtend belde iemand van de klachtenafdeling om mij mee te delen dat ze inderdaar niet gaan uitbetalen. Ze blijven erbij dat onze therapeute niet staat ingeschreven, wat uiteraard wel het geval is.
Even op een rijtje:

Smoes 1: verkeerde nota - gecorrigeerde nota (dan zou het betaald worden)
Smoes 2: Niet bekend bij VGZ - stond wel ingeschreven.
Smoes 3: Niet ingeschreven bij Vektis - Daar staat ze al sinds 2007 ingeschreven.
Smoes 4: Verkeerde AGB code - Die code krijgt een zorgverlener toegewezen, die kán niet eens veranderd worden.

Er is ons al 3x toegezegd dat het uitbetaald zou worden, en toch blijven ze weigeren.
Wat kan ik nog doen?
Mijn dochter kan die therapie nu niet voortzetten, dit kost 95 euro per keer/week en mijn potje is leeg.
Zij heeft erg veel baat bij deze therapie, heeft nu 15 sessies gehad en ik ga voor 1000 euro de boot in.
Ik heb alles gedaan wat ze van me vroegen, al het andere is aantoonbaar door mijn zorgverlener, en toch blijven ze voet bij stuk houden.
Wie heeft er nog advies?

Mvg
Nicole

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: VGZ weigert uit te keren

Ongelezen bericht door frenchy »

Dit lees ik in de voorwaarden:
ARTIKEL 45. NEUROFEEDBACK
Omschrijving:
een tegemoetkoming in de kosten van neurofeedback voor verzekerden tot 18 jaar. Neurofeedback is een, door verschillende (buitenlandse) onderzoeken bewezen effectieve, behandelmethode bij ADHD
en ADD. Door middel van training functioneren de hersenen beter.
U kunt zich beter concentreren, waardoor (psychische) problemen
kunnen worden verminderd.
Wie mag de zorg verlenen:
psychotherapeut, klinisch (neuro)psycholoog, psychiater en gezondheidszorgpsycholoog die is ingeschreven in het neurofeedbackregister
van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP).
Vergoeding:
maximaal € 1.000 per kalenderjaar
U zegt dat ze in Vektis staat. Staat ze daar als psychologe? Aan de hand wat u vergoed heeft gekregen, lijkt mij eerder dat ze ingeschreven staat als alternatief genezer, en dat is dan idd een andere vergoeding.
Als ze een psychotherapeut, klinisch (neuro)psycholoog, psychiater en gezondheidszorgpsycholoog is, dan moet ze ook als zodanig ingeschreven staan in Vektis.

Kijk eens hier in de zorggids, of ze idd goed ingeschreven staat. http://www.vgz.nl/zorggids.

uvit webcare
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 apr 2010 15:34

Re: VGZ weigert uit te keren

Ongelezen bericht door uvit webcare »

Beste Nicole1971,

Mijn naam is Peter en ik ben medewerker van het webcare team van VGZ.

Graag willen wij met u in contact komen om uw klacht te bespreken. U kunt een email sturen naar [email protected]. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Peter
VGZ webcare team

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: VGZ weigert uit te keren

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

uvit webcare schreef:Beste Nicole1971,

Mijn naam is Peter en ik ben medewerker van het webcare team van VGZ.

Graag willen wij met u in contact komen om uw klacht te bespreken. U kunt een email sturen naar [email protected]. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Peter
VGZ webcare team
Beste Peter.

Ik heb al tig keren contact gehad met VGZ, medewerkers én klachtenservice, maar ze blijven stug volhouden.
Ik heb aan alle eisen voldaan, en stel VGZ daarom in gebreke.
Mij is meerdere keren verzekerd dat wij recht hebben op die vergoeding, maar elke keer is die belofte weer ingetrokken.
Ik heb zelfs de therapeute vermeld toen ik om toestemming vroeg en toen is mij gezegd dat ik met een gerust hart kan beginnen aan die therapie, het zou worden vergoed.

nicoverhoeven
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 okt 2012 21:33

Re: VGZ weigert uit te keren

Ongelezen bericht door nicoverhoeven »

Jullie verhaal is een kopie van het onze ook bij vgz speciaal een gezinspakket genomen om voor 1000 euro neurofeedback vergoeding te krijgen. na 2 mails met bevestiging tot uitbetaling uiteindelijk niets
Hier heb ik een bezwaarbrief ingediend en nadien val ik onder de coulance regeling en ze betalen keurig netjes uit.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: VGZ weigert uit te keren

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ja, het zou ook te gek zijn, dat na een eerdere schriftelijke toezegging dat ineens veranderd zou kunnen worden. Dan kun je nergens meer van op aan. Dus alles altijd schrijftelijk (of email) laten bevestigen en zo precies mogelijk zijn.

Boddeman
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2012 10:11

Re: VGZ weigert uit te keren

Ongelezen bericht door Boddeman »

Wij hebben hetzelfde probleem, tig keer gemaild en gebeld met VGZ, de 1 ste keer kwamen zij met de de naam van Brein en Welzijn dat was een goede aanbieder. Daarna gebeld dat ik het graag schriftelijk wil hebben, wacht je tevergeefs en op het laatst krijg ik een mail adres of ik zelf even kan uitzoeken of ze wel zijn aangesloten bij de NIP. Nooit geen reactie, weer erachteraan, nu ineens wordt het niet vergoed want ze moeten ook nog weer aangesloten zijn bij een andere organisatie.....onzin. Nergens op de site te vinden dat er allemaal aders onder het gras zitten om maar niet te betalen. Maar ik wordt wel geacht elke maand netjes te betalen, de medicijnen van onze zoon met ADHD moeten we ook al zelf betalen, en als ik de beste wil hebben voor hem moet ik meer dan 50€ neer tellen per maand.

VGZ is heeeel onduidelijk in hun vergoedingen overzicht, ik vind dan ook dat ik gewoon recht heb op die vergoeding. Ik heb niet voor niks gekozen voor deze verzekering. Gezinspolis, staat een vergoeding van 1000,00 per kalanderjaar voor Neurofeedback, therapeut ingeschreven bij NIP, check. Dus heb ik recht op de vergoeding, maar elke keer weer een ander argument om maar niet te vergoeden.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: VGZ weigert uit te keren

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Ik zou eens naar het juridisch loket gaan en een advocaat een brief laten schrijven. Ze hebben zich aan hun eigen algemene voorwaarden te houden.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: VGZ weigert uit te keren

Ongelezen bericht door vroem »

vooral gang van zaken ook melden bij liefst zoveel mogelijk :
NZA, Minister, kamercommissie volksgezondheid, tweedekamerfracties.
Hoe meer klachten hoe beter, de zorgverzekeraars hebben veel te veel macht gekregen van de minister en tweede kamer, en laten keer op keer zien daar niet mee om te kunnen gaan.

Medewerkers die klanten telefonisch te woord staan worden niet meer opgeleid om de polissen te kennen en te weten hoe het zit, maar om af te poeieren (zelf ook ervaring mee op mogen doen, nu weet ik als zorgverlener de weg eromheen wel, maar het kan gewoon niet zoals er gehandeld wordt..)

Roel1978
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:45

Re: VGZ weigert uit te keren

Ongelezen bericht door Roel1978 »

vroem schreef:
Medewerkers die klanten telefonisch te woord staan worden niet meer opgeleid om de polissen te kennen en te weten hoe het zit, maar om af te poeieren (zelf ook ervaring mee op mogen doen, nu weet ik als zorgverlener de weg eromheen wel, maar het kan gewoon niet zoals er gehandeld wordt..)
Wat een onzin. Ongefundeerd en ongenuaceerd, de frustatie t.o.v. van zorgverzekeraars druipt ervan af. Zelfde als ik zeg: tandartsen worden tegenwoordig alleen maar opgeleid om kostenverhogingen door te berekenen op hun al veel te hoge tarieven. Nog steeds gefrusteerd dat de overheid jullie heeft teruggefloten?

On: het kan natuurlijk zo zijn dat de zorgverlener inderdaad niet erkend is voor neurofeedback (psycholoog is geen beschermd beroep en dus logisch dat zorgverzekeraars voorwaarden stellen, bv lidmaatschap NIP of registratie BIG) Wel had VGZ daar meteen duidelijkheid over moeten verschaffen. Ik zou het erop gooien dat u door de foutieve toezeggingen met de behandeling bent doorgegaan en hierdoor extra kosten hebt gemaakt. Lijkt me niet meer dan de redelijk dat VGZ u dan met een coulance tegemoet komt, op zijn minst voor behandelingen tot aan moment dat voor u duidelijk werd dat de zorgverlener niet erkend was.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: VGZ weigert uit te keren

Ongelezen bericht door vroem »

frustratie? nee hoor, gewoon de kennis dat de zorgverzekeraars veel macht hebben. kan je weten asl je de moeite neemt je even in de opzet van het zorgstelsel te verdiepen en het mandaat wat NZA en zorgverzekeraars gekregen hebben.
En voor de rest hoef je alleen maar dit forum af te struinen, keer op keer kom je zaken tegen die gaan over (onterechte) afwijzing van ingediende claims. Is trouwens niet alleen in de zorg zo. Misschien moet je er eerst eens mee te maken krijgen persoonlijk, maar dat wens ik je niet toe...

Mijn ervaring als zorgverlener is gewoon zo dat mn Achmea momenteel heel veel onterechte afwijzingen doet, dit jaar is ELKE aanvraag die ik indiende voor bijzondere tandheelkunde afgewezen, welke na inschakeling van CBT vervolgens wel afgegeven wordt , wat wel duurder is dan wanneer ik het doe.
en persoonlijk heb ik het ook meegemaakt . En helaas is de gezondheid van mijn echtgenote niet zodanig dat we over kunnen stappen.
zaken zijn gewoon zoals ze zijn. dat je het nodig acht de zorgverzeekraars in bescherming te nemen is je iegen goed recht natuurlijk, maar echt: verdiep je eens in hoe de zorg nu is opgezet, en lees de berichten ook elders eens, er gaat (hopelijk) een wereld voor je open.

Zorgverzekeraars zijn er inderdaad in hoge mate verantwoordelijk voor dat het experiment voortijdig gestopt is, hoewel hoofdoorzaak in gebrek aan dossierkennis in de politiek zelf ligt, maar ook nu bekend is hoe de tarieven er in 2013 uit gaan zien spelen ze het nog klaar poliskosten met dik 10% te laten stijgen en vergoedingen met 20% te laten dalen, lees op vergelijkmondzorg de blog eens.

Mij gaat het om meer dan mijn eigen tarieven, dat je dat niet begrijpt, mijn probleem niet.

Roel1978
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:45

Re: VGZ weigert uit te keren

Ongelezen bericht door Roel1978 »

Dan moet je misschien niet zo generaliseren. Blijkbaar heb je dus slechte ervaringen met Achmea. In je bericht zeg je dat zorgverzekeraars hun klantenservice niet meer opleiden om goed advies te geven maar om verzekerden af te poeieren. Dat is gewoon niet waar. In tegendeel zelfs. Geloof me ik kan het weten. Overigens kan je gewoon tussentijds overstappen, ook bij ziekte. Er geldt voor de basisverzekering een acceptatieplicht. Daanaast accepteren zorgverzekeraars ook bijna iedereen voor hun aanvullende verzekeringen, m.u.v. de uitgebreide tandartsverzekeringen.

Klopt dat er vaak winsten worden gemaakt op tandartsverzekeringen. Deze winsten worden dan wel weer gebruikt om andere pakketten mee te financieren. Je moet het dan ook als 1 geheel zien. Er bestaat geen tandartszorgverzekeraar. Feit blijft dat veel zorgverzekeraars geen winst oogmerk hebben. Voorbeeld: nominale premie per jaar? Zo'n €1300,- per jaar. Gemiddelde zorgkosten per Nederlander per jaar? Zo'n €4800,- per jaar. Verschil moet ergens vandaan komen. O.a procentuele inhoudingen, overheidsbijdrage en.... winsten op aanvullende verzekeringen. Niemand is verplicht een aanvullende verzekering af te sluiten, vaak is het ook niet nodig.

Roel1978
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:45

Re: VGZ weigert uit te keren

Ongelezen bericht door Roel1978 »

Nog als aanvulling: zorgverzekeraars: geen winstoogmerk, zorgverleners: wel winstoogmerk. Lijkt me duidelijk waar de macht moet liggen. Meer macht bij de zorgverlener lijdt naar alle waarschijnlijkheid naar nog hogere kosten in de zorg en daarmee naar nog hogere premies.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: VGZ weigert uit te keren

Ongelezen bericht door vroem »

zolang het salaris van dik 4 ton wat de bestuursleden van de zorgverzekeraars zichzelf toeeigenen een veelvoud is van mijn winst, welke gewoon per saldo mijn salaris is, waar ik ook nog pensioen en een aantal andere zaken van moet betalen voordat ik over bruto salaris kan spreken heb ik niet het idee dat ik mij hoef te schamen, zeker daar waar ik als zorgverlener degeen ben die doet waar het echt om gaat, namelijk zorg verlenen.
Zie blog van vergelijkmondzorg.

Je verwijt mij frustratie over de rol van de zorgverzekeraars in het ""mislukken"" van het experiment (de rol van de politiek hierin was/is vele malen groter overigens) , bij jezelf zit ook iets scheef gezien je kromme redeneringen. op zijn minst gebrek aan kennis over de onderwerpen...politicus van "'beroep""?
Zorgverzekeraars geen winstoogmerk? kan ik ook roepen nadat ik mij eerst een salaris van 400.000 per jaar toeschuif, en vervolgens daar nog een bonus van hetzelfde bedrag per jaar bovenop doe. Dan blijft er minder winst over ja. Overigens: dat zij geen winstoogmerk hebben is nog iets anders dan geen winst maken...waar moeten ze naast de bonussen anders die peperdure reclamecampagnes en zo van betalen? die als er echt geen winstoogmerk zou zijn eigenlijk overbodig zouden moeten zijn...
Wel allemaal ook jouw premie...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: VGZ weigert uit te keren

Ongelezen bericht door vroem »

http://www.skipr.nl/actueel/id12294-win ... -hoog.html zelfs sommige zorgverzekeraars zijn die mening toegedaan....en de keerzijde is dat steeds meer apotheken failliet gaan, levering van ook belangrijke medicijnen steeds langer duurt, etc etc. En de verzekeraars kunnen zichzelf nog een extra bonusje geven want hun doelen , besparingen op de zorg, mogen zij van de overheid gewoon intern verdelen blijkbaar. en de premiebetaler kan er niets tegen doen.
Vind je dat een normale gang van zaken dan?
Lees mijn link naar demanier waarop Achmea denkt over beloningen van d etop maar eens, gaat hopelijk een wereld voor je open hoe de manier van denken daar echt is. Zorgverzekeraars? nee zorguitkleders. En de schuld elders trachten te leggen, terwijl ze in het geval van Achmea als top jaarlijks dil 6 ton salaris en 3 ton pensioenreservering wegschrijven met elkaar..
Nee ik schaam mij als zorgverlener niet voor mijn inkomen/winst, ook niet als de tarieven daadwerkelijk met 10% gestegen zouden zijn niet. Omdat ik weet hoe het hogerop werkt. maar die steken geen poot aan echt zorgverlenen uit.

Roel1978
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:45

Re: VGZ weigert uit te keren

Ongelezen bericht door Roel1978 »

Beste Vroem, ik begrijp je frustatie m.b.t. tot de inkomens van bestuurders, die deel ik zelfs met je. Verder denk ik dat we maar beter kunnen stoppen met deze discussie. Waarschijnlijk zouden we eindeloos door kunnen gaan. Ik volg het forum van trosradar zonder al teveel te posten en zie dan dat jij regelmatig in je vrije tijd forumleden van advies voorziet mbt mondzorg, waarvoor hulde. Je opmerkingen jegens zorgverzekers zijn echter vaak zoals eerder gezegd generaliserend en ongenuanceerd en dat vind ik jammer. Dat was mijn reden tot reactie.

Gesloten