LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wordt ook zorgelijke wanbetaler

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Johhny Ca$h

Wordt ook zorgelijke wanbetaler

Ongelezen bericht door Johhny Ca$h »

Wordt ook zorgelijke wanbetaler

Door Johnny Ca$h,

De NOS, in de vorm van Rinke van den Brink, heeft onderzoek gedaan naar het zorgelijke wanbetalingsgedrag van de zorgverzekerden, wij dus. 300.000 klaplopers die niet kunnen of willen betalen en soms ook nog onbereikbaar zijn hebben even voor 250mio zorg geconsumeerd. De rekening mogen degenen betalen die wel hun zorgrekening betalen....grote bull-****.
Op dat moment denk ik waarom zou ik nog wel mijn zorgrekening betalen. Laat die zorgverzekeraars net zoals iedere ondernemer in Nederland hun werk doen en die centen ophalen in plaats van t op ons af te schuiven.

Met dit soort berichten is het helder dat ze in ieder geval hun incassobeleid moeten aanpassen. Volgend jaar zal ik die verzekeraar kiezen die niet alleen de goedkoopste premie heeft maar ook het beste incassoresultaat. De zorg an-sich is immers voor alle klanten hetzelfde aan het eind van de dag. Ik wil echter geen cent teveel betalen!

Om er nu voor te zorgen dat de verzekeraars ook hun incassoresultaat gaan presenteren als “unique selling point” moeten we ze dit wel beleefd vragen. Ik ben bang dat er dan geen substantiële reactie komt, laat staan een substantiële premieverlaging (250mio uitgesmeerd over stel 6mio polishouders is toch nog altijd bijna 42 euro. Deze centen had ik zelf lekker op kunnen zuipen of naar de Wallen kunnen brengen plaats van dat me dit recht en genot door deze lamzakken wordt ontnomen).

Ik ben ook tegen het idee van algemeen directeur Van der Meulen van AZIVO om de premie op het loon te laten inhouden. Hij heeft gelijk dat er dan geen wanbetalers meer zijn. Maar dat is de dood in de pot voor de marktwerking in deze sector. Mijn groenteboer, telefoonleverancier, bakker en slager houden hun periodieke rekening toch ook niet in van mijn inkomsten...dat is misbruik proberen te maken van de machtspositie van de verzekeraars en voer voor de NMA. van al deze arrogantie en gemakzucht om maar niet zelf bij alle klanten te hoeven incasseren (je werk doen) word ik erg opstandig.

Ik ben derhalve eens gaan inzoomen op het incassobeleid van de zorgverzekeraars (om een uitlaatklep voor mijn opstandigheid te vinden) zoals gepubliceerd op hun lobbyclub www.zn.nl. Daar staat zwart op wit dat je de eerste zes maanden niet aan een extern incassobureau wordt overgedragen en dat het beleid niet geldt voor de aanvullende verzekeringen. Het is dus nog maar de vraag of dat incassobureau met loze bedreigingen mij aan het betalen gaat krijgen (dat is sowieso lekker te rekken door aangetekende verweer en verzoekbrieven voor nadere specificaties en door mij ondertekende contracten op te vragen; wie-eist-bewijst-principe).

Als dit slechte en slappe incassobeleid van de zorgelijke zorgverzekeraars waar is dan stel ik voor om vanaf nu de rekening voor de basisverzekering niet meer te betalen en niet meer te reageren op door de verzekeraar verstuurde herinneringen (pas reageren met al die lulvragen terug wanneer het incassobureau het overneemt). Betaal echter wel steeds op tijd de premie voor de aanvullende verzekeringen. Op deze manier heb je immers recht op zorg voor zowel de basis alswel de aanvullende verzekeringen. Als we dit met z’n allen doen dan wil ik zien wie volgend jaar de laagste premie voorstelt. Die partij zal ik dan kiezen in plaats van dat de niet geinde premiebedragen klakkeloos worden afgewenteld op de “goede” klanten.

Ben dan ook benieuwd of Van der Meulen van AZIVO salaris gaat krijgen als er geen penningen meer binnenkomen...

Ik mag wel hopen dat ik t.z.t kan kiezen voor azivo van Van der Meulen omdat die ondertussen Johnny Ca$h heeft ingehuurd als Directeur Incasso en Directeur Marketing & Sales om zijn incassobeleid aan te scherpen en het effect daarvan op de unique azivo selling proposition voor 2008 bij de nieuwe prospects onder de aandacht weet te brengen. En degeen die de premie in 1 keer vooruitbetaald krijgt nog eens 10% Ca$h-korting. Johnny Ca$h is King!

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... remie.html

Door Rinke van den Brink, redacteur Binnenland

Zo'n 300.000 Nederlanders hebben op dit moment meer dan zes maanden geen premie betaald voor de basisverzekering. Ongeveer 100.000 Nederlanders hebben sinds de invoering van de nieuwe zorgverzekering op 1 januari 2006 zelfs nog nooit betaald.

Dat blijkt uit eigen onderzoek van de NOS.

De totale schade aan gederfde premie-inkomsten beloopt zeker 250 miljoen euro. De groep wanbetalers heeft bovendien in 2006 voor minstens 250 miljoen euro aan zorg gehad waar geen premie voor betaald is.

De verzekeraars draaien op voor het leeuwendeel van die schade. Die wordt vervolgens doorberekend aan de mensen die wel premie betalen. De overheid, de belastingbetaler dus, betaalt de rest, ongeveer een kwart van het totale bedrag.

Schulden
Een aantal verzekeraars is somber over de mogelijkheid om via incassobureaus, deurwaarders en justitie nog veel van de premieachterstand te incasseren. Veel wanbetalers zitten diep in de schulden, een deel is nauwelijks bereikbaar.

Volgens algemeen directeur Van der Meulen van Azivo is er maar één echte oplossing.

"Je kunt heel makkelijk voorkomen dat er zo veel wanbetalers komen. Door de nominale premie die mensen nu zelf moeten betalen inkomensafhankelijk te maken en in te laten houden op loon of uitkering. Dan wordt het probleem heel wat hanteerbaarder."

Caroussel
De zorgverzekeraars zijn het erover eens dat voorkomen moet worden dat honderdduizenden mensen straks geroyeerd gaan worden. Toch is dat wat er volgens hen op 1 juli gaat gebeuren, als er voor die tijd geen oplossing komt.

Een groot deel van die groep zal zich dan naar verwachting niet meer verzekeren en dus onverzekerd raken. De rest zal zich bij een nieuwe zorgverzekeraar melden die voor de basisverzekering acceptatieplicht heeft.

Bij de Kamer ligt een wetsontwerp om de acceptatieplicht zo te veranderen dat mensen die een premieschuld hebben niet geaccepteerd hoeven te worden door een nieuwe verzekeraar.

Dat voorkomt dat er een carrousel ontstaat van wanbetalers die na 3 maanden steeds weer geroyeerd worden en zich bij een andere verzekeraar melden die weer acceptatieplicht. Maar het lost het probleem van de wanbetalers niet op en het aantal onverzekerden zal er door stijgen.

Illegalen
In 2006 waren er volgens het CBS 182.000 mensen die de verplichte zorgverzekering helemaal niet afgesloten hebben. Daarnaast zijn er in Nederland volgens het ministerie van Justitie tussen de 75.000 en 185.000 illegalen die ook niet verzekerd zijn.

Aan deze groep is in 2006 is voor zo'n 60 miljoen euro zorg gegeven. Daarvan heeft de overheid 42 miljoen betaald. Ongeveer een derde deel komt voor rekening van de ziekenhuizen en zorgverleners.

Het Haagse Westeinde-ziekenhuis heeft in 2006 voor 4 miljoen euro zorg gegeven aan onverzekerden.

"Daarvan hebben we 1,3 miljoen uit eigen zak betaald", zegt bestuursvoorzitter Peter van de Meer van het Medisch Centrum Haaglanden waarvan het Westeinde onderdeel is. Hij pleit voor een apart fonds waaruit de zorg aan onbverzekerden helemaal betaald kan worden.

Gesloten