LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
theakerstenmartens
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2018 14:40

Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door theakerstenmartens »

Het kabinet wil de kwaliteit van de zorg verbeteren en kosten besparen.
Daarbij hebben verzekerden, patiënten en cliënten inspraak op het beleid van hun zorgverzekeraar en zorgaanbieder. Het kabinet vindt dit erg belangrijk. Daarom wordt dit wettelijk vastgelegd.

Deze kabinetsperiode is er voor preventie en gezondheidsbevordering 170 miljoen euro beschikbaar, daarna 20 miljoen per jaar.
Het valt mij op dat de tandzorg niet genoemd wordt bij preventie.
Overal lees ik dat gezond tandvlees essentieel is voor de gezondheid van je hart en bloedvaten. Dat is wetenschappelijk aangetoond. Er is namelijk een relatie tussen de toestand van je tandvlees en de gezondheid van je hart- en bloedvaten. Dit heeft te maken met pathogene mondbacteriën die in je bloedbaan kunnen terechtkomen en vervolgens ernstige schade aan je cardiovasculaire systeem berokkenen. Met behulp van een goede mondhygiëne kun je veel narigheid voorkomen.

Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tandzorg viel al nooit onder het ziekenfonds dus waarom nu wel onder de basisverzekering? U kunt een aanvullende dekking afsluiten of de kosten zelf betalen.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door witte angora »

theakerstenmartens schreef:
17 dec 2018 14:51
Het kabinet wil de kwaliteit van de zorg verbeteren en kosten besparen.
Daarbij hebben verzekerden, patiënten en cliënten inspraak op het beleid van hun zorgverzekeraar en zorgaanbieder. Het kabinet vindt dit erg belangrijk. Daarom wordt dit wettelijk vastgelegd.

Deze kabinetsperiode is er voor preventie en gezondheidsbevordering 170 miljoen euro beschikbaar, daarna 20 miljoen per jaar.
Het valt mij op dat de tandzorg niet genoemd wordt bij preventie.
Overal lees ik dat gezond tandvlees essentieel is voor de gezondheid van je hart en bloedvaten. Dat is wetenschappelijk aangetoond. Er is namelijk een relatie tussen de toestand van je tandvlees en de gezondheid van je hart- en bloedvaten. Dit heeft te maken met pathogene mondbacteriën die in je bloedbaan kunnen terechtkomen en vervolgens ernstige schade aan je cardiovasculaire systeem berokkenen. Met behulp van een goede mondhygiëne kun je veel narigheid voorkomen.

Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?
Als je even naar de premies voor de diverse aanvullende tandverzekeringen kijkt, dan weet je waarom.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door renewouters »

En dan zeker weer klagen als de premie omhoog gaat? Reguliere tandzorg is een vast bedrag per jaar, voor iedere verzekerde. Kosten die je nu zelf moet betalen worden dan 1 op 1 doorberekend (plus overhead) in de maandelijkse premie. Ik zie het voordeel niet. Daarnaast is een verzekering bedoeld voor extreme, onvoorziene bedragen. Het is niet bedoeld om mensen die niet goed financieel kunnen plannen te helpen.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Berteman »

Lady1234 schreef:
17 dec 2018 18:41
Tandzorg viel al nooit onder het ziekenfonds dus waarom nu wel onder de basisverzekering? U kunt een aanvullende dekking afsluiten of de kosten zelf betalen.
Tandzorg viel vroeger wel onder het ziekenfonds.

Ik kan me nog herinneren dat we als kind minimaal twee keer per jaar naar de tandarts moesten voor controle. De controlebezoeken werden zorgvuldig op een kaart genoteerd en zolang elk half jaar de tandarts werd bezocht, werden noodzakelijke behandelingen uitgevoerd voor rekening van het ziekenfonds. De tandarts had ook speciale spreekuren voor 'fondspatiënten'.

Als de dag van gisteren kan ik me nog herinneren, dat ik een beugel moest. Mijn ouders maakte zich grote zorgen hoe ze dat moesten betalen maar omdat ze ons drie keer per jaar naar de tandarts sleepten, werd ik een 'fondsbeugelbekkie'. En ik had ook al een 'fondsbrilletje' 8)

Gelukkig ben ik gezegend met een goed gebit maar vreemd is natuurlijk wel, dat kunstklappers vanuit de basisverzekering wél grotendeels vergoed worden.
Laatst gewijzigd door Berteman op 17 dec 2018 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geen idee wat kunstklappers zijn. Vroeger waren ook volwassenen niet via het fonds voor tandzorg verzekerd. .

Maar ook nu zijn kinderen tot 18 jaar gratis voor tandzorg verzekerd.

Afgezien natuurlijk van al die beugelbekkies die tegenwoordig nodig zijn. En als één ouder een uitgebreide aanvullende verzekering heeft wordt dat ook nog vergoed.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kunstklappers zijn net zoiets als klapschaatsen, maar dan voor in de mond.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
17 dec 2018 23:50
Kunstklappers zijn net zoiets als klapschaatsen, maar dan voor in de mond.
Aha, maar goed, die vallen ook nog onder het eigen risico en kennen daarnaast een eigen bijdrage van 25%.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Berteman »

Kunstklappers zijn gebitsprotheses ofwel kunstgebitten.

Ik ben op m'n eenendertigste ambtenaar geworden en tot die tijd was ik ziekenfonds verzekerd. En voor tandzorg heb ik me nooit extra hoeven te verzekeren.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Berteman »

Lady1234 schreef:
17 dec 2018 23:55
witte angora schreef:
17 dec 2018 23:50
Kunstklappers zijn net zoiets als klapschaatsen, maar dan voor in de mond.
Aha, maar goed, die vallen ook nog onder het eigen risico en kennen daarnaast een eigen bijdrage van 25%.
Waarmee gebitsprotheses dus voor 75 % vanuit de basisverzekering vergoed worden.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En een prothese was tijdens de ziekenfonds periode ook gewoon gedekt.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Berteman schreef:
18 dec 2018 00:00
Kunstklappers zijn gebitsprotheses ofwel kunstgebitten.

Ik ben op m'n eenendertigste ambtenaar geworden en tot die tijd was ik ziekenfonds verzekerd. En voor tandzorg heb ik me nooit extra hoeven te verzekeren.
Nee, u hoefde en kon zich daar niet extra voor verzekeren, maar moest dat gewoon betalen.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door kiz »

Lady1234 schreef:
17 dec 2018 18:41
Tandzorg viel al nooit onder het ziekenfonds dus waarom nu wel onder de basisverzekering? U kunt een aanvullende dekking afsluiten of de kosten zelf betalen.
Tandzorg viel zéker wel onder het ziekenfonds. Je moest minimaal 2x per jaar op controle om je "saneringsverklaring" geldig te houden. Een voorwaarde voor vergoedingen vanuit het ziekenfonds.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door Berteman »

Juist. De saneringskaart, dat was de term die ik zocht. En inderdaad, zo lang de saneringskaart geldig was, door minimaal twee keer per jaar op controle te gaan, werden de behandelingen door het ziekenfonds vergoed.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door kiz »

renewouters schreef:
17 dec 2018 19:50
En dan zeker weer klagen als de premie omhoog gaat? Reguliere tandzorg is een vast bedrag per jaar, voor iedere verzekerde. Kosten die je nu zelf moet betalen worden dan 1 op 1 doorberekend (plus overhead) in de maandelijkse premie. Ik zie het voordeel niet. Daarnaast is een verzekering bedoeld voor extreme, onvoorziene bedragen. Het is niet bedoeld om mensen die niet goed financieel kunnen plannen te helpen.
Preventie zou gewoon in de basis moeten zitten. Goede preventie kan helpen grote ingrepen (met dito kosten) te voorkómen.
Verzekeren is bedoeld voor onvoorziene bedragen die je financieel niet kan dragen. Gezondheid (en daar valt mondzorg ook onder) is niet planbaar.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door kiz »

Lady1234 schreef:
18 dec 2018 00:18
Berteman schreef:
18 dec 2018 00:00
Kunstklappers zijn gebitsprotheses ofwel kunstgebitten.

Ik ben op m'n eenendertigste ambtenaar geworden en tot die tijd was ik ziekenfonds verzekerd. En voor tandzorg heb ik me nooit extra hoeven te verzekeren.
Nee, u hoefde en kon zich daar niet extra voor verzekeren, maar moest dat gewoon betalen.
Absoluut niet. Toen ik als 22-jarige fondsverzekerde 4 wortelkanaalbehandelingen nodig had (laat gevolg van klap in mijn gezicht 10 jaar eerder, toen ik overigens nog onder de particuliere verzekering van mijn ouders viel) kreeg ik dat gewoon vergoed van het ziekenfonds (RZMN, later ANOVA, daarna Agis en thans Zilveren Kruis) omdat ik een geldige saneringsverklaring had.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door kweenie »

Overal lees ik dat gezond tandvlees essentieel is voor de gezondheid van je hart en bloedvaten. Dat is wetenschappelijk aangetoond. Er is namelijk een relatie tussen de toestand van je tandvlees en de gezondheid van je hart- en bloedvaten.
Goede mondhygiëne en gezond tandvlees is niet iets wat de tandarts zo eenvoudig voor elkaar krijgt. Het is vooral zo dat hij de schade kan opruimen als gevolg van slechte mondhygiëne. Daarin verander je weinig als de tandzorg in het pakket zou zitten, terwijl de patiënt niets aan zijn gedrag verandert.

Er is trouwens ook een duidelijke relatie tussen voldoende groente en fruit eten en je gezondheid. Toch zitten ook groente en fruit niet in het basispakket. En dat is ook logisch, want niet alles wat 'aantoonbaar' goed is zou vergoed moeten worden.

theakerstenmartens
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2018 14:40

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door theakerstenmartens »

In ons geval hebben we van jongs af aan altijd tweejaarlijks ons (eigen) gebit door de tandarts laten controleren. Ook op latere leeftijd de mondhygiëniste twee maal per jaar bezocht. Netjes 2 x per dag de tanden gepoetst en "vrij gezond" gegeten en weinig gesnoept.
Ondanks deze preventieve zorg is door de mondhygiëniste uiteindelijk jaren na plaatsing van twee bruggen juist daar parodontitis geconstateerd. Dit bleek na onderzoek een erfelijkheidskwestie te zijn...……..dus iets wat vooraf niet te voorkomen was!
De kosten van een flapoperatie bij de parodontoloog loopt inmiddels tegen de € 1000; de nodige controles zullen de kosten nog meer doen oplopen. We hebben al een aanvullende verzekering tot € 500 (is max. en klaag dus niet over hogere premie)
We kunnen ons wel voorstellen dat zulke bedragen niet te bekostigen zijn voor mensen die b.v. alleen AOW met klein pensioen hebben en daardoor niet tot behandeling overgaan met alle gevolgen van dien, waardoor de zorgkosten uiteindelijk nog hoger zullen zijn.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door criticus2 »

kweenie schreef:
18 dec 2018 06:31
Overal lees ik dat gezond tandvlees essentieel is voor de gezondheid van je hart en bloedvaten. Dat is wetenschappelijk aangetoond. Er is namelijk een relatie tussen de toestand van je tandvlees en de gezondheid van je hart- en bloedvaten.
Goede mondhygiëne en gezond tandvlees is niet iets wat de tandarts zo eenvoudig voor elkaar krijgt. Het is vooral zo dat hij de schade kan opruimen als gevolg van slechte mondhygiëne. Daarin verander je weinig als de tandzorg in het pakket zou zitten, terwijl de patiënt niets aan zijn gedrag verandert.

Er is trouwens ook een duidelijke relatie tussen voldoende groente en fruit eten en je gezondheid. Toch zitten ook groente en fruit niet in het basispakket. En dat is ook logisch, want niet alles wat 'aantoonbaar' goed is zou vergoed moeten worden.
toch moet je mn met fruit, in relatie tot gebit, ook goed oppassen, vanwege de vruchtensuikers en zuren... alles met mate dus.
Ik denk dat het goed zou zijn een aantal zaken wel op te nemen, om de drempel te verlagen, en bv de minder draagkrachtigen in ieder geval pijn en ontstekingsvrij te kunnen hebben. (mits ze wel gaan dan...). Dan zijn gevolgen voor de rest van het lichaam ook binnen de perken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waarom valt de tandzorg niet gewoon onder de basisverzekering?

Ongelezen bericht door kweenie »

Prima, dan wordt in het vervolg de tandarts tot 120 euro per jaar vergoed en verhogen we de premie met 10 euro per maand. Probleem opgelost.

Gesloten