LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziektekostenverzekering aanpassen bij vertrek buitenland alleen per 1 januari mogelijk

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
margrietzh
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2019 13:56

Ziektekostenverzekering aanpassen bij vertrek buitenland alleen per 1 januari mogelijk

Ongelezen bericht door margrietzh »

Mijn zoon heeft een ziektekostenverzekering, zoals verplicht in Nederland. In oktober besluit hij te gaan backpacken. Hiervoor wilde ik zijn ziektekostenverzekering op werelddekking zetten. Dit was volgens unive alleen per 1 januari mogelijk. Ook zou zijn huidige verzekering alleen voor Europa gelden. Maar stopzetten kon ik deze verzekering ook niet. Dit is toch wel heel vreemd, je moet wel blijven betalen, kan de dekking niet aan passen, dus je hebt er niets aan.
Laatst gewijzigd door Radar op 15 jan 2019 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ziektekostenverzekering aanpassen bij vertrek buitenland alleen per 1 januari mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Zo vreemd vind ik dat niet. De regels zijn nu eenmaal dat je per 1 januari van verzekeraar kunt wisselen. Wat de aanvullende pakketten betreft: een verzekeraar als FBTO heeft een aantal modules (niet alle) die je in de loop van het jaar kunt aanzetten, of uitzetten. Andere verzekeraars hebben dit weer niet. Dat is gewoon een keuze van de verzekeraar, en in die keuzes moet je je verdiepen alvorens je per 1 januari al dan niet overstap.

Alleen snap ik je probleem niet. Je zoon is al sinds oktober weg, per afgelopen 1 januari kon hij de dekking aanpassen. Is dit nu wel of niet gebeurd? En waarom kom je nu pas met je klacht? Nu is er sowieso niets meer aan te doen. Een alternatief zou namelijk in een reisverzekering kunnen liggen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ziektekostenverzekering aanpassen bij vertrek buitenland alleen per 1 januari mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik mag toch aannemen dat uw zoon een reisverzekering met werelddekking, ook voor medische kosten heeftafgesloten?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ziektekostenverzekering aanpassen bij vertrek buitenland alleen per 1 januari mogelijk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik wil ook wel een brandverzekering afsluiten op het moment dat mijn huis begint te branden. Helaas werkt dat zo niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ziektekostenverzekering aanpassen bij vertrek buitenland alleen per 1 januari mogelijk

Ongelezen bericht door kweenie »

Net als bij een hoop andere jaarcontracten sluit je ook de zorgverzekering voor een jaar af. Wil je tussentijds extra dekking, dan kun je kiezen voor een zorgverzekeraar waarbij je bv maandelijks aanvullende modules kunt 'aan zetten'. Verder is het een kwestie van goed van tevoren bedenken wat je komend jaar zou kunnen willen.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Ziektekostenverzekering aanpassen bij vertrek buitenland alleen per 1 januari mogelijk

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Voor dit soort gevallen heeft uw zoon waarschijnlijk meer aan een reisverzekering met langlopende dekking (backpackers verzekering). Niet zo gek duur, en daar kun je ook dekking voor medische kosten krijgen. Tot ver boven het in Nederland gebruikelijk tarief voor de behandeling.

Overigens biedt de basisverzekering altijd werelddekking, maar keert men maximaal het bedrag uit wat de behandeling in Nederland zou kosten.

Gesloten