LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
jolly48
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2010 14:48

waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door jolly48 »

wanneer je een zorgverzekering aflsuit waar dan ook. moet je altijd mee betalen voor kraamhulp of andere bevallingskosten. dat geldt ook voor oudere mannen.
wanneer komt daar een eind aan en wordt het gewoon verplicht tot 45 jaar.
Het kost ons vrouwen die geen kinderwens meer hebben alleen maar extra geld.
dit zou misschien een paar 10tjes per jaar kunnen schelen zodat de zorgverzekering voor deze groep omlaag kan.
kan dit dan niet bij aanvullende verzekering worden ondergebracht en niet meer in het basis pakket.

wie is daar mee eens. en weet een zorgverzekeraar die daar rekening mee houdt.

RobbieS.
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:36

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door RobbieS. »

@jolly48,

dus wat je eigenlijk wilt zeggen is dat je premie wilt betalen naar gebruik. Je gebruikt geen kraamhulp, dus betaal je er ook niet voor. Dat is wat je zegt toch?

dus iemand die bijvoorbeeld kanker krijgt, moet ook een hogere premie betalen, dan iemand de geen kanker heeft, want deze persoon hoeft geen dure chemo's, bestralingen of operaties.

Ik denk niet dat dat zo werkt. Je betaalt met z'n allen voor iedereen. In je vroegere jaren heb je immers ook gebruik kunnen maken van de kraamhulp, wat toen netjes door je verzekering zou zijn betaald. Dus dat plan van je lijkt me niet uitvoerbaar.

jolly48
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2010 14:48

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door jolly48 »

dit heeft niets te maken met kanker deze ziekte kan je niet zien aankomen.
maar jonge stellen die een kinderwens hebben kan je laten betalen voor de zorg die ze dan nodig hebben.
waarom zouden bejaarden en mensen die geen kinderen meer willen nog moeten betalen voor kraamhulp en aanverwante zorg.

de tijden zijn veranderd.

vroeger is nu niet meer.

voor de tandarts hoefde je ook niet te betalen
als je een kunstgebit heb sluit je ook geen tandarsverzekering af.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

jolly48 schreef:dit heeft niets te maken met kanker deze ziekte kan je niet zien aankomen.
maar jonge stellen die een kinderwens hebben kan je laten betalen voor de zorg die ze dan nodig hebben.
waarom zouden bejaarden en mensen die geen kinderen meer willen nog moeten betalen voor kraamhulp en aanverwante zorg.

de tijden zijn veranderd.

vroeger is nu niet meer.

voor de tandarts hoefde je ook niet te betalen
als je een kunstgebit heb sluit je ook geen tandarsverzekering af.
Het voorbeeld van kanker is een slechte vergelijking, dat is idd een soort van risicospreiding zoals een verzekering bedoelt is. waarbij je graag betaalt om niks te krijgen.

Dit is wel een beetje het probleem bij het verzekeren. Je betaalt vaak mee aan dingen die je niet nodig hebt. Kraamhulp zit in het basispakket, dus daar betaal je altijd aan mee. tandarts grotendeels aanvullend en dan kan je kiezen, al kan je vaak niet je hele pakket zelf samenstellen.

Zo kan ik alleen nog wel meer voorbeelden bedenken... homo's hebben niks aan de pil, jonge mensen niks aan rollators etc. Voor veel dingen is overigens een goed argument om te zeggen dat je het ook zelf kan betalen.



O

RobbieS.
Berichten: 157
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:36

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door RobbieS. »

de voorbeelden van pindakaaspotje zijn inderdaad beter dan het noemen van een ziekte.

de zorgverzekering is er voor iedereen en wordt betaald door iedereen. ik denk dat dat een goed principe is, en dat dat ook zo moet blijven. Soms is dit nadelig voor je, maar soms werkt het in je voordeel.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

vogels schreef:
dit zou misschien een paar 10tjes per jaar kunnen schelen zodat de zorgverzekering voor deze groep omlaag kan.
Voor jou gaat deze echt niet omlaag! Als jij niet mee hoeft te betalen aan kraamzorg hoeven jongeren niet mee te betalen aan allerlei kwaaltjes die de kop op steken bij het ouder worden! De premie wordt op jouw leeftijd dan zeker hoger!
Nogal kortzichtig gedacht van je.
De basisverzekering is gebaseerd op het solidariteitsbeginsel en dat lijkt me een prima zaak.
klopt... er is (nog) weinig differentiatie in prijzen. Hooguit krijg je wat collectiviteitskorting. Anders kan je het ook zeggen dat de kans op een ziekte groter is bij oudere mensen, rokers, krokethoofden etc. Je zou verwachten dat die dan ook meer betalen.

Overigens vind ik bepaalde dingen gewoon bij je leeftijd horen waar je gewoon zelf voor moet sparen. een rollator wordt wel vergoed, maar mijn fiets waarmee ik me verplaats niet. Dat is iets wat niet opeens uit de lucht komt vallen en gewoon een leeftijdsding is.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door tiptoo »

vogels schreef: De basisverzekering is gebaseerd op het solidariteitsbeginsel en dat lijkt me een prima zaak.

precies , want dan ken je ook zeggen waarom betalen jongeren voor de oudere mensen mee, nee hoor niks mis met gezamelijk betalen!

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat kraamhulp in het basispakket zit, vind ik niet zo gek. Immers, de meeste vrouwen worden moeder, en daaruit volgt dat er ook heel wat vaders zijn. Als er kindjes geboren worden, kost dat nu eenmaal centjes, en dat is dan het mooie van het solidariteitsbeginsel. Vandaag betaal ik een beetje mee voor jou, en morgen betaal jij een beetje mee voor mij.

Zij het dat ik geen kinderen heb, en ze, gezien mijn leeftijd, hoogstwaarschijnlijk ook niet meer op de wereld zal zetten, helaas. :(

Punt van kraamzorg is natuurlijk dat het vanwege complicaties voor de een een stuk duurder uit kan vallen dan voor anderen. Dan is het juist goed dat zo'n verzekering er is.

Maar bepaalde hulpmiddelen, zoals rollaters, tsja. Vroeg of laat zullen de meesten zo'n ding wel nodig hebben. En zó heel duur zijn die dingen ook weer niet. Iig goedkoper dan een fiets. Terwijl, als die dingen in het basispakket zitten, er een hele afdeling toekenningen bij de diverse zorgvekeraars betaald moet worden om de rechtmatigheid van de claims van die dingen te controleren.

Zou je rollators en dat soort zaken uit het basispakket halen, dan heeft de zorgverzekeraar minder kosten, en zou de premie wellicht een paar dubbeltjes omlaag kunnen.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Al weer zo'n "ik moet betalen voor dingen die ik niet gebruik topic"
Wat zijn we toch ver afgezonken :twisted:
Alles wordt in geld uitgedrukt en menselijke waarde of warmte telt niet.
Mooie titel van een te schrijven boek:
"Nederland van verzorgingsstaat tot egoistenstaat"

Ik wordt schijtziek van dit egoisitische geneuzel! :twisted:

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door tiptoo »

FiscaalJurist schreef: Alles wordt in geld uitgedrukt en menselijke waarde of warmte telt niet.

helaas is dit de mentaliteit tegenwoordig!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Betaal voor zoveel dingen die ik niet nodig heb zoals :
stottertherapie
beugel
alternatieve behandelingen
orthopedische schoenen
plaswekker
besnijdenis
medische screening bij adoptie
couveuse nazorg
etc
etc
etc
etc

jolly48
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 mei 2010 14:48

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door jolly48 »

Chocomelk schreef:Betaal voor zoveel dingen die ik niet nodig heb zoals :
stottertherapie
beugel
alternatieve behandelingen
orthopedische schoenen
plaswekker
besnijdenis
medische screening bij adoptie
couveuse nazorg
etc
etc
etc
etc

en dat bedoel ik nou waarom zouden we ervoor betalen, als we hiervan toch geen gebruik van maken.
een plaswekker heb ik zelf moeten kopen voor mijn dochter.
besnijdenis moet zelf maar betaald worden. dat is een keus van de ouders.
alternatieve geneesmiddelen , wie zegt dat het helpt.
screening bij adoptie, daar kiezen volwassenen zelf voor.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door tennis »

Er zijn zelf mensen, welke nooit ziek zijn, dus ook niet naar de dokter gaan.
Zij kunnen ook niet zeggen, ik maak er geen gebruik van, waarom moet ik betalen!
Hoeveel verschillende ziekenfondspakketen moeten wij dan hebben, als iedereen maar zegt, dit en dat heb ik niet nodig.

Hier is al het juiste gezegd:
RobbieS. schreef: Ik denk niet dat dat zo werkt. Je betaalt met z'n allen voor iedereen. In je vroegere jaren heb je immers ook gebruik kunnen maken van de kraamhulp, wat toen netjes door je verzekering zou zijn betaald. Dus dat plan van je lijkt me niet uitvoerbaar.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door tiptoo »

jolly48

ik vind dat jij een hele egoistische instelling hebt ....jij gebruikt iets niet dus dan hoef je niet net als ieder te betalen???gatver.....wat een instelling!

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door tennis »

tiptoo schreef:jolly48

ik vind dat jij een hele egoistische instelling hebt ....jij gebruikt iets niet dus dan hoef je niet net als ieder te betalen???gatver.....wat een instelling!
Maar als iets niet in het pakket zit, dan wordt er heel hard geroepen, waarom krijg ik het niet vergoed !

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door tiptoo »

tennis schreef:
Maar als iets niet in het pakket zit, dan wordt er heel hard geroepen, waarom krijg ik het niet vergoed !

precies tennis dan lopen ze te bleren!

brieziet
Berichten: 265
Lid geworden op: 01 nov 2005 13:09

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door brieziet »

Tja, en er valt natuurlijk altijd te twisten over wat er in de basisverzekering moet zitten, maar ook daarbij zal iedereen in zijn eigen straatje praten.
Je kunt ook verhuizen naar Amerika daar ben je (of iig was) je niet verplicht je te verzekeren. Betaal je gewoon achteraf de zorg die je nodig hebt gehad...
Dat is natuurlijk leuk als je nooit wat hebt, maar je kan maar beter een paar kwartjes per jaar meebetalen aan de kraamzorg van anderen en dan zelf ook verzekerd zijn voor als je (ik hoop dat het nooit nodig zal zijn) wel dure behandelingen nodig hebt.
Ruwweg betaal je 1200 euro basisverzekering per jaar, das 12000 euro in 10 jaar. Da's veel geld, maar je hoeft niet eens zo'n ingewikkelde operatie en een tijdje opname nodig te hebben om daar over heen te gaan.

haha, en ik heb wel een kind gekregen, maar omdat we eerst nog een weekje in het ziekenhuis moesten blijven heb ik de kraamzorg ook niet gehad........ al die tijd voor niks betaald ....
oh nee... per abuis kwam de rekening van de beeb bij ons thuis... voor een weekje ziekenhuis: 4500 euro, gelukkig betaalde de verzekering die ook. (had ik toch mijn premie van een paar jaar eruit :wink: )
(en das zonder de bevalling en mijn opname, die ging wel rechtstreeks naar verzekeraar)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

jolly48 schreef:


en dat bedoel ik nou waarom zouden we ervoor betalen, als we hiervan toch geen gebruik van maken.
een plaswekker heb ik zelf moeten kopen voor mijn dochter.
besnijdenis moet zelf maar betaald worden. dat is een keus van de ouders.
alternatieve geneesmiddelen , wie zegt dat het helpt.
screening bij adoptie, daar kiezen volwassenen zelf voor.

Zo werkt het nu eenmaal en daar doet men niets tegen.
Daar kan men zich druk om maken dat helpt helemaal niets.

Begrijp wel wat je bedoelt hoor toen we nog het ziekenfonds hadden werd ons gezegd dat we zelf een pakket konden samen stellen voor wat we zelf nodig dachten te hebben, zitten gewoon vele dingen in het pakket die we niet nodig hebben, maar het is niet anders.
Laatst gewijzigd door Chocomelk op 23 aug 2010 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door tiptoo »

Chocomelk schreef:toen we nog het ziekenfonds hadden werd ons gezegd dat we zelf een pakket konden samen stellen voor wat we zelf nodig dachten te hebben, zitten gewoon vele dingen in het pakket die we niet nodig hebben, maar het is niet anders.

pardon?? echt niet hoor , dat pakket was toen ook heel zorgvuldig voor ons ingevuld , ik vind dat jolly 48 enorm egoistisch is en heb totaal geen begrip voor mensen die zelf overal van meegenieten, en zelf te beroert zijn om ook maar een cent voor een ander uit te geven!!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: waarom moeten vrouwen nog betalen voor kraamhulp.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tiptoo schreef:
Chocomelk schreef:toen we nog het ziekenfonds hadden werd ons gezegd dat we zelf een pakket konden samen stellen voor wat we zelf nodig dachten te hebben, zitten gewoon vele dingen in het pakket die we niet nodig hebben, maar het is niet anders.

pardon?? echt niet hoor , dat pakket was toen ook heel zorgvuldig voor ons ingevuld , ik vind dat jolly 48 enorm egoistisch is en heb totaal geen begrip voor mensen die zelf overal van meegenieten, en zelf te beroert zijn om ook maar een cent voor een ander uit te geven!!

Juist dat pakket werd heel zorgvuldig voor ons ingevuld maar dat was niet de afspraak.
Maar je hebt gelijk, men betaald altijd voor andere dingen erbij dat was ook zo bij het ziekenfonds.
Ik wilde alleen maar zeggen met mijn tekst dat het niet alleen de kraamhulp is waar jolly het over had, ik kan me er niet druk om maken.

Gesloten