LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Melis1998
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 dec 2018 09:40

Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Ongelezen bericht door Melis1998 »

Vandaag tot 2 maal via het call centre van Zilveren Kruis foutieve informatie ontvangen over het opzeggen van mijn zorgverzekering. Op de vraag of je al bij een andere zorgverzekeraar verzekerd bent geven zijn aan dat je op 31 december perse een basisverzekering moet hebben afgesloten. De eerste keer dat ik het hoorde dacht ik dat het wellicht veranderd was, maar ik heb het gecheckt op een aantal websites. Je hebt tot 1 februari om een andere verzekering af te sluiten. Dus nog maar een keer bellen. Dezelfde vraag gesteld en wederom kreeg ik het antwoord dat je perse op 31 december een basisverzekering moest hebben. Maar nu had ik het antwoord van hun eigen website paraat: "We zien u niet graag vertrekken. Een opzegging van uw basisverzekering en/of aanvullende verzekering gaat in per 1 januari en moet uiterlijk 31 december bij ons binnen zijn. U heeft dan tot 1 februari om een nieuwe basisverzekering af te sluiten. De verzekering gaat in per 1 januari." Toen viel de call centre agent stil en heeft ze de verzekering (met tegenzin) toch maar opgezegd. Dit voelt echt heel erg als een 'instructie' om mensen die vandaag nog opzeggen zonder alternatief toch 'binnen' te houden. Blij dat we van Zilveren Kruis af zijn.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze hebben het verschrikkelijk druk bij die call centres vande zorgverzekeraars. Logisch dat er iemand tussen zit die niet van de hoed en de rand weet.

Maar ja, u hebt half november de gegevens van ZK gekregen en zes weken de tijd genomen om te switchen. Niet echt verstandig.

Stel dat u op 1 januari wat krijgt, waardoor u bijvoorbeeld een jaar naar de fysio moet, hoeft een volgende verzekeraar u echt niet aan te nemen voor de aanvullende verzekering.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Melis1998 schreef:
31 dec 2018 09:56
Vandaag tot 2 maal via het call centre van Zilveren Kruis foutieve informatie ontvangen over het opzeggen van mijn zorgverzekering. Op de vraag of je al bij een andere zorgverzekeraar verzekerd bent geven zijn aan dat je op 31 december perse een basisverzekering moet hebben afgesloten. De eerste keer dat ik het hoorde dacht ik dat het wellicht veranderd was, maar ik heb het gecheckt op een aantal websites. Je hebt tot 1 februari om een andere verzekering af te sluiten. Dus nog maar een keer bellen. Dezelfde vraag gesteld en wederom kreeg ik het antwoord dat je perse op 31 december een basisverzekering moest hebben. Maar nu had ik het antwoord van hun eigen website paraat: "We zien u niet graag vertrekken. Een opzegging van uw basisverzekering en/of aanvullende verzekering gaat in per 1 januari en moet uiterlijk 31 december bij ons binnen zijn. U heeft dan tot 1 februari om een nieuwe basisverzekering af te sluiten. De verzekering gaat in per 1 januari." Toen viel de call centre agent stil en heeft ze de verzekering (met tegenzin) toch maar opgezegd. Dit voelt echt heel erg als een 'instructie' om mensen die vandaag nog opzeggen zonder alternatief toch 'binnen' te houden. Blij dat we van Zilveren Kruis af zijn.
Tuurlijk, gelijk weer misleiding. Ook aan andere oorzaken gedacht...?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Ongelezen bericht door scontra »

En nu goed opletten dat u niet bij een ander label van Achmea uw zorgverzekering gaat afsluiten, want dan is alle ergernis voor niets geweest !

Mogelijk verloopt de jaarwisseling soepeler, maar daarvoor hoeft het oude jaar dan ook weer niet te worden opgezegd. :oops:

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik vind dat Melis1998 een goed signaal geeft. Alleen is het voor de meesten te laat. Ik vraag me af hoeveel mensen wel hebben opgezegd, maar nog geen nieuwe verzekering hebben afgesloten.
Persoonlijk heb ik echt meer tijd nodig om een keuze te maken. De contracten zijn nog niet allemaal rond en ook de reglementen zijn soms nog niet gepubliceerd. ( voorbeeld: Anderzorg)

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
31 dec 2018 22:18
Tuurlijk, gelijk weer misleiding. Ook aan andere oorzaken gedacht...?
Kun je dit toelichten? Misleiding is het verstrekken van onjuiste, ondubbelzinge of onduidelijke informatie waardoor een besluit kan worden genomen dat anders niet wordt genomen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
31 dec 2018 18:01
Ze hebben het verschrikkelijk druk bij die call centres vande zorgverzekeraars. Logisch dat er iemand tussen zit die niet van de hoed en de rand weet.
Het is begrijpelijk dat er in deze drukke tijd extra mensen zitten die minder kennis hebben. Maar dit is zulke basiskennis voor iemand die, in de tijd waarin veel mensen overstappen, namens een zorgverzekeraar werkt, dat zulke fouten niet zouden mogen voorkomen. Zeer slordig.

Maar ik denk niet dat het om bewuste misleiding gaat, aangezien de verzekeraar het zelf op de website wel duidelijk zet. Ik denk dat het een goed signaal naar de verzekeraar zou zijn als je hierover een klacht bij ze zou indienen. Want dan krijgen de verantwoordelijke leidinggevenden ook te horen dat zulke fouten worden gemaakt en dan kunnen ze er ook iets aan verbeteren.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
01 jan 2019 05:14
Moneyman schreef:
31 dec 2018 22:18
Tuurlijk, gelijk weer misleiding. Ook aan andere oorzaken gedacht...?
Kun je dit toelichten? Misleiding is het verstrekken van onjuiste, ondubbelzinge of onduidelijke informatie waardoor een besluit kan worden genomen dat anders niet wordt genomen.
Je hebt ook de context gelezen, waarin TS spreekt over een specifieke instructie hieromtrent aan het personeel? Evident is in deze OP dat voor misleiding de opzet daartoe aanwezig zou zijn - en dat waag ik te betwisten.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Ongelezen bericht door k2p »

Moneyman schreef:
01 jan 2019 11:01
alfatrion schreef:
01 jan 2019 05:14
Moneyman schreef:
31 dec 2018 22:18
Tuurlijk, gelijk weer misleiding. Ook aan andere oorzaken gedacht...?
Kun je dit toelichten? Misleiding is het verstrekken van onjuiste, ondubbelzinge of onduidelijke informatie waardoor een besluit kan worden genomen dat anders niet wordt genomen.
Je hebt ook de context gelezen, waarin TS spreekt over een specifieke instructie hieromtrent aan het personeel? Evident is in deze OP dat voor misleiding de opzet daartoe aanwezig zou zijn - en dat waag ik te betwisten.
Maar als TS tot twee maal toe dezelfde verkeerde informatie krijgt, door waarschijnlijk twee verschillende medewerkers. Dan vind ik wat TS zegt wel aannemelijk. Immers, deze medewerkers hebben deze dagen maar 1 job: “voor opzeggingen toets 2”... (Voor nieuwe klanten toets je 1, en krijg je een sales medewerker aan de lijn.)

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Ongelezen bericht door 16again »

We kunnen een discussie voeren over mogelijke achterliggende oorzaken:
-door hogerhand opgelegd
-telefoon medewerker die voor eigen targets een loopje met de waarheid neemt
-telefoon medewerker met kennis hiaat

Bij laatste punt zou je kunnen denken aan wederzijdse dwaling maar volgens de wet oneerlijke handelspraktijken lijkt me dat nog steeds misleiding

alfatrion
Berichten: 21884
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
01 jan 2019 11:01
Je hebt ook de context gelezen, waarin TS spreekt over een specifieke instructie hieromtrent aan het personeel? Evident is in deze OP dat voor misleiding de opzet daartoe aanwezig zou zijn - en dat waag ik te betwisten.
Het lijkt mij onwenselijk om de definitie van misleiding te laten afhangen van wat anderen schrijven. Ik zie grond om over misleiding te spreken, ook als TS per abuis denkt dat daar opzet voor noodzakelijk is en dat gemakkelijk aanneemt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:
01 jan 2019 21:20
Moneyman schreef:
01 jan 2019 11:01
Je hebt ook de context gelezen, waarin TS spreekt over een specifieke instructie hieromtrent aan het personeel? Evident is in deze OP dat voor misleiding de opzet daartoe aanwezig zou zijn - en dat waag ik te betwisten.
Het lijkt mij onwenselijk om de definitie van misleiding te laten afhangen van wat anderen schrijven. Ik zie grond om over misleiding te spreken, ook als TS per abuis denkt dat daar opzet voor noodzakelijk is en dat gemakkelijk aanneemt.
Dus jij zou best op jouw risico een rechtzaak durven aan te spannen?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
01 jan 2019 11:41
We kunnen een discussie voeren over mogelijke achterliggende oorzaken:
-door hogerhand opgelegd
-telefoon medewerker die voor eigen targets een loopje met de waarheid neemt
-telefoon medewerker met kennis hiaat

Bij laatste punt zou je kunnen denken aan wederzijdse dwaling maar volgens de wet oneerlijke handelspraktijken lijkt me dat nog steeds misleiding
Laten we voortaan iedere fout die een medewerker van een bedrijf maakt keihard juridisch aanpakken. Voor ons geen probleem want wij maken nooit fouten. Toch?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
01 jan 2019 21:20
Moneyman schreef:
01 jan 2019 11:01
Je hebt ook de context gelezen, waarin TS spreekt over een specifieke instructie hieromtrent aan het personeel? Evident is in deze OP dat voor misleiding de opzet daartoe aanwezig zou zijn - en dat waag ik te betwisten.
Het lijkt mij onwenselijk om de definitie van misleiding te laten afhangen van wat anderen schrijven. Ik zie grond om over misleiding te spreken, ook als TS per abuis denkt dat daar opzet voor noodzakelijk is en dat gemakkelijk aanneemt.
Als je een strikt juridische discussie zou voeren, zou ik je gelijk geven. Maar daarvan is erin dit topic geen sprake. De niet-juridische definitie van misleiding behelst wel degelijk opzet, die ik in dit topic niet automatisch zie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Ongelezen bericht door kweenie »

Sterker nog, misleiding is bij mijn weten geen gedefinieerde juridische term en het zal daarom dus altijd om de algemeen gebruikelijke definitie gaan. Wat inhoudt iemand bewust een verkeerde voorstelling van zaken geven. Als het om een juridische discussie zou gaan, dan zou het eerder over dwaling of bedrog gaan.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zilveren Kruis Achmea misleidt bij opzeggen

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
01 jan 2019 22:33
Sterker nog, misleiding is bij mijn weten geen gedefinieerde juridische term en het zal daarom dus altijd om de algemeen gebruikelijke definitie gaan. Wat inhoudt iemand bewust een verkeerde voorstelling van zaken geven. Als het om een juridische discussie zou gaan, dan zou het eerder over dwaling of bedrog gaan.
Die definitie is er wel, in het kader van de misleidende handelspraktijk. Zie art, 6:193C BW:
Een handelspraktijk is misleidend indien informatie wordt verstrekt die feitelijk onjuist is of die de gemiddelde consument misleidt of kan misleiden, al dan niet door de algemene presentatie van de informatie... (enz)
Maar dat was niet de definitie die TS op het oog had. In de volksmond is dit een definitie:
misleiding zelfst.naamw. een opzettelijke en geslaagde poging iemand een onjuiste indruk te geven

Gesloten