LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door angel1978 »

criticus2 schreef:
19 dec 2018 14:56
angel1978 schreef:
19 dec 2018 10:22
criticus2 schreef:
19 dec 2018 10:19

dat gaat niet op zolang zaken als energiedrankjes nog steeds vrij verkrijgbaar zijn en we met zn alleen blijven doorvreten, roken en zoete en zure zooi zuipen zoals nu gebeurt. het overgrote deel van de gebitschade komt nog steeds door verkeerd eigen gedrag. En alle preventie daarover en voorlichting werkt dus al decennia niet..
En in plaats daarvan is dan de oplossing om het oplossen van die problemen gratis te maken? Problemen die men zelf veroorzaakt heeft?
ik snap wat je zegt. In diezelfde lijn kan je dan gevolgen van roken schrappen , ipv stoppen met roken te gaan vergoeden', en zaken als maagverkleiningen en zo. Je kan dit op de hele zorgsector doortrekken. redenen waarom de mondzorg destijds uit het ziekenfondspakket is gehaald zijn eigenlijk onduidelijk. Er was een gladtrekken nodig van onwenselijke zaken , want ondanks dat het erin zat waren er wel heel veel beperkingen waardoor er vrij snel tot trekken overgegaan werd. Maar er had best voor gekozen kunnen worden om het pakket bv te beperken maar wel een pakket in stand te houden.
Nu hebben ministers er vaker een handje van in de mondzorg ingrijpende maatregelen te nemen geloof ik. Staat misschien goed (kijk we pakken wel een hele sector grondig aan) terwijl het op de totale zorgkosten niet heel veel invloed heeft..Komen ze er goed mee weg zonder feitelijk veel goeds te doen. het lijkt alleen zo.
Misschien had het er wel mee te maken dat de kosten die dit met zich meebrengt ( verhoging premie ) niet opweegt tegen de baten ( vergoeding kosten ), waardoor het eigenlijk gewoon een verkapt spaarpotje is? ( net als nu de tandartsverzekering dit is ).

honza23
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 jan 2017 13:04

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door honza23 »

De anticonceptiepil zit voor meisjes tot 21 jaar dan weer wel in het pakket, terwijl zwangerschap toch echt geen ziekte is....

Gwendolyn55
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:14

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Gwendolyn55 »

Enkele jaren geleden ben ik noodzakelijk van verzekeraar overgestapt, echter nam de nieuwe verzekeraar mij niet aan voor de AV Tand. Daardoor moest ik bij de eerste verzekeraar blijven voor de AV Tand. Resultaat was boete van 50% op de premie. V oor 2019 van €33,95
+ Boete = voor €49,45. Omdat ik bij hun niet meer de basis verzekering had.
Ik ben helaas nu van de bijstand afhankelijk. tot voor kort was het mogelijk bijzondere bijstand te vragen voor bijzondere tandzorg kosten. Ook dat is nu niet meer mogelijk. Want sinds kort zegt de bijstand dat er een voorliggend voorziening is in de vorm van de AV verzekering. Bedenk dat de bijstand al niet overhoudt, en dat ik van dat weinige maandelijks de premie voor de AV Tand ook nog kwijt ben. Mocht die dekking helaas ontoereikend zijn, pech gehad. de bijstand trekt zijn handen er van af! Van enige vangnet is er geen sprake ( meer ). Er is vervolgens niemand die dan mij ter hulp komt qua tand zorg. met als mogelijk gevolg dat ik ( noodzakelijk ) behandelingen voor zo ver mogelijk in de wacht stand moet zetten tot de volgende jaar. Graag zou ik ook gebruik willen maken van de mondhygiëniste, maar uit voorzorg voor mogelijk noodzakelijke kosten dat achterwege laat.

Preventieve tandzorg kan gezien worden in de mondhygiënist. Het zou positief zijn in ieder geval die in het Basis pakket zou zitten. Wat de tandarts bij de twee controle bezoeken per jaar er bij deed, wordt niet meer gedaan en ben je op aparte afspraken bij de mondhygiënist aangewezen. Ben je niet AV Tand verzekerd, kan het een belemmering zijn om de kosten zelf te moeten betalen, terwijl het voor ieder wel verstandig zou zijn als preventieve handeling cq controleren cq behandelen. Zelfs als je AV verzekerd bent zoals ik noodzakelijkerwijs ben, kan het zijn dat je dan geen gebruik daarvan maakt voor de mondhygiënist als je gebit ( tijdelijk ) veel behandeling nodig heeft. Dan gaan de noodzakelijk behandelingen natuurlijk voor.

Omdat iedereen geboren wordt met een gebit vind ik dat het logisch en zeer wenselijk zou zijn om i p v aparte AV's voor de tand, die in de basis verzekering opgenomen zouden worden. Daar mee zou veel leed en onverwachte ( hoge ) kosten voorkomen worden. Stel weer voor mijn part de verplichte controle beurten ( twee keer per jaar ) daarbij in, en daarmee idem bezoeken aan de mondhygiënist.

Re:
"We kunnen ons wel voorstellen dat zulke bedragen niet te bekostigen zijn voor mensen die b.v. alleen AOW met klein pensioen hebben en daardoor niet tot behandeling overgaan met alle gevolgen van dien, waardoor de zorgkosten uiteindelijk nog hoger zullen zijn."

"waardoor de zorgkosten uiteindelijk nog hoger zullen zijn" Dat valt te betwisten. Dat is een uitspraak welk ik bij vele discussies over de zorg / zorg kosten voorbij zien komen. Ja en Nee. Ja de cliënt heeft dan meer zorg nodig, omdat niet tijdig en doeltreffend / effectief zorg geleverd werd. Het is dan maar de vraag of de zorg behoeftige die slachtoffer van ontkenning, onwilligheid, van het falen van passend noodzakelijk zorg het vervolg schade vergoed krijgt. En daarmee zou de noodzakelijk prikkel ( aan de zorgverzekeraars ) om tijdige en noodzakelijk behandelingen mogelijk te maken wellicht niet voorkomen. Waarbij de cliënt weer de klos is. Was het maar zo dat vervolg schade zonder meer verholpen / vergoed werd. Om maar niet te spreken van onnodig leed door de huidige beleid van de zorg verzekeraars en de mensen die ze de hand op de hoofd houden.

De verzekeraars hebben er geen boodschap aan jouw leed en dat is in hun beleid terug te vinden. Helaas is het ( voor mij ) gebleken dat de zorg tak louter een verdien model is voor hun. Zaken als preventie en kordaat zorg hulpverlening moeten wij zelf maar uitzoeken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Hoeveel kost een aanvullende verzekering en hoeveel word er per jaar vergoed?

En bij verplicht erbij gaan alle mensen die alles hiervoor lieten trekken en tevreden met een Kunststof eethoek zitten weer op kosten.... vaak is zelf betalen goedkoper of je hebt rotte tanden en overweeg een prothese.

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Gwendolyn55. Heeft uw gemeente geen Gemeentepakket wat zorgverzekering betreft? Dit is speciaal samengesteld voor mensen die een inkomen hebben op bijstandsniveau, tandartsverzekering zit er al bij in en vaak betaalt de gemeente een deel van de premie voor u.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@gwendolyn55

Maar u hebt een tandartsverzekering maar maakt daar geen gebruik van omdat u grotere kosten verwacht?

En als men overstapt, moet men eerst controleren of men voor zo’n Extra uitgebreide tandverzekering geaccepteerd wordt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De gemeentelijke polis accepteerde naast de verplichte basis vaak wel de aanvullende pakketten, terwijl zelf bij dezelfde verzekeraar je geweigerd mag worden!

Maar ik ga niet voor een tandarts betalen als ik Kunststof eethoek heb die ik eens in de 15 jaren vervangen moet.
Die groep is juist blij dat niet alles erin zit, met mijn Budget verzekeraar ook geen Fysio erbij en nog niet nodig gehad...
Laat er nu een werkloze ex Fysio in mijn familie zitten die voordeliger is omdat ik geen loonbelasting en winstmarge verzekeraar hoef te betalen, net als thuis kappers..... mag kan, maar kan wel vaak.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
22 dec 2018 13:06
Maar ik ga niet voor een tandarts betalen als ik Kunststof eethoek heb die ik eens in de 15 jaren vervangen moet.
:roll: :roll: :roll:

moozoe89
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 dec 2018 01:11

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door moozoe89 »

Er zijn mensen die jarenlang niet naar de tandarts gaan, denk daarom dat tandarts ook daardoor niet in de basis pakket zit.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

moozoe89 schreef:
28 dec 2018 15:41
Er zijn mensen die jarenlang niet naar de tandarts gaan, denk daarom dat tandarts ook daardoor niet in de basis pakket zit.
Ik denk dat dat eerder andersom is...

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vele hadden inderdaad een fietsenstalling, met vele vullingen en kronen nodig en mijn tandarts heeft er al vele getrokken voor een eenmalige Kunststof Eethoekje! Vele vergeten dat naast de normale aanvulling ook een aanvullende Tandarts polis niet bepaald gratis is en dan is eenmalige investering voor sommige financiële noodzaak helaas.

Zelf had ik een totaal ander probleem en viel hier niet onder.

En hoewel ik er niet meer naar toe hoef, ik zie hem maandelijks tijdens de Biljard avond, dus we komen elkaar nog wel tegen!
Alleen iets ander Ivoor op tafel!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door renewouters »

Teunbosseman schreef:
19 dec 2018 10:15
angel1978 schreef:
19 dec 2018 10:13
Orthodontie niet.
Gelukkig maar, dat hoort er ook niet in thuis
Jou mening, niet de mijne.
Als we alles in een verzekering gaan stoppen wat iedereen wil weten we zeker dat het onbetaalbaar wordt.
Jij vindt dit logisch om er in te stoppen, iemand anders weer wat anders. Ergens moet je een grens trekken, en m.i. is dat bij zaken die normaal gesproken financieel te overzien zijn.

moozoe89
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 dec 2018 01:11

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door moozoe89 »

Moneyman schreef:
28 dec 2018 15:49
moozoe89 schreef:
28 dec 2018 15:41
Er zijn mensen die jarenlang niet naar de tandarts gaan, denk daarom dat tandarts ook daardoor niet in de basis pakket zit.
Ik denk dat dat eerder andersom is...
Dan snap ik niet waarom deze niet in de basispakket zit,

Gesloten