Vraag omtrent verjaring

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Vraag omtrent verjaring

Ongelezen bericht door criticus2 »

Methusalah schreef:
20 jul 2022 15:59
alfatrion schreef:
20 jul 2022 03:00
rea schreef:
19 jul 2022 15:42
Nu begrijp ik eigenlijk nog niet zo goed wat we hiermee aan moeten, kan iemand helpen?
Je partner hoeft de rekening niet te betalen. Als jouw partner nog geld van hen krijgt dan mogen ze dat geld gebruiken om deze schuld af te lossen. Met andere woorden: als je later bij heb een verzekering afsluit, dan zullen ze niet uitkeren als je ergens recht op hebt, omdat dat geld dan naar de aflossing van deze schuld is gegaan.

Dit inderdaad. Ik heb bij zorgverzekeringen gewerkt en dat gaan ze zeer waarschijnlijk zo oplossen (en terecht ook). De eerst volgende keer dat er een vergoeding komt, zal deze worden verrekend. Linksom of rechtsom, betalen ga je het toch. En misschien ook wel zo fideel aangezien we de zorgkosten met z'n allen moeten dragen.

Oh, en overstappen kan je dan niet want dat is onmogelijk bij een openstaande post.
is niet aan de orde, want in OP staat duidelijk dat men al lang niet meer verzekerd is. Wat wel van belang is: ik meen dat er voor zorgdeclaraties een limiet is waarop deze mogen worden verstuurd. en die is korter dan 7 jaar. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat het niet eens zo is dat ze factuur niet eens hadden mogen sturen, los ervan dat dat ze geen juridische wegen hebben te innen. En dan kunnen ze dus ook niet ergens registratie maken van een nog openstaande nota.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Vraag omtrent verjaring

Ongelezen bericht door criticus2 »

https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... declareren

als de nota recent verstuurd is, en dus niet van 2015 of 2016 is, mag hij niet eens meer ingestuurd worden door verzekeraar.. staat 5 jaar voor. Hem handhaven als openstaande post mag dus lijkt mij ook niet.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Vraag omtrent verjaring

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

criticus2 schreef:
21 jul 2022 14:39
https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... declareren

als de nota recent verstuurd is, en dus niet van 2015 of 2016 is, mag hij niet eens meer ingestuurd worden door verzekeraar.. staat 5 jaar voor. Hem handhaven als openstaande post mag dus lijkt mij ook niet.
De Consumentenbond vermeldt speciaal dat die beperking tot 5 jaar alleen geldt voor zorg die NIET DOOR DE VERZEKERING GEDEKT WORDT.

rea
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 okt 2015 15:02

Re: Vraag omtrent verjaring

Ongelezen bericht door rea »

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik denk dat iedereen raar staat te kijken als de zorgverzekeraar 7 jaar later nog met een rekening komt toch?
Daarnaast was mijn partner in 2015 ook geen klant meer, dat maakt het verhaal nog extra ingewikkeld (omdat de factuur uit 2015 is maar gaat over zorg uit 2014).

Mijn partner is in 2014/2015 ziek geweest, met ziekenhuis opnames etc.
Ik heb ook echt oprecht geen idee meer of deze factuur klopt.

Wat ik lastig vind is dat er in 2017 hetzelfde zich voordeed over een niet betaalde premie uit 2014, je mag verwachten dat destijds ook naar boven was gekomen dat er een eigen risico factuur onbetaald was gebleven.

Besured is gestopt met de zorgverzekering en ik denk dat zij daarom alle openstaande posten nog gaan proberen te innen.
In 2017 is niet gesproken over een niet betaalde factuur uit 2015, deze is dus pas in 2022 bij hen inzichtelijk geworden.
Dan is naar mijn idee je administratie ook niet op orde. Voor een zorgverzekering ook niet netjes.

Naar mijn idee is er niet voor niets een verjaring, ik begrijp dat dit niet netjes is, maar andersom kan een declaratie ook niet 7 jaar later nog geïnd worden bij de zorgverzekeraar toch?

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Vraag omtrent verjaring

Ongelezen bericht door criticus2 »

Mathilde D. schreef:
21 jul 2022 15:56
criticus2 schreef:
21 jul 2022 14:39
https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... declareren

als de nota recent verstuurd is, en dus niet van 2015 of 2016 is, mag hij niet eens meer ingestuurd worden door verzekeraar.. staat 5 jaar voor. Hem handhaven als openstaande post mag dus lijkt mij ook niet.
De Consumentenbond vermeldt speciaal dat die beperking tot 5 jaar alleen geldt voor zorg die NIET DOOR DE VERZEKERING GEDEKT WORDT.
dat lijkt hier het geval, als ik t goed begrijp gaat het om eigen risico, en dat is dus , wettelijk bepaald zelfs, niet door verz. gedekt.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Vraag omtrent verjaring

Ongelezen bericht door criticus2 »

in principe heb ik zelf zoiets van: de zorg is geleverd, de regels bekend , dus er is betaalverplichting. Aan de andere kant: de zotrgverzekeraars dienen zich ook aan regels te houden. Die komen lijkt het er steeds vaker mee weg dat niet te doen, de NZA vindt het allemaal wel best want ondanks dat ze er formeel wat tegen zouden moeten doen : het beperkt meestal wel de (collectieve) zorgkosten (eigen kosten voor bevolking hoger boeit ze niet, dat onder controle houden is niet hun taak).

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Vraag omtrent verjaring

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Veel behandelingen worden met een jaar-factuur afgerekend; als je dus in december 2014 een behandeling start eindigt die in december 2015. De factuur kan dan door de zorgaanbieder in december 2015 naar de zorgverzekeraar worden verstuurd. Is zoiets mss gebeurd?
Dan nog zou dit eerder bij de patient in rekening moeten worden gebracht en ook een herinnering zou dan al gestuurd moeten zijn.
Administratief rommeltje, lijkt mij, dat dit pas in 2022 op de mat valt, of dat mag of verjaard is weet ik niet.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag omtrent verjaring

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat mij nog het meeste verbaast aan dit topic is dat Besured er blijk van geeft exact te weten hoe het werkt qua verjaring. Ze geven immers keurig aan hoe het zit: actief invorderen mogen ze niet meer, want: verjaard, maar de vordering bestaat nog in de vorm van een natuurlijke verbintenis. Dat betekent bijvoorbeeld dat verrekening nog wel mogelijk is.

In dit geval zou ik gewoon aangeven dat je de vordering niet herkent, dat je een verjaarde vordering niet gaat betalen. Aangezien je daar al lang weg bent bestaat er ook geen mogelijkheid voor hen om te verrekenen (daarvoor moet jij immers geld van hen tegoed hebben). Je zult hier nooit meer iets van merken waarschijnlijk.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Vraag omtrent verjaring

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Mathilde D. schreef:
20 jul 2022 17:08
………
……..
………
Kies liever zelf een verzekeraar uit. Zie de afbeelding van alle zorgverzekeraars.
Afbeelding
De bijlage is helaas niet meer te openen. Daarom plaats ik hem opnieuw. Dit overzicht is afkomstig van de Consumentenbond. https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... rzekeraars
Niet alleen horen veel zorgverzekeraars tot dezelfde groep, vaak zijn de polisvoorwaarden gelijk , maar in prijs kunnen ze wel verschillen.
Bijlagen
Indeling zorgverzekeraars.JPG
(97.5 KiB) 232 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Vraag omtrent verjaring

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

rea schreef:
19 jul 2022 15:42
Goedemiddag,

Mijn partner ontving in maart 2022 een mail van Besured, er staat nog een vordering open uit 2015 van ruim € 265.

Er is tot maart 2022 geen enkele correspondentie geweest over deze factuur.
Sterker nog, mijn partner is per 1 januari 2015 overgestapt naar een andere zorgverzekeraar.
Er bleken echter nog kosten uit 2014 in 2015 gedeclareerd te zijn.

Nogmaals, tot maart 2022 is hier geen enkele communicatie over geweest vanuit Besured.

Mijn partner heeft zich per mail beroept op de verjaring van deze nota.

Hij ontving onderstaande mail terug:

Verjaring

Het klopt dat de factuur verjaard is, echter betekent dit niet dat u de factuur niet meer verschuldigd bent. Volgens wettelijk vastgestelde regelgeving met betrekking tot verjaring blijkt onderstaande:

Daar de factuur verjaard is, worden onze mogelijkheden beperkt om deze factuur te innen. Zo mogen wij de vordering niet meer innen via de gerechtelijke weg van executie. De vordering wordt omgezet in een niet-afdwingbare natuurlijke vordering, maar blijft wel bestaan. Dit maakt dat ik de factuur niet voor u kan afboeken.


Nu begrijp ik eigenlijk nog niet zo goed wat we hiermee aan moeten, kan iemand helpen?

Dit antwoord van ze klopt juridisch wel. Indien een vordering verjaart blijft er nog een natuurlijke verbintenis over om te betalen. Ze mogen het vragen dus afdwingen kan niet meer. Wel fijn dat ze zelf dit bevestigen. Nee je hoeft niet te betalen, maar ik ken dit bedrijf niet kunnen er verder consequenties aanzitten? Heb je ze nog nodig? En ja verrekenen mogen ze wel zoals hiervoor genoemd. Of je het netjes vindt of niet de wet is de wet en daar heeft ethiek geen rol echt in.

Plaats reactie